Aihe: DAW livekäyttöön?
1
pkhlo
16.02.2005 15:58:03
Iski tommonen villi ajatus, kun mietin kokeilevani softapuolelle siirtymistä livekiipparoinnissa.

Mitäs jos löis kolme kärpästä yhdellä iskulla:

1)Käyttäis softasynan hostina jotain tällasta järeää audioeditoria. Esim. Cubase, Nuendo, Logic. Itelläni on Cubase. Laittais ihan normaaliin tapaan raidoille VST:t ja ampuis niitä sitten midikiipparilla tai kahdella.

2) Samalla pystyisi käyttämään valmiita taustaraitoja koneelta ilman ADATtia yms. Monikanavaiseen äänikorttiin (mulla DSP C-port 2000) vois miksata eri BUSseihin esim. kiipparit stereona ja taustaraidat stereona FOH:iin.

3) Koko hoidosta saisi vielä miksattua useamman monitoriryhmän monona (ilman ylim. D/A:ta tässä tapauksessa 4) bändin kuunteluun. Olettaen, että backlinestä tulee tarpeeksi rumpuja :), saisi pienehkön orkan splitattua monitorointiin kahdeksalla sisääntulolla. Klikkiraitaa vois ajella rumpalin kuunteluun. Jos kuuntelu olis toteutettu napeilla tulis aika roudattava setti (tässä varmaan läppäri puolustais paikkaansa:).

Tarvis tietenkin olla vakaa systeemi ja upsit tietokoneen takana. Mitäs sanotte? Onkos jollain kokemusta vastaavasta? Saisin vissiin suht pienellä investoinnilla melko kattavan monitoroinnin ja muut. Olisko korjattavaa tahi huomattavaa?
Pastilli? They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
PIM
16.02.2005 16:20:20
Mites olis tällänen systeemi kun mulla on eli Behringerin DDX3216 digimikseri ADAT optiolla ja läppäri RME:n DigiFace interfacella niin voisit hoitaa bändin PA- ja monitorimiksauksen, taustanauhat ja softasynat pelkällä mikserillä ja läppärillä. Ja jos kerran taustat tulee koneelta niin tällä systeemillä pystyt automatisoimaan koko bändin PA:n biisikohtaisesti tai ohjelmoimaan koko shown alusta loppuun asti.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
pkhlo
16.02.2005 17:15:03
Mites olis tällänen systeemi kun mulla on eli Behringerin DDX3216 digimikseri ADAT optiolla ja läppäri RME:n DigiFace interfacella niin voisit hoitaa bändin PA- ja monitorimiksauksen, taustanauhat ja softasynat pelkällä mikserillä ja läppärillä. Ja jos kerran taustat tulee koneelta niin tällä systeemillä pystyt automatisoimaan koko bändin PA:n biisikohtaisesti tai ohjelmoimaan koko shown alusta loppuun asti.

Jebu, hyvältä kuulostaa. Tota lopputulostahan mä tossa nimenomaan hain, sillä erotuksella, että PA:n (tai FOH:n, miten vaan :) miksuttelu hoituisi erikseen perinteisellä analogitiskillä. Ajattelin vaan just tota Cubasen puolta tohon monitori-, taustahässäkkä- ja softasynapuoleen. Mitenkähän mahtaisi pelitellä. Kokeilin jo aikaisemmin rakentaa Cubaseen sellaista tilannetta, jossa ohjasin taustojen ja klikin signaalia etupäähän ja monitoriryhmiin tarpeen mukaan. Näiden lisäksi soittelin softasynalla päälle ja hyvin pelitti. Vaikea sanoa vaan miten toi toimii esim. useammalla sisään tulevalla signaalilla ja keikkapaikan sähköillä :)

Käytätkö muuten digimikserin kanssa läppärillä just jotain raiturisoftaa, vai onko sulla pelkkä VST-host siinä kiinni?
Pastilli? They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
PIM
16.02.2005 19:27:36
Olen käytelly Tracktionia viimeaikoina kun sen sai ladattua ilmaiseksi ennen vuodenvaihdetta ja n-Trackiä sitä ennen kun sekään ei paljoa maksanut. Kummastakin löytyy tuki VST efekteille ja softasynille sekä Rewirelle.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
Walter
16.02.2005 20:31:07
Iski tommonen villi ajatus, kun mietin kokeilevani softapuolelle siirtymistä livekiipparoinnissa.

Mitäs jos löis kolme kärpästä yhdellä iskulla:

1)Käyttäis softasynan hostina jotain tällasta järeää audioeditoria. Esim. Cubase, Nuendo, Logic. Itelläni on Cubase. Laittais ihan normaaliin tapaan raidoille VST:t ja ampuis niitä sitten midikiipparilla tai kahdella.

Mua kyllä pelottas mennä Cubasen kanssa lavalle, oon saanut sen kotikäytössä pari kertaa kaatumaan (tosin tällöin oli 5 raidalla 96 kHz samplet ja näissä efektit + midillä VST:eet päälle) Soolona sillä ei oo ei mitään ongelmia, mutta ihan soittokäyttöön tehty softa lisäis luottamusta huimasti. Jos joku tietää soittomiseen tehdyn VST hostin nii voisi kertoa siitä mullekin...
Daunt
16.02.2005 21:52:51
Suosittelen lukemaan tämän viestiketjun:

http://www.ultimatemetal.com/forum/showthread.php?t=184520
Dauntless -Death/Thrash Metal-
Santtu_123
17.02.2005 08:37:33

1) Sonar + softasyna rewire:llä yhdistettynä, esim.

2) Sonariin importtaa taustaraidat, loppua en sitten ymmärtänyt :)

3) Sonariin AUX-sendejä tarpeen mukaan, yksittäiset raidat linkataan niihin, joko omille aux:lle tai ryhmiteltynä omiin ryhmiin (säästää vähän CPU tehoja kun ryhmittelee samanoloiset ja tarvii siten vain yhdet vst:t AUX:lle. Mono on helppo toteuttaa tässä, senkun laittaa AUX sendin monolle. Taas meni loppu ohi :P

Miltäs tommonen kuulostas ?
pkhlo
17.02.2005 15:50:04
1) Sonar + softasyna rewire:llä yhdistettynä, esim.

2) Sonariin importtaa taustaraidat, loppua en sitten ymmärtänyt :)

3) Sonariin AUX-sendejä tarpeen mukaan, yksittäiset raidat linkataan niihin, joko omille aux:lle tai ryhmiteltynä omiin ryhmiin (säästää vähän CPU tehoja kun ryhmittelee samanoloiset ja tarvii siten vain yhdet vst:t AUX:lle. Mono on helppo toteuttaa tässä, senkun laittaa AUX sendin monolle. Taas meni loppu ohi :P

Miltäs tommonen kuulostas ?

Periaattessahan käytännön toteutuksen olen siis jo kokeillut toimivan, selostinkin sen tossa edellä. Keikkatilanteessa tosiaan IHAN eri juttu. Mä en tunne Sonaria yhtään mutta mietin vaan, että

Tarviikos sun laittaa softasynaa rewirenä, eiks sitä saa Sonariinkin midiraidaksi, jolle laittaa VSTi:n, jonkun softasynan. Sen/ne sitten ajaa Master BUSsiin (ulostulot 1&2 varmaan oletuksena) PA:lle ja ottaa bändin kuuntelun monona suoraan Sonarin auxista haluamaansa bussiin (eli monariryhmään)

Suosittelen lukemaan tämän viestiketjun:

http://www.ultimatemetal.com/forum/showthread.php?t=184520

Kiits vinkistä. Lueskelin ton läpi ja totahan mä vähän ajattelinkin. Semmonen vaan jäi mietityttämään, että oiskohan ratkasevaa eroa ammattimaisen metallimiksaajan tarpeessa/venueissa/volumeissa harvakseltaan keikkailevaan poppipäntiin. Joku vois tietty sanoa vasta-argumenttina, että jos niitä keikkoja harvoin on niin silloinhan sen systeemin vasta pitäiskin toimia aina. Ihan heti en myöskään uskonut tota raja-arvoa 110 dB kovalevyn kestoksi. Vai jäikö sitten jottain ymmärtämättä äänen laadusta/taajuudesta. Passon jytke varmaan pompottaakin levarin lukupäätä, mut siinä on salettiin eroa poppiorkan lavavolumella ja mättöorkan/DJ:n vastaavalla. Basari ainakin jytkähtää tahdissa keskimäärin vähemmän :).

No joo tämmöstä tää on kun on suomalainen. Sitä ei saatana usko ennen kun näkee! Pitänee varmaan testata treeneissä, että saa edes jotain osviittaa tosta käytännöstä. Ei ainakaan ne volat siellä mitään kovin pieniä ole.

T: Nimim. EAReja korvakäytävä täyteen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)