Aihe: Kompressori/tempo teoriaa
1
Timo JM
15.02.2005 00:49:32 (muokattu 15.02.2005 00:50:43)

En tiedä onko tää turhaa pilkun viilausta mutta tällaista olen kuitenkin pohtinut:

Kun biisin tempo on vaikka 120 ja haluan kompuran sykkivän neljäsosien tahdissa laitan releasen lukemaan 500 ms. Atakin asetan jonnekin 30 ms tienoille.

Vaan lasketaanko tuo release alusta nollasta vai vasta tuosta 30 ms kohdasta jolloin lukeman täytyisikin olla 470? Ja kuinka tarkkoja softakompurat ylipäätään on näiden lukemien kanssa?
...siis mun mielestä.
marke-
15.02.2005 08:59:16
500rls noilla ehdoilla se kai huutelis. Oma kompuratietämykseni perustuu mutuun, mutta eihän atakkia tartte temposta laskea. Atakki on hyvä pistää sellaseks, että soitin kuullostaa sille mille pitääkin.

Kannattaa vääntää tresholdia (ja ratioo) kaakkoon ja testailla sitä pumppausta, että kuullostaako oikeelta. Se kompura kun ei ihan hirveesti ainakaan säröttömässä sähkökitarassa sais kuulua läpi, niin joskus on vaikee ihannearvoilla kuunnella, että onnistuko taimaus.
moi
Timo JM
15.02.2005 10:13:30

En mä atakin laskemisesta puhunutkaan. Ja kuuntelemalla mäkin olen oikean toimimisen varmistanut. Toi oikea time on tärkeä varsinkin masteroinnissa.
...siis mun mielestä.
varakeef
15.02.2005 11:04:38
En tiedä onko tää turhaa pilkun viilausta mutta tällaista olen kuitenkin pohtinut:

Kun biisin tempo on vaikka 120 ja haluan kompuran sykkivän neljäsosien tahdissa laitan releasen lukemaan 500 ms. Atakin asetan jonnekin 30 ms tienoille.

Vaan lasketaanko tuo release alusta nollasta vai vasta tuosta 30 ms kohdasta jolloin lukeman täytyisikin olla 470? Ja kuinka tarkkoja softakompurat ylipäätään on näiden lukemien kanssa?

Saat kompuran sykkimään tahdissa, kun ohjaat sitä signaalilla, joka sykkii tahdissa - siis esimerkiksi teknomeiningillä, basari tyrkkii kaiken muun tieltään.

Tuo relase-arvon kanssa puljaaminen ei tuottane haluttua lopputulosta, koska vapahdusaika alkaa pyörimään siitä hetkestä, kun signaali on palannut kynnystasolle. Tämä johtaa siihen, että voimakas, pitkäkestoinen signaali päästää kompuran vapautumaan myöhemmin kuin heikompi ja lyhyempi signaali. Kompura ei ole rytmikone.

Atakista laskeminen ei myöskään auta asiassa, koska ei ole sanottua, että kynnystason ylittävä signaali sattuisi olemaan juuri ykkösiskun alussa, eikä se varsinkaan kerro mitään siitä kuinka pitkäkestoinen se on.

Jos signaalimateriaali on rytmikoneosastoa, saat kyllä aikaan pumppausefektin aikaiseksi, laskukaavaa tähän ei edellä mainituista syistä taida olla.
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
piivei
16.02.2005 12:38:57
olen kans yrittänyt opiskella tuota kompressorin käyttöä tuolla livekeikoilla ja tullut juuri samaan tulokseen ettei mikään laskukaava kyllä päde siihen touhuun muuta kuin ehkä hiukan suuntaa antavasti. Mitäs ammattilaiset suosittelette suuntaa antaviksi arvoiksi bassolle ja bassarille ration, atakin ja releasen kans? Tuntuu ettei oikein tahdo saada niitä asettumaan "puikkoihin" ja varsinkin basson saa pilattua väärillä säädöillä aivan totaalisesti.. Kiitos vastauksista!!
Roberto
17.02.2005 08:47:58

Mä yritän aina kompressoida niin ettei se kuulu. Hyvillä kamoilla se on aika paljon helpompaa ku huonommilla :)

Yleensä ratiot on maks 2:1 ja tresholdit vain pahimpia piikkejä lanaamassa, release semmonen mukavan löysä ja attack niin pitkä et just ehtii kyytiin.
piivei
17.02.2005 16:28:45
juu vähän noin mäkin oon sen aatellu varsinkin noiden matalaäänisten soittimien kanssa et varsinkin tuo attack ei saa olla liian nopea, häipyy se voima niistä helposti kokonaan.. Ratio mulla on ollu varmaan vähän liian iso(n. 4:1), täytyy kokeilla ens keikalla vähän "varovaisempaa" asetusta! Olenko ollenkaan oikeilla jäljillä jos tuo attack olis esim. bassossa jotain 100ms ja release väh. 300ms? Tavoitteena olis sellainen "tasaisen rauhoittava alapäämatto" joka olis vähän hiljempaa ku basari mutta antas sellasta kivaa jatkuvuutta sille bassariniskulle..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)