Aihe: Kyllä on raakoja nämä suomenkin kelit.
1 2
dgdg Basisti
15.02.2005 14:38:09 (muokattu 15.02.2005 14:39:19)
Saa olla joka kuukaudenvaihteessa kiristämässä basson kaulaa, kun pakkaset paukkuvat ulkona. Sitten kun tuo sen basson autosta sisälle reissun jälkee ja laittaa nojaamaan johonkin tuoliin/pöytään kaulaa vasten, niin ei kyllä kovin hyvää jälkeä tule. Onkohan olemassa niin hyviä bassoja, ettei nämä suomen kelit väännytä kaulaa hevillä.. Onkos muilla tälläistä touhua talvisin?
Siblubbablee
mtt76
15.02.2005 14:58:06
Onkos muilla tälläistä touhua talvisin?

Olen tainnut säätää oman basson kaulaa viimeksi 3 vuotta sitten, kun halusin kielet vähän korkeammalle otelaudasta. Toisaalta olen soittanut bassolla, jonka kaulaa pitäisi säätää lähes kerran viikossa kelin vaihtuessa. Onneksi ei ollut oma.
Ystävän neuvo: osta basso matalia vireitä varten. -Jucciz
ozmo
15.02.2005 14:59:29
Saa olla joka kuukaudenvaihteessa kiristämässä basson kaulaa, kun pakkaset paukkuvat ulkona. Sitten kun tuo sen basson autosta sisälle reissun jälkee ja laittaa nojaamaan johonkin tuoliin/pöytään kaulaa vasten, niin ei kyllä kovin hyvää jälkeä tule. Onkohan olemassa niin hyviä bassoja, ettei nämä suomen kelit väännytä kaulaa hevillä.. Onkos muilla tälläistä touhua talvisin?

Mikäs basso sulla on? Meinaan oman Warwickin kaulaa ei paljoo oo tarvinnu säätää... Kerran olen kaularautaa aavistuksen kiristänyt.
losers do the best they can... winners go home and fuck the promqueen!
balzary
15.02.2005 15:02:42 (muokattu 15.02.2005 15:03:28)

Mikäs basso sulla on? Meinaan oman Warwickin kaulaa ei paljoo oo tarvinnu säätää... Kerran olen kaularautaa aavistuksen kiristänyt.

warwickeissa varmaan on suht jämäkät kaulat. mä en mun entisestä corvetesta vääntäny 7 vuoden aikana kertaakaan sitä rautaa, kun en huomannu oikeen mitään muutoksia. (en niitä kyllä liiemmin etsinytkään, soittotatsi oli kuitenkin suht sama). liekö eroa wengen ja ovangkolin välillä tässä suhteessa?

edit: ja alkup. kysyjälle vinkkinä, että tsekkaa toi grafiittikauloja koskeva ketju alempana, jos et oo sitä lukenu.
ozmo
15.02.2005 15:08:30
warwickeissa varmaan on suht jämäkät kaulat. mä en mun entisestä corvetesta vääntäny 7 vuoden aikana kertaakaan sitä rautaa, kun en huomannu oikeen mitään muutoksia. (en niitä kyllä liiemmin etsinytkään, soittotatsi oli kuitenkin suht sama). liekö eroa wengen ja ovangkolin välillä tässä suhteessa?

Mulla on vajaan puoltoista vuotta ollut oma corvette ja olen sen yhden ainoan kerran 1/8 kierroksen kaularautaa kiristänyt. Ovankgolia siis mun warren kaula. Sen verran kovaa puuta tuntuu olevan, ettei kaulaa kovin tarvitse säädellä, vaikka treenikselle joutuis yli 30 asteen pakkasillakin käveleen...
balzary
15.02.2005 15:12:44

Mulla on vajaan puoltoista vuotta ollut oma corvette ja olen sen yhden ainoan kerran 1/8 kierroksen kaularautaa kiristänyt. Ovankgolia siis mun warren kaula. Sen verran kovaa puuta tuntuu olevan, ettei kaulaa kovin tarvitse säädellä, vaikka treenikselle joutuis yli 30 asteen pakkasillakin käveleen...

muuttuuko vire ko. kävelyreissun jälkeen? en muista miten oli omassa warressa. neuseria menee suht pienillä pakkasilla virittimen mukaan about 10% epävireeseen.
Why be in when you can be out?
Keny
15.02.2005 15:15:10
Fenkkuja oon pari kertaa tän talven aikana säätäny mut mulla onkin aika tarkka toi tatsi kun pyrin aika matalalla pitää sen.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
dgdg Basisti
15.02.2005 15:15:41
Mikäs basso sulla on?

Joo sama Warvickin Rock Basso mullakin..
Siblubbablee
balzary
15.02.2005 15:19:17

rockbassossa on eri puut, eli ei oo ovangkolia tai wengeä tuossa versiossa.
Johnny Buzz
15.02.2005 16:18:27

Kesällä säädin Fenkun kondikseen ja en oo huomannu pakkassäällä olevan mitään vaikutuksia. Samoissa säädöissä se on pysyny vaikka gigbagissä onkin selässä liikkunut.
www.soulstab.com
Soulstab live @ Operaatio:Live, Down Town, Turku 18.2.2005 w/ Rozzy Randall and the Roller Bastards
ozmo
15.02.2005 16:40:40
muuttuuko vire ko. kävelyreissun jälkeen? en muista miten oli omassa warressa. neuseria menee suht pienillä pakkasilla virittimen mukaan about 10% epävireeseen.

Ei nyt ainakaan kovin paljoa. Aavistuksen saattaa vire heitellä jos on kova pakkanen.

Mulla siis on ihan oikea Warwick. Rockbeisseissä ja sakemanneissa ei taida olla muuta samaa kuin virittimet ja malli... (tosin kaulan profiilikin tuntuu ainakin musta erilaiselta)
balzary
15.02.2005 16:47:54

Mulla siis on ihan oikea Warwick. Rockbeisseissä ja sakemanneissa ei taida olla muuta samaa kuin virittimet ja malli... (tosin kaulan profiilikin tuntuu ainakin musta erilaiselta)

testailin just eilen musamaailmassa pari rockbassia + yhden normaalin pelin. onhan niissä aika iso ero tuntumassa. mikit on varmaan vielä samat?

kaularaudan säätöä olis taas moni basso kaivannut. tokailla oli pari bassoa millä oli mukava soitella, mutta esim spectorit ei ollu muuta kuin rätinää.
Hullu basisti
15.02.2005 19:12:28
Uusilla kirveillä tarttee säätää kaularautaa useammin kuin käytetyillä. Ostin Yamahan uutena ja pari ekaa vuotta tartti säätää usein, mutta on sittemmin asettunut aloilleen. Nyt ei oo tarvinnu pahemmin säädellä kuin jos ostaa eri paksuiset kielet.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Wil-J
15.02.2005 20:11:08
Juuri äsken säädin tuota Fenderiäni kun on talven aikana ihan jousipyssyksi kaula mennyt. Se on vaan vaikea hienosäätää siinä räminän ja hyvän tatsin rajamailla. Turhauttavaa.
Teijo K.
15.02.2005 20:16:47

Puukaulaisiin tuo kosteuden vaihtelu vaikuttaa aika paljon. Jos haluaa minimoida kotisoittimen vaihtelun, niin ilmankostutin talvella käyttöön.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
pardy
15.02.2005 21:13:49

Ei oo kumpaisessakaan Warwickissa tarvinnut kaularautaan koskea. Toisen ostin viime vuoden alkusyksystä ja toisen vuoden 2003 Helmikuussa (hitto, sehän on jo niin vanha! kappas kun ei ajan kulua huomaa!). Tatsi vieläpä pysynyt samana koko ajan. Kummassakin on kyllä eben-otelauta, josko vaikuttanee hieman asiaan? Kuitenkin aikasen jämerää puuta tuo eben. Sanokoon joku, jos sitä uumoilee.

Ei oo tarvinnu kyllä vanhan presari-kopionkaan kaulaan koskea vielä, vaikka jo varmaan jonku 6 vuotta se mulla ollu. Siinä kuitenkin ihan perus vaahtera/ruusupuu-kaulakonstruktio. Eikä laadullisestikaan sieltä parhaasta päästä. Outoa?
Basisti.
Teijo K.
15.02.2005 21:51:09

Ei oo kumpaisessakaan Warwickissa tarvinnut kaularautaan koskea. Toisen ostin viime vuoden alkusyksystä ja toisen vuoden 2003 Helmikuussa (hitto, sehän on jo niin vanha! kappas kun ei ajan kulua huomaa!). Tatsi vieläpä pysynyt samana koko ajan. Kummassakin on kyllä eben-otelauta, josko vaikuttanee hieman asiaan? Kuitenkin aikasen jämerää puuta tuo eben. Sanokoon joku, jos sitä uumoilee.

Ei oo tarvinnu kyllä vanhan presari-kopionkaan kaulaan koskea vielä, vaikka jo varmaan jonku 6 vuotta se mulla ollu. Siinä kuitenkin ihan perus vaahtera/ruusupuu-kaulakonstruktio. Eikä laadullisestikaan sieltä parhaasta päästä. Outoa?

Ei mitenkään. Ei niitä tarvitse mitään säätää jos tykkää vähän ronskimmasta tatsista. Enemmän pelivaraa siinä.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Kieppi
15.02.2005 22:01:40
Käytin kerran entistä Warwickin Streameriani huollossa samalla, kun akustinenkin oli huollossa. Sanoi kaveri siellä, että "mä löysään tätä vähän ja kiristän sitte takaisin. Se ei tartte säätöä, mutta liikautetaan nyt vähän, ettei jämähdä." Kolme vuotta vissiin olin silloin sillä soitellut.

Nyttemmin ei ole enää Streameria. Siitä sai joku hyvän kepin, ja mä sain uuden nupin ;)
Groovelover
16.02.2005 20:20:34
Uusilla kirveillä tarttee säätää kaularautaa useammin kuin käytetyillä. Ostin Yamahan uutena ja pari ekaa vuotta tartti säätää usein, mutta on sittemmin asettunut aloilleen. Nyt ei oo tarvinnu pahemmin säädellä kuin jos ostaa eri paksuiset kielet.

Noinhan se varmaan on; kun basson puuosat vanhenee niin ei paljon tarvitse kaularautaa säätää. Oman 20v vanhan precisionin kaulaa olen viimeksi säätänyt joskus 1990-luvun puolivälissä. Uskomaton peli, joskus voi mennä parikin viikkoa ettei tarvitse edes virittää uudestaan. Ja keikalla on erittäin helppoa ja mukavaa kun voi soittaa vaikka 4 settiä illassa virittämättä välillä. Ennen ekaa settiä kun tsekkaa vireen niin se on siinä. Aika usein on niin että kun ottaa basson laukusta ja pistää mittarin kiinni niin se on edelleenkin täysin vireessä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)