blastoff 13.02.2005 02:25:26 | |
---|
Korvasin jonkin aikaa sitten stratoni alkuperäisen tallamikin DiMarzion HS3:lla. Kytkennöissä käytin DiMarzion kytkentäkaavioissa neuvottua standardikytkentää, eli mitään push/pull-potikoita tai muitakaan viritelmiä en laittanut. Nyt olen kuitenkin ruvennut miettimään, että olikohan kyseinen kytkentätapa sittenkään paras mahdollinen, koska talla- ja keskimikin ollessa samaan aikaan valittuinan mikit hurisee. Ei siis mitenkään älyttömän paljon vaan suunnilleen saman verran kuin mitä yksikelaiset mikit yleensä hurisee. Silloin kuin pelkästään tallamikki on valittuna mitään hurinaa ei kuulu. Kysymys kuuluukin: Olisiko kyseistä mikkiä mahdollista kytkeä jotenkin niin, että myös tuo väliasento olisi hurinaton? "Hey, It's the sun and it makes me shine" |
blastoff 14.02.2005 13:42:27 | |
---|
Selitinkö jotenkin epäselvästi vai miksi tähän ei vastaa kukaan? "Hey, It's the sun and it makes me shine" |
Mrezzye 14.02.2005 13:48:34 | |
---|
Jos sinulla on se keskimikki tavallinen single-coil, niin sehän siinä hurinan aiheuttaa. Eli tilanteen voi korjata vaikkapa vaihtamalla siihen keskellekin tuollaisen HS-3:en. Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi |
Dr. Muff 14.02.2005 13:55:37 | |
---|
Kysymys kuuluukin: Olisiko kyseistä mikkiä mahdollista kytkeä jotenkin niin, että myös tuo väliasento olisi hurinaton? Puolitat humpparin niin välisoundi on taas hurinaton, kunhan vaan ajat oikean kelan maihin tai laitat keskelle toisen hurinattoman. I Smell Urine // Emman tahdissa sisälle hanuriin |
JuSu 14.02.2005 13:56:02 | |
---|
Eli tilanteen voi korjata vaikkapa vaihtamalla siihen keskellekin tuollaisen HS-3:en. On myös mahdollista tehdä kytkentä niin, että väliasennossa tallamikistä on mukana vain toinen kela, jolloin hurinat häviävät. http://www.mrgearhead.com/faq/pdf/d … grams/STDFATSTRAT/SD0134700CPg2.pdf Linkistä löytyy periaate, miten tuo tehdään. Täytyy vain olla tarkkana vaiheiden kanssa, eli kumman kelan sieltä tallamikistä ottaa mukaan ja mihin suuntaan virta kulkee. Kokeilemalla selviää... JuSu Minä olen myyrä. |
blastoff 14.02.2005 15:05:09 (muokattu 18.02.2005 21:50:13) | |
---|
Tuota puolitushommaa olen tässä vähän yritellyt, mutta se ei nyt tunnu oikein lähtevän toimimaan. Olen aika newbie näissä kytkentäasioissa ja lisäksi tämän minun stratoni (am. standard.) kytkennät poikkeavat jonkin verran noista kaavioista, joka vähän hämää. Otin kuvan nykyisistä kytkennöistä: http://www.cs.helsinki.fi/u/ipaukkun/kytkenta.jpgTällä hetkellä HS3:sta punainen on siis HOT, vihreä (ja "bare") menevät maahan, valkoinen ja musta on yhdistetty toisiinsa. Jos joku osaisi neuvoa suunnilleen rautalangasta vääntämällä, että miten se väliasentoon tuleva puolituskytkentä kuuluu tehdä, niin olisin ikuisesti kiitollinen. Tässä on vielä näitä DiMarzion omia kaavioita, jos ne yhtään vaan auttavat: http://www.dimarzio.com/Text/Install/4Conductor.pdfhttp://www.dimarzio.com/Text/Wiring/HumbuckerSingleHumbucker.pdf"Hey, It's the sun and it makes me shine" |
päänahka 14.02.2005 15:17:44 (muokattu 14.02.2005 15:20:00) | |
---|
Öps, ei mitään. Soolot on perseestä. |
fox 14.02.2005 15:45:33 | |
---|
Linkistä löytyy periaate, miten tuo tehdään. Täytyy vain olla tarkkana vaiheiden kanssa, eli kumman kelan sieltä tallamikistä ottaa mukaan ja mihin suuntaan virta kulkee. Kokeilemalla selviää... JuSu Tai sitten, mikäli on käytettävissä sellainen "vanhanaikainen" viisarinäyttö-yleismittari, kytkemällä mikkijohdot mittariin ja napauttamalla ruuvimeisselillä tms. metallipuikolla naparuuvia ja katsomalla mV - asennossa mihin suuntaan se viisari lähtee..
|
JuSu 15.02.2005 09:27:06 (muokattu 15.02.2005 10:17:10) | |
---|
Jos joku osaisi neuvoa suunnilleen rautalangasta vääntämällä, että miten se väliasentoon tuleva puolituskytkentä kuuluu tehdä, niin olisin ikuisesti kiitollinen. http://muusikoiden.net/dyn/members/208.jpg Violetilla nuolella merkattuun nastaan tulevat tallamikistä musta ja valkoinen (eli ne yhteen kytketyt). Jos soundi on vaiheessa, ja/tai hurina ei poistu, vaihda punaisen ja vihreän paikkaa. Jos vieläkin on jotain pielessä, kytke vihreä ja punainen yhteen violetilla nuolella merkittyyn nastaan, ja sitten kokeilet samalla lailla mustaa ja valkoista, toinen volumepotikan runkoon (maa) ja toinen mikkivalitsimeen. Joku näistä neljästä vaihtoehdosta on oikea. Arvaukseni on, että joudut vaihtamaan punaisen ja vihreän paikkaa, mutta se on vain arvaus. En ota mitään vastuuta kytkennän toimivuudesta. =) JuSu PS: Ilmoittelepa, kun olet tuon kuvan siirtänyt koneellesi, saan omakuvani takaisin. EDIT: Eipä muuten toimikaan noin, sulla taitaa olla TBX -tzydeemi tuossa...? Eli siinä tapauksessa tuossa kuvassani on tonepotikoden johdotus viturallaan. Tässä tapauksessa itse vain eläisin sen väliasennon hurinan kanssa, en osaa tässä tapauksessa auttaa. Sorry. Jätän kuitenkin tuon kuvan ja ohjeet näkösälle, tuo puolitushommelin idea selviää siitä kuitenkin. Joku muu saa neuvoa, miten nuo tonet kannattaisi virittää. Voipi olla, että joudut hankkimaan uuden mikkivalitsimen, jossa on useampi terminaali (onkos tää nyt oikea termi?). Minä olen myyrä. |
blastoff 15.02.2005 13:08:12 | |
---|
Kiitos JuSu! Siirsin tekemäsi kuvan talteen: http://www.cs.helsinki.fi/u/ipaukkun/208.jpg Tuo TBX-tonepotikka (jossa on lisäksi vielä jotain Fenderin omia virityksiä) hämäsi minuakin sen verran, että en uskaltanut noita jo aiemmin laittamiasi kytkentöjä ruveta kokeilemaan. Jos jollain on vielä jotain ideoita, niin antaa tulla. Muuten taitaa tämä puolitusoperaatio jäädä väliin tältä erää. Pitää varmaankin seuraavalla kerralla, kun käytän kitaraa huollossa (nauhojen hionta/vaihto tulossa joskus lähiaikoina) kysyä ihan ammattilaiselta tästä asiasta. "Hey, It's the sun and it makes me shine" |
JuSu 15.02.2005 14:09:17 | |
---|
että en uskaltanut noita jo aiemmin laittamiasi kytkentöjä ruveta kokeilemaan. Tuo esittämäni viritys toimii, mikäli vaihdat alemman tonepotikan ihan tavalliseksi toneksi. Kannattaako näin tehdä, riippuu aivan siitä koetko TBX:n tarpeellisemmaksi kuin väliasennon hurinattomuuden. Sanotaan nyt niin, että se on ihan up yours... eiku up to you. =) JuSu Minä olen myyrä. |
Gypsy 15.02.2005 20:30:23 (muokattu 15.02.2005 20:30:54) | |
---|
Tuo esittämäni viritys toimii, mikäli vaihdat alemman tonepotikan ihan tavalliseksi toneksi. Mitä äkkiä vilkasin kytkentää, niin ei tavallinen tone sitä kyllä kummemmaks muuta. Ainoo "ongelma" minkä mä nään tossa sun kytkennässä on se, että kytkimen ykkösasennossa tallamikille ei oo tonee ollenkaan. Tone tulee mukaan vasta kakkosasennossa. |
JuSu 15.02.2005 21:05:17 | |
---|
Mitä äkkiä vilkasin kytkentää, niin ei tavallinen tone sitä kyllä kummemmaks muuta. Niin... Mitä mä katsoin Amreican Standardin osaluetteloa, niin toi TBX -potikka ei ole samanlainen kuin ylempi tonepotikka, eroaa ulkoisestikin. Sitä en tiedä miten se vaikuttaisi, voihan se toimiakin? Ainoo "ongelma" minkä mä nään tossa sun kytkennässä on se, että kytkimen ykkösasennossa tallamikille ei oo tonee ollenkaan. Tone tulee mukaan vasta kakkosasennossa. No tuohan on toki ihan normaali stratokytkentä. Tonen kytkeminen tallamikille on kyllä varsin suositeltavaa, jos tykkää käyttää tonepotikoita. JuSu Minä olen myyrä. |
Niin... Mitä mä katsoin Amreican Standardin osaluetteloa, niin toi TBX -potikka ei ole samanlainen kuin ylempi tonepotikka, eroaa ulkoisestikin. Sitä en tiedä miten se vaikuttaisi, voihan se toimiakin? Jep, se on erilainen kun normaali potikka. Kyllä sen noin pitäis kuitenkin toimia ihan OK. Lisäys: Joo, vaikka tässä nyt onkin jo pidempään vedetty öitä parin tunnin unilla, niin kyllä se toimii kun irrottaa TBX:n piuhan vaan kytkimeltä ja laittaa tohon mihin olit merkannukkin. Eli siis siihen samaan mihin keskimikiltä tulee piuha. No tuohan on toki ihan normaali stratokytkentä. Tonen kytkeminen tallamikille on kyllä varsin suositeltavaa, jos tykkää käyttää tonepotikoita. JuSu Tossa blastoffin straton alkuperäsessä kytkennässä näyttäis olevan TBX tone tallamikillekkin kytketty. Mutta jos tosta ominaisuudesta pystyy luopuun, niin sitten toi kytkentä näyttäis musta aikas hyvältä. |
Gypsy 15.02.2005 23:30:07 (muokattu 15.02.2005 23:34:09) | |
---|
Tuli tässä yks juttu mieleen ja piti tulla lisään... Mutta jos tosta ominaisuudesta pystyy luopuun Ihan kokonaanhan tostakaan ei tarvi luopua (siis tallamikin tonesta) vaikka ton kytkennän tekis. Kun kytkin on kakkosasennossa, niin tone vaikuttaa tallamikkiinkin, tosin tallamikki on sillon puolitettuna, mutta kuitenkin. |