Aihe: XLR-patchbay
1
hape
06.02.2005 15:31:33

Tietäskö joku mistä sais ostettua XLR-patchbayn? Ei tunnu oikeen missään olevan myynnissä. Noissa TRS-patchbayssa on vähän heikko vetää phantomia. DLX.ssä oli joskus Leemin 10 XLR:n mallia mutta sitäkään ei enää saa, (81€, laadusta ei tietoa). Itsehän sen tietysti vois tehdä, mutta jos jostain saa niin kertokaa please.
milcoin
06.02.2005 18:51:38 (muokattu 06.02.2005 18:53:50)
Noissa TRS-patchbayssa on vähän heikko vetää phantomia.

Kaikki studio patchbayt mitä mä oon nähny on just TRS liittimillä. Ja hyvin kulkee phantom. Jopa MIDI.

XLR-patchbay vie lisäksi enemmän tilaa kuin standardi plugipaneelit puhumattakaan bantamista eikä niiden käyttämiseen ole studiossa oikein mitään syytä. Pieni kysyntä=pieni tarjonta.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
kivi
06.02.2005 20:47:38
Kaikki studio patchbayt mitä mä oon nähny on just TRS liittimillä. Ja hyvin kulkee phantom. Jopa MIDI.

XLR-patchbay vie lisäksi enemmän tilaa kuin standardi plugipaneelit puhumattakaan bantamista eikä niiden käyttämiseen ole studiossa oikein mitään syytä. Pieni kysyntä=pieni tarjonta.

Sama kokemus. Kyllä phantom vaeltaa trs-paneelissa, ja siinä vaiheessa kun alat ostaa (saati juottaa) sataa ristikytkentäjohtoa, hintaero viimeistään on tuntuva.

Kun lisäksi trs-paneelista sujuu hypyt tavalliseen monopaneeliin mainiosti (kun miinus ja maa yhtyvät, purkautuu balansointi siististi) en näe mitään järkeä alkaa toteuttaa bayta XLR:illä. Toki bayn takaseinän vois niillä toteuttaakin, niin menis standardijohdoilla kaikki kytkeminen, mutta...

Lisäksi on tietysti tuo tila. 10 liittimen baylla ei vielä yli kahta laitetta yhdistetä. Kannattaa laskea tosissaan, paljonko liitäntöjä tarvii, ja ryhmät, auxit, tulot ja insertit mukaan, saattaa tulla yllättävän iso paneeli.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
hape
08.02.2005 18:47:12

Kiitos vinkeistä. Tuli vaan mieleen taannoinen Riffin juttu studion kaapeloininsta, jossa mainittiin että phantom ei kulje luotettavasti plugipatchbayssa. Tuo että takana ois XLR:t on hyvä idea.
milcoin
08.02.2005 22:50:05
Kiitos vinkeistä. Tuli vaan mieleen taannoinen Riffin juttu studion kaapeloininsta, jossa mainittiin että phantom ei kulje luotettavasti plugipatchbayssa. Tuo että takana ois XLR:t on hyvä idea.

Perinteisesti PB:ssä ei ole takapaneelia lainkaan vaan multikaapelit on juotettu suoraan siihen paneeliin. Ja kaapelit kulkee sitten soittohuoneen rasiaan, efektiräkkiin, nauhurikaappiin ja läheiseen K-markettiin.

Livehommissa taas tehdään usein niin että esim. pääteräkin takakiskoissa on labeleilla varustettu paneeli jossa on päätteiden sisääntulot nätisti rivissä koska ne kytketään joka ilta uudestaan. Toisin kuin studiossa. Eli kannattaa kiinteissä asennuksissa välttää turhia liittimiä ja liitäntöjä.

Olis kiva lukee se artikkeli...
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
hape
15.02.2005 11:14:22

Se juttu on Riffissä 4/2001 "Rakennetaanpa Studio - Kaapelointi kuntoon". Siinä oli XLR-patchbay tehty juuri niinkuin mainitsit, eli takana ei liittimiä vaan multikaapelin johdot juotettu suoraan etupuolen XLR-liittimiin. En tiedä mihin tuo väite että phantom ei kulje luotettavasti TRS-patchbaylla perustuu. Täytynee kysyä jutun kirjoittaneelta Lauri P:ltä.
varakeef
15.02.2005 11:24:36
En tiedä mihin tuo väite että phantom ei kulje luotettavasti TRS-patchbaylla perustuu.

Eikös siinä ole ongelmana se, että kun plugin työntää sisään, se oikosulkee phantomin hetkeksi, koska navat eivät ole pinneinä kuten xlr:ssä vaan peräkkäin, TRS? Tästä sitten aiheutuisi ongelmia, jos phantom on kytkettynä.

Kai se virta sinänsä kulkee ihan yhtä hyvin mitä tahansa kolme vastaavaa lankaa sisältävää piuhaa pitkin.
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
hape
15.02.2005 12:36:23

Eikös siinä ole ongelmana se, että kun plugin työntää sisään, se oikosulkee phantomin hetkeksi, koska navat eivät ole pinneinä kuten xlr:ssä vaan peräkkäin, TRS? Tästä sitten aiheutuisi ongelmia, jos phantom on kytkettynä.

Joo, näin mä kans sen funtsin. Eli phantom pois päältä kun kytkee piuhoja patchbayssa, eikösjuu?
PL
15.02.2005 12:42:50
Eihän koko ristikytkentäkenttää tarvitse plugeilla tai xlr-liittimillä tehdä. Vetää mikkiristikytkennän xlr:llä ja muut plugeilla niin kuin ne "oikeissakin" studioissa tehdään ????
lurkki
15.02.2005 13:24:34
navat eivät ole pinneinä kuten xlr:ssä vaan peräkkäin, TRS?

Xlr on muuten harvinaisen nerokas liitintyyppi...
1-nasta kytkeytyy ensimmäisenä ja muodostaa maakontaktin ennenkuin signaalitie yhdistyy.

Narttuliittimessä on nimittäin 1-nastan kontaktipinta hieman edempänä.
ex-Rumpu, Kitara ja Kukka
koopop
18.02.2005 17:15:54 (muokattu 18.02.2005 17:34:21)

TRS:n ja Bantamin ainut ero on siinä että Bantam ei mene oikosulkuun kytkettäessä, koska plugin pää ´(kuuma) on maata ja kylmää ohuempi. Mic -ristiinkytkentä on yleensä studioissa tehty bantamilla (vie vähän tilaa ja ristari on yhdenmukainen > voit pätsäillä myös irto-etusiin tai mihin vaan, jos studion puolella ajatkin linjaa mikkipätsiin).

Yhtä suosittu ja toimiva on XLR -patsi, jonka voi itse tehdä helposti, ostaa blankin 12 tai 16 -reikäisen levyn ja siihen runkoliittimet. XLR on kieltämättä rakenteeltaan promillen vankempi ratkaisu mutta kuormittaa etuastetta yhtä vähän kuin bantam.

Kannattaa myös muistaa normalointimahdollisuus, jolloin takaa itse juotettava versio on paras. Yleisin ratkaisu isoissa studioissa on että mikkilinjat on normaloitu mikkikanaviin, ryhmät nauhuriin ja nauhuri linjasisäänmenoon. Lisäksi normaloidaan ryhmälähdöt takaisin ryhmän monitoriliu'ulle jos haluat kuunnella ryhmää nauhan sijaan, sekä nauhurin ulostulot normaloidaan myös pikkuliu'ulle.

Mun mielestä lähtökohtana ei koskaan tule olla että käyttäjän tulee kytkeä phantomit pois päältä ennen kytkemistä...

Sitäpaitsi, ulkomailla, jossa studiot omistavat isoja analogipöytiä, on lähes poikkeuksetta bantam, koska TRS:llä tulee kaksinkertainen tilantarve. Olen nähnyt yhden poikkeuksen, ja se on muistaakseni Ocean Way, jossa on maailman suurin TRS -patchbay, 1480 reikää. Suomessahan tietysti useat käyttävät TRS:ää, koska se on halpa ja pöydät ja vehkeet on pieniä. Itselläni on pöydässä 480 bal. linjaa sisään ja ulos (40 ryhmää, 64 kanavaa miksauksessa) + outboard + studion linjat, joten bantam oli ainoa hyvä ratkaisu. Vei muuten 7 unitia tilaa.

Niille jotka aikovat käyttää TRS-ratkaisua joko linja tai mikkipätsinä, sanoisin että se Neutrikin tai Thomanin 50 euron ristari on oikeasti käyttökelvoton, joten siinä on joku oikeassa että TRS ei kestä. Pätsi kannattaa aina ammattipuuhissa olla vahvaa metallia. Ne kestää.
milcoin
18.02.2005 23:37:39
Mun mielestä lähtökohtana ei koskaan tule olla että käyttäjän tulee kytkeä phantomit pois päältä ennen kytkemistä...

Siksi että....?
koopop
19.02.2005 12:55:37 (muokattu 19.02.2005 13:54:17)

Siksi että....?

siinä putoaa yksi mun mielestä rasittava työvaihe pois. Isossa kompleksissa kuten omassa studiossani tai toisessa työssäni isossa teatterisalin livepöydän ääressä on mun mielestä tarpeetonta aina miettiä että voidaanko mikki kytkeä jos täytyy miettiä phantomia. Varsinkin livetilanteessa jossa ratkaisut on joskus sekunneista kiinni ei enää kiinnosta tsekkailla phantomeja ensin pois ja sitten päälle. Jos joku ei toimi > mikin vaihto ja avot. Tämä tietysti edellyttää aikaisemmin kuuluttamani hyvän ristarin, jotta pöytää kuormitetaan niin vähän kuin mahdollista.

Totta kai jokainen ristariratkaisu kuormittaa etuastetta jos phantom on päällä, mutta vähiten bantamilla ja XLR:llä.

Mun työssäni esimerkiksi studiossa vaihdan mikkejä paljon rakentaessani esim. rumpusetin mikitystä, joten en halua juosta koko ajan pöydän ääreen tarkistelemassa phantomeja. Koska mikkiristari kytkeytyy suoraan pöytään, voin "huoletta" vaihtaa mikkejä/linjoja setin äärellä ja sitten palata tekemään saundcheckiä.

homman nimi on mun mielestä yhteensopivuus ja mielekäs ja yksinkertainen ja nopea työympäristö. Olen rakentanut itselleni helpon ja nopean ristariratkaisun jotta itse asiaan eli äänittämiseen ja kuuntelun rakentamiseen voin keskittyä täysillä.
milcoin
19.02.2005 14:20:58
....Isossa kompleksissa kuten omassa studiossani tai toisessa työssäni isossa teatterisalin livepöydän ääressä on mun mielestä tarpeetonta aina miettiä että voidaanko mikki kytkeä jos täytyy miettiä phantomia....

Livetilanne on luonnollisesti eri juttu. Tottakai rumpumikityksessä vaihdetaan mikkejä, etuasteita yms. nopeaan tahtiin mutta jos on epävarma siitä mikä patchbayssa menee mihinkin, on ehkä helpompaa kytkee phantom pois kuin myöhemmin ihmetellä. En tarkoita nyt sua tai mua:) Käytätkö nauhamikkejä? Niiden kanssa tulee oltua erityisen varovainen eikä sillon voi mielivaltaisesti kytkee mikkejä mihin vaan etusiin.
koopop
19.02.2005 14:26:25

Livetilanne on luonnollisesti eri juttu. Tottakai rumpumikityksessä vaihdetaan mikkejä, etuasteita yms. nopeaan tahtiin mutta jos on epävarma siitä mikä patchbayssa menee mihinkin, on ehkä helpompaa kytkee phantom pois kuin myöhemmin ihmetellä. En tarkoita nyt sua tai mua:) Käytätkö nauhamikkejä? Niiden kanssa tulee oltua erityisen varovainen eikä sillon voi mielivaltaisesti kytkee mikkejä mihin vaan etusiin.

Olet oikeassa, viittasinkin lähinnä tilanteisiin jossa nopeus on valttia > tai toisin sanoen kompromissitilanne jossa mukavuus ajaa riskin edelle... :) Yleensä mäkin lähdne tilanteesta jossa pöytä on täysin blank ja sitten rauhallisesti kytkemään..

En ole nauhamikkeihin vielä päässyt tutustumaan, joten sellaista tilannetta ei ole tullut eteen, mutta niiden kanssa joo varovaisesti. Ja varsinkin vanhojen putkimikkien kanssa olen ollut erittäin varovainen, koska niistä ei aina tiedä. jos sulla on kokemuksia nauhamikeistä niin kerro ihmeessä mihin olet käyttänyt ja mitä tuloksia olet saanut, kiinnostaa kovasti! Olenkin kuullut kehuja niistä.

-k
milcoin
20.02.2005 11:16:10
Olet oikeassa, viittasinkin lähinnä tilanteisiin jossa nopeus on valttia > tai toisin sanoen kompromissitilanne jossa mukavuus ajaa riskin edelle... :) Yleensä mäkin lähdne tilanteesta jossa pöytä on täysin blank ja sitten rauhallisesti kytkemään..

En ole nauhamikkeihin vielä päässyt tutustumaan, joten sellaista tilannetta ei ole tullut eteen, mutta niiden kanssa joo varovaisesti. Ja varsinkin vanhojen putkimikkien kanssa olen ollut erittäin varovainen, koska niistä ei aina tiedä. jos sulla on kokemuksia nauhamikeistä niin kerro ihmeessä mihin olet käyttänyt ja mitä tuloksia olet saanut, kiinnostaa kovasti! Olenkin kuullut kehuja niistä.

-k

Royerin R121:llä olen äänitellyt paljon kitaroita ja kyllä se on ihan korvaamaton rokkihommissa. Niitä kun olis kaks...
Nuo halpis-oktavat mitä mulla on toimii ihan ok jos käyttää hyviä konkkamikkejä kaverina esim. sähkiksen mikityksessä. Rumpujen ambienssimikkinä ihan huippuja ja puhaltimet yms. toimii. Se on sellanen valmiiks kompressoitu, silkkisen pehmeä soundi joka kestää eq:tusta tosi hyvin. Käytän okatavamikkejä joka sessiossa johonkin vaikka olis mitä neumanneja ja muita käytettävissä. Suosittelen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)