Micko 14.02.2005 11:39:10 | |
---|
Eli miten melodiaan lisätään soinnut..en oo ihan varma jotain oon kuullu jostain kolmen soinnun teoriasta. |
baron 14.02.2005 14:42:01 (muokattu 14.02.2005 15:22:53) | |
---|
Eli miten melodiaan lisätään soinnut..en oo ihan varma jotain oon kuullu jostain kolmen soinnun teoriasta. Mulla on tietsikaohjelma, joka hoitaa hommat (Powertracks Pro Audio) On kuulemma lintsareitten hommaa. Children of Baron: Magic in Keyboards.
Olet kirjoittanut keskusteluun 10000 kirjoitusta! |
hörhö 14.02.2005 14:52:30 | |
---|
On ihan järkyttävän laaja aihe tällä foorumilla vastattavaksi. Teoriakirjallisuus on ehkäpä parempi vastaus. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara,
myy mulle halpa av-etunen |
Nuages 14.02.2005 14:58:24 | |
---|
On ihan järkyttävän laaja aihe tällä foorumilla vastattavaksi. Teoriakirjallisuus on ehkäpä parempi vastaus. Salmenhaaran "Soinnutuksen perusteet" voisi olla hyvä kirja. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Congi 15.02.2005 10:54:18 | |
---|
Salmenhaaran "Soinnutuksen perusteet" voisi olla hyvä kirja. Löytyiskö kirjasta ISBN? T.Congi |
Micko 15.02.2005 11:16:55 | |
---|
No kertokaa edes perusteet, jos on esim. c-sävel niin onko siinä kohdassa sitten c-sointu vai miten? |
No kertokaa edes perusteet, jos on esim. c-sävel niin onko siinä kohdassa sitten c-sointu vai miten? Tai Am tai F tai Ab tai Ebdim tai E7+5 tai D7 taikka sitten ihan joku muu. Niin helppoa se on. Netistäkin löytyy http://www.dlc.fi/~valtit/soinnut.html Children of Baron: Magic in Keyboards.
konehes 15.02.2005 13:49:08 | |
---|
Kuuntele mikä kuulostaa hyvältä. |
baron 15.02.2005 13:53:37 (muokattu 15.02.2005 14:00:01) | |
---|
Kuuntele mikä kuulostaa hyvältä. Kun sointuja on varmaan 10000 (tai 100000) niin varmaan helpottaisi, että pystyisi teoreettisesti etsimään ne 10-20, joita alkaisi kuunnella. Toisinpäin varmaan onnistuisi: Tekee sointukierron niistä soinnuista, jotka osaa ja niihin sopivan melodian. Children of Baron: Magic in Keyboards.
lxi 15.02.2005 15:07:05 | |
---|
Kuuntele mikä kuulostaa hyvältä. Olen aina miettinyt, että saako näistä kommenteista joku jotain apua? Että tarvitseeko tällaista erikseen vielä jollekulle mainita? The fact that no one understands you doesn't make you an artist. kuunneltua |
ganesha 15.02.2005 15:25:18 | |
---|
ei melodiaa kannata ensimmäiseksi soinnuttaa, vaan keksiä siihen tiukka bassline. helpottaa hommaa huomattavasti. sitten vain roiskii bassoäänen ja melodiaäänen väliin hyvältä kuulostavia ääniä. ja jos urheiluhenkeä löytyy, voi sitten selata vaikka Salmenhaaran raamatusta, että mikäs napolilainen sekstisointu tulikaan roiskaistua ;) "if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa |
konehes 15.02.2005 15:55:52 | |
---|
Olen aina miettinyt, että saako näistä kommenteista joku jotain apua? Että tarvitseeko tällaista erikseen vielä jollekulle mainita? Joskus se vain on niin, että korvakuulolla asia on helpoin ratkaista. Perussoinnut aluksi ja niistä voi sitten lähteä laajentamaan jos kappale sitä vaatii. Kokeilemalla olen ainakin itse oppinut parhaiten, siksi suosittelen sitä muillekin. |
baron 15.02.2005 19:25:25 | |
---|
Joskus se vain on niin, että korvakuulolla asia on helpoin ratkaista. Perussoinnut aluksi ja niistä voi sitten lähteä laajentamaan jos kappale sitä vaatii. Kokeilemalla olen ainakin itse oppinut parhaiten, siksi suosittelen sitä muillekin. Vaatii se sen verran teorian tietämystä, että 1. tietää sävellajin 2. tietää sen sävellajin perussoinnut Sen jälkeen kun on pudottanut mahdollisten sointujen määrän esim seitsemään, loput voi hoitaa korvalla. Children of Baron: Magic in Keyboards.
Nuages 15.02.2005 20:12:50 | |
---|
Vaatii se sen verran teorian tietämystä, että 1. tietää sävellajin 2. tietää sen sävellajin perussoinnut Sen jälkeen kun on pudottanut mahdollisten sointujen määrän esim seitsemään, loput voi hoitaa korvalla. Niiiin!!!11 Paitsi, että kuka haluaa jäädä noihin seitsemään sointuun? sOitnuja pitää muunnella ja lainailla. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
baron 15.02.2005 23:29:21 | |
---|
Niiiin!!!11 Paitsi, että kuka haluaa jäädä noihin seitsemään sointuun? sOitnuja pitää muunnella ja lainailla. Olen täysin samaa mieltä. Kuitenkin tunnen/tiedän/olen tavannut soittajia, joiden mielestä nelisoinnut ovat snobbailua, sointuun kuuluu 3 tai kaksi säveltä (vrt. naapurisäie!) Children of Baron: Magic in Keyboards.
Niq 16.02.2005 10:34:36 | |
---|
Vaatii se sen verran teorian tietämystä, että 1. tietää sävellajin 2. tietää sen sävellajin perussoinnut Höpöhöpö. Minä ainakin olen jo monet vuodet tehnyt soinnutuksia biiseihin melodiapohjalta, ihan ensimmäisestä tekemästäni biisistä lähtien, ilman juuri minkäänlaista teoria yms. tietämystä, siis ns. perstuntumalla. Eli vaan hyräilee melodiaa ja alkaa etsiä sopivia sointuja siihen, sitten kun on jonnin aikaa tuota tehnyt, alkaa nuo soinnut löytyä "itsestään". Ei mitään väliä onko oikein tai väärin kunhan kuulostaa hyvältä. "Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo |
hörhö 16.02.2005 15:37:37 (muokattu 16.02.2005 15:37:47) | |
---|
Olen aina miettinyt, että saako näistä kommenteista joku jotain apua? Että tarvitseeko tällaista erikseen vielä jollekulle mainita? On näistä. Nytkin luultavasti kysymyksenesittäjä pähkäili, että jos alan satunnaisia sointuja roiskimaan ja kokeilemaan niitä kaikkia 10000 jokapaikkaan, niin pitääkö soinnun kuulostaa siinä hyvältä vai huonolta. Tässä sitten vastattiin, että hyvältä, joka on yksi näkökulma säveltaiteeseen. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara,
myy mulle halpa av-etunen |
nikomati 16.02.2005 19:27:34 | |
---|
Lintsareitten hommaa saatana! Kalle 1200 Vuotiaat Leivät Osaa Yksin Näyttää Tissiä |
Definhel 16.02.2005 21:02:31 | |
---|
On näistä. Nytkin luultavasti kysymyksenesittäjä pähkäili, että jos alan satunnaisia sointuja roiskimaan ja kokeilemaan niitä kaikkia 10000 jokapaikkaan, niin pitääkö soinnun kuulostaa siinä hyvältä vai huonolta. Tässä sitten vastattiin, että hyvältä, joka on yksi näkökulma säveltaiteeseen. Ei kannata kuullostaa liian hyvältä tai tulee poppia. Pessimisti on realisti. Optimisti on kitaristi. Basisti on rasisti. |