Aihe: AMD Athlon 64 vs Pentium IV.
1 2
Aki
13.02.2005 00:06:44

Tästä on aika monenmoista infoa sattunut kiikariin, mutta jollain tavalla pitäis päättää kumman ympärille uuden koneen pystyttää. Athlon 64 3200+ 949-socketiin, tahi Pentium 4 3,2GB 775-socketiin.

Teen lähinnä audiohommia, joten plugareiden samanaikainen käyttö ja mixdown-ajan lyhyys on prioriteetissä aika korkeella. Ja tietty prossun pitää olla semmonen, että sen voi kahden vuoden päästä vaihtaa uuteen joka toimii samassa väylässä.

Ideoita?

-Aki.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG140 '86!!
simppu
13.02.2005 01:46:30

Sorry Aki, ei kommentteja, mutta olen ihan samassa tilanteesa, eli odottelen mielipiteitä aiheesta. Itse olen kyllä AMD - miehiä, mutta olisi hauska kuulla kokemuksia 64 kokeilleilta...
casio
13.02.2005 13:35:08

Ja tietty prossun pitää olla semmonen, että sen voi kahden vuoden päästä vaihtaa uuteen joka toimii samassa väylässä.

No jaa.

Tuohon ei kannata varmaan paljoa kiinnittää huomiota. Kehitys kehittyy. On kovin epätodennäköistä, että kahden vuoden päästä vanha emo olisi enää käypä.

Kahden vuoden päästä on niin paljon uutta tekniikkaa, että vanhasta ei kannata enää maksaa. Tai jotain.
Aki
13.02.2005 13:49:56

Sorry Aki, ei kommentteja, mutta olen ihan samassa tilanteesa

Homerecording.com -foorumit löydettyäni pääsin päätökseen, eli itsekin pysyn AMD-miehenä. Athlon 64 3200+ ostoslistalla. Seuraavaksi pitää yrittää päättää sopiva emo. VIA -piirisarjoista olen kuullut ja kokenutkin kaikkea pahaa, joten NVIDIA nForce tällä kertaa.

-Aki.
Ukko
13.02.2005 18:07:48

VIA -piirisarjoista olen kuullut ja kokenutkin kaikkea pahaa, joten NVIDIA nForce tällä kertaa.´

Mitä huonoja kokemuksia on via-piirisarjoista ja kuinka ne ilmenevät ? Meinaan kun emolla löytyvät via 133a piirit eikä ole ongelmia.
d-iivil
13.02.2005 18:39:37
´

Mitä huonoja kokemuksia on via-piirisarjoista ja kuinka ne ilmenevät ? Meinaan kun emolla löytyvät via 133a piirit eikä ole ongelmia.

No tuo on vaan jäänne ensimmäisestä VIA133-piirisarjasta lähtöisin jonka kanssa oli vakaus- ja yhteensopivuusongelmia.
Mulla hyrrää koneessa iloisesti A64 ja ei mitään ongelmia vaikka "viallinen" emolevy alla onkin.
jorma_r
13.02.2005 21:44:16
Mulla hyrrää koneessa iloisesti A64 ja ei mitään ongelmia vaikka "viallinen" emolevy alla onkin.

Mulla on yhdessä koneessa tupla A64 ja vian piirisarja - ei ongelmia.
Aki
13.02.2005 21:50:02 (muokattu 13.02.2005 21:52:36)

En tietysti pysty varmuudella sanomaan ongelmien johtuneen juuri piirisarjasta tms, mutta vakavamman luokan yhteensopivuusongelmia mulla on ollut lähes alusta alkaen. nForcen piirisarjoilla varustetut uudet emot voittaa VIA:t nopeustesteissä.

Ja jotenkin sitä tuntuu että on kiva välillä kokeilla jotain muuta....

EDIT: Ja ei satunnaiset audiokäytössä ilmenevät yhteensopivuudet tietenkään tee piirisarjasta viallista.

-Aki.
Juha L
13.02.2005 22:09:31

Kannattaa lueskella http://www.nuendo.com -> Hardware Forum -keskustelupalstaa. Tuolla on aika paljon keskusteltu asiasta.

Juha
deggis
14.02.2005 18:13:52 (muokattu 14.02.2005 18:18:32)

Kierrä p4 jos vaan pystyt.

Intelhän toi vuosia takaperin oman 64-bittisen prossunsa esiin, joka tuki vain 64-bittisiä ohjelmia, ja tosivat, ettei tolle oo isompaa markkinarakoa odotettavissa ja seisauttivat kehittelyn. AMD:n 64-sarja poikkeaa tuosta siten, että se tukee muitakin kuin 64-bittisiä. Nyt kun on huomattu amd64:n hakkaavan p4:t ihan sata-nolla esim. pelikäytössä (riippuu miten sovellus ajattelee), Intel on kai pakotettu jatkamaan tuomitun p4:n kehittelyä. Tuomitun siksi, että Intelin omatkin insinöörit kauhisteluvat sen ytimen lämpötilan olevan kohta tuhat 'C (p4:n hukkalämmöntuotto on kuulma vajaat 100W). "Kun järki loppuu, lisätään rautaa."

Periaatteessahan tolla tehonimemisellä ja lämmöntuotolla ei muusikoille ole mahdotonta tuulettamista lukuunottamatta merkitystä, mutta jahka 64-bittinen meininki yleistyy, ei nyt ostamas p4 pärjää AMD:lle enää ollenkaan. Väylistä en kyllä tiedä, mutta pitäytyihän tuo AMD socket a:ssakin tovin (arvailua).

Intelin merkittävin kilpailija Suomessa lienee kohta Harvia. :-)

EDIT: niinno se voi vaikuttaa kai, että jos yhteensopivuudestaan tunnettua ProToolssia ajattelit joskus hankkia, kannattaa lafkan sivuilta tarkistaa, osuuko piirisarja kelpuutettujen listaan. Se lista käsitykseni mukaan on noita p4-juttuja.
Mushroom Cut No13
luu
14.02.2005 21:22:32

Nyt kun on huomattu amd64:n hakkaavan p4:t ihan sata-nolla esim. pelikäytössä (riippuu miten sovellus ajattelee), Intel on kai pakotettu jatkamaan tuomitun p4:n kehittelyä.

P4 on hävinnyt Amd64:lle peleissä, mutta musasoftissa voittanut. Jokainen musantekijä voi päättää kummat sovellukset merkitsevät itselle enemmän.

64-bittisyyteen siirtyminen voi kyllä muuttaa asetelmia merkitsevästi, mutta siirtymisen aikataulusta ei varmaan kukaan osaa sanoa mitään tarkkaa. 64-bittinen windows odottaa edelleen julkaisua. Samoin läheskään kaikille laitteille ei ole 64-biitisiä ajureita. Uusi Cubase sx 3 ilmeisesti tukee jo 64-bittiä, mutta muut musasoftat käsittääkseni eivät.
deggis
14.02.2005 21:41:47

P4 on hävinnyt Amd64:lle peleissä, mutta musasoftissa voittanut. Jokainen musantekijä voi päättää kummat sovellukset merkitsevät itselle enemmän.

Heh, tossa oli tollanen provonpoikanen niin oli pakko vastata.

P4 on tosiaan musantekijöiden keskuudessa suosittu, ainakin pari vuotta sitten haaveilin itsekin p-pohjaisesta kokoonpanosta. Syynä oli tuolloin se, että intelin kanssa juttelevien piirisarjojen kanssa en koskaan kuullut olevan yhteensopivuusongelmia, toisin kuin etenkin itseä riivanneesta legendasta VIA KT133A.

Mutta en ole kuullut itse prosessorin olevan ongelmanlähteenä.. kun nykyiset äänikortitkin suunnitellaan kestämään jopa VIA:t (no, sietävät kuitenkin paremmin). Ainakaan ettei ongelmasta jotain kautta eroon pääsisi. Jaa, niin siis eritoten tehossa oli p4 voittanut a64:t?

Nojuu. Eipä täältä taida yhtä oikeaa vastausta jyrähtää.
Mushroom Cut No13
luu
14.02.2005 22:04:55

Ei mulla hirvittävää provoa ollut mielessä. Oli vain pakko puuttua tuohon. Ostin kesällä uuden koneen ja yritin päästä selvyyteen amd64:n p4:n välillä. Löysin muutamia vertailuja, joissa oli musasoftia (cubase ja nuendo) mukana. p4 voitti ne kisat, joten valitsin intelin. Samoin emon valinta tuntui paljon helpommalta p4:lle. Ongelmia oli ainoastaan prossun vakiotuulettimen lievästi sanottuna järkyttävä meteli. Vaihdoin Zalmanin siiliin ja tuulettimen, jonka jälkeen ei ole ollut meteli tai lämpöongelmia.
jonza
28.02.2005 15:11:53
Taitaa kuitenkin tulla pullonkaulaksi helposti esimerkiksi muistin tai kovalevyn nopeus ja määrä helpommin kuin että toi prosessori hyytyisi. Tuskinpa ketään oikeasti haittaa se että prossun takia joku homma kestää 2:05 minuuttia kun toisella menis vaan 1:52 minuuttia, kun kuitenkin sen hyödyn saa pelejä, p2p ja virustorjuntaohjelmia ym. asentamalla hukattua.

Kannattaa ehkä katsoa hintalappua, ja miettiä kuinka paljon paremman äänikortin, kuinka paljon enemmän muistia ja levytilaa mahtaa hinnalla saada, ja sitten satsata koko koneeseen. Kannattaa ehkä miettiä et kuinka paljon vähän nopeemmat muistit maksaa? nopeempi kovalevy?

Saa sitä laskentatehoa vaikka dsp-kortillakin. Eikä yhtään hyvää äänituotantoa oo koskaan tehty laskentateholla. p4:n hinnalla saa ihan hyvän mikinkin tai pari
sami_sumea
28.02.2005 15:20:23 (muokattu 01.03.2005 21:04:22)

Mikä VIA-emo sulla on?

Ostin just Asus A8V-Deluxen (via kt880-piirillä) + A64 3500 prossun, pitäis tällä viikolla viritellä tuo kone kasaan..

Saas katsoa toimiiko heittämällä vai meneekö hermot ja pitääkö vaihtaa NForceen :-)

UPDATE: pienen säädön jälkeen sain koneen läjään, ainakin Windows + ajurit asentuivat nikottelematta, ja Halo näyttäisi toimivan -> nyt pitää asennella äänikortti + softat ja katsoa onko tuosta musakäytössä mihinkään...:)

...
... Valtakunnanlaapotti on puhunut!
kamina
07.03.2005 10:39:30
Ei mulla hirvittävää provoa ollut mielessä. Oli vain pakko puuttua tuohon. Ostin kesällä uuden koneen ja yritin päästä selvyyteen amd64:n p4:n välillä. Löysin muutamia vertailuja, joissa oli musasoftia (cubase ja nuendo) mukana. p4 voitti ne kisat, joten valitsin intelin. Samoin emon valinta tuntui paljon helpommalta p4:lle. Ongelmia oli ainoastaan prossun vakiotuulettimen lievästi sanottuna järkyttävä meteli. Vaihdoin Zalmanin siiliin ja tuulettimen, jonka jälkeen ei ole ollut meteli tai lämpöongelmia.

Mitähän testejä nuo olivat? Tomshardware on testannut nuendolla, mutta jostain käsittämättömästä syystä hän testaa ainoastaan valmiin projektin rendaamista waviksi. Itse en ainakaan välitä kestääkö siinä 10 vai 15 minuuttia, kun ratkaisevaa on se montako efektiä ja vst-instrumenttia saan pyöritettyä realiajassa. Viimeksi kun katsoin, ei Steinberg ollut vielä lisännyt A64 prossuja omiin suorituskyky-taulukkoihinsa.

Sen sijaan cubase sx3'ssa on käsittääkseni jo tuki 64bittisille prossuille, ja väittävät että siitä tulee ihan reipas tehonlisäys. Sama Sonarissa josta on tullut ulos 64bittinen versio.

Kuitenkin ketjun aloittaneella henkilöllä oli kriteerinä että koneen pitää olla päivitettävissä tulevaisuudessa. On toki totta ettei mikään tietokone ole uudenveroinen parin vuoden päästä, mutta se on ainakin ihan varma että P4'n päivitykset ovat todella lyhyessä.
Sekä Intel että Amd ovat julkaisemassa tuplaytimellä varustettuja prossuja tämän vuoden lopun / ensi kesän välillä. Amd'n tuplaytimet toimivat nykyisillä emolevyillä, Intelin eivät. Tämä kertoo jo sen kummalla päivitys onnistuu. Amd'n socket 939 koneen saat muutettua edullisesti tupla-prosessori koneeksi pelkällä prossun vaihdolla parin vuoden päästä, Intelliä et millään ilman että vaihdat samalla emolevyn, ja todenäköisesti muistit.
luu
08.03.2005 09:11:47 (muokattu 08.03.2005 09:17:12)

Mitähän testejä nuo olivat? Tomshardware on testannut nuendolla, mutta jostain käsittämättömästä syystä hän testaa ainoastaan valmiin projektin rendaamista waviksi. Itse en ainakaan välitä kestääkö siinä 10 vai 15 minuuttia, kun ratkaisevaa on se montako efektiä ja vst-instrumenttia saan pyöritettyä realiajassa.

En valitettavasti muista mistä luin noista testeistä (en aina muista käyttää bookmarkseja). Arkijärjellä ajateltuna tuntuisi, että tuo Tomshardwaren testaama renderöiminen juuri mittaa kuinka suurta projektia pystyy koneella pyörittämään? Eikö renderöimisessä kone juuri laske kaikki projektin efektit ja vst-instrumentit? Mitä nopeammin homma hoituu, sitä enemmän niitä voi käyttää myös reaaliaikaisena, vai olenko täysin hakoteillä?

Sen sijaan cubase sx3'ssa on käsittääkseni jo tuki 64bittisille prossuille, ja väittävät että siitä tulee ihan reipas tehonlisäys. Sama Sonarissa josta on tullut ulos 64bittinen versio.

Kyllä ja 64-bittiseen kaikki koneet ja softat jollain aikavälillä siirtyy. Käsittääkseni softat kyllä tarvitsevat 64-bittisen käyttiksen ja 64-bittiset ajurit toimiakseen. Eli Cubase sx3:n 64-bitin tuella ei kai ole merkitystä ennenkuin 64-bittinen Windows ilmestyy. En ole täysin varma, mutta näin ymmärsin Cubasen sivuilta.

Kuitenkin ketjun aloittaneella henkilöllä oli kriteerinä että koneen pitää olla päivitettävissä tulevaisuudessa. On toki totta ettei mikään tietokone ole uudenveroinen parin vuoden päästä, mutta se on ainakin ihan varma että P4'n päivitykset ovat todella lyhyessä.

Totta. Minulla on kyllä ollut tapana tehdä koneella vain suuria päivityksiä. Olen päivittänyt lähes koko koneen noin kolmen vuoden välein. Silloin on mennyt ainakin emo, prossu ja muistit vaihtoon riippumatta siitä millaiset komponentit aikoinaan ostin.
kamina
08.03.2005 16:48:04
En valitettavasti muista mistä luin noista testeistä (en aina muista käyttää bookmarkseja). Arkijärjellä ajateltuna tuntuisi, että tuo Tomshardwaren testaama renderöiminen juuri mittaa kuinka suurta projektia pystyy koneella pyörittämään? Eikö renderöimisessä kone juuri laske kaikki projektin efektit ja vst-instrumentit? Mitä nopeammin homma hoituu, sitä enemmän niitä voi käyttää myös reaaliaikaisena, vai olenko täysin hakoteillä?

Tavallaan kyllä. P4'n heikkous on ns. pitkä liukuhihna ennen tiedon prosessointia. Suorittimessa on sisällä tämmöinen liukuhihna johon ladataan käskyjä jonoon odottamaan suoritusta, ja käyttöjärjestelmä joutuu arvaamaan mitä seuraavaksi tehdään. Kun valmis projekti rendataan .wav tiedostoksi on helppo ennakoida mitä tulee seuraavaksi, kun taas projektia pyöritetään realiajassa on ennakoiminen huomattavasti vaikeampaa.

Kasvattamalla tuon liukuhihnan pituutta saadaan prosessorille helposti lisää nopeutta, mutta se ei ole pelkästään hyvä juttu. Jos käyttöjärjestelmä on arvannut väärin mitä tuleman pitää, tyhjennetään koko liukuhihna ja aloitetaan sen täyttö uudestaan.

P4'ssä on yli 30 askelta pitkä liukuhihna, ja A64'ssä 10. Näinollen P4 joutuu jauhamaan tyhjää yli 3 kertaa pitempään kuin A64 kun se on arvannut väärin.

Tästä johtuu että P4'n vahvuus on nimenomaan mp3 tiedostojen sekä divx leffojen rendaaminen, tai suoraviivaiset toiminnot kuten normalisointi. Samasta johtuu että A64 on parempi esim. reverbeissä, softa-synissä ja peleissä.

Kyllä ja 64-bittiseen kaikki koneet ja softat jollain aikavälillä siirtyy. Käsittääkseni softat kyllä tarvitsevat 64-bittisen käyttiksen ja 64-bittiset ajurit toimiakseen. Eli Cubase sx3:n 64-bitin tuella ei kai ole merkitystä ennenkuin 64-bittinen Windows ilmestyy. En ole täysin varma, mutta näin ymmärsin Cubasen sivuilta.

64-bittisen windowsin RC2 version saa jo ladata ilmaiseksi microsoftin sivuilta. Valmis käyttöjärjestelmä julkaistaan parin kuukauden kuluttua. Jos vain ajurit löytyy niin käyttöjärjestelmä on jo ainakin yhtä vakaa kuin tavan xp. On myös selvästi "nopeampi" reagoimaan käyttäjän naputteluihin.

Totta. Minulla on kyllä ollut tapana tehdä koneella vain suuria päivityksiä. Olen päivittänyt lähes koko koneen noin kolmen vuoden välein. Silloin on mennyt ainakin emo, prossu ja muistit vaihtoon riippumatta siitä millaiset komponentit aikoinaan ostin.

Minä taas olen aivan toisessa äärimmäisyydessä, jopa liialtikin. Saatan usein päivittää prossun kahdesti tai kolmesti ennen kuin tulee oikeasti isompi päivitys eteen. Yleensähän siinä ei olisi suuremmin järkeä, mutta tässä tapauksessa on. Meinaan käyttäjä voi tosiaan päivittää halvalla koneensa tuplaprossuiseksi, ja meidän käyttämät sovellukset hyötyvät tuosta päivityksestä todella paljon.
simppu
08.03.2005 18:10:37

Mikä VIA-emo sulla on?

Ostin just Asus A8V-Deluxen (via kt880-piirillä) + A64 3500 prossun, pitäis tällä viikolla viritellä tuo kone kasaan..

Saas katsoa toimiiko heittämällä vai meneekö hermot ja pitääkö vaihtaa NForceen :-)

UPDATE: pienen säädön jälkeen sain koneen läjään, ainakin Windows + ajurit asentuivat nikottelematta, ja Halo näyttäisi toimivan -> nyt pitää asennella äänikortti + softat ja katsoa onko tuosta musakäytössä mihinkään...:)

...

Olis kiva kuulla, onko Mr Sumea saanut setin toimimaan kortteineen ja softineen...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)