Jibbe 14.02.2005 11:58:03 | |
---|
Pitäisi koostaa 15 biisin kokoelma pienpienlevy-yhtiölle. Biisit ovat aika vaihtelevista lähteistä peräisin; demoilta, "oikeilta" julkaisuilta, osa on masteroituja, osa masteroimattomia. Miten tätä kannattaisi lähteä kokoamaan? Käytössä on N-Track Studio ja ilmaisplugareita. |
varakeef 14.02.2005 13:45:20 | |
---|
Minä tallentaisin biisit wav-tiedostoina cd:lle sellaisenaan ja lähettäisin paketin masteroitavaksi. "Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo"
- Rick Rubin |
Jibbe 14.02.2005 15:58:00 | |
---|
Se ei oikein sovi käytettävissä olevaan budjettiin :) |
Torniojaws 14.02.2005 16:33:47 (muokattu 14.02.2005 16:35:05) | |
---|
Siinähän on useita eri tyylejä: 1) Kronologinen järjestys eli iän perusteella, joko ensimmäiset tai uusimmat alkuun ja sen perusteella eteenpäin 2) Tyylin perusteella (epämääräisempi), esim. parhaimmanlaatuiset alkuun, keskivälille vähän suttuisemmat ja loppuun sitten ne turskademot 3) Bändin sisäinen äänestys parhausjärjestyksestä, paras alkuun ja kakkonen seuraavana jne. 4) Fiiliksen perusteella teette pareja ensin biiseistä, sitten niistä biisipareista (eli "tämä biisi sopii hyvin tämän jälkeen" jne.) Tai sitten miten bändistä tuntuu oikealta, makuasioitahan nämä. So sweet the hour, so calm the time,
I feel it more than half a crime,
When Nature sleeps and stars are mute,
To mar the silence ev'n with lute. |
Jibbe 14.02.2005 17:04:53 | |
---|
Haa, olin ehkä hivenen epätarkka selostuksessani. Biisijärjestys on päätetty, eli minun pitäisi vain saada jonkinlainen koherentti paketti kokoon. Ja kyseessä on siis 15 _eri_ bändin biisit, eli äänentasot vaihtelevat aika reippaasti. Mahdollisimman vähän ajattelin kuitenkin koskea mihinkään. |
kivi 14.02.2005 20:49:17 (muokattu 14.02.2005 21:18:27) | |
---|
Minä tallentaisin biisit wav-tiedostoina cd:lle sellaisenaan ja lähettäisin paketin masteroitavaksi. Samoin. Saattaa tulla halvemmaksi kuin arvaatkaan, jos ei tarvita muuta säätöä kuin tasojen sovittaminen yhteen. Suosittelen Joona Lukalaa Turusta (löytynee Musamuusa-studion kautta), jos rahaa ei ole paljon, mutta halutaan silti hyvää jälkeä. |
Itse kuuntelisin biisit ja valitsisin parhaimman kuuloiset, joille ei tarvitse tehdä mitään (äänen voimakkuutta voi tietenkin joutua tasoittamaan). Sitten näitä biisejä käyttäisin referenssinä kun masteroin loppuja biisejä. Eq, monialuekompura ja limiter olisivat sopivat työkalut masterointiin. Masteroinnissa kannattaa käyttää korvien lisäksi mittareita apuna. P.S. En tuollaista hommaa ole koskaan tehnyt, mutta jos pitäisi, niin noin varmaan lähestyisin. |
milcoin 14.02.2005 21:50:58 | |
---|
Suosittelen Joona Lukalaa Turusta (löytynee Musamuusa-studion kautta), jos rahaa ei ole paljon, mutta halutaan silti hyvää jälkeä. Niin minäkin. Jos kokoelma on tarkoitus julkaista ja myydä pikkutytöille, ei varmaan oo liikaa pyydetty että levy-yhtiö masteroituttaa (haha) kokoelman niin että sitä joku jaksaa kuunnellakin. Siitä hyötyy kuuntelija, levy-yhtiö ja ennenkaikkea bändit. PS: Joona on päällikkö. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |