Aihe: Ehdotus yleisölle..
1 2 3 4 5 6 7 8 9
WanhaWetäjä
14.02.2005 01:42:09

-Kyllä luokanopettajat on munsta mukavaa porukkaa :)- Siis AnnaH ja Sandy nyt ainakin...

Joopa,kivoja,jopa vaarattomia,vaan ei aina niin kovin musikaalisia...enempi semmosia "opetettuja eläimiä...vailla luovuutta?

Nimimerkki "kokemusta on" eli olen soittanut joskus orkesterissa missä on ollut 3(!)peruskoulunopettajaa....ja yks muusikko,minä ;-)
jenkkamies
14.02.2005 07:07:47
Joopa,kivoja,jopa vaarattomia,vaan ei aina niin kovin musikaalisia...enempi semmosia "opetettuja eläimiä...vailla luovuutta?

Nimimerkki "kokemusta on" eli olen soittanut joskus orkesterissa missä on ollut 3(!)peruskoulunopettajaa....ja yks muusikko,minä ;-)

Mahtoi olla raskasta...opettajille:-)
Vesikristalli
14.02.2005 09:42:22
Mä teen keikkaa ihan ittelleni ja rahasta,en rakkaudesta turakaisiin ja huttuun,ja perheelle että sais laskut maksettua etc,nuo "te olette palveluammatissa,prkl soittakaa sitä ja

Voi pientä soittajaraukkaa..olisko kumminkin ollut viisainta opetella sellanen homma jossa ei tarvitse asiakkaita palvella - tanssimuusikon työ kun aivan ilmeisesti on palveluammatti. Jos ei ihan varmasti tiedä mitä se tarkoittaa voi käydä vaikka kirjastossa tutustumassa johonkin sivistyssanakirjaan - voi aueta ihan uusia ulottuvuuksia tuohonkin ammattiin. Olis vaan aika karmea ajatus jos vaikkapa sairaanhoitajan työn valinneet ihmiset ajattelis ja toimis samoin omassa hommassan, huh huh!
M.i.k.key
14.02.2005 13:27:33 (muokattu 14.02.2005 13:27:49)

Mä olen joskus tehnyt jotain samantyyppistä! :)
Mä lopetan nää hommat!
kimmoke
14.02.2005 13:38:23 (muokattu 14.02.2005 13:48:00)

Voi pientä soittajaraukkaa..olisko kumminkin ollut viisainta opetella sellanen homma jossa ei tarvitse asiakkaita palvella - tanssimuusikon työ kun aivan ilmeisesti on palveluammatti. Jos ei ihan varmasti tiedä mitä se tarkoittaa voi käydä vaikka kirjastossa tutustumassa johonkin sivistyssanakirjaan - voi aueta ihan uusia ulottuvuuksia tuohonkin ammattiin. Olis vaan aika karmea ajatus jos vaikkapa sairaanhoitajan työn valinneet ihmiset ajattelis ja toimis samoin omassa hommassan, huh huh!

Ei soittajan työtä valita, vaan siinä työ valitsee tekijänsä. Toihan on toi soittajan työ nälänaiheuttamaa pakkoliikettä. Nälkä ajaa ladulle, ei kai sitä kukaan hullu muuten tekis?
Kylä sairaanhoitajakkin kyrp..naamaa näyttää kun kusisia "raatoja" kääntelee pienellä palkalla, sano!
...hieman kärjistäen:)

ps. lisää liksaa soittajille ja sisarhentovalkoisille (miksei mustillekin, siis naapurin koiralle;)

ps.2 verikristallilla on vähän vihreet korvantaukset, mutta kyllä elämä opettaa.
Työtä työttömille, maata maattomille ja sianvihtaa köyhille.
WanhaWetäjä
14.02.2005 13:58:04

Asiakkaita palvellaan,toki...joskus jopa kysytään mitä te haluaisitte seuraavaksi tanssia,jos on alkuilta ja hiljaista...ja jopa toteutetaan toivebiisejä joskus,toisin kuin eräät ;-)

Et viitsisi lässyttää tota samaa asiakaspalvelupaskaa...mun vaimo on sairaanhoitaja,tiedän tasan tarkkaan sen työn raskauden,mutta ei näitä nyt oikeen voi keskenään verrata,meillä on vastuu AINOASTAAN usein itsekeskeisten turakaisten viihdyttämisestä,hoitsuilla on vastuu vähän toista luokkaa...no vaikeita ihmisiä joutuu kohtaan molemmissa,se on totta;-)

Sitäpaitsi bändin mahdollisuus palvella jokaista henk.koht. on aika rajallista,jos on 20 paria turakaisia niin joukosta löytyy erilaisia makuja soitettavan musan suhteen,eli jokainen keikka on kompromissi,aina,koskaan et voi kaikkia miellyttää !!Vaikka kuinka hymyilisit ja palvelisit....
Vesikristalli
14.02.2005 15:06:42
Sitäpaitsi bändin mahdollisuus palvella jokaista henk.koht. on aika rajallista,jos on 20 paria turakaisia niin joukosta löytyy erilaisia makuja soitettavan musan suhteen,eli jokainen keikka on kompromissi,aina,koskaan et voi kaikkia miellyttää !!Vaikka kuinka hymyilisit ja palvelisit....

No joo, tämä keskustelu on näin palstalla tosi rasittavaa..Ei kukaan kuvittelekkaan että sun täytyis parinkymmen eri ihmisen toiveet täyttää - haloo.. Sulla on vaan niin outo, kumma, ylimielinen jne. asenne muita kohtaan tai sitten olet provo (pitää peukkuja sille). Voisin kuvitella että sun tapainen ihminen soittais niitä vempaimiaan yksin kellarissa niin ettei kukaan kuule. Tai korkeintaan joku soittajakaveri joka on tullut oppimaan, hih! Leivänhän sä voisit hankkia tekemällä ihan kunniallistakin työtä -usko tai älä monet tekee.
jenkkamies
14.02.2005 15:45:05

No joo, tämä keskustelu on näin palstalla tosi rasittavaa..Ei kukaan kuvittelekkaan että sun täytyis parinkymmen eri ihmisen toiveet täyttää - haloo.. Sulla on vaan niin outo, kumma, ylimielinen jne. asenne muita kohtaan tai sitten olet provo (pitää peukkuja sille). Voisin kuvitella että sun tapainen ihminen soittais niitä vempaimiaan yksin kellarissa niin ettei kukaan kuule. Tai korkeintaan joku soittajakaveri joka on tullut oppimaan, hih! Leivänhän sä voisit hankkia tekemällä ihan kunniallistakin työtä -usko tai älä monet tekee.
Sä oot mun idoli!!! Mokomaa katkeraa tilitystä aina. Ammattia vaihtamalla moni asia muuttuu paremmaksi...joskus.
kimmoke
14.02.2005 16:29:37 (muokattu 14.02.2005 16:31:03)

Taitaa olla Jenkkamies ja sen Vesipä...kristalli poika yhteisessä sävelessä.
Työtä työttömille, maata maattomille ja sianvihtaa köyhille.
WanhaWetäjä
14.02.2005 18:35:56 (muokattu 14.02.2005 19:04:00)

Miksi viitsit jatkaa sitä kitinääsi?Mene sinne turapuolelle mistä tulitkin,kauhistelkaa sitten siellä yhdessä "kuinka tuhma soittaja puhuu aivan kauheita"...mulla on pikkasen sanoisinko rankka viikonvaihde takana,tämä "kunniaton työ"sisältää joskus paljon muutakin kuin soittamista,myös erittäin huonoja juttuja,ei aina oikeen jaksa...ja toivottavasti toi sun "kunniallisella työllä" -letkautuksesi oli vain provo...

Siinä olet oikeessa että mä lopettaisin just nää hommat,jos voisin,enkä takuulla ole ainoa hutunsoittaja,joka näin tekis,tämä ei ole tosiaankaan perheellisen hommaa,mutta ei se vaan onnistu helposti,mulla on ikää 47 vuotta,ainuttakaan päivää sitä sun "kunniallista"työtäsi en ole elämässäni tehnyt,mutta en ole myöskään ainoatakaan keikkaa mokannut dokaamisella etc,mistä olen oikeesti ylpeä,monikohan soittaja voi sanoo samaa!!Ja mulla on vaimo,viis lasta,yritän elää ihan tavallista,vaatimatonta elämää...keikkailu/soittaminen on ihan jees hommaa,tää ala on vaan niin sairas monine epäterveine lieveilmiöineen ja kitisevine turakaisineen.

Mutta hyviä tansseja sulle,ja muista kun näät sen hymyilevän soittajan jossain lavalla,on mahdollista että se olen minä,mutta epätodennäköistä,tai niin,jos siellä joku pari taas vetelee vapaassa rytmissä pomppien,säntäillen niin saatan itsekseni jopa kevyesti hymähtää "Vooihan vee,kylläpä noita piisaa,ei juma..."

EDIT loppujen lopuksi totuus on että soittajaa voi ymmärtää vain toinen soittaja,eikä läheskään kaikki keikat ole perseestä,kuin myös suurin osa turakaisista on ihan jees:-)
mr.muzak
14.02.2005 19:35:04 (muokattu 14.02.2005 19:36:15)

Tästä tulikin mieleeni, että kertokaapa "turasic park:n" edustajat (jos heitä täällä on) mulle syy siihen, että miltään muiden genrejen keikoilta ei juuri koskaan tule yleisöltä niin paljoa kuraa päälle kuin tanssikeikoilta?

Mä olen ainakin ollut huomaavinani, että tanssimuusikona minulle kaadetaan kuraa niskaan vaikka kuinka, mutta heti seuraavana päivänä keikalla toisen musagenren edustajana minulta kysellään jopa nimmareita. Sanoisinkin, että tuossa perinne-tanssikulttuurissa myöskin on jotain sellaista, joka "oikeuttaa" maksavan asiakkaan olemaan hankala muusikolle. Vai mistä tämä eroavaisuus johtuu?

nimim. "monenlaisia keikkoja tehnyt"
clave
14.02.2005 19:45:10 (muokattu 14.02.2005 19:54:58)

Mun mielestä asioita ei voi ratkoa noin mustavalkoisesti vain kuittaamalla "vaihda ammattia". Sellaisella kommentilla osoittaa tiettyä arvostelukyvyttömyyttä, turhautunutta neuvottomuuta ja luoja ties mitä. Ihan oikeesti siellä tanssimuusikon työn ja toimenkuvan takana on paljon, paljon erilaisia ja mielenkiintoisia ilmiöitä, joista on palstalla jo keskusteltu ja joista olisi kiva myös jatkossakin haastella.

Asiat - toivottavasti suuntana parempi - eivät vain yksinkertaisesti pääse kehittymään liian on/ off -tyyppisesti pohdittuna. Tulee jumi.

Yksi tärkeä ulottuvuus niin "palvelijoilla kuin palveltavillakin" on oma tunne, mikä se sitten kulloinkin lienee. Monilla tanssimuusikin ympärillä pyörivillä ihmisillä on vahva tunneside aiheeseen ja ylipäänsä (tanssi - iskelmä - pop)musiikkiin, teksteihin, niistä välittyviin tarinoihin. Musiikki kuullostaa tutulta ja turvalliselta ja siihen on helppoa kokovartalollaan samaistua.

Soittajilla tietysti leipäkin riippuu alan tulevaisuudesta joten ihme jos ei tunnetta ole mukana. Ammattiylpeys on myös vahva tunne. Onhan soittajat monessakin suhteessa klovnin asemassa, kuten monesti on todettu. Vanhaa kansanviisautta siteeratakseni; puun ja kuorijan välissä. WW toteaa; toista soittajaa voi ymmärtää vain toinen soittaja. Kyllähän se pääpiirteissään näin on. Oman kokemuksen kautta putoavat suomut silmiltä, jos on pudotakseen. Näkökulmien vaihtaminen konkreettisesti tekemisen kautta (soittaja tanssii, tanssija keikkailee) on varmasti tajuntaa laajentava kokemus. Vilpitön uteliaisuus toisen työhön ja/ tai harrastukseen on vaikea taitolaji.

Tunteilleen ihminen ei voi mitään, mutta tunteensa triggaamalle toiminnalle voi. Musta olisi hyvä miettiä tätä näkökulmaa tarkemmin oman toiminnan tarkastelemiseksi, niin soittajana kuin tanssijana.

Edit: täytyy vielä lisätä pohdittavaksi soittajien ja tanssijoiden viha/ rakkaus-tyyppinen suhde. Keskinäisen riippuvuuden aiheuttama ahdistus?
"Täytyy varoa, ettei turhaan tehty työ mene hukkaan"
Duncker
14.02.2005 20:38:32 (muokattu 14.02.2005 20:39:08)
...kertokaapa "turasic park:n" edustajat... mulle syy siihen, että miltään muiden genrejen keikoilta ei juuri koskaan tule yleisöltä niin paljoa kuraa päälle kuin tanssikeikoilta?

Olisko jotain tekemistä sillä että soittaessaa konserteissa muusikot ovat puolijumalia viihdyttäessään paikallaan istuvia kuuntelijoita, ja kokojumalia soittaessaan teknobileissä ym., ja jumalihmisiä vetäessään rautalankaa.

Ja vain ihmisiä tanssimuusikkoina?

Tai oikeastaan vain vähän parempia ihmisiä kuin turakaiset joille he soittavat.
AnnaH
14.02.2005 20:58:25
Siistiä hei. Siis menet tanssipaikalla seisomaan tanssilinjalle orkesterikorokkeen eteen ja ihmettelet että tanssijat mulkoilevat!

Sitä että tuijottaa orkesteria lähietäisyydeltä nimitetään periaatteessa katseluksi eikä kuunteluksi.

Eikös kuuntelemisen ihanne-etäisyys ole kauempana kuin heti lavan edessä?

Olen pienikokoinen ihminen ja haluan toki myös nähdä orkesterin. Ei ole kielletty missään, etteikö sinne saisi mennä katselemaan ja kuuntelemaan. En tiedä oletko ollut nimekkäämpien artistien keikoilla, siellä katselijoita on enemmän kuin tanssijoita. Sekös ottaa tanssijoita pannuun hih. Lavan edessä volyymi ei ole niin kova kuin sivussa. Tanssitilaa kyllä on riittämiin yleensä...
Duncker
14.02.2005 21:21:27
En tiedä oletko ollut nimekkäämpien artistien keikoilla, siellä katselijoita on enemmän kuin tanssijoita. Sekös ottaa tanssijoita pannuun hih. Lavan edessä volyymi ei ole niin kova kuin sivussa. Tanssitilaa kyllä on riittämiin yleensä...

No miten arvasinkaan että sinusta oli hauskaa että tanssijoita ottaa pannuun!

Useimmiten törmäysten syy lienee yksinkertaisesti se, että lavan edessä olevat muodostavat kapeikon, ja kapeikossa tanssijoiden pitäisi liikkua nopeammin jotta virtausmäärä pysyy samana. Käytännössä kapeikossa nopeus hidastuu ja silloin syntyy ruuhkaa. Takanatulijat painavat päälle.

Onhan sitä tilaa nimekkäidenkin artistien esiintyessä, enkä usein olekaan silloin paikalla, paitsi jos tiedän että he esittävät sellaista tanssimusiikkia josta itse pidän. Eikä niinkään iskelmiä.

Paitsi jos joku Agents soittaa, niin silloin ei tanssille juuri tilaa ole, mutta senhän kaikki taitavat oppiakin ensimmäisen käynnin jälkeen.
Tankero
14.02.2005 21:37:10
Mä teen keikkaa ihan ittelleni ja rahasta,en rakkaudesta turakaisiin ja huttuun,ja perheelle että sais laskut maksettua etc,nuo "te olette palveluammatissa,prkl soittakaa sitä ja sitä ja heti kun ME TANSSINHARRASTAJAT sitä vaadimme,ME maksamme teidän palkkanne,ME olemme sen kalliin lipun ostaneet ja vesilasikin maksaa ja makkara on kallista,ME omistamme teidät !!!"-osastot olkoon ihan oma lukunsa,ja mitä enemmän seuraa just näitä ns. tanssinharrastajia niin sitä vakuuttuneemmaksi tulee siitä että me soittajat ollaan tosiaankin vähän yläpuolella teitä,onhan se lavakin ainakin metrin korkee,yleensä;-)

Vieläkin ja aina kun näen sitä helvetin nilkutusta(kävelyhumppaa)niin mä voin lähes pahoin,sori vaan,se on kauheeta kattella,ja väkisinkin tulee mieleen että "onpa hyvä kun en ole turakainen,vaan soittaja,mähän voisin olla muuten tuolla alhaalla,mieluummin mä teen ittestäni pellen täällä kun tuolla ja tästä vielä maksetaan"... pyrin välttämään tanssijoiden katselua keikoilla,on se sellasta koikkelointia pahimmillaan,juu ;-)

On olemassa leipäpappeja,opettajia,lääkäreitä miksei siis hutunsoittajiakin??Kaikki nämä ammattiryhmät joutuu usein tekemisiin ns. vaikeitten asiakkaiden kanssa...

Ei se silti tarkoita etteikö töitään vois hoitaa kunnolla tai että jokainen tanssija on se veemäinen turakainen,eihän????Joskus tulee ylilyöntejä eikä vaan jaksa olla hiljaa ja mukava kun joku hemmetin ääliö tulee valittaan jostain aivan turhasta,katson jälleen peiliin,olen pahoillani ;-)

Sepä oli melekein kuin olisin itse kirjoittanut. Aikalailla on samat fiilikset.
AnnaH
14.02.2005 21:40:10
No miten arvasinkaan että sinusta oli hauskaa että tanssijoita ottaa pannuun!

Useimmiten törmäysten syy lienee yksinkertaisesti se, että lavan edessä olevat muodostavat kapeikon, ja kapeikossa tanssijoiden pitäisi liikkua nopeammin jotta virtausmäärä pysyy samana. Käytännössä kapeikossa nopeus hidastuu ja silloin syntyy ruuhkaa. Takanatulijat painavat päälle.

Onhan sitä tilaa nimekkäidenkin artistien esiintyessä, enkä usein olekaan silloin paikalla, paitsi jos tiedän että he esittävät sellaista tanssimusiikkia josta itse pidän. Eikä niinkään iskelmiä.

Paitsi jos joku Agents soittaa, niin silloin ei tanssille juuri tilaa ole, mutta senhän kaikki taitavat oppiakin ensimmäisen käynnin jälkeen.

Kiitos kun selvensit tuota tanssiasiaa. Koetetaan tulla toimeen tanssijat ja kuuntelijat ja orkesterit. Pahinta on kuitenkin humalaiset turakaiset, jotka pilaavat kaikkien tunnelman örvellyksellään.
AnnaH
14.02.2005 21:44:45

Heh...tuohon on parempi olla kommentoimatta mitään muuta kuin että "ollaan eläimiä!"
Tankoprinssi
14.02.2005 22:56:01 (muokattu 14.02.2005 22:56:20)

Olen pienikokoinen ihminen ja haluan toki myös nähdä orkesterin. Ei ole kielletty missään, etteikö sinne saisi mennä katselemaan ja kuuntelemaan. En tiedä oletko ollut nimekkäämpien artistien keikoilla, siellä katselijoita on enemmän kuin tanssijoita. Sekös ottaa tanssijoita pannuun hih. Lavan edessä volyymi ei ole niin kova kuin sivussa. Tanssitilaa kyllä on riittämiin yleensä...

Komppaan! siellä edessä minäkin heilun jos jonkun "nimiporukan" keikalle eksyn. Ja pienessä "laitamyöhäisessä" jopa hypitään ja heilutaan niinkuin hullu heinätöissä.

Ps. "Rock/humppa"-poliisit kuuntelee siellä takaosassa naama norsun sillä.
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)