FinnUkeFan 08.02.2005 16:32:09 | |
---|
Tuolla maailman toisella laidalla on soitettu ukulelea iät ja ajat. Uusi buumi on tulossa ja se vei mut jo mennessään, odottelen omaa Jennyä jenkeistä milloin hyvänsä. Eli unohda kaikki mitä olet tiennyt ukulelestä ja hommaa ittelles vaikka Jerkeriltä Ruotsista Loudmouth alle 700 SKr:lla, tai Millbrookilta, Ukinmusiikista jne kunnon soitin - jopa alle satasella! Avaa netti, selaa jollain ukulele -sanalla ittes lukemattomille hyville uke sivuille. Löydät tietoa ja taitoa laittaa uke vireeseen ja jos kitaran soitto on ollut hiukankin tuttua, olet uuden soittimesi kanssa heti sinut. No, voithan sä jyystää kitaran varressa, kuten minäkin yli 30 pitkää vuotta, mutta jos haluat löytää jotain uutta, kokeile miten jäät uken koukkuun! Sepi P.S. The Ukulele Orchestra of Great Britain tulee huhtikuun puolivälissä Espooseen. Laita kalenteriin ja tilaa liput! |
kivi 08.02.2005 20:25:26 | |
---|
Vilpitön innostus on hieno asia. Triangeli on muuten kans soittimien aatelia. Kuunnelkaapa sellaiset ikivihreät, kuin Under the Boardwalk tai On Broadway. Eivät olisi mitään ilman triangelin jatkuvaa kilkatusta. |
StJerky 09.02.2005 14:22:49 | |
---|
Minulla on baglamas. Tosin nyt osina, kun vääntyi Suomen ilmastossa (piti kaulaa höylätä). Pitääpä pistää kasaan ja yhtyä ilonpitoon. |
Kumiankka 09.02.2005 17:41:09 (muokattu 09.02.2005 17:59:50) | |
---|
|
FinnUkeFan 10.02.2005 07:44:09 (muokattu 10.02.2005 07:49:50) | |
---|
|
FinnUkeFan 10.02.2005 07:54:12 | |
---|
|
Roberto 12.02.2005 10:05:38 | |
---|
Löytyiskö keneltäkään piirustuksia? Jotain reso-uke-sekasikiötä tekis mieli ruuvailla eikä jaksais alkaa mittailemaan... :) |
FinnUkeFan 12.02.2005 10:54:43 | |
---|
Taitaa olla vaikea löytää piirrustuksia, mutta kokeilevalle kaikki on mahdollista! Resonaattorihan toimii jotenkin kaiuttimen tavoin, joten olisko sopivan kokoista elementtiä mahdollista soveltaa? Täältä löytyy kuva, jossa resonaattorikitara näyttää sisuksensa: http://www.jam.se/resonatorgitarrer.htm Reso-ukeja on muuten yllättävän monenlaisia saatavilla! |
Roberto 12.02.2005 12:04:03 | |
---|
Taitaa olla vaikea löytää piirrustuksia, mutta kokeilevalle kaikki on mahdollista! Resonaattorihan toimii jotenkin kaiuttimen tavoin, joten olisko sopivan kokoista elementtiä mahdollista soveltaa? Pitäis kai olla jonkunlaista ohutta peltiä se vati, mutta ajattelin tehdä sen osan tyhjistä teepurkeista :) Kaulaa olen vähän miettinyt, että pitäiskö sekin vääntää jostain lattaraudasta vai puusta sittenkin.. suapa nähhä ,sano. Reso-ukeja on muuten yllättävän monenlaisia saatavilla! Juuh, Nationalitkaan ei maksa kun sen 1200... |
FinnUkeFan 13.02.2005 09:30:07 | |
---|
|
vantage 13.02.2005 22:15:42 | |
---|
Kävipäs hyvin, ostin juuri toissapäivänä huvikseni ukuleleen! Nyt opettelen sitä soittamaan, tästä oli hyötyä! Well...
IHKK #5 |
dfloreno 13.02.2005 22:47:58 | |
---|
Kertokaa hei se vire vielä, siitä on mulla liian montaa tietoa nyt, eli jonkinnäköinen D6? (ADF#B?). ... |
Vau! Täältä Suomessa siis löytyy lisää höyrähtäneitä... :-) Mun mielestä sun kannattaa virittää se uke tuohon nykyisin yleisimpään (amerikkalaiseen?) malliin G-C-E-A. On totta, että varsinkin C kieli jää löysälle ja muutenkin kielet venyy helposti sointua ottaessa, jolloin soinnin puhtaus kärsii. Mutta jos vähänkin haluaa matskua tään netin kautta, niin se on melkein järestään tuon matalamman vireen mukaista. Sepi |
weelie 14.02.2005 13:16:55 (muokattu 14.02.2005 13:29:29) | |
---|
Halpa uke voi vaan kuullostaa paremmalta hitu korkeammassa vireessä, kandee kokeilla. Mullakin vähän uke kuume päällä. Jenny (tai ne niiden ~$99 "halpikset" http://jumpingflea.com/ ) olisi oiva vaihtoehto. ukulele.de oli toinen joita katselin, vähän tyyriitä. Reso-Johnsoneita on myynnissä ebay.de:ssä ja monissa saksalaisissa nettikaupoissa (Musik Schmidt nyt ainakin muistaakseni), jotain €280 ne taitaa yleensä olla. Ukulele Orchestra of GB liput ostettu (la 16.4.)! :D Jos joku haluaa kuulla bändiä niin mulla on muistaakseni kovalevyllä kotona heidän renditiot "Smells like teen spirit", "satisfaction" ja "or should I go"-biiseistä, jotka voin meilata. Aito (tenori)ukulele-virtuoosi: http://www.ukulelejames.com/listen.htmHyvin taittuu flight of the bumblebee jne. :D FinnUkeFan, jos asut pääkaupunkiseudulla, niin alatko mun ukeopettajakseni. :D Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
FinnUkeFan 14.02.2005 15:35:54 | |
---|
Tohon viimeseen pitää nyt sanoo, että asun savossa ja olen itsekin vasta vauhtiin pääsyssä. Soittelin viime vuodet klassisella kitaralla sellaista oma-aloitteista sointupohjaista melodia meininkiä täysin pelimanniperiaatteella - eli en tarkalleen tiedä sointujeni rakenteita ja tää on ongelma opetuksessa. Mites neuvot, että tosta se menee noin ja sit tää kato käy täällä tälleen... Paitsi, jos istutaan tuokio ja kikkaillaan kimpassa vaan matkimalla. Mutta perussoinnutuksestahan tuo kaikki lähtee. Ne pitää tulla selkäytimestä olkoon sävellaji mikä tahansa. Jotku oppii heti, mä oon laiskana teoreetikkona kulkenu pitkän tien. No lauantai 16.4 klo 19 lukee mullakin lipussa! Kai sinne tulee meitä iso liuta ja pidetään hauskaa! Mulla on halpis uke Thomannilta ja sitä piti kyllä rustata, eikä se tulekaan täydelliseksi vireensä suhteen. Uke meneekin kesällä reissupeliksi! Mulla viottu kolme viikkoo sitten vasen käsi ja kannan kuusi viikkoo kipsiä. Kun pääsin leikkauksesta kotiin, niin tilasin uuden soittimen, sopraano -Jennyn. Täytyy olla motiivia kuntouttaa käsi ennalleen. Saas nähdä, milloin tämä neiti suvaitsee saapua! On kuulemma älytön ruuhka Bushmanilla. Jep, kun kuuntelee noita virtuooseja, niin ei käsitä mistä ne on sormensa saaneet! Mutta aletaan me rauhallisemmin. Soitatko muuten plektralla? Mä oon unohtanu sen kokonaan tuon klassisen kitaran kanssa ja nyt jollain huopaplektralla vois saada jotain uutta luritusta kun oppisi! -sitte ku tää soittokäsi taas on vapaa tästä paketista... Sepi |
weelie 14.02.2005 18:02:40 (muokattu 14.02.2005 18:04:08) | |
---|
Paitsi, jos istutaan tuokio ja kikkaillaan kimpassa vaan matkimalla. Noinhan sen pitääkin mennä. Kyllä mä sointuja osaan teorian pohjalta rakennella, mutta tollanen hilpeä pelimannihippameininki kiinnostaisi enemmän kuin teorian kautta analysointi. :D ...Mutta mulla kun ei ole ukea! UkeKuume vaan ollut pari kuukautta! :D Mutta soitan kitaraa sormin, peukkuplekulla ja sormin (akustista bluesia) sekä plekulla (ja sormin). Sormet on kuitenkin jotenkin aina mukana, kun taas kynnet ei tähän peliin tahdo mukaan. Ilmoittele kun Jennyn saat että jotta millainen on! Tenori-mallin joku acousticguitarforum.comilla hankki, ja odottelee saapumista hänkin. Ja kyllä mäkin uken pian jostain poimin... Viimeistään huhtikuun 16.4. mennessä hankin ja pyydän orkesterilta nimmarit! :D Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
FinnUkeFan 14.02.2005 19:34:52 | |
---|
Oikea meininki! Kyllä se uke nyt jostain löytyy. JAM (jotain Jerker Amond Music..) Ruotsissa myy Eagle Loudmoudh nimistä ukea - taitaa kyllä olla concert kokoinen otelaudan pituudesta päätellen) Jos olis mitään syytä pistäytyä Tukholmassa tai sitte tilata netin kautta. En oo kuullu minkäänlaista ääntä, saati nähny soitinta, mutta vaikutelma on joteskii positiivinen ku lukee. Risa'lla on kanssa mahonkinen uke, joka ei tuu hirveen kalliiks. Niistä mä nyt alottasin, tai sitten kävisin Millbrookilla. Pannaan sanaa kiertämään ja kerätään jossain sopivassa välissä uke-fanit yhteen! Sepi |
KantriKatri 14.02.2005 20:34:06 | |
---|
CatLee& Co Countrybändissä Stefanos Hirvonen soittaa ukea kun pieni P****le!!!! "Olen Erittäin hyvä ellen Täydellinen" |
vantage 14.02.2005 21:19:21 | |
---|
Tämä vie kyllä mukaansa, soittelen täällä sunshine of your lovea ja on ihan uskomattoman hauskaa! Well...
IHKK #5 |
dfloreno 14.02.2005 23:25:00 | |
---|
Vau! Täältä Suomessa siis löytyy lisää höyrähtäneitä... :-) Mun mielestä sun kannattaa virittää se uke tuohon nykyisin yleisimpään (amerikkalaiseen?) malliin G-C-E-A. On totta, että varsinkin C kieli jää löysälle ja muutenkin kielet venyy helposti sointua ottaessa, jolloin soinnin puhtaus kärsii. Mutta jos vähänkin haluaa matskua tään netin kautta, niin se on melkein järestään tuon matalamman vireen mukaista. Sepi Eli tää on siis sama jota tarjosin, mutta kokosävelaskeleen alemapana, siis C6. Mulla on jossain lista noista 'eksoottisimmista', voisin joskus laittaa tänne ja voisitte kommentoide onko mistään kotoisin. Tulee jo kitaralla harrastettua tota vire-sekoilua, että ei jaksais kaikilla soittimilla käydä sitä läpi :). ... |