Aihe: Kuinka paljon tehoa on tarpeeksi?
1 2 3 4 5 6
hemmo
13.02.2005 08:34:37

Niin, tämä kysymys juolahti mieleeni eilen, kun testasimme Sam Otherin subbarilla väkevöitettyä settiä:
- Tesa Basmania I putkietunen
- Crest 2x740 W pääte
- EBS 2x10 ja 4x10 -kaapit
- Yorkville 700 W 2x10 aktiivisubbari

Ei loppunut headroom kesken, mutta että 2,18 kilowatin kamat! Itse pärjään mainiosti Fenderin 50 W putkinupilla ja 2 pikkukaapilla.
Monster-hemmo!
poppamies
13.02.2005 09:28:03 (muokattu 13.02.2005 09:46:00)

..., mutta että 2,18 kilowatin kamat! ...

Kyllähän noilla soittaisi stadion keikan kun muutaman pöntön lisäisi...
Kyse on vain siitä mitä kussakin tilanteessa tarvitaan.
Treenikämpällä riittää 100w.
Klubi/ravintelikeikalla 200w.
Putkivehkeet on asia erikseen.
Kaikki sen yli menee harakoille.
Loppujen lopuksi on myös paljon kiinni hyötysuhteesta joka kyllä on hyvä kitaravehkeissä.
P.S. minun mielestä ei voida välttämättä puhua "headroomista" vaikka tehoa olisi peräti kilowatteja
"Headroom" on enemmänkin vahvistimen powerin (virtalähteen) mitoituksesta syntyvä pelivara.
Vahvistin ei mene kyykkyyn (ja särölle) riittämättömästä virtamäärästä jos powerissa on riittävästi tehoa.
Sitten on eri asia että Crest'in päätteet on hyviä bassokamoja eikä pieniä tuskin ole olemassakaan joten siinä mielessä tuo 2x700w kyllä puolustaa paikansa.
"G-strings are for strippers"
Niskamies
13.02.2005 11:26:29
On kiva olla tehokkaat bassokamat, ainakin headroomia riittää. Itse en tarvitsisi edes näinkään tehokasta nuppia kuin nyt, ja tämä EBS ei aja kuin n. 170 wattia 8 ohmin kaappiin. Diggaan middlerikkaasta saundista, joka todella erottuu bändin seassa, ja vahvarin ei tarvitse olla edes kovalla, gain n. klo 9 ja volume n. klo 8-9. Sama juttu treeneissä että keikalla. Mutta on kiva olla headroomia, vaikka ihan varmuuden vuoksi.
Meitsi on meshissä.
JK
13.02.2005 11:41:38
"Headroom" on enemmänkin vahvistimen powerin (virtalähteen) mitoituksesta syntyvä pelivara.
Vahvistin ei mene kyykkyyn (ja särölle) riittämättömästä virtamäärästä jos powerissa on riittävästi tehoa.

Tuo pitää varmaan pitkälti paikkansa. Olen omakohtaisesti kokenut yllättävän "Ahaa"- elämyksen ton VOXin 50w nupin kanssa.

Lähdetietojen mukaan sitä on käytetty bassonuppina juuri mm. sen vuoksi että siinä on "ylimitoitettu" Poweripuoli. Ja sen kyllä tuntee, ei nimittäin kyykkää ja hampaista meinaa paikat irrota kun hiukan avaa volaa. Normaali treenikäytössä volume on auki noin neljänneksen.

Sekin on havaittu, etä treenikselle valot rupee hiukan vilkkumaan kun nupista vääntää lisää tehoa. Taitaa tosissaan virta liikkua.
"Älä kysele, pääset vähemmällä" -A.Anttila
Teijo K.
13.02.2005 11:45:52

Tuo pitää varmaan pitkälti paikkansa. Olen omakohtaisesti kokenut yllättävän "Ahaa"- elämyksen ton VOXin 50w nupin kanssa.

Lähdetietojen mukaan sitä on käytetty bassonuppina juuri mm. sen vuoksi että siinä on "ylimitoitettu" Poweripuoli. Ja sen kyllä tuntee, ei nimittäin kyykkää ja hampaista meinaa paikat irrota kun hiukan avaa volaa. Normaali treenikäytössä volume on auki noin neljänneksen.

Sekin on havaittu, etä treenikselle valot rupee hiukan vilkkumaan kun nupista vääntää lisää tehoa. Taitaa tosissaan virta liikkua.

Jesh. Tuo muuntajapuoli vaikuttaa kuulemma putkivahvistimessa myös erityisesti taajuustoistoon. Eli mitä isommat muuntajat, sitä laajempi taajuustoisto. Iso osa 120w Monster-päättärinkin muhkeasta soundista on sen ylimitoitetun muuntajan ansiota. Mutta Monster onkin alunalkaen tarkoitettu PA-kamoihin.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
hemmo
13.02.2005 13:18:50

Iso osa 120w Monster-päättärinkin muhkeasta soundista on sen ylimitoitetun muuntajan ansiota. Mutta Monster onkin alunalkaen tarkoitettu PA-kamoihin.

Juu, ja siinä oli mukana matching-vihreä 4-kanavainen trankkumikseri sekä kolhot 15' kaapit.

Noilla PA-seteillä se Monster lähti liikkeelle Forssasta silloin joskus.

Mm. Honey B & the T-Bones aloitti soittouransa (tuolloin Go-Go Shoes nimisenä) juuri noilla Monstereilla. E-sedältä kuulin.
Monster-hemmo!
hollstro
13.02.2005 13:42:24

Loppujen lopuksi tässäkin asiassa kysymyksessä on vahvistimen kyvystä tuottaa hetkellistä tehoa (siis virtaa). Yleensä vahvistimen ilmoitettu teho on sama kuin sen jatkuva teho, joka vielä mitataan siniaallolla, ei suinkaan musiikkisignaalilla. Erilaiset vahvistimet omaavat erilaiset kyvyt hetkellisen tehon tuottamiseen. Tukevasti rakennettu pääteaste kookkaine päätemuuntajineen ja kondensaattoreineen on tärkeää silloin kun halutaan hyvä transienttitoisto. Tämä periaate pätee myös transistorivavistimiin.

Liiasta tehosta ei ole haitaa, muuten kuin roudaus- ja ylläpitokulumielessä. Joten miksi tyytyä vähempään kuin ylisuureen tehoon...
Zarmo
13.02.2005 17:40:25

No minä pärjään tuolla sadan watin trankku-Yamahalla ihan kevyesti rokkipändin kanssa. Ei mitään ongelmia.
Lukekaa runoutta
Ice9: "opna kömsöst"
JTS
13.02.2005 19:49:59

150w on ihan riittävän tarpeeksi minulle.
Kyllä kitara kestää mutta kestääkö Juki? -kitarisoija.- Siellä missä on ääntä, on voimaa!! No perkele.
sirdickyj
13.02.2005 20:28:10
Niin paljon tehoa on tarpeeksi, kun vaan lompakko ja keikka-auton iskarit kestää ja jaksaa roudata. Tuo Sam Otherin setti vaikutti ihan miehekkäältä, eikä ole todellakaan mitenkään ylimitoitettu.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
sirdickyj
13.02.2005 20:29:22
Outoa. Mun mielestä trankkuvahvistimessa 100W ei vielä riitä mihinkään.

Riittää se esim. verkonpainoksi kalaverkkoon.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Wil-J
13.02.2005 20:30:16 (muokattu 13.02.2005 20:30:32)
Riittää se esim. verkonpainoksi kalaverkkoon.

Okei, korjaan: mihinkään hieman kovempaa metelöintiä sisältävään musisointiin.
trippe
13.02.2005 20:43:39

Mä oon samaa mieltä. Mulla itellä on tossa nurkassa tollanen ampeqin kompo, josta lähtee mukavat 500w..mut onhan sillä hintaaki :)
"Liike lähtee lantiosta"
hemmo
13.02.2005 20:49:39

Niin paljon tehoa on tarpeeksi, kun vaan lompakko ja keikka-auton iskarit kestää ja jaksaa roudata. Tuo Sam Otherin setti vaikutti ihan miehekkäältä, eikä ole todellakaan mitenkään ylimitoitettu.

Mietin tuossa, että sehän on moderni rantasauna: yhteensä 8x10 -ämyrit + vahvistimet.
Monster-hemmo!
hemmo
13.02.2005 20:50:24

Mä oon samaa mieltä. Mulla itellä on tossa nurkassa tollanen ampeqin kompo, josta lähtee mukavat 500w..mut onhan sillä hintaaki :)

Niin, paljonko on paljon hintaa? 8-)
Monster-hemmo!
absqua
13.02.2005 21:58:47
Siihen paljonko tehoa on tarpeeksi vaikuttaa läjän soundi ihan oleellisesti.
Sen sai allekirjoittanutkin jälleen tuta eräällä taannoisella keikalla, jossa oli talon puolesta ampegin 8x10 ja mesan 400w putkinuppi eli sinänsä todella asiallinen setti. En tiedä oliko nupista putket todella huolella loppuun ajettu vai mistä oikein kusi, mutta soundi oli pelkkää suurta ja lämmintä hyminää -> nupin tehoreservi tuli hyödynnettyä aika pitkälti (luetaan: basso ihan helvetin kovaa) jotta lavaoloissa sai basson edes ihan vähän erottumaan. Toisaalta paikan PA:kin oli viritetty Dub-miesten preseteillä, tai siltä se ainakin soundasi, että kait siellä oli kaikki ihan tavallaan ihan johdonmukaisesti samassa hengessä...
Jollain vaikka vähän vähempitehoisellakin, mutta teräväsoundisella nupilla olisi tuo tilaisuus hoitunut paremmin. Siis mun mielestäni.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Teijo K.
13.02.2005 22:15:19

Riittävästi tehoa on tarpeeksi. Kenelle sitten mikäkin riittää. Miekin 80- luvun huumassa luukutin 100W Yamahalla jonkun kuukauden.

Lainasin sitten punkkareille keikalle ja totesivat kiljun ja sähkön sopivat varsin huonosti yhteen. Jamaha kuoli. Marsu tuli tilalle.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Jani The Rock
13.02.2005 22:15:50

50-wattinen trankku-Laney riitti aikoinaan ihan hyvin. 180-wattinen Fenderin putkikonekin piisasi, kas kummaa. Samoin 60-wattinen Dynacordin nuppi. Eli koskaan ei ole teho vielä loppunut.

Aika monella keikalla ja kiertueella oli mukana meitin silloinen 65-wattinen Laneyn combo. Sitä saivat muutkin bändit käyttää. En sitten tiedä millasilla monsteristäkeillä niiden muiden bändien basisteilla oli yleensä tapana soittaa, mutta jättivät ne kuitenkin kotiin ja soittivat ihan tyytyväisinä tolla Laneyllä.

Tommonen "sejase ei kelpaa kuin verkonpainoksi" -höpinä on mun mielestäni suhteellisen joutavaa. Jos annettas kaikkien soittaa semmosilla vehkeillä jotka sopivat omaan käyttöön. Yhtä hyvin mä voisin sanoa, että tollaset megawatin nupit ja 8 X 10 -kaapit on pelkkiä kyrvänjatkeita, joita kukaan ei oikeasti tarvitse. Vai pitäskö mennä kauppaan ja ostaa kymmenen 400-wattista Hiwattin stäkkiä. Voisin kasata ne tonne makkariin, pistää kuvan niistä tonne omalle sivulle ja olisin heti ihan vitusti parempi ja uskottavampi basisti.
The road never ends for me, kid.
absqua
13.02.2005 22:23:06 (muokattu 13.02.2005 22:23:29)
Yhtä hyvin mä voisin sanoa, että tollaset megawatin nupit ja 8 X 10 -kaapit on pelkkiä kyrvänjatkeita, joita kukaan ei oikeasti tarvitse.

Niin voisitkin. Ja jos sanoisit niin samalla osuisit aika lähelle totuutta. Kyse kun on kuitenkin lähinnä fiilis-asioista, eikä niinkään siitä mitä oikeasti "tarvitsee".

Vai pitäskö mennä kauppaan ja ostaa kymmenen 400-wattista Hiwattin stäkkiä. Voisin kasata ne tonne makkariin, pistää kuvan niistä tonne omalle sivulle ja olisin heti ihan vitusti parempi ja uskottavampi basisti.

Ei kamat kenestäkään uskottavampaa kyllä tee IMO. Ainakaan jos soittamisesta/musiikista on kyse. Keräily ja omistaminen on sitten asia erikseen.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)