Aihe: "Väärinpäin"
1 2
NKVD
06.02.2005 13:45:40
Olen vasuri, mutta soitin useita vuosia oikeakätisten seteillä. Soitin haikkaa vasurilla, mutta fillit lähti oikealla. Nyt soitan "oikein päin" eli fillit lähtee vasurilla ja vasemmalle päin. Toi oikean käden liidi oppiminen oli ihan jees sillä nyt pystyy vetämään tomeja edes takaisin... todella hyödyllistä hmm... :)
Narodny Komissaryat Vnutrennikh Del
ddrum54
06.02.2005 13:47:38
olen soittanut. niinhän on ihan kätevä soittaa. saa virveliin kovemman iskun kun saa oikeen olan takaa lyyä oikialla. kahtoppas vaikka HIM:in rumpalia. se soittaa noin aina

Jos itse maksaa harrastuksensa, niin ei kannata Kaasusta mallia ottaa. Tai tietysti jos ei se haittaa, että 3 -5 peltiä ja rummuista muutama vanne paskana keikan jälkeen, niin siitä vaan. On meinaan kallis tapa soittaa tuollainen halonhakkuumeininki. : )
2`n 4
Alex Kinky
06.02.2005 14:44:59

Kyllähän se hyödyllistä on..Ja jos leikkii ajatuksella että molemmat kädet soittaa yhtä hyvin, niin kyllä se filleissä ja kaikessa muussakin soitossa näkyy.. Sitä paitsi se on vielä terveellisempääkin, sillä kun on pitkään soittanut rupeaa ryhti huononemaan, johtuen olkapään asennosta haikkaa soittaessa oikealla kädellä... Ainakin mulla on käynyt niin.. Oon soittanut nyt 6vuotta, (joka ei oo ees pitkä aika, jos miettii vanhemman koulukunnan rumpaleita, joilla kokemusta alalta rupeaa olemaan 50 vuotta,) niin oikea olkapää on työntynyt jonkin verran vasenta edemmäs ja siitä on joskus tullut kipuakin, eli ryhti on ruennut painumaan kasaan.. Venyttemällähän se paranee, mutta "vammaa" voi myös ennalta ehkäistä soittamalla haikan vasemmalla kädellä tai hankkimalla haikan oikealle puolelle...

Ja ainakin musta tuntui oudolta soittaa haikkaa vasurilla normaalilla otteella, mutta tilanne parantu kun harjoittelin soittamaan traditional otteella.. Soitan kyllä vielä enemmän ns. normaalilla otteella ja joillekkin rumpaleille traditional ote tuntuu olevan kynnys kysymys, että onko se vain jazz rumpaleille? Noh. itteeni on ruennut tuo rockin jumputus jo kotisoitossa pikkasen tympäsee et on sitä mukava välillä vaihtaa musiikkityyliä.. sitä paitsi, ainakin mun mielestä maailman parhaat rumpalit eivät ole niitä jotka osaa soittaa todella hyvin ainoastaan jotain esim. rockken pollia tai raskaampaa metallia tjms...
Nämä on tietenkin makukysymyksiä, eikä niistä voi kiistellä...
ZZZ
Triskal
06.02.2005 22:55:35

Sitä paitsi se on vielä terveellisempääkin, sillä kun on pitkään soittanut rupeaa ryhti huononemaan, johtuen olkapään asennosta haikkaa soittaessa oikealla kädellä... Ainakin mulla on käynyt niin...

Sinulla vaikuttaa käsien asento olevan vinksallaan. Tuommoisia olkavaurioita ei pitäisi tulla jos soittaa kädet oikeassa asennossa. Joitakin kavereita olen katsonut, joilla haitsukäden olkavarsi on lähes 90 asteen kulmassa vartaloon nähden. Jos itsekin soitat siten, niin ei ihme että olkapää ei tykkää. Kyynärpäiden pitää olla kyljissä kiinni.
Bacchus
06.02.2005 23:02:32
Kyynärpäiden pitää olla kyljissä kiinni.

Ei välttämättä pidä. Oliskohan ollu Gadd joka jossain videolla kuvaili, että hiljaa soitettaessa kädet kannattaa pitää kyljissä kiinnni, lujempaa soitettaessa käsiä voi taas viedä kyljistä irti. En tiedä miksi näin, tai edes muista oliko se juuri Gadd joka näin sanoi, mutta en kuitenkaan ymmärrä sitäkään miksi käsien pitäisi välttämättä olla kiinni kyljissä koko ajan.
-
hgr
06.02.2005 23:44:18 (muokattu 06.02.2005 23:45:02)
Kyynärpäiden pitää olla kyljissä kiinni.

Mitä hittoa? Ei mulla ainakaan ole, eikä rumpuopettajanikaan niin ole neuvonut. Täysin epäluonnolliseltahan tuo tuntuu.
Triskal
07.02.2005 00:08:12

No hö, ei tietenkään koko ajan, eikä sitten että nyt äägh mikään ei saa liikkua koskaan mihinkään. Tietäähän sen nyt hyvänen aika, ettei tönköstä asennosta mitään hyvää tule. Sanotaan sitten vaikka, että kyynärpäät LÄHELLÄ kylkiä. Ja sanomatta ei takuulla ole selvää, että jos lyödään johonkin mikä on kauempana, niin totta kai käsi saa liikkua. Mutta kyynärpäät ylhäällä ei saa soittaa, siitä tulee vammaa.
J. Cool
07.02.2005 00:11:31

Ei välttämättä pidä. Oliskohan ollu Gadd joka jossain videolla kuvaili, että hiljaa soitettaessa kädet kannattaa pitää kyljissä kiinnni, lujempaa soitettaessa käsiä voi taas viedä kyljistä irti. En tiedä miksi näin, tai edes muista oliko se juuri Gadd joka näin sanoi, mutta en kuitenkaan ymmärrä sitäkään miksi käsien pitäisi välttämättä olla kiinni kyljissä koko ajan.

no tuo on ihan luonnollinen juttu. hiljempaa, pienemmällä liikkeellä, koko paketti valuu vähän kasaan. helpompi pitää kontrollia hiljasella soitolla kuin että kädet heiluis kuin white snaken rumpalilla konsanaan. mut muuten oon itse sitä mieltä, kukin soittakoon niin kuin parhaalta tuntuu. musta ei kyllä tollanen kyynerpäät-kiinni-kroppaan -ideologia vaikuta kovin hyvältä. pitää soittaa niinku on rennointa ja ergonomisinta. kyynerpäiden väkisin pitäminen kyljissä kiinni pistää paikkoja enemmänki jäykiksi.
don't touch my bumtsibum
Triskal
07.02.2005 00:22:58

kyynerpäiden väkisin pitäminen kyljissä kiinni pistää paikkoja enemmänki jäykiksi.

Niin, meinasin että ei väkisin ja tiukasti ja tönkösti ja ängh. Lähellä kylkiä olisi kai ollut parempi tapa ilmaista mitä ajoin takaa. Kyynärpään pitäminen liian ylhäällä rasittaa olkavarren ojentajia, siksi kyynärpään tulisi olla alhaalla, lähellä kylkeä. Ja tokihan on luonnollista että käden asento elää siitä, koska iskuhan ei lähde sormista, ranteesta, kyynärpäästä tai olkapäästä, vaan koko hiivatin händysysteemistä. Nopeuden kasvaessa liikkeen tulisi sitten muuttua pienemmäksi ja siirtyä enemmän ranteille ja sormille, tosin muita lihaksia jännittämättä. Toivottavasti selventää.
Tangled**
07.02.2005 11:31:01
jeps, on tullut harjoiteltua paljon. Mun mielestä nää "kätisyydet" kusee aika pahasti eikä kuulu rumpujen maailmaan. Tuo ihan vitusti lisää soitooon, kun pystyy komppaan kummallakin kädellä jne..

Tällä hetkellä mulla on setti täysin normisti, mutta soitan kädet auki. Muuten en kyllä tasan rupee kädet ristissä soittamaan, paitsi erikoistapauksissa. En kerta kaikkiaan ymmärrä sitä, miten kädet ristissä soitetaan. Mun mielestä se on vaikeampaa (:

Ja onhan se tottakai hyvä osata soittaa kummallakin kädellä yhtä hyvin, ettei soitto ole rajoittunutta. Samoin on hienoa, että jalat toimii yhtä lailla niin haikan kun basarin pedaaleilla.

Eräs suomen huippu jazz rumpaleista sanoi, että jos kauheasti harjoittelee myös vasemmalla kädellä liidaamaan niin saatta joskus tulla "ajatus katkos" että kumpikin käsi lähtee soittamaan "liidiä".
Tuo on totta, varsinkin harjoittelun alkuvaiheissa. Mutta tuosta pääsee eroon suht helpolla... Ei se väärä käsi sieltä liidaamaan tunge, jos ei päästä tunkemaan. Hyvänä esimerkkinä varmaan taas Heikki Malmberg, joka liidaa kummallakin kädellä ja kyllä se sillä toimii aika helvetin hyvin (:
Huominen on eilinen jo ylihuomenna.
Alex Kinky
10.02.2005 21:09:20

Kyynerpäiden pitää olla auki, Jos kyynerpää on kiinni, niin olkapää työntyy ulos vielä enemmän.. Seuratkaapas asentoanne haikkaa soittaessa ja jos teidän oikea olkapää ei työnny eteenpäin, niin olette ihme fakiireja.. Mutta aika paljon vammoja voi välttää kun pitää vain ryhdin suorassa ja muistaa silloin tällöin venytellä...
ZZZ
hgr
10.02.2005 21:11:17
Taidan olla ihme fakiiri, kun ei mun olkapää mihinkään työnny.
arse
10.02.2005 22:31:42

jos teidän oikea olkapää ei työnny eteenpäin, niin olette ihme fakiireja..

Sijaitseeko haitsusi kenties takavasemmalla?
Kannattaa asetella setti (ja itsensä sen taakse) niin, ettei tarvitse vääntäytyä tuollaisiin fakiiriasentoihin. Soitosta tulee aika tavalla rennompaa, irtonaisempaa ja luontevampaa, ellei koko ajan tarvitse tuskailla paukkuvan selän tai jäykkien hartioiden kanssa. Hyvä ryhti, painopiste alhaalla ja kädet roikkumaan rennosti sivuille. Ei se sen monimutkaisempaa ole.

Soittakaa silleen, että se tuntuu hyvältä. Kuulostaa paremmalta ja tulee parempi mieli.
Ilo ilman roudausta on teeskentelyä.
Alex Kinky
12.02.2005 11:49:50

Siis mitä tarkotan, et kun soitat settiä sun jalat on täysin suorassa linjassa eteenpäin, koska snare on jalkojen välissä eikä anna liikkuma tilaa.. Näin joudut vääntämään itseäsi keskiruumiista, jolloin automaattisesti oikea kyynärpää on edempänä kuin vasen.. Sitten kun tätä vartalon kierrettä yrittää välttää, vetää helposti ryhtiä kasaan ja enemmän oikealta kuin vasemmalta puolelta... Et sitä vaan että olisi tärkeää venytellä ja rumpujen soiton aikana, välissä muistaa aukaista ryhtiä.. tai no ei välttämättä tärkeetä, mutta mulla se on ainakin auttanut.. Tosin tämä mun "vamma" voi myös olla peruja siitä kun aloitin soittamaan noin 120senttisenä, täysikokoisella setillä, niin kuin 22bd 12, 13 16tom.. Mutta soitto asentoja ja tyylejä on yhtä monta, kuin on rumpaleitakin.. Jokainen soittaa vähän miten parhaalta tuntuu... Aamen..
ZZZ
hgr
12.02.2005 15:55:15
En oikein ymmärrä mitä haet takaa kun puhut sekaisin olkapäistä ja kyynärpäistä. Mutta ei mulla ainakaan mitään sen kummempia kiertymisiä tapahdu. Olkapäät pyrin pitämään mahdollisimman rentona soittaessa.
tthei
12.02.2005 17:20:08

Siis mitä tarkotan, et kun soitat settiä sun jalat on täysin suorassa linjassa eteenpäin, koska snare on jalkojen välissä eikä anna liikkuma tilaa.. Näin joudut vääntämään itseäsi keskiruumiista, jolloin automaattisesti oikea kyynärpää on edempänä kuin vasen.. Sitten kun tätä vartalon kierrettä yrittää välttää, vetää helposti ryhtiä kasaan ja enemmän oikealta kuin vasemmalta puolelta... Et sitä vaan että olisi tärkeää venytellä ja rumpujen soiton aikana, välissä muistaa aukaista ryhtiä.. tai no ei välttämättä tärkeetä, mutta mulla se on ainakin auttanut.. Tosin tämä mun "vamma" voi myös olla peruja siitä kun aloitin soittamaan noin 120senttisenä, täysikokoisella setillä, niin kuin 22bd 12, 13 16tom.. Mutta soitto asentoja ja tyylejä on yhtä monta, kuin on rumpaleitakin.. Jokainen soittaa vähän miten parhaalta tuntuu... Aamen..

Joku kuva saattais nyt kyllä selventää että mitä sä haet takaa tolla olkapään työntymisellä. Ei se mulla ainakaan mitenkään työnny eteenpäin kun soitan tai muu kroppa mitenkään kierry mutkalle.
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist -------------------------- www.innervision-fin.tk
Alex Kinky
13.02.2005 12:37:40

Let it be, let it be, let it be..
Kuva vois selventää, mut ei nyt hirvesti huvita ottaa mitään kuvia olkapäistä.. Mulla on ryhti painunu kasaan rumpuja soittaessa.. se ei oo pelkästään kapulaotteesta kiinni, vaan siihen vaikuttaa myös ulkoavaruudesta tulleet säteet, naapurin koira ja mummon vnhat alusvaatteet.. Ootte ottanut tän vähän turhan henkilökohtaisesti.. Se oli vaan heitto joka olis kannattanut sivuuttaa ajatellen.. No, eipä mulla ole tuota ongelmaa.. Se omun viesti oli niitä varten joilla on sama ongelma.. tietääpä et mistä se tulee... Onnea vaan jatkossa...
ZZZ
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)