Aihe: Häät tulollansa..
1 2 3 4
Eddy
13.02.2005 05:53:37 (muokattu 13.02.2005 06:06:44)
on se nyt saatana kumma homma, jos minulle on ok, että saan vain 80 euroa keikasta, niin heti hirveä valitus. Toki mielummin soitan, ku kerään puolukoita tai kerään pulloja. Ja elämä on täynnä valintoja, tottakai. Mutta miksi minä en saisi tehdä keikka vaikka esim tuolla 80 / ilta? Mua suorastaan vituttaa kaikki ammattilais-soittajat, missä teidän mielestä harrastelijoiden tulisi soittaa? Eikö amatöörillä ole oikeus keikkailla? Ja kyllä harrastelijalla on yhtälailla kuluja, esim.bensa, omat soittimet, saati sitten oma vapaa-aika..Kyllä minä sille jonkin arvon lasken, olkoon se sitten 80 euroa tai 100 euroa / ilta. Mutta turhaa kai teille mitään selittää, ette tajua kuitenkaan

Ymmärrän vittuuntuneisuutesi,mutta mieti asiaa myös toiselta kantilta.Nimellisellä korvauksella soittavat orkesterit vaikuttavat negatiivisesti myös ammattibändien palkkatasoon (jossa ei mitään hurraamista ole muutenkaan).Eiköhän sitä lunta tule tupaan alasta riippumatta jos hommia tehdään alle tariffien.
Koskettelen soittimia...
aisa
13.02.2005 08:59:58
Ja kyllä harrastelijalla on yhtälailla kuluja, esim.bensa, omat soittimet, saati sitten oma vapaa-aika..Kyllä minä sille jonkin arvon lasken, olkoon se sitten 80 euroa tai 100 euroa / ilta. Mutta turhaa kai teille mitään selittää, ette tajua kuitenkaan

on tietenkin kuluja.
ehkä et ihan sisäistäny sitä mitä yritin viestittää.
eikö sulle oikeasti tarjota muita kuin niitä 80 euron keikkoja?
mä tarkoitin että yritäppä hinnoitella itse itseäsi hiukan ylemmäksi ja katso että meneekö läpi.
jos sinua arvostetaan soittajana niin kyllä luulis että saat sitä keikkaa ihan ihmisten liksallakin. et ehkä just sitä samaa seurojentalon keikkaa mut keikkaa kumminkin.

en minäkään ole täyspäiväinen muusikko mutta sen verran on tullu kuitenkin vuosien varrella arvostusta omaa osaamistani kohtaan että sentään kehtaan pyytää palveluksistani kunnon korvauksen.
Jos helvetti on täynnä, saatana joutuu seisomaan...
R.Syke
13.02.2005 09:05:51 (muokattu 13.02.2005 09:06:51)
Mutta turhaa kai teille mitään selittää, ette tajua kuitenkaan

-Näinköhän on. Pian on Suomi täynnä uusavuttomia 80 euron soittajia, joita kirkuen tilataan keikalle.

-Siinä koko fakta.
aisa
13.02.2005 12:35:30
mulla ainakin heräis epäilys että se välistävetäjä saattaa olla yhtä lähellä kuin lähin puhelin.
mack the knife
13.02.2005 13:03:02
on se nyt saatana kumma homma, jos minulle on ok, että saan vain 80 euroa keikasta, niin heti hirveä valitus. Toki mielummin soitan, ku kerään puolukoita tai kerään pulloja. Ja elämä on täynnä valintoja, tottakai. Mutta miksi minä en saisi tehdä keikka vaikka esim tuolla 80 / ilta? Mua suorastaan vituttaa kaikki ammattilais-soittajat, missä teidän mielestä harrastelijoiden tulisi soittaa? Eikö amatöörillä ole oikeus keikkailla? Ja kyllä harrastelijalla on yhtälailla kuluja, esim.bensa, omat soittimet, saati sitten oma vapaa-aika..Kyllä minä sille jonkin arvon lasken, olkoon se sitten 80 euroa tai 100 euroa / ilta. Mutta turhaa kai teille mitään selittää, ette tajua kuitenkaan

Soita kotona. Matot syrjään ja naapurin akat ja ukot yleisöksi. Myyt lippuja ovella itse. Kyllä siinä jo fiilikseen pääsee, joku kuitenkin pyytää jotain biisiä, jotkut rupeaa vähän tappelemaan, joku yrittää iskeä jotain, joku ottaa vessan oven takana pitkän kossuryypyn. Siinähän on sulle kaheksankympin tanssit eikä tarvi mihinkään lähteä. Ei tarvi lähteä peräkärryä kiskomaan eikä Corollan kytkintä hajottamaan.
-Mistä otteesta tää menee?
baron
13.02.2005 13:09:43

Mä kirjoitin tän jo kosketinpalstalle, mutta tännekin koska täällä kai me hääsoittajat etupäässä ollaan.

Eilinen hääkeikka opetti, että mun hääkeikkaraideri kaipaa pieniä tarkennuksia.

Luvassa oli "soittajille soppaa riittävästi" ja kyllähän sitä backstagella oli, iso kattilallinen lohikeittoa.
Children of Baron: Magic in Keyboards. Älkää ajatelko vaaleanpunaisia elefantteja, niitä ei ole olemassa!
aisa
13.02.2005 13:09:52
kadulla corollaa pidin äänessä, kun sinä lintuni pankkiin menit...
(YUP)
Pula-Aho
13.02.2005 15:17:54 (muokattu 13.02.2005 15:19:44)
Mutta miksi minä en saisi tehdä keikka vaikka esim tuolla 80 / ilta?

Suomi on vapaa maa. Jokainen saa tehdä niinkuin lystää. Mikään laki ei kiellä tekemästä töitä ilmatteeksi taikka vaikka maksamaan siitä, jos siltä tuntuu.

Ns. normaali töissä noudatetaan työehtosopimuksia. Työnantaja ei käytännössä voi ottaa duunaria alle minimipalkkojen. Muusikon hommaan tämä ei päde, joten siitä ei sen enempää.

Mutta, mutta. Minusta ihminen on hölmö jos myy itsensä liian halvalla. Jos bändi osaa hommansa, niin pääkaupunkiseudulla ei olisi mitään ongelmia saada tuplaliksaa keikkamäärien kärsimättä.

Aloitteleva soittaja ei välttämättä tiedä markkinahintoja, mutta jos ne tietää (nyt viimeistään tietää) ja siitä huolimatta itsensä myy tuohon 80 euroon, niin eipä siinä paljon tolkkua ole.

Toinen vaihtoehto tietty on, että henkilö joka myy bändiä, myy bändin kyllä hyvään hintaan, mutta käärii itse liksat ja maksaa soittajille nuo 80 euroa. Silloin soittajat ovat hyväuskosia hölmöjä ja myyjä kusipää.

Ai niin. Minusta ei ole eroa sillä tekeekö yksityistilaisuuksia vai ravintoloita tai muita julkisia keikkoja. Keikka on keikka. Asianmukainen korvaus tarttee pyytää joka tapauksessa.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
R.Syke
13.02.2005 15:27:19 (muokattu 13.02.2005 15:27:28)
...Minusta ei ole eroa sillä tekeekö yksityistilaisuuksia vai ravintoloita tai muita julkisia keikkoja. Keikka on keikka. Asianmukainen korvaus tarttee pyytää joka tapauksessa.

-Kyllä Pula-Aho on plussan ansainnut. Ja täyden palkan.
Sertzo S
13.02.2005 15:28:33

Ai niin. Minusta ei ole eroa sillä tekeekö yksityistilaisuuksia vai ravintoloita tai muita julkisia keikkoja. Keikka on keikka. Asianmukainen korvaus tarttee pyytää joka tapauksessa.

Joo, kuten olen jo aiemmin todennut, eipä ole kyselty edes tuuraamaan, kun sanoin viimekyselijälle, ettei käy noilla(80€) hinnoilla. Sitten vielä, kun täältä netistä tunnistavat, niin sitä suuremmalla syyllä.
uruttaja
13.02.2005 15:35:50
-Kyllä Pula-Aho on plussan ansainnut. Ja täyden palkan.

Pojo Pula-Aholle. Näinhän se menee, joku vie rahat.

Kyllähän ravintolassa esitettävälle musalle on Tes, ja se sitoo. Mutta kuka sitä valvoo ja kuka uskaltaa sanoa, että vetää alle, ne onkin sitten harvemmassa.
WanhaWetäjä
14.02.2005 01:05:16

Mä kirjoitin tän jo kosketinpalstalle, mutta tännekin koska täällä kai me hääsoittajat etupäässä ollaan.

Eilinen hääkeikka opetti, että mun hääkeikkaraideri kaipaa pieniä tarkennuksia.

Luvassa oli "soittajille soppaa riittävästi" ja kyllähän sitä backstagella oli, iso kattilallinen lohikeittoa.

Heh..tieksä Baron hyvä että toi soppa tarkoitti aikoinaan niitten OIKEITTEN "alan" miesten kielellä Sorbusta,eli sitä kun se pultsari meni sinne Alkoon heti aamusta ja kähisi myyjälle hirveessä elämääkin suuremmassa kankkusessaan vapisevana viinan/tenun polttamalla äänellään "Soppaaaaa...."

Kenties toi lohisoppa kuitenkin toimii paremmin ja ON parempaa ;-)
baron
14.02.2005 04:20:43

Heh..tieksä Baron hyvä että toi soppa tarkoitti aikoinaan niitten OIKEITTEN "alan" miesten kielellä Sorbusta,eli sitä kun se pultsari meni sinne Alkoon heti aamusta ja kähisi myyjälle hirveessä elämääkin suuremmassa kankkusessaan vapisevana viinan/tenun polttamalla äänellään "Soppaaaaa...."

Kenties toi lohisoppa kuitenkin toimii paremmin ja ON parempaa ;-)

Kyllä sopat sun muut alan miesten suosikit, punapää (Nordfors), Vinetto, Karjala etc. ovat tuttuja
Tunsin Alkon johtajan, joka johdatti mut näitten tuotteitten saloihin.
Hän väitti, että ei "alan miesten" suu ole tuohesta, ettei edullinen hinta/alkoholisuhde tee tuotetta huonoksi ja ettei heidän lafkastaan edes huonoa tuotetta saa.

Osoitti asian käytännössä tarjoamalla hienoilla iltapukuillallisilla kristallilaseista Vinettoa aperitiiviksi, joka meni täydestä.

(Jos sattuu huono pihlajavuosi, lorautan tilkkasen Sorbusta riistapataan, se ja vähän katajanmarjoja saa lehmänkin maistumaan hirveltä)
Children of Baron: Magic in Keyboards. Olet kirjoittanut keskusteluun 10000 kirjoitusta!
Sertzo S
14.02.2005 08:29:54 (muokattu 14.02.2005 08:30:52)
Eniten mua on vit***nut täällä tyyppi, hanuristi, joka on Muusikkojen liitossa ja jonka tiedän hinnoitelleen itsensä alle tariffien kilpailullisista syistä ainakin ravintoloissa.
Näin ainakin silloin, kun itse vielä keikkailin tässä lähiseuduilla.
Kerran meinasin heittää ukon järveen, kun tuli öliseeen eräissä pippaloissa ja kehumaan itseään ja rahojaan. Onneksi en niin sentään tehnyt, mutta hihat paloivat, johon osuus myös oli alkoholilla. Silleen täällä 80 € seudulla.
Sertzo S
14.02.2005 08:38:09
Kyllä sopat sun muut alan miesten suosikit, punapää ((Jos sattuu huono pihlajavuosi, lorautan tilkkasen Sorbusta riistapataan, se ja vähän katajanmarjoja saa lehmänkin maistumaan hirveltä)

Kuopiossa aikoinaan talviaikaan, kun olimme ravintolakeikalla ja viinat loppui yöllä kesken, niin jostainhan sitä piti saada lisää.
Vihjeiden perusteella sitä löytyikin. Ukko päivysti yöllä aseman seuduilla ja hangen alta piilosta löytyi vain ja ainoastaan Sorbusta.
Kyllä oli kylmää ja hyvää. Muutamat pullot haettiin senkin soittodiilin aikana.
Sertzo S
14.02.2005 12:40:05 (muokattu 14.02.2005 12:42:23)
Pojo Pula-Aholle. Näinhän se menee, joku vie rahat.

Kyllähän ravintolassa esitettävälle musalle on Tes, ja se sitoo. Mutta kuka sitä valvoo ja kuka uskaltaa sanoa, että vetää alle, ne onkin sitten harvemmassa.

Minä uskallan sanoa, että alle vedetään näilläkin seuduin varmasti ne vähät keikat, joita jotkut combot ainakin tässä lähiseuduilla tekee.
Kukapa maksaa esim noista mahdollisista hääkeikoista verot yms. velvoittet...?
Ei kukaan, ainakaan täälläpäin, pimeesti vaan ja turvat tukkoon!
Kaikki keikat saa unohtaa, ellei ylläolevaan käytäntöön sopeudu ja 80 euroon!
KoskPaavo
14.02.2005 12:58:28
"Ns. normaali töissä noudatetaan työehtosopimuksia. Työnantaja ei käytännössä voi ottaa duunaria alle minimipalkkojen. Muusikon hommaan tämä ei päde, joten siitä ei sen enempää."

Kyllä se TES pätee soittamiseen .Kyllä ne ravintoloitsijat on hyväksyneet tämän yleissitovuuden työntekijäpuolen( Suomen Muusikkojen liitto) kanssa työehtosopimuksia allekirjoittaessaan.
Soittaja selviää aina.
uruttaja
14.02.2005 13:05:08
"."

Kyllä se TES pätee soittamiseen .Kyllä ne ravintoloitsijat on hyväksyneet tämän yleissitovuuden työntekijäpuolen( Suomen Muusikkojen liitto) kanssa työehtosopimuksia allekirjoittaessaan.

Jos aivan tarkasti asiaa tulkitaan, niin meistä soittajista valtaosa on ohjelmatoimistojen palkkaamia, joten TES koskee ohjelmatoimiston ja muusikon välistä työsopimusta.

Ravintola ostaa ohjelmatoimistolta palvelun, joka taas vastaa siitä että työsopimuksessa täyttyvät TES:n määräykset.

Ravintola kyllä tietää kuinka paljon muusikon liksa on ja kuinka paljon bändi tulee maksamaan ravintolalle. Tähän TES:iin perustuu aika pitkälle ne hintaneuvottelut, joita käydään toimistojen ja ravintoloiden välillä. Jotkut toimistot siitä jopa välittävät, monet eivät.

Tes määrää minimipalkan, siis minimin. Yli saa ottaa ja pyytää, jos vain onnistuu saamaan.
KoskPaavo
14.02.2005 13:06:13
Nonnih!
Soittaja selviää aina.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)