Aihe: Heips, olen nöösi
1
Mojofunk
13.02.2005 04:28:30
Älä missään nimessä Milleniumia henki! Osta kerralla kunnon setti, joka tyydyttää tarpeesi pidemmäksikin aikaa
r0kr0k
LumPus
13.02.2005 04:32:17
Noniin..

Otsikossa nyt se olennaisin jo tulikin , mutta muutama tämmönen kysymys tai vastaava.

Olen soitellut rumpuja n. 1 ½ vuotta satunnaisesti, kun ei omia pönttöjä ole. Myöhään on harrastus alkanut, eli vasta lukion 1. luokalla tuli tämä vastaan. Nyt pitäisi saaha oma setti ja siitä muutama kysymys.

oikeen, hieno harrastus, ja kysyä pitääkin.

- asun rivitalossa, itse en pidä tätä ongelmana, sillä tiedän muitakin rumpaleita samassa tilanteessa, mutta onko se oikeasti ongelma ?

on. ainakin yhdeksässä tapauksessa kymmenestä. ja jos naapuria ei häiritse niin katsotaas kysymyksen seuraava kohta..

- Tuo ah niin rakas äitimuori on hieman nihkeästi tullut vastaan asiassa. Tarkoitus siis olisi hankkia setti omaan huoneeseen pois muiden jaloista. Ongelma hänelle siis tuo äänentuotto, mutta olen asiaa jonkunverran tutkinut ja tullut siihen tulokseen, että tarpeen vaatiessa ääntä saisi dempattuakin ihan kiitettävästi kumipadeilla sun muilla (anteeksi termin "demppaus" mahdollinen väärinkäyttö).

Mamma poikittain? no sitä sattuu. tuon tilannekuvauksen perusteella melkein suosittelisin sulle sähkörumpuja. jos hommaat akustisen setin, ja demppaat sen soimattomaksi kumilätkillä, sulla on nopiasti käsissäs setti joka ei soi ollenkaa, ja soittotuntuma on huono. sähkörummuista on monia mielipiteitä, mutta omasta kokemuksesta voin suositella niitä tuohon käyttöön.

Enkä tietenkään soittaisi silloin kun muut eivät sitä toivoisi, tai lähinnä kun äiti ei kotona olisi.

je. taas akustisen setin kanssa pitää ottaa koko talon toiveet/vaatimukset huomioon. ja yllättävän vähä sitä soittoaikaa aina jää, nimim. kokemusta löytyy..

- Itse setti. Mistä ja millainen ?? Soitto koostuisi kaikesta Eppu Normaalista ja Kolmannesta Naisesta lähtien aina WASPiin, Maideniin sun muihin. Eli kaikki perusrockista raskaaseen metalliin.

Itse olen Thomannista katsonut noita Millenniumin perussettejä. Myöskin New Soundin setit tuntuvat olevan kohtuullisen hintaisia, mutta mikä on sitten laatu ?

huonon ja surkean kavalassa välimaastossa, ja suomesta saa noiden "parempien" valmistajien settejä hyviin hintoihin. taas useat tahot tulevat kirves kädessä minua moittimaan kun suosittelen Rolandin TD-3Kittiä. alta tonnin lähtee pedaalilla,penkillä ja kapuloilla. älä osta milleniumia, missään nimessä, taikka new soundia. jos akustisen setin hommaat, Tamalla ja Pearlilla on alta viidensadan "lisää vain soittaja" settejä, joissa siis kaikki mukana. Taman Stagestar ja Pearlin Target.

==> Eli siis ihan tavallista moposettiä hakemassa, kun budjettiakaan ei kuitenkaan mahdottomasti ole (lue: lasketaan sadoissa euroissa, ei tuhansissa). Vai tuleeko suoraan katsella esim. Taman tai Sonorin paketteja ? Pearliin nyt ei kuitenkaan ole varaa. Huom !! Käytetyt kelpaavat myös hyvin.

käytettyjä kannattaa katsella niin yksityisiltä kuin liikkeistäkin, mutta jos mahdollista, ota joku joka tietää asiasta jotain mukaan, nopeasti tulee huijatuksi, valitettavasti, noissa tänäpäivänä.

- Jatko-oppi: Mitkä DVDt tahi kirjat ovat hyviä tähän tarkoitukseen? En siis kuitenkaan sanoisi itseäni huonoksi rumpaliksi, mutta en uskalla vielä kuitenkaan sanoa olevani "pro" (olihan tarpeeksi epäselvästi?). Thomas Langilla ainakin on joku, jonka bongasin tämän sivuston kautta, mutta enempää tietämättä onko se jo "ammattilaisille" ?

kannattaa kattella näitä. kirjoista suosittelen ehdottomasti Leevi Leppäsen Rokkaavat Rummut kirjaa, toimii niin yksin kuin opettajankin kanssa. Leevi on myös tehnyt videon, Kompin taikaa, ja se on melko hyvä perus video.. Isojen nimien DVDt tuppaa olemaan enemmän omaa näyttöä.

Tunneilla en ole ikinä käynyt, kannattaako ? Eli mitä siellä mahdollisesti oppisi jne.

käy. ota vaikka pari tuntia, mutta osaavan opettajan johdolla on hyvä aloittaa. perus tekniikkavirheet on hyvä karsia samantien pois, ja hyvältä opettajalta jää pitkäksikin aikaa treenattavaa, jos et halua jatkuvia tunteja ottaa. nämäkin asiat on hyvä setviä open kanssa alkuun, onko tarkoitus ottaa vain muutama tunti vai säännöllisesti käydä ammattilaisen opissa. suosittelen jatkuvaa, kehityskäyrä yleensä nousee kohisten verrattuna itseopiskeluun, varsinkin alkuvaiheessa!

- Vielä viimeiseksi treenikämppä-asiaa. Parin kaverin kanssa ollaan funtsailtu jotain bändi-projektia, mutta harjoittelutilaa ei tahdo löytyä sitten mistään, Helsigissä kun asun. Eli mistä tällaisia kannattaisi lähteä etsimään, vai onko ihan tuhoon tuomittu yritys ?

nuorisokeskuksilta, seurakunnilta, kouluilta, tutuilta, kavereilta... vaikea on löytää, kohtuuhintaista ja hyvää pk- seudulta tänä päivänä.

No tuossa nyt jotakin..osa varmaan unohtuikin, joten saa laittaa muutakin tietoa, jota kannattaa ottaa huomioon tässä vaiheessa, kun pitäisi oikeasti alkaa kehittymään. Kiitos etukäteen.

aika kattavasti tuossa olikin asiaa kysyttynä, toivottavasti vastaukset antaa jotain apua. rumpujen soitto on hieno harrastus, ja ainakin itse tykkään auttaa uusia lahjakkuuksia alkuun. joten kun jotain tulee mieleen, tällä palstalla saa kysyä vapaasti. muista vaan käyttää aina ensin hakua =)

Sana on vapaa.

tähän laitan enää perinteisen kommentin, viisaammat jatkakoon.

T. Juuso
Elämä vie liikaa aikaasi!!!
rbt
13.02.2005 12:11:12
kaveri veivas pearlin tuplasetillä rivitalossa vuosia ja kävin minäkin niitä veivaamassa...valittajille tarjottii kuulosuojaimia...
Tama (Royal Star)
13.02.2005 12:19:56 (muokattu 13.02.2005 12:21:19)
eli olet aika samassa tilanteessa, kuin mä olen ollut.

eli asun itsekkin rivitalossa. onneksi meillä on laitimmainen asunto, niin vain yksi napuri voi häiriintyä. mutta koesoitossa kävi ilmi, että ääni ei kuulu laisinkaan naapurihuoneistoon, kunhan piti vaan kaikki liukuovet sun muut kiinni. pihalle sensijaan se kuului varsin lahjakkaasti. mutta eipä se ketään häirinnyt (tai kukaan ei kehdannut tulla sanomaan).

itse soitin aina silloin, kuin äiti oli esim lenkillä, töissä, kaupoilla....... and no problem.

mulla oli rummut omassa huoneessa, ja huone on..... sellanen aika vitun pieni. et jos ne kannut hankit, niin ei kannata mitään tuplasettiä hankkia, se on muuten todella v-mäistä, kun omassa huoneessa voi vain soittaa ja nukkua. mun ekat pelit oli milleniumit, sitten lopulta olen päätynyt nykyiseen settiini. nyt ois taas tarkoitus hankkia toiset rummut kotiin (basso, virppu ja haikka, ne ei vie paljoa tilaa).

itse opiskelin soittamista matii oilingin "kirjasta" (joku monistettu tekele).

soittotunnit ovat aika hyödylisiä, itse kävin n. 6kk siellä. se on vaan aikas kallista (15e/45min), mutta opettajani osasi ainakin hommansa:). eli alkeista liikkeelle, ja siitä etiä päin....

kämpästä vaan senverran, että kannattaa hankkia kämppä jostain sellaisesta paikasta, missä ei ole ihmisiä lähellä (ei tullut hyvää palautetta, kun soitettiin kerrostalon kellarissa alkuaikoina. nyt kämppä on vaihtunut tyhjään ja syrjäiseen kolme kerroksiseen puutaloon).

ja sitten, jos lukiossasi on lukion oma bändi, kannattaa hakea soittajaksi, saa mukavasti esiintymiskokemusta.
mikä ihmeen zildjian.....?
volc
13.02.2005 14:52:09
Myöhään on harrastus alkanut, eli vasta lukion 1. luokalla tuli tämä vastaan.

Taidan olla aikamoinen kalkkis, kun aloitin viime syksynä 31-vuotiaana...

Soittotunteja/-opetusta kannattanee kysellä nuorisotaloilta. Näin maksaa huomattavasti vähemmän. Opettajissa voi tietty olla eroja. Ja kuten jo aiemmin mainittiin, soittotunneista jää enemmän käteen kotitreenejä varten.

Lisäksi netistä löytyy aika hyviä "soittotunteja". Ainakin: http://www.drummingweb.com/lesson.htm

Helsingin kaupunginkirjastosta saa tarvittavat opukset, eli Matti Oilingin ja Leevi Leppäsen teokset. Lisäksi löytyy jonkun verran eritasoisille tarkoitettuja DVD-levyjä.

Sähkörummut voisivat olla rivariin hyvä vaihtoehto. Vievät vähemmän tilaakin. Erityisesti voin suositella, jos pääset välillä soittelemaan akustisilla jossain muualla esim. koulussa.
VilleKoo
13.02.2005 19:30:55
En jaksanut lukea noita kaikkia kommentteja, mutta ite hankkisin jotkut kunnon akustisetrummut (pearl, tama yms.) ja laittasin ne verkkokalvot (mesh yms.)
Brother Michael
13.02.2005 20:27:40
Dodih, täällähän tulee ihan kiitettävästi neuvoja.

Elikkäs noista sähkörummuista. Itse olen vähän skeptinen niiden soittotuntumaa kohtaan, onko se kuinka aidon oloinen ? Ja toisekseen ne nyt maksavat aika helkkaristi...toisinsanoen oikeat pöntöt saisi huomattavasti halvemmalla. (kai??)

Nuo vaimennuspadit, joista puhuin, eivät siis olisi pysyviä, vaan niitähän nyt voi laittaa kalvojen ja peltien päälle kun kotiväki on paikalla tai on liian myöhä tms. Tai niin olen ymmärtänyt, siis semmoset kumilätkät.

Onko kukaan hankkinut opetusta nimenomaan nuorisotaloilta ? Lähinnä sen opetuksen taso arveluttaa ja mikä sitten on sen hinta ? Eli liikkuuko tuommoisissa paikoissa ihan kunnollisia opettajia, vai muuten vaan harrastajia ?

Tietysti rivitalossa asuminen tuottaa ongelmia, mutta minkäs teet...soittamaan kuitenkin pitäisi päästä, ja koululta nyt voisi jotain saada, mutta ei se ole sama asia, jos pääsee kerran viikossa yksin päristelemään.

Niin ja koululta ei mitään varsinaista bändiä löydy, vaikkakin onkin tällä hetkellä "yhtye workshop" nimellä kulkeva kurssi menossa. Tämä tosin tarkoittaa vain sitä, että soitetaan ilman teoria- tai historiaopetusta ja kootaan bändi soittamaan koulun tilaisuuksiin (ehkä) ja sitten keväällä olevaan bändikatselmukseen.

==> Eli kertoilkaas sähkörumpujen omistajat soittotuntumaa, kunnossapitoa sun muuta. Kuten sanoin, niin tatsi vähän arveluttaa. Kuitenkin pitkässä juoksussa oikeat pöntöt vissiin paremmat, jos jossain vaiheessa esim. keikkojen tapaista tulisi, joka tosin vasta haave/tavoite.
kampela
14.02.2005 11:31:30

Enpä suosittelis ostamaan akustista settiä rivitaloon, lupaan ettet sillä kyllä kauaa siellä soittele, on ne sen verran meluisa instrumentti. Hatun-nosto niille joilta löytyy semmoset eristeet ettei kuulu naapuriin. Henk.kohtasesti vois kyllä tulla sanottua naapurille pari valittua sanaa jos meinaisi ruveta niitä rumpusia siellä paiskomaan, huolimatta siitä että rakas instrumentti itelle onkin...
Awesome lefthand break.
Stratton
14.02.2005 18:39:02
Minulla on rummut rivitalossa ja häpeen silmät päästäni jos näen session jälkeen seinänaapurin pihalla. Haluaisin ne vähän äkkiä pois täältä, koska en yksinkertaisesti kehtaa soittaa niillä täällä tarpeeksi.
Ei lisättävää.
Brother Michael
19.02.2005 02:15:44
Noniin, pieni nosto...

Eli nyt olen lueskellut erilaisia juttuja sähkörummuista, ja sellaisen käsityksen olen saanut, että eivät olisi tuntumaltaan mitenkää erityisen hyvät, jolloin homma ei oikein natsaa, sillä en pääse välistä pomppimaan akustisen setin takana. Tosin, Rolandin kalliimpia settejä on jossakin myös kehuttu, mutta en millään kykene investoimaan muutamaa tuhattaa sellaisiin laitteisiiin.

Tämä tietysti mutkistaa asioita huomattavasti ja olen miettinyt äänieristystä.

Pariin alan firmaan olen jo lähettänyt sähköpostia ja kysellyt erilaisista vaihtoehdoista. Molemmista tuli mm. ehdotus akustiikkkalevyjen käytöstä. Se vain jäi hieman hämärän peittoon, että kuinka tehokkaita esim. 50mm levyt ovat.

Aion jatkaa tämän asian selvittelyä ensi viikon alussa, mutta nyt kysyisinkin täältä, että te ketkä mahdollisesti tiedätte jotain asiasta tai kenties jopa työskentelette rakennusalalla, kuinka paljon tuollaiset levyt auttavat asiaa ?
Mikko/DE
19.02.2005 11:49:52 (muokattu 19.02.2005 11:54:23)

Akustiikalevyt vie yläpään huoneen sisältä, ulos kuuluu kuten ennenkin. Ei kannata yrittää äänieristää, se on kallista ja vaatii uuden rungon vanhan eteen...

Osta torilta mun pönikät ja sit niihin ne meshit :)

Pistetään nyt vähän selitystäkin.
Jos tavara painaa se eristää ääntäkin, jos se ei paina se syö heijastuksia, mutta ei juurikaan estä läpi kulkevaa ääntä (no hyvin vähän). Runkoäänetkään ei akustiikkalevyillä hiljene.
Ainoa toimiva ratkaisu on rakentaa huone huoneen sisään, niin että kaikki seinät on erotettu toisistaan esim silikoni möykyillä ( kuusi erillistä seinää) lattian tulee myös kellua eli silikoni rinkulaa, pehmeää jääkiekkoa tms. sinne alle.
miän vain
19.02.2005 12:04:34

Karu totuus: jos ei ole varaa huippuhyvään sähkösettiin, ei ole toimivaan eristykseenkään. Akustiikkalevy kyllä akustoi, mutta eristykyky sillä on aika minimaalinen. Jos noita tarjoavat eristykseen, eivät taida olla oikein hajulla.

Bänditoiminta- ja studiotyöskentelypalstoilla on ollut aika paljonkin juttua. Oikeasti toimiva ratkaisu on huone huoneen sisällä-tyyppinen. Sisempi huone ei saa olla kosketuksissa ulompaan, tai ääni vuotaa runkoa myöten. Ilmatiiviskin saa mielellään olla - ja sehän tarkoittaa sitten ilmastointia, joka sekin pitää luultavasti eristää. Järkevän soittohuoneen hinnalla vuokraa jo ihan kivan treenikämpän.

Budjettiratkaisujakin on, mutta niiden toimiminen on kyseenalaista. Kannattaa tehdä alusta asti kunnolla, tai voi tulla kallis susi.
When we paint the town we always use primer
--
Monochromatic - bändi
--
semisuper.tk - rumpusivut
Brother Michael
19.02.2005 14:43:34
Oikeasti toimiva ratkaisu on huone huoneen sisällä-tyyppinen. Sisempi huone ei saa olla kosketuksissa ulompaan, tai ääni vuotaa runkoa myöten.

Tätäkin ehdotettiin, koolaustekniikalla tehtynä. Ei kuulemma järin kallis, mutta sitäkin selvitän ensi viikon alussa, kun vierailen alan liikkeissä kysymässä raaka-aineiden hintoja.

Kertoilkaas näistä "verkkokalvoista" vai mitä ne ovatkaan. Eli kuten sanoin, sähkörumpujen tatsi ei nyt ole kovin hyvää kuva itsestään antanut ==> akustiset kaiketi edessä.

Vielä tuli mieleen basarin koko. Kuinka paljon bassorummun koko vaikuttaa meteliin jos se on esim. 18", eikä 20" tai 22" kuten normaalisti.

On tämä vaikeeta...eipä tässä tosin mikään kiire vielä olekkaan, mutta silti.
Tsumppi
19.02.2005 18:30:45
En kyllä minäkään suosittelisi akustisia rivitaloon. Itse ostaisin akustiset ja niihin mesh-kalvot ja triggerit. Näin voisit soittaa hiljaa ja samalla kuulla oman soittosi, mikä tekisi harjoittelusta mielekkäämpää. Pelleiksi sitten esimerkiksi sähkörumpujen pädit.
pehmo
19.02.2005 18:40:52

Joo, ehkä pöntöt saa vaimennettua, entäs symbaalit? Niiden soitanta on kuitenkin suuri osa rummuttelua. Mielestäni olisi huono idea lähteä liimailemaan niihin mitään kumilätkiä, se kun tappaa äänen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)