IiroK 12.02.2005 21:48:14 | |
---|
Mitä hyviä puolia plektralla soittamisessa on ja mitä huonoja? Omasta mielestäni sormilla lähtee mukavampi ja pehmeämpi ääni. |
oltsi88 12.02.2005 22:04:07 | |
---|
Mitä hyviä puolia plektralla soittamisessa on ja mitä huonoja? Omasta mielestäni sormilla lähtee mukavampi ja pehmeämpi ääni. iste en suosi plektralla soittamista. sormilla soittamisessa saa soittimeen paljon paremman tatsin. vaihda suosiolla sormiin, tekniikan saa paljon paremmaksi ja muutenkin s kolmella soirella saa paljon paremmjin kuin plektralla. |
NYdoll 12.02.2005 22:43:25 | |
---|
Plekulla soittamisen hyviä puolia on selkeämpi soundi ja ainakin omalla kohdallani säröjutut kuulostaa paremmalta. Joitain biisejä on vain mukavampi soittaa plekulla. Suosittelen kummankin tyylin opettelemista. Ei se sormilla hiplaaminen ole yhtään sen parempi vaihtoehto kuin pleku. metalli sykkii... |
pardy 12.02.2005 23:17:00 (muokattu 12.02.2005 23:18:29) | |
---|
Plekulla soittamisen hyviä puolia on selkeämpi soundi ja ainakin omalla kohdallani säröjutut kuulostaa paremmalta. Joitain biisejä on vain mukavampi soittaa plekulla. Suosittelen kummankin tyylin opettelemista. Ei se sormilla hiplaaminen ole yhtään sen parempi vaihtoehto kuin pleku. No kyllä se on jos haluaa osata soittaa monipuolisesti. Kaikkea ei voi soittaa tasapaksulla "naps"-äänellä. Sormin soitettaessa saa myös paljon erilaisia soundeja vaihtelemalla sormien paikkaa, joissa nuo soundimuutokset ovat selkeämpiä kuin plekulla röytäessä. Kevyemmässä musassa kun tuo dynamiikka on isossa roolissa, sen takia tykkään soittaa sormilla. Eli toisessa, kevyemmässä bändissäni soitan sormilla, mutta toisessa, metallirytkeessä soitan myös silloin tällöin plekulla. Pääosin tosin siinäkin sormilla. Sanoisin minäkin juu että sormitekniikka kannattaa ehdottomasti opetella, siitä ei ole muuta kuin hyötyä. Kaikkea ei voi soittaa tasapaksulla "naps"-äänellä. Sormin soitettaessa saa myös paljon erilaisia soundeja vaihtelemalla sormien paikkaa, joissa nuo soundimuutokset ovat selkeämpiä kuin plekulla röytäessä. Basisti. |
Mitä hyviä puolia plektralla soittamisessa on ja mitä huonoja? Plekullahan on helpompi tykittää nopeammin, mutta itse ainakin soittelen kahdella sormella 16-osia pidempiäkin aikoja temmolla 170 ja lyhyitä sarjoja temmolla 190. Tietenkin jotkut musiikkityylit vaativat vieläkin nopeampaa, mutta itselleni kyllä tuo riittää. Sormilla kun soittaa jo kolmatta tuntia putkeen raskaalla tatsilla niin uskoisin, että sormet rupeavat savuttamaan jo kiitettävästi. Ja niihin huonoihin puoliin: eli itse en ainakaan tykkää yhtään plekujen kirkkaasta ja "napsahtavasta" soundista sekä peukku+etusormi+keskisormi-yhdistelmällä on kyllä kiva hoitaa noita kielillä pomppimisia. Ja itselläni on vielä periaatteena, että soitan plektralla vasta kun sormista on nahat lähtenyt, ainakin osittain. Mutta eri tyylien osaaminen ei kyllä koskaan ole pahasta ja pleku voi pelastaa joissain tiukoissa tilanteissa. Bassoni on Raamattuni ja sen soitto saarnaani. |
kalzu 13.02.2005 00:57:40 | |
---|
Ja itselläni on vielä periaatteena, että soitan plektralla vasta kun sormista on nahat lähtenyt, ainakin osittain. Samaa mieltä, plekuja en tue. Jos joku nopee juttu ei vielä mene, niin reeniä sitten vaan prkl niin kyl se siitä. En tykkää plekun soundista sitten yhtään, joksenkin liian kliininen. Rasisti? Fasisti? Basisti? Näistä tunnetusti fiksuin on Basisti. (Eikä sekään niin fiksu ole.) |
Johannes_t 13.02.2005 02:22:58 | |
---|
itse ainakin soittelen kahdella sormella 16-osia pidempiäkin aikoja temmolla 170 ja lyhyitä sarjoja temmolla 190. Sinähän se _ihme_ mies olet. Olisko mahdollista saada väitteelle jonkinmoista todistetta? Tuo 190bpm-tempo tarkoittaa n. 12,5 1/16-nuottia sekuntiin... |
chief 13.02.2005 02:29:46 (muokattu 13.02.2005 02:31:02) | |
---|
Sinähän se _ihme_ mies olet. Olisko mahdollista saada väitteelle jonkinmoista todistetta? Tuo 190bpm-tempo tarkoittaa n. 12,5 1/16-nuottia sekuntiin... Ja tietenkin jokainen nuotti tulee hyvällä tatsilla ja tukevalla soundilla tarkasti kohilleen. Hitto, kaveri on parempi ku mun metronomi! Se ei taivu tohon. ...ja lyhyitä sarjoja temmolla 190. Tietenkin jotkut musiikkityylit vaativat vieläkin nopeampaa, mutta itselleni kyllä tuo riittää. Minkähänlainen "musiikki" tässä on kyseessä? Häh? |
pstj 13.02.2005 08:50:22 | |
---|
Come on! Jos kaverilla on Eddie avatarissaan täytyy olla niin tr00 "sormilla vaan että kielet lyö nauhoihin" pikabasisti ettei mitään rajaa =) Ja aiheeseen... Itse aloittelen vasta bassonsoittoa kitaran ohella ja ykkössoitin aiheuttaa sen että plekulla soitto tuntuu luontevammalta, mutta kyllähän tuo sormin soittokin on opeteltava. Särön kanssa tosiaan mieluummin pleku. Pierced men are better prepared for marriage.
They've experienced pain and bought jewelry. |
NYdoll 13.02.2005 10:09:53 | |
---|
Kirjoituksestani saattoi tajuta asian täysin väärin. En siis kannata pelkkää plekulla soittamista. Itse käytän kumpaakin tyyliä ihan biisistä riippuen. Ja kyllä plekullakin saa muitakin ääniä aikaan kuin sen yhden "naps"-äänen, jos sitä plekua osaa käyttää. Plekua käytettäessä voi sitäpaitsi pelailla hyvin oikean käen demppauksen kanssa. Kyllä mää saan ainakin paljon erilaisia sävyjä soittooni plekunkin kanssa. metalli sykkii... |
2541 13.02.2005 12:26:44 | |
---|
Ja kyllä plekullakin saa muitakin ääniä aikaan kuin sen yhden "naps"-äänen, jos sitä plekua osaa käyttää. Plekua käytettäessä voi sitäpaitsi pelailla hyvin oikean käen demppauksen kanssa. Hyvin sanottu. |
Ihme Basisti 13.02.2005 12:47:13 | |
---|
Pääpaino oli nimenomaan sanoilla lyhyitä sarjoja, eli tyyliin ehkä maksimissaan tahdin saan menemään tuolleen, ja sekin onnistuu vaan kun sormet on _kunnolla_ lämmennyt. Eli kuuman veden alla kunnes rupeaa kunnolla polttamaan ja sen jälkeen vielä joku yli puoli tuntia nopeiden biisien tahdissa soittamista. Itse valmistelen sormet tuommoiseen nopeuteen esim. biiseillä Phantom of the Opera, Creeping Death, Where Eagles Dare, Children of the Damned sekä Dream of Mirrors. Noiden liveversioiden mukana kun soittelee joka päivä niin rupeaa nopeutta ja kestävyyttä irtoamaan. Ja kielten jämäkkyyshän auttaa myös nopeudessa. Itselläni siis 50-110 setti. Minkähänlainen "musiikki" tässä on kyseessä? Esim. Slayerin jotkin biisit menevät yli 200:kin temmoilla. Bassoni on Raamattuni ja sen soitto saarnaani. |
hollstro 13.02.2005 13:31:49 | |
---|
Pääpaino oli nimenomaan sanoilla , eli tyyliin ehkä maksimissaan tahdin saan menemään tuolleen, ja sekin onnistuu vaan kun sormet on _kunnolla_ lämmennyt. Eli kuuman veden alla kunnes rupeaa kunnolla polttamaan ja sen jälkeen vielä joku yli puoli tuntia nopeiden biisien tahdissa soittamista. Itse valmistelen sormet tuommoiseen nopeuteen esim. biiseillä Phantom of the Opera, Creeping Death, Where Eagles Dare, Children of the Damned sekä Dream of Mirrors. Noiden liveversioiden mukana kun soittelee joka päivä niin rupeaa nopeutta ja kestävyyttä irtoamaan. Ja kielten jämäkkyyshän auttaa myös nopeudessa. Itselläni siis 50-110 setti. Esim. Slayerin jotkin biisit menevät yli 200:kin temmoilla. Onhan tuossa käsittämätön nopeus jos 200 bpm-temolla vetelee 1/16-osia. Sen kummemmin epäilemättä onko se mahdollista tai järkevää, kommentoin että tuo nopeus tuntuu olevan tärkeää soittouran alkuvaiheessa myös kitaristeille ja rumpaleille (millä lisää nopeutta tuplabasariin-tyylisesti). Itselläni tuo nopeusinnostus oli kovimmillaan alle 20-kymppisenä. Sen jälkeen alkoivat kiinnostamaan muut aspektit soitossa. Kyllähän hioutuneen soittotekniikan yksi osa-alue on hyvä perusnopeus ja -kestävyys, mutta harvoin sitä pääsee käyttämään tosielämässä. Plekusoitossa haen itse ennen kaikkea saundia. Jotkut biisit toimivat esim. plekulla soittaen ja samalla kämmensyrjällä dempaten paremmin kuin sormilla ja vasemman käden demppauksella. |
HC-Audio 13.02.2005 15:52:17 | |
---|
Eikö täällä oo muita rokkareita ku minä?? Sehän on kaken A ja O koluuttaa plekulla putkisärön muristessa keskiäänikolinan seassa. Tunnelma katossa ja rokkaa.. Erottuu loistavasti, ei tule puuroa on meininkiä, on tiukkuutta ja on fiilistä. Muussa musiikissa sitten ei oo tarvista plekulle mulla. Ehkä vanhemmassa progessa korkeintaan.. Käytiin kattoon Troija ja just ku posset tuli ulos hevosesta, takaa kuuluu naisääni: "Mää arvasin". |
ozmo 13.02.2005 15:53:34 | |
---|
Kyllähän hioutuneen soittotekniikan yksi osa-alue on hyvä perusnopeus ja -kestävyys, mutta harvoin sitä pääsee käyttämään tosielämässä. Tämä nyt taas riippuu ihan täysin siitä millaista musaa soittaa. losers do the best they can... winners go home and fuck the promqueen! |
hollstro 13.02.2005 16:09:48 | |
---|
Tämä nyt taas riippuu ihan täysin siitä millaista musaa soittaa. No, muotoillaan sitten näin: harvassa musiikkityylissä tarvitaan todella nopeaa soittoa. |
Teijo K. 13.02.2005 22:17:28 | |
---|
Muussa musiikissa sitten ei oo tarvista plekulle mulla. Ehkä vanhemmassa progessa korkeintaan.. Juu, tuon Brittiprogen 70-luvun lähes kaikki parhaat (miusta parhaat) käyttivät nimenomaan plektraa. |
Hullu basisti 14.02.2005 10:21:38 | |
---|
En mene tuomitsemaan plektran käyttöä. Itsekin käytän sitä tarvittaessa. Vaikka soittelisikin sormitekniikalla niin musta silti kannattaa opetella plekulla soittamisen myös. Ja vice versa. Pleku on paikallaan jos tulee kramppi kun on soittanut tuntikaupalla sormitekniikalla. Joku voi tähän sanoa että se on sitten taas sitä staminan puutetta, jos nakit ei kestä. Mutta joskus shit happens ja rupee hyytymään. Nii ja niinku joku aikasemmin sanoikin pleku pelittää hyvin särön kanssa. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
Yövieras 14.02.2005 12:17:18 | |
---|
Taitaapi toimija hyvin myös flätejen kanssa.. Itse kyllä vetelen sormilla. Metsään on tullut jo dzääz. |
Jani The Rock 14.02.2005 12:37:44 | |
---|
Kolinaräminäsoundissa pleku on ihan must. The road never ends for me, kid. |