Aihe: Konepohjaisen musiikin tekemisestä.
1
Diz
03.03.2003 09:35:02

Niin, kuten montakertaa on totettu konemusiikin ei tarvitse olla niitä amigatason piippauksia siellä täällä, luulisi että se on monelle selvä asia.

Eikö konemusiikki ole myös tapa tehdä musiikkia, joten samalla se voi olla tyyliltään mitä tahansa muuta musiikkilajia.

Itse ainakin teen coolia rockmetal vääntöä, jota tukee ammattitaidolla samplatut orkesterit, rummut sekä pianot ja muut tälläiset. Voiko mikään musiikkityyli koneellisesti toteutettua tällöin olla taidetta, kun esim. Jami väittää että ei voi olla.

Noh, mitä jos vaikka sanoisitte että mitä taide on? Ja miten perustelette sen jälkeen että miksei muka sitten tuo koneellisesti tuotettu systeemi ole? Olkoon tämä viimeinen kerta kun jaksan asiasta jauhaa. Hämmästyttävää tämä keskustelun taso tosiaankin, niin 17v propellipäillä sekä 40v humppamiehillä, saatika sitten minulla ;)

Itse ainakin puran omat tunnelmat, kaikki visioni usein päässä sijaitsevan melodiayksikköni ja kitaran kautta koneelle. Sitten teen kunnon sovitukset ja rukkaan samassa
fiiliksessä kaikki kuntoon. Kuuntelen ja olen usein TODELLA tyytyväinen. Tulen tänne, ja joku sanoo että ei se ole taidetta. Näen punaista. Miten joku tohtii sanoa noin?

Jatketaanpa lisää keskustelua itse musiikista, menipä tämä keskustelu sitten mihin suuntaan tahansa, toivottavasti ei minkään Jamin kanssa kinasteluun ;)
JPQ
03.03.2003 10:32:51

Niin, kuten montakertaa on totettu konemusiikin ei tarvitse olla niitä amigatason piippauksia siellä täällä, luulisi että se on monelle selvä asia.

Eipäs vähyksytä Amigan äänihardista vaikka hyötykäyttöön siitä ei ole. Komentin heitti: Amigisti kahdella äänikortilla...
Eli kyllä se oli PC:een pelit jossa oli muusikkina piipitystä ja Amigan peleissä sentään monesti vielä sävellyksiäkin. Vaikka kuten sanoin ammatti musiikin teossa amigan vakioäänillä ei tee kuin LofiSamplerina vaikka max samplaus taajuus nyky amigoissa onkin 56khz.
PC:een pelithän on nykyään jotain ihmeellistä tasapaksua puuroa...

Eikö konemusiikki ole myös tapa tehdä musiikkia, joten samalla se voi olla tyyliltään mitä tahansa muuta musiikkilajia.

Itse ainakin teen coolia rockmetal vääntöä, jota tukee ammattitaidolla samplatut orkesterit, rummut sekä pianot ja muut tälläiset. Voiko mikään musiikkityyli koneellisesti toteutettua tällöin olla taidetta, kun esim. Jami väittää että ei voi olla.

Muusikkia tuo voi olla mutta taiteeseen ei ole mitään mielipidettä kuulematta.
Koneillahan on periaateessa heviäkin tehty kitaroineen olikos se Lindelltronicsin eräs pilailu biisi joka oli periaateessa koneilla tehtyä heviä eli koneilla voi todella vaikka mitä musaa tehdä. Enkä tarkoita että tuo kone hevi olisi hyvää oli vain minusta osuva pila tietyt biisit tuntien. Kyllähän jokaisen rock/kone/orkesteri/humppa miehen täytyy myöntää että jotkut biisit on selkeästi huumoria tai ainakin tahottoman humoristisia.

Noh, mitä jos vaikka sanoisitte että mitä taide on? Ja miten perustelette sen jälkeen että miksei muka sitten tuo koneellisesti tuotettu systeemi ole? Olkoon tämä viimeinen kerta kun jaksan asiasta jauhaa. Hämmästyttävää tämä keskustelun taso tosiaankin, niin 17v propellipäillä sekä 40v humppamiehillä, saatika sitten minulla ;)

Kysy yleisöltä äläkä tekijöiltä koska yleisö määrittelee taiteen. On näet taide maalareita joiden tasouskomattoman surkea jos minulta kysytään nimiä en muista mutta silti en bluffaa.

Itse ainakin puran omat tunnelmat, kaikki visioni usein päässä sijaitsevan melodiayksikköni ja kitaran kautta koneelle. Sitten teen kunnon sovitukset ja rukkaan samassa
fiiliksessä kaikki kuntoon. Kuuntelen ja olen usein TODELLA tyytyväinen. Tulen tänne, ja joku sanoo että ei se ole taidetta. Näen punaista. Miten joku tohtii sanoa noin?

Jokainen määrittelee taiteen itse. Ja minusta esim. Picasso taidetta mutta jotkut eräät eivät ole. Jos suoraan sanon niin tuntuu pahimillaan että itsekkin tekisi paremmin.

Jatketaanpa lisää keskustelua itse musiikista, menipä tämä keskustelu sitten mihin suuntaan tahansa, toivottavasti ei minkään Jamin kanssa kinasteluun ;)

Toivon samaa koska minullakin haave sellaisesta lähinnä kone bändistä jossa tarpeen tullen "oikeitakin" soittimia. Ja koneetkin soittaisiin pitkälti jollei täysin käsin. Terveisin soitto taidoton. Minä en jaksa tätä ainaista Rock ja Kone väen tappelua koska minä arvostan taitavia tekijöitä oli väline Commodore64 ja BASIC tai uusimmat ja hiemoimmat digitaali synat tai sinfonia orkesteri tai Hevi Kitaristi (nuo oli vain esimerkkejä). Te tietyt tyypit kuunnelkaa mitä soitetaan älkääkä sitä millä soitetaan.
Diz
03.03.2003 11:05:24

Eipäs vähyksytä Amigan äänihardista

sori, en tarkoittanut väheksyä, en edes ymmärrä paljoa niiden päälle, pitäisi varmaan joskus ottaa pienet piupausessiot =)

Muusikkia tuo voi olla mutta taiteeseen ei ole mitään mielipidettä kuulematta.

No, omapa on mielipiteesi, minä vain en jaksa enää.
(hymyilee ylimielisesti)

Kysy yleisöltä äläkä tekijöiltä koska yleisö määrittelee
Jokainen määrittelee taiteen itse.

ristiriitoja...vai?

Te tietyt tyypit kuunnelkaa mitä soitetaan älkääkä sitä millä soitetaan.

Asiaa! Tämän allekirjoitan!
JPQ
03.03.2003 11:36:38

sori, en tarkoittanut väheksyä, en edes ymmärrä paljoa niiden päälle, pitäisi varmaan joskus ottaa pienet piupausessiot =)

Hyvä. Ja ymmärrän kyllä koska olen kyllä surkeitakin pelimuusikkeja
kuullut.

No, omapa on mielipiteesi, minä vain en jaksa enää.
(hymyilee ylimielisesti)

Eli en uskalla sanoa muusikistasi enkä kenkään muunkaan musasta mitään
kuuntelematta sitä. Koska ideasi kuulostaa hienolta noin sanoina mutta
koska en ole sitä kuullut en voi sanoa onko se oikeasti niin hienoa.
Koska monet ideat kuulostaa hienolta sanoina. Eli voihan sanoa
näinkin naapurin poika soittaa vaikka pianolla Bachhia mutta se onkin
eri juttu miten hyvin eli vaijaiden lähtökohtien pohjalta en uskalla
sanoa mitään. Vähän sama juttu jos menisit ostamaan maalikaupaaan
punaista maalia. Eli montaako erilaista punaista on siis jo
maalikaupassa saatikka oikeasti eli liian karkeilla eli epätarkoilla
tiedoilla mahdonta sanoa mitään. Eli maalikauppias myynee niin
sanottua puhdasta punaista tuolloin jos et tarkemmin sano ja sama
juttu jos kysyt soitin/levyliikkestä/ruokakaupasta niin sielläkin
myydään eniten myytyä tai perusmallia/peruspoppia/perus ruokaa
varmaan mieluiten jos et tarkkaa tarvetta tiedä.

ristiriitoja...vai?

Makunsa kullakin eli juurikin ristiriitoja ja yleisöhän se päättää
mikä myy ja mikä ei. Monesti ikävä kyllä huono myy ja hyvä jää
myymättä koska ihmiset ei ymmärrä mikä oikeasti hyvää.
Diz
03.03.2003 12:00:07

Makunsa kullakin eli juurikin ristiriitoja ja yleisöhän se päättää mikä myy ja mikä ei. Monesti ikävä kyllä huono myy ja hyvä jää myymättä koska ihmiset ei ymmärrä mikä oikeasti hyvää.

Mutta en tarkoittanut sitä mikä myy. Aina kun paska haisee, voidaan sitä sanoa rahan tuoksuksi. Näin se on kai aina ollut, ja tulee varmaan olemaankin.
Juho L
03.03.2003 12:02:52 (muokattu 03.03.2003 12:03:53)
Voiko mikään musiikkityyli koneellisesti toteutettua tällöin olla taidetta, kun esim. Jami väittää että ei voi olla.

Noh, mitä jos vaikka sanoisitte että mitä taide on?

Itseasiassa taidehan on luomista ja luovuutta. Maalaaminen, kuvanveisto, musiikki, runojen/kirjoitelmien kirjoittaminen yms. Esimerkiksi sahan soitto on taidetta, vaikka se ei välttämättä niin kovin kauniilta kuulostakkaan ja harmonikan soitto on myös taidetta, vaikka se onkin rikollista toimintaa.

Ja miten perustelette sen jälkeen että miksei muka sitten tuo koneellisesti tuotettu systeemi ole?

Odotahan kun Jami "The Lord of Nyanssi" tulee paikalle. Hoho.

Hämmästyttävää tämä keskustelun taso tosiaankin, niin 17v propellipäillä sekä 40v humppamiehillä, saatika sitten minulla ;)

Keskustelun taso on päätä huimaavaa, varsinkin kun ryhdytään kinaamaan.

Itse ainakin puran omat tunnelmat, kaikki visioni usein päässä sijaitsevan melodiayksikköni ja kitaran kautta koneelle.

Tässähän sitä tulikin tarkka selostus, miksi konemusiikki on taidetta.

Sitten teen kunnon sovitukset ja rukkaan samassa

Joillakin on luontaisesti geeneissä se, että täytyy jatkuvasti olla vänkäämässä vastaan kaikkea uudistusta. On totuttu elämään ns. vanhassa maailmassa ja sehän on suorastaan järkytys, kun jotain uutta tulee ja vanha maailma ei olekkaan enää entisensä.

Veikkaan, että tuohon jälkimmäiseen tässä päädytään ajan kanssa.
Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta!
Mohla
04.03.2003 20:40:38

Te tietyt tyypit kuunnelkaa mitä soitetaan älkääkä sitä millä soitetaan.

Asiaa! Tämän allekirjoitan!

Kuin myös.

...Jamin saapumista kauhulla odotellen... tai, no, lähinnä turhautuneena.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Ihokas
11.03.2003 19:16:27

niin... jos alettaan keskittyä siihen miten ja millä jokin asia on tehty, unohtaen lopputulos ja sen synnyttämä vaikutus... siitä on aika helppoa liukua sitten siihen että prosessi on paljon mielenkiintoisempi kuin lopputulos.

eli mennään mielestäni "conceptional art" suuntaan (?)... eh... siis olen ollut taidehistorian tunneilla ja minun pitäisi tietää tämä asia varmasti, eikä vain sinnepäin. :D

taidemusiikki on varmaan sitten asia erikseen jossa prosessin osuus voi olla korostettu... esim. "The User" : Symphony for the DotMatrix Printers. Itse en ollut kyseistä esitystä Avannossa näkemässä, mutta käsittääkseni myös lopputulos oli vaikuttava.

eli kysymyksessä vanhoille matriisikirjoittimille tehty sinfonia (?) tai sävellys (en tiedä - kun ei ole klassisen musiikin koulutusta - että missä vaiheessa sävellystä on lupa nimittää sinfoniaksi).

anyway... konstit on monet ja jos jollakulla on tosiaan ylimääräistä energiaa ryhtyä nussimaan pilkkua konemusiikin tekemistä kohtaan niin täytyy kyllä sanoa ettei kovin hyvin ole pullat uunissa. ;)

lopputulos on ainakin omasta mielestäni se kaikesta tärkein asia. hyvin kokeellisissa jutuissa myös itse prosessi voi olla mielenkiintoinen, mutta jos siitä tulee pääasia niin sitten liikutaan aika liukkailla jäillä eli koko homma alkaa kallistua selitettylen puolelle, enkä ainakaan itse puhuisi paljoakaan minkään musiikin tekemisestä.

niin... tekikö se John Cage sitten musiikkia vai ei ? :)
luumurecordings.com - diy.luumu.biz
fiNetUne
24.03.2003 19:29:43 (muokattu 24.03.2003 19:31:06)
no jaa...jos mun vaatimaton mielipide kelpaa, niin:

ei kai musiikkia määritellä sen mukaan, millä sitä tehdään, vaan miltä se kuulostaa?
mulle musiikki on sitä, mistä mä pidän...sitä saattaa löytyä jopa yllättävistä paikoista.
esim. kun pesukone linkoaa, siitä syntyvä ääni/rytmi on joskus (varmaan pyykistä riippuen=)) tosi mielenkiintoinen.

ts. jos voin löytää musiikkia pesukoneesta, niin miten joku urpo ei voi löytää sitä syntikasta tai pc:stä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)