Keppi 11.03.2003 11:02:04 (muokattu 11.03.2003 11:03:46) | |
---|
Pisti joskus korvaan, kun kuuntelin tätä Metallica kappaletta korvalappustereoilla junassa, ett kappaleen viimeinen soolo kuulosti tosi oudolta?! Mulkasin sitt joskus..And Justice For Allin nuottikirjasta, ja tuo soolo näyttäs menevän ihan G pentatonisesta, vaikkakin sävellaji on E molli? En nyt sinänsä ihmettele, ett jos joku soolo menee ns. teorian vastaisesti..mutta tossa itse soolo tuntuin niin kokonaisuuden kannalta kummalliselta, ett pisti korvaan. Eli..kaikki teoriaviisaat! Mitähän Hammett(tai Hetfield)on halunnu tällä sanoa?? Tää kysymys on tosissaan pyöriny mielessä sitten kyseisen albumin ilmestymisen.. Juuup! |
TheEvilOne 11.03.2003 12:51:28 | |
---|
Oon itekin soitellut tota sooloa, mut ei oo nuotit nyt käsillä. Ootko varma että se ei oo vaan G-duurissa, mut siin ei sit soiteta duuriterssiä eikä suurta septimiä? |
TheEvilOne 11.03.2003 12:53:18 | |
---|
Meni muuten ihan poskelleen toi äskeinen. en ajatellut tarpeeksi. |
Keppi 11.03.2003 13:18:14 (muokattu 11.03.2003 13:26:14) | |
---|
Siis mitä tarkoitit? Kyllä se ihan G pentatonisen mollin linjoja käytti. Jos se G duuri ois ollukkin, niin ois ymmärtänyt... Oleellinen asiakai tossa on, ett se kuulostikin alunperin niin ristiriitaiselta(mitä hiton dissonanssia!). Onko siinä nyt ollut joku jäynä takana, vai ihan joku oikee lapsus??? Juuup! |
TheEvilOne 11.03.2003 13:29:34 | |
---|
siis mokasin äsken ihan täysin... oon nii helvetin käsi näis datahommissa |
Keppi 11.03.2003 13:35:14 | |
---|
siis mokasin äsken ihan täysin... oon nii helvetin käsi näis datahommissa Ei se kuule mitään haittaa...=) Juuup! |
Keppi 11.03.2003 15:28:51 | |
---|
Löysin muuten mysongbook.com osoitteesta ton tabulatuurit. Tämän soolon kohta näyttäs olevan tahdeissa 182-192... Juuup! |
Siis mitä tarkoitit? Kyllä se ihan G pentatonisen mollin linjoja käytti. Jos se G duuri ois ollukkin, niin ois ymmärtänyt... Oleellinen asiakai tossa on, ett se kuulostikin alunperin niin ristiriitaiselta(mitä hiton dissonanssia!). Onko siinä nyt ollut joku jäynä takana, vai ihan joku oikee lapsus??? Se koko biisihän menee dissonaalisessa Em-skaalassa. Siinähän on kaikkee eetä, äffää, fissiä ja geetä ynnä muita miksodyylisiä ääniä. |
Keppi 11.03.2003 16:51:09 | |
---|
Se koko biisihän menee dissonaalisessa Em-skaalassa. Siinähän on kaikkee eetä, äffää, fissiä ja geetä ynnä muita miksodyylisiä ääniä. En tiedä, mutta hieman psykedeeliseltä toi kohta kuulostaa... Juuup! |
Herra Rapu 11.03.2003 16:54:16 (muokattu 11.03.2003 16:56:36) | |
---|
Pisti joskus korvaan, kun kuuntelin tätä Metallica kappaletta korvalappustereoilla junassa, ett kappaleen viimeinen soolo kuulosti tosi oudolta?! Mulkasin sitt joskus..And Justice For Allin nuottikirjasta, ja tuo soolo näyttäs menevän ihan G pentatonisesta, vaikkakin sävellaji on E molli? En nyt sinänsä ihmettele, ett jos joku soolo menee ns. teorian vastaisesti..mutta tossa itse soolo tuntuin niin kokonaisuuden kannalta kummalliselta, ett pisti korvaan. Eli..kaikki teoriaviisaat! Mitähän Hammett(tai Hetfield)on halunnu tällä sanoa?? Tää kysymys on tosissaan pyöriny mielessä sitten kyseisen albumin ilmestymisen.. ehkä Kirkki halus kokeilla vähän miltä kuulostaa G-doorinen ton riffin päälle?!?!? Ajatteli varmaan että G-doorinenhan on sama kuin E-lokrinen ja päätti sitten heittää tuohon tommosta perus G-pentaKirkki-kuviota.. no sen saa sitten porukka ite päätellä miltä tuo kuulostaa.. teoriassahan tuon E-lokrisen asteikon pitäisi toimia, koska taustariffikin antaa siihen osviittaa, mutta tuo Kirkin lähestymistapa tuohon asteikkoon ei ole mikään järjen riemuvoitto? |
Keppi 11.03.2003 16:55:54 | |
---|
Eikö kukaan oo samaa mieltä kanssani, ett on erikoisen kuuloista? Juuup! |
Herra Rapu 11.03.2003 16:57:13 | |
---|
Eikö kukaan oo samaa mieltä kanssani, ett on erikoisen kuuloista? onhan meitä monia.. :) |
Shoggoth 12.03.2003 00:31:43 | |
---|
Eikö kukaan oo samaa mieltä kanssani, ett on erikoisen kuuloista? Minunkin mielestä se on kyllä aika ovelan kuuloinen... Kuusi sattumanvaraisesti kirjoituskoneitaan hakkaavaa apinaakin tuottaisi 10^50000 vuodessa yhden oikean kirjan. |
Dee 13.03.2003 00:26:41 | |
---|
Siis jos tarkoitatte tota sooloo, joka alkaa levyllä kohdasta 4:56 niin ei siinä mun mielestä mitään erikoista oo. En kylläkään tiedä musiikin teoriasta paljon paskaakaan mutta so what!? Hienolta kuullostaa! "Pelkästään kolmisoinnun kanssa jo ollaan helposti tilanteessa, jossa asiat riistäytyvät hallinnasta." - Robert Fripp |
MarkoA 13.03.2003 05:55:34 | |
---|
Minusta se kuulostaa kuin siinä ikäänkuin soitetaan hieman väärin(?), olkoon sitten vainkka mikä ihme lokrinen jutska. Ja vielä Hammetista, se varmaan soittaa tuon vahingossa kun ei korva sano ettei se hirveän hyvin sovi... ;o) --- Well - The house is a rockin' don't bother knockin' --- |
Keppi 13.03.2003 07:31:43 | |
---|
Minusta se kuulostaa kuin siinä ikäänkuin soitetaan hieman väärin(?), olkoon sitten vainkka mikä ihme lokrinen jutska. Ja vielä Hammetista, se varmaan soittaa tuon vahingossa kun ei korva sano ettei se hirveän hyvin sovi... ;o) Ei se oikein lokriseksikaan väänny. Musta se kuulostaa ihan hyvältä soololta...sinänsä, mutt ihan niinku tosissaan ois vahingossa menny väärään biisiin.=) Varsinkin siinä soolon lopussa, ku se E sointu törähtää...syntyy kyllä aika kaaootinen fiilis. Epäilisin kuitenkin, ett Hammettilla on nyt ollu joku jippo tossa. Joku ihme ajatus luoda psykedeliaa tohon kohtaan. Aattelin vaan, jos joku ois vaikka lukenut Kirkin haastatteluja, missä se ois mahdollisesti valaissut asiaa. Juuup! |
Keppi 13.03.2003 07:40:44 | |
---|
Siis jos tarkoitatte tota sooloo, joka alkaa levyllä kohdasta 4:56 niin ei siinä mun mielestä mitään erikoista oo. En kylläkään tiedä musiikin teoriasta paljon paskaakaan mutta so what!? Hienolta kuullostaa! Kyllä nimenomaan tästä soolosta oli kyse. En mäkään yleensä hirveen tarkka oo noitten teorioitten suhteen, jos vaan kuulostaa hyvälle. Kiinnitin vaa jotenkin huomiota tohon...ett mites tää kuulostaa niin omituiselle. Sitt vasta rupesin sitä noista nuoteista kattelmaan, ett mistähän asteikosta moinen menee. Juuup! |
Eclipse 13.03.2003 10:41:25 (muokattu 13.03.2003 10:43:23) | |
---|
Ei se oikein lokriseksikaan väänny. Musta se kuulostaa ihan hyvältä soololta...sinänsä, mutt ihan niinku tosissaan ois vahingossa menny väärään biisiin.=) Varsinkin siinä soolon lopussa, ku se E sointu törähtää...syntyy kyllä aika kaaootinen fiilis. Epäilisin kuitenkin, ett Hammettilla on nyt ollu joku jippo tossa. Joku ihme ajatus luoda psykedeliaa tohon kohtaan. Aattelin vaan, jos joku ois vaikka lukenut Kirkin haastatteluja, missä se ois mahdollisesti valaissut asiaa. Mä en oo varmaan kovin musikaalinen, kun en oo huomannut siinä mitään outoa. Tottakai se kuulostaa jännältä. Se koko biisihän kuulostaa jännältä, kun siinä on Em-asteikkoon sotkettu ns. vääriä ääniä, esim. F. Sehän on ihan tyypillistä raskaammassa musiikissa.
|
Keppi 13.03.2003 11:20:14 | |
---|
Mä en oo varmaan kovin musikaalinen, kun en oo huomannut siinä mitään outoa. ...niin tai sitten minulla on jotain häikkää päässäni.=) Juuup! |
JamesHetfield 07.02.2006 14:53:55 | |
---|
Se koko biisihän menee dissonaalisessa Em-skaalassa. Siinähän on kaikkee eetä, äffää, fissiä ja geetä ynnä muita miksodyylisiä ääniä. siis tarkoitatko kromaattisia? no joo... Gmollipentatonisen sävelethän on (ainakin mun käsityksen mukaan) G, Bb, C, D, F. Ja mitä nyt metallicaa tuntee (huom. nimimerkki!:D) niin kyllähän niiltä niitä ralleja löytyy minkä sävellaji on Em, mutta missä soitetaan paljon tuota Bb5- sointua eli ylinousevaa kvarttia. -> ja sehän sopii tohon Gm-pentatoniseen hyvin kun siinä on toi Bb -sävel. "funk you motherfunkers!" -Jussi P. |