Aihe: laulun compressointi/limitointi 1 | |
---|---|
![]() 11.03.2003 16:05:05 | |
Hei! olen laulava soittaja musiikkityylinä lähinnä kotimainen/kansainvälinen tanssi -ja iskelmämusiikki. Hankin vastikään käyttööni AKG:n hedset -tyyppisen mikkiratkaisun ja käytettynä vesta firen compuralimitterin. Ja nyt olis sitte hieman säädöt hakusessa. Netistä löytyy tältä alueelta aloittelevalle hanikan pyörittäjälle aika kehnosti yksityiskohtasia ohjeita, että jos joku kokeneempi mua nyt vähän avittais.. ..sais vaikka jotkut raa´at numeroarvot, josta vois ite jatkaa pyörittelyä en ole varma johtuuko laitteesta vai laulajasta, mutta suurin ongelma (vissiin täsvaiheessa aika tyypillinen) on limitoinnin yhteydessä ilkeä särö.. | |
![]() 12.03.2003 11:44:29 | |
Hei! olen laulava soittaja musiikkityylinä lähinnä kotimainen/kansainvälinen tanssi -ja iskelmämusiikki. Hankin vastikään käyttööni AKG:n hedset -tyyppisen mikkiratkaisun ja käytettynä vesta firen compuralimitterin. Ja nyt olis sitte hieman säädöt hakusessa. Netistä löytyy tältä alueelta aloittelevalle hanikan pyörittäjälle aika kehnosti yksityiskohtasia ohjeita, että jos joku kokeneempi mua nyt vähän avittais.. ..sais vaikka jotkut raa´at numeroarvot, josta vois ite jatkaa pyörittelyä en ole varma johtuuko laitteesta vai laulajasta, mutta suurin ongelma (vissiin täsvaiheessa aika tyypillinen) on limitoinnin yhteydessä ilkeä särö.. Limitterin ja kompuran ero on ensinkin seuraava: - kompuralla tasoitetaan signaalin voimakkuuksia eli hiljaisin ja voimakkain ääni ovat lähempänä toisiaan. - limitterillä taas rajoitetaan signaalia pelkästään ylittämästä jotain rajaa. Lähellä toisiaan, mutta silti niin kaukana. Kompressointi on hellävaraisempaa toimintaa ja siksi ei miedosti tehtynä yleensä kuulu juuri lainkaan lopputuloksesta. Limitteri taas suojelee kaiuttimia tai korvamonitoroinnissa korvia liian kovalta signaalilta. Signaalin ylittäessä asetetun tason vehje lyö ylimenevän osan täysin lyttyyn ja lähes kaikissa limittereissä kuuluu tässä vaiheessa joku rapsahdus tai muu ilkeä särähdys. Lopputulos: - laulussa kannattaa käyttää kompressointia, yleensä aika mietoa sellaista. Limitterin voi laittaa asetuksiltaan todella ylös. Jos mikki tippuu lattialle, limitteri auttaa, mutta normaalin laulun aikana en itse haluaisi sen nappaavan kiinni. Itse kompressoin laulua siten, että kompura nappaa laulussa kiinni vasta lähellä huippuja. Keikoilla 1db ja 3dB leikkausta osoittavat valot vilkkuvat aika tiheään, 6dB valo todella harvoin. Suhteeksi voi aluksi koittaa jotakin 1:3 tai 1:4. Gainilla voi nostaa 2-3dB jos haluaa hiukan kompensoida syötyä signaalia. Tyhjän saa pyytämättäkin | |
![]() 12.03.2003 12:57:41 | |
Tuossa ylempänä tulikin aikalailla kaikki tarpeellinen, mutta tässä vielä jotain; Tuo särö johtuu liian nopeasta attack-ajasta, eli sitä pitäisi siis pitentää. Kannattaa myös muistaa, että release-aika voi olla laululla pitkä, ettei sellaisia yht' äkkisiä nousuja tule. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)