Aihe: Les Paul kopioita
1 2 3 4
Juzzu
10.02.2005 15:03:25
Korjatkaas, jos oon laskenu väärin.

+posti+alv+tulli.
Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen
jami87
10.02.2005 15:05:39 (muokattu 10.02.2005 15:06:27)
+posti+alv+tulli.

Elä masenna mua. :) Tosin laskin vähän väärin, kun laskin ton vanhalla kurssilla, amerikan-hinnaks tulis tollasen 450 euroo. Paljonkos noi tullit sun muut maksais suurin piirtein?

Edit. Amerikan-hinta siis euroina olis ton verran. Ton 599,99$ se siellä tietysti maksaa.
I'm Rock, but I don't Roll...
LaXu
10.02.2005 15:06:33
+posti+alv+tulli.

Jep, jotka nostaakin hinnat sitten johonkin 700€:n pintaan.
jami87
10.02.2005 15:17:27 (muokattu 10.02.2005 15:18:49)
Jep, jotka nostaakin hinnat sitten johonkin 700€:n pintaan.

Laskeskelin noilla Tilaaminen Yhdysvalloista -ketjun ohjeilla vähän hintoja, ja hinnaks tulis noiden lisäkustannusten kanssa sellaset 580-630 € tosta 599,99$ maksavasta kepistä.

Edit. Juzzu, teetkö mulle 500 eurolla mahonkirunkosen, vaahterakannellisen Lespan? :D
Juzzu
10.02.2005 15:21:17 (muokattu 10.02.2005 15:21:33)
Edit. Juzzu, teetkö mulle 5000 eurolla mahonkirunkosen, vaahterakannellisen Lespan? :D

Noo.. okei!!
Juzzu
10.02.2005 15:28:14
Ei vaan... Ei olis ees sitä viittä saturaista pistää uuteen kitaraan, kun tässä suunnittelen Ameriikan matkaa. :P

Nii, no kai huomasit tuon mun pienen muokkauksen.
jami87
10.02.2005 15:32:15
Nii, no kai huomasit tuon mun pienen muokkauksen.

Joo, huomasin. Oot kallis kaveri. :P Taidanpa tyytyä sittenkin rakenteleen ite omat kitarat.
Juzzu
10.02.2005 15:33:11
Taidanpa tyytyä sittenkin rakenteleen ite omat kitarat.

Oikke!
elbowski
10.02.2005 16:15:02
Oikke!

Lähtiskö tonnilla oikeesti Lespa sulta?
''no missä mä oon kauhee GAS'' -Putte
Ei kai se vaan ollut... Pastilli??? | IMIK #25
sihvoh
10.02.2005 16:20:20 (muokattu 10.02.2005 16:24:28)
Pitkä ketju ja pitenee taas...

Olen ehkä n. 1,5 vuotta tässä seuraillut noita Japanin eBay markkinoita ja muutaman ostoksen itsekin suorittanut. Pikkasen alkaa olla tuntemusta noista eri merkeistä ja malleista, joten:

1) Orville / Orville by Gibson

Nuo eroavat toisistaan sillä, että jälkimmäisessä on USA PAF '57 mikit ja ensimmäisessä Japanilaiset mikit, jotka eivät ole huonot, mutta eivät kyllä hyvätkään. (Itselläni on yksi Orville).

Jos tuollaista ostaa, niin kannattaa varmistaa, että siinä on puuhun painettu sarjanumero lavassa. Ne joissa ei ole tai joissa on Kxxxxxx tarrana ovat sitten Japanissa tehtyjä ja Koreassa kasattuja. Koressa on myös jossain vaiheessa tehty halvimpia Orvilleja kaiketi kokonaankin, mutta ne ovat onneksi erittäin harvinaisia :-)

Tarkkuutta kaupanteossa noiden kanssa. Hinnat ovat nousseet melkoisesti tämän 1,5 vuoden aikana. Hinnat: Orville $460-650 ja Orville by Gibson $650-850. Mielestäni näissä maksetaan myös "Gibson-statuksesta" aivan turhan takia.

2) Epiphone Les Paul / Elite / Elitist

Kaksi ensimmäistä ovat Japanin markkinoille tarkoitettuja ja niissä on oikea Les Paul lapa. Elitist on vientimalli joita saa ostaa Euroopastakin ja siinä on se Epiphone-lapa.

Ainakin ensimmäisinä vuosina nämä tehtiin samasa tehtaassa samojen rakentajien toimesta kuin Orville, joten laatu on samaa kuin Orvillessa. Hinnat $550 - 800.

3) Greco on kaikkein eniten kopioita tehnyt merkki ja kaikkea löytyy, jopa pannukakkurakenteella tehtyjä Lespoja on näkynyt.

1977 - 1980 välissä tehtiin kopioita, joissa on kammio mahongin ja vaahterakannen välissä. Ne ovat kevyempiä ja soivat hieman eri tavalla kuin täyspuiset. Noista osa on aika pommeja ja kannattaa tutkia speksit ja kuvat tarkasti.

Grecon malleista 1981-84 Super Real lienee kaikkein parhaita valintoja. Joskus moisia saa aika edullisestikin.

Greco hinnat ovat n. $400 - 800 mallista riippuen.

4) Tokai

1979 - 1984 välisen ajan Tokai teki erittäin hyviä kopioita. Vaikka malli on LS-50, on se erittäin hyvä kitara. Pitää muistaa, että LS-50 muutti merkintänsä LS-60 malliksi yhdessä vaiheessa. Noita saa n. $450 - 800 hinnoilla. Itselläni on Tokai LP Custom LC-60 1981 ja se ainakin on aivan erinomainen.

5) Burny/Fernandes

Burny on se yleisempi Les Paul malli, joskin aivan alussa noita tehtiin myös Fernandes merkillä. Nuo ovat laadultaan samaa luokkaa kuin Greco ja Orville. Burnyn parhaita puolia ovat erittäin hyvät mikit, etenkin VH-1 on kovasti kehuttu mikkimalli. Itselläni on Burny SG ja se on hyvä soitin, kevyt, hyvä soittaa ja hyvät mikit. Hinnat n. $400-700

6) ESP Edwards

Jos ostaisin uutta kitaraa tai melko uutta, niin silloin valitsisin ehdottomasti Edwardsin. Nämä tehdään erittäin hyvin valituista puista, runko on yleensä 1 mahonkipala ja kaksi vaahteraapalaa. Huomiota herättävä juttu on myös nitrolakkaus. Edwardsit ovat kevyitä, niissä on hyvät osat, mutta silti hinta on kohtuullinen n. 450 - 700 EUR.

Ja muita on sitten lisäksi vaikka kuinka, mutta tässä yleisimpiä. Japanilaiset kauppiaat ovat melkoisen rehellisiä, mutta joskus he myyvät kyllä myös Koreassa kasattuja Orvilleja Japanilaisina. Kyllä ottaisi pattiin paljon jos tilaisi Japanista Japanilaisen "vintage" kitaran ja myöhemmin huomaisi sen olevan Korealainen :-)

Japanissa on tehty ja tehdään melkoisen paljon kitaroita. Suurin osa on hyviä, mutta joukkoon mahtuu myös huonoja esimerkkejä.

Kannattaa myös muistaa ero vientimallien ja vain Japanissa myytyjen välillä. Esimerkiksi Fender teki erittäin hyviä Stratoja Japanin markkinoille vimosen päälle hyvistä puista ja osista, mutta vientimallit saattoivat olla sitten esim. lehmusrunkoisia ja halvoilla sähköosilla, jottei sekoitettu USA-mallien myyntiä muualla maailmassa.

Jos itse nyt ostaisin "Lespaa" Japanista, niin omia vaihtoehtojani olisivat:

- Tokai 1979 - 1984 mallit (Reborn, LS-50, LS-60, LC-60)
- Greco Super Real 1981-1984
- Burny 198X VH-1 mikeillä
- Orville (tai O... by Gibson) made in Japan
- Epiphone made in Japan @ "Orville"-factory
- ESP Edwards 1980-luvun lopusta, uudempi tai jopa uusi
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
fox
10.02.2005 16:33:49

Pitkä ketju ja pitenee taas...i

Muttei haittaa jos tämmöstä asiaa tulee.. :) Kopsaa Sihvoh vähintään itselles tää juttu.. on tosi kattava LP-kopio -artikkeli se. Ei jääny muuta puuttumaan kun nuo lawsuit-ajan kopiot vuoteen 1977... Mutta niistä sen enempää. PeteH vielä kun Feenikseistä kirjoittais arvioinnin.. Olikos tuolla SuperGrade Fernandes, tais olla...;)
SoulMan
10.02.2005 16:42:18
Minds are like parachutes. They only function when they are open.
Johxa
10.02.2005 17:14:20 (muokattu 10.02.2005 19:48:17)
Kannattaa tarkastaa ESP LTD EC-400AT ja EC 1000.

Onko tuo EC1000 millainen kitara laadultaan? Tai siis ite oon miettiny tuommosen hankintaa jonkin aikaa. Onko kaula miten paksu siinä? Minä oon tottunu vähän ohuemmalla kaulalla soittamaan ja tuossa ois EMG81 mikit nii tuo vaikuttas aika hyvältä.
Kuka sanoi, että hevissä täytyy olla mustat vatteet ja paha ilme?
booster
10.02.2005 17:48:09
Hyviä kirjoituksia ja paljon tietoa tässä ketjussa, muusikoiden.nettiä parhaimmillaan! :)
Juzzu
10.02.2005 18:22:54
Lähtiskö tonnilla oikeesti Lespa sulta?

Ei.
LaXu
10.02.2005 18:25:43 (muokattu 10.02.2005 18:27:00)
Iso plussa sihvoh:lle. Lisäisin kuitenkin vielä vähän noista uudemmista:

3) Grecoja valmistetaan edelleen, vaikuttivat ihan asiallisilta. En tosin sähköjen kanssa kokeillut, mutta käsittääkseni niitä valmistetaan edelleen Japanissa, perinteiset LP-speksit.

5) Burny-merkkisiä LP-kopioita on tehty myös Koreassa ja Kiinassa, joten niitä kannattanee välttää. Nykyisin merkillä tehdään kiinalaisia kitaroita..näyttivät päälle päin ihan hyvin kasatuilta, mutta muistaakseni runko oli kuitenkin leppää eikä mahonkia. Nuo taisivat olla halvempia malleja, en tiedä onko myös kalliimpia mahonkirunkoisia.

6) Minäkin hommaisin ESP/Edwardsin jos LP-kopsua tekisi mieli. Nättejä, hyvät osat ja elektroniikat ja hyvä soundi. Rungot olivat kuitenkin mielestäni kaksiosaista mahonkia ainakin uusissa. Voi olla, että vanhemmat olivat sitten yksiosaisia. Nitrolakkaakaan ei ole kuin käsittääkseni kansi ja sekin vain tietyissä "lacquer top" malleissa.

Loppuun vielä parit kuvat Edwards LP:sta, napattu Osakan ESP Custom Shop liikkeestä (kalliit hinnat, muualta sai n. ¥63000-68000). Ulkomailla matkaillessa on aina syytä keskittyä kulttuuriin eli kitarakauppojen katsastamiseen! :D

http://www.saunalahti.fi/laxu/huu/japan-edwards01.jpg
http://www.saunalahti.fi/laxu/huu/japan-edwards02.jpg

EDIT: jahas, kirjottelen samoja juttuja uudelleen samaan wanhaan threadiin.. :-O
Juzzu
10.02.2005 18:28:35
EDIT: jahas, kirjottelen samoja juttuja uudelleen samaan wanhaan threadiin.. :-O

moninkertainen kertaus on opintojen äiti!
Ootko sä japsejakin lyhyempi vai onko tuolla korkeat seinät vai kaivoitko lattiaan kuopan mistä kuvasit?
elbowski
10.02.2005 19:39:53
Ei.

Hö :(
''no missä mä oon kauhee GAS'' -Putte
Ei kai se vaan ollut... Pastilli??? | IMIK #25
fox
10.02.2005 20:09:28

Loppuun vielä parit kuvat Edwards LP:sta, napattu Osakan ESP Custom Shop liikkeestä (kalliit hinnat, muualta sai n. ¥63000-68000). Ulkomailla matkaillessa on aina syytä keskittyä kulttuuriin eli kitarakauppojen katsastamiseen! :D

Kuitenkin kaikitenkin, jos kopion hinta rupee olemaan tuolla 800-900 niin eiköpäs sitten jo kannattais siirtyä alkuperäis-osastolle..toki jos haluaa oikein komean kannen ja kaikkee muuta herkkua niin sitten voi olla hissumpaa kiloeuroon moista löytää. Mielipide vaan tämä. ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)