Aihe: Perustelkaa musiikkimakunne!
1 2 3
Jabbe
10.03.2003 15:29:23
Minkälaista musiikkia kuuntelette? Onko teillä joku yksi genre ylitse muiden, tai joku genre jota vihaatte? Jos näin, niin miksi? Oletteko ylipäätään tutustuneet siihen mistä "ette pidä"..? Vai onko täällä oikeasti sellaisiakin tyyppejä, joille ei ole genrellä väliä, pääasia että musa on hyvää..?

Ihan vaikka näitä tyylejä kommentoitte esimerkiksi:
Pop, Rock, Jazz, Klassinen, Konemusiikki, HipHop, Moderni taidemusiikki, Kansanmusiikki, Heavy/Metal. Alagenrellä ei niin väliä, mutta saa senkin toki mainita.

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn. Kyseessä ei ole gallup, sillä haluaisin myös järkeviä perusteluja noille asioille (vaikka kyseessähän on mielipiteet). Tähän voi siis vastata kaikki, saadaanpahan laajempi kuva ihmisten musiikkimausta.
"Eiku..."
Vilhelmus
10.03.2003 15:34:21

Tää nyt ei IHAN sama ole, mutta samalla linjalla

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … mp;t=21323&o=0&x=a6acf4d87a
Metallimusiikki on pelastanut minut jeesukselta.
Lennu
10.03.2003 15:35:52

Mulla ei ole lainkaan genrekeskeinen lähestymistapa musiikkiin. Kaikkea voi soittaa, jos siitä maksetaan, ja jos osaa.

Pääasia että kuulostaa hyvältä. Tarkoittaa toisinsanoen aika suuren osan konejumpsutusten pois raakkaamista. Kukaan ei varmaan hymyilemättä voi väittää niitä hyvänkuulosiksi?

Ja tää ei oo trolli, mä oon oikeasti tota mieltä.

Ja sitä mieltä, että kaikki musiikki on enemmän tai vähemmän persiistä. Bachikin on ihan jees, mutta sekin teki liian pitkiä biisejä.
www.whoax.tk
"they knew all the right people, they took all the right pills"
Jabbe
10.03.2003 15:38:16 (muokattu 10.03.2003 15:39:36)
Tää nyt ei IHAN sama ole, mutta samalla linjalla

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … mp;t=21323&o=0&x=a6acf4d87a

Ei ole sama...

Eikä tämä ihan tavallinen gallup tarkoitus olla ole.
"Eiku..."
Mia
10.03.2003 15:45:19 (muokattu 10.03.2003 15:47:19)
Tosta nimestä kun klikkaa näkyviin mun profiilin, niin siellä on listaa lemppareista. Tollaset bändit kolahtaa, koska niissä yleensä hyvä sanotus kohtaa hyvän soitannan. Ja tietysti suomalaiset on parhaimpia tulkitsemaan suomalaisia tunteita. Erilaiset biisit saa aikaa erilaisia fiiliksiä. Ja tietysti laulajan ääni on tärkee ja omaperäiset ratkaisut musiikissa.

Ihan vaikka näitä tyylejä kommentoitte esimerkiksi:
Pop, Rock, Jazz, Klassinen, Konemusiikki, HipHop, Moderni taidemusiikki, Kansanmusiikki, Heavy/Metal.

Kuuntelen myös jotain koneistetumpaa musiikkia, esim. Antiloopin levy löytyy, mut senkin musan pitää olla laadukasta. Ei mitään tusina-europoppia.

Hiukka nuorempana tommonen Nirvana/Korn-räminä oli ihan parasta. Nyt kun tässä hiljalleen vanhenee, niin tässä muuttuu sellaseks seesteisen tasaiseks...:)

Kyllä edelleen tollanen rankempikin mättö on hyvää, riippuu vähän esittäjästä/biisistä mut ikinä en oo diggaillu sellasta "örinäheviä".

Klassista oon kuunnellu jonninverran ja pianolla tullu jotain siltäkin saralta treenattua. Arvostan.

Tollasesta Jazz/Swing osastosta kuuntelen Louis Armstrongia. Levyjäkin löytyy. Oikeenlaisessa fiiliksessä tosi mainiota jamittelumusaa:)

Hiphop artisteista mä tykkään Eminemistä. Sanoista saa selvän ja sillä jätkällä on välillä ihan asiaakin. Ne biisipohjat on tehty hyvin. Esim. Finteligentsistä en tykkää just niitten tylsien pohjien takia.

Vanhat iskelmät on hyviä mut muuten toi kansanmusiikki on jääny vähän vieraaks... Joiku on makeen kuulosta:) (itsellänikin saamelaiset sukujuuret. Pitäisköhän ruveta treenaamaan...)

Taidemusaa tietysti pitäis varmaan diggailla et vaikuttais tosi fiksulta mut siihen mä en nyt kommentoi mitään.

Tossapa noita. Pähkinänkuori: tykkään siis vähän kaikesta;)
In the world where you can be anything-be yourself.
BaariMikko
10.03.2003 16:14:42

Makuasia on makuasia, ja tämä on mielestäni hyvinkin järkevä perustelu.
Taon yksin sieluni mustaa varjoa...
sahava
10.03.2003 16:29:20

Huomasin kun rupesin pohtimaan, että mulle on iso ero siinä kaikessa mitä suostun soittamaan ja mitä tykkään kuunnella. Jälkimmäisessä on tietenkin paljon pienempi suvaitsevaisuusrange. Jos soitosta maksetaan (ja voi vaikka ilmaiseksikin), niin voin mielelläni soittaa vaikka minkälaisissa proggiksissa, kaikki menee varmasti, tulee vaan soittotaito vastaan sitten. Itse tykkään soittaa eniten jazzia ja bluesia ja vähän vintagempaa rockia, mutta en sano ei jos joku tulee pyytämään hevikeikalle (kunhan mun ei tartte pukeutua kuin mikään pimeyden ruhtinas), tai vaikka soittamaan stemmoja jonkun DJ:n soitolle (ihan kiva kikkailla modulaatioefekteillä), kantrikeikalle (uskomattoman upea musiikkityyli, haastavaa ja letkeetä), tanssikeikalle (yksi mieluisimmista soitettavista) jne..

Mutta esim. heviä, rappia, yleistä konehörhöilyä, tanssimusiikkia (jos ei lasketa Agentsin instrumentaaleja), diddyli-O kantria, tai vaikka jodlausta en kyllä jaksa kuunnella hirveän kauaa.

Eli tällainen jakomielisyys löytyy.

Mutta finaalina sanon, että varmasti löytyy jokaisesta musiikkityylistä poikkeus jota haluankin soittaa ja kuunnella. Ja päinvastoin. Kategoriointi on perseestä, entä sitten kun tulee jokin hybridi, jossa on vaikka jazzia, konemusiikkia ja taustalla paukkaa heviriffi? Miten sitten käy armottoman suivatsemattoman yhden lokeron musiikkinörtin?

Terve, Simo
Shake it and break it
Sa,kke
10.03.2003 16:43:10
Joo no tää reggage on vähän niin ku mun juttu. Pellen uus tuotanto iskee aika kovaa muhun samoin Bob Marley ja ehkä vähän tutematon Manu Chao! Se on lekeetä ja mukavan kullosta=) Tämmönen jamaika fiilis on mielestäni erittäin hyvää! Sitten oon miettiny että onkos tuolla Afrikan puolella mitään bändejä? Kai sinneki on pitäny sivistys sen verran ehtii että kitaroita ja rumpuja löytyy, vai miten on? Oisko hauska olla afro bändin manageri?
Jäähyväiset aseille
Jabbe
10.03.2003 20:33:17
Tähän mennessä hyvältä näyttää. Mutta kunhan Jami tai joku muu vastaava tulee paikalle...
"Eiku..."
Jabbe
10.03.2003 20:44:28

Ei välttämättä. Täällä on aika monia, jotka vihaavat jotain musiikkia, mutta eivät ollenkaan tiedä mistä puhuvat...
"Eiku..."
Eclipse
10.03.2003 21:11:28 (muokattu 10.03.2003 21:12:31)

Ei välttämättä. Täällä on aika monia, jotka vihaavat jotain musiikkia, mutta eivät ollenkaan tiedä mistä puhuvat...

Ei tuntematonta voi vihata. Sitä voi vain luulla vihaavansa.
Jabbe
10.03.2003 21:16:05

Ei tuntematonta voi vihata. Sitä voi vain luulla vihaavansa.

Niinpä, mutta et silti tainnut tajuta pointtia.

Esim.
Kuulen MTV:ltä "hiphoppia" kerran ja se kuulostaa jopa paskalta. Sitten yleistän tuon koskemaan kaikkea hiphoppia --> Hiphop on paskaa, ei se ole edes musiikkia. Eihän ne edes laula! Sitten en enää voi kuunnella hiphoppia ilman hirveitä ennakkoasenteita, ja tulkitsen kaiken kuulemani hiphopin samaksi paskaksi. Ja niin edelleen...
"Eiku..."
Eclipse
10.03.2003 21:29:46

Niinpä, mutta et silti tainnut tajuta pointtia.

Esim.
Kuulen MTV:ltä "hiphoppia" kerran ja se kuulostaa jopa paskalta. Sitten yleistän tuon koskemaan kaikkea hiphoppia --> Hiphop on paskaa, ei se ole edes musiikkia. Eihän ne edes laula! Sitten en enää voi kuunnella hiphoppia ilman hirveitä ennakkoasenteita, ja tulkitsen kaiken kuulemani hiphopin samaksi paskaksi. Ja niin edelleen...

Joo, kyllä mä tuon tajusin. Toi on muuten aika huvittavaa, jos joku oikeesti kelaa noin, mutta kait niitäkin tapauksia on. Toisaalta, on se kyllä kumma jos ei siitä omasta lempigenrestä löydy yhtään biisiä josta ei diggaa.
Juho L
10.03.2003 21:29:56
Minulla menee lähinnä proge-konemusiikki-jazz triangeliin. Joitain musiikkigenrejä vihaan kevyesti ja muu roina onkin sitten aika mitäänsanomatonta, joka ei ole hyvää, muttei huonoakaan.

Elikkäs pidän wanhasta cunnon progesta eli 60-70-luku iskee. Konemusiikista dub/ambient viritelmät ja nykyään aika vähiin jäänyt psytrance. Jazz on aika uusi löytö ja tässä lähiaikoina olen vasta aloittanut tutustumisen. Tällä hetkellä näyttää siltä, että maku menee fuusion puolelle.

Ja sitten vihattuihin. Suomi-rap. Se on oikeasti sellaista, mitä ei voi kuunnella ilman, että tulee jotain tahattomia kouristuksia. Anssi kelaa, relaa, pelaa peliä, yo! Autenttisuus kunniaan. Uskomattoman kuivaa. Kaikki uhoaa tyyliin "meitsi kun kelaa niin muut vaan relaa". Toistuu vähän liikaa tuo kelaaminen ja relaaminen tässä kirjoituksessa.
Sellaisesta turhasta häröilystä ei voi myöskään nauttia. Jotain ihme mölyä, ehkä joku junan ääni ja siihen joku huutaa päälle "Huuuu" ja sitten kuuluu jotain epämääräistä kitarointia. Kuka ihan oikeasti pitää siitä?
Kaikki väkisin tuotettu roska tyyliin Gimmel, Darude, T.A.T.U yms. ei juurikaan pisteitä saa. Kaikki eurohumppa ja super cool trance ovat myös pannassa. Uskomattoman tasapaksua ja ennalta-arvattavaa.
Smurffien levyjä ei kannata varmaan edes mainita, sillä Smurffien vihaaminen on luonnonvakio.

Siinähän tuota olikin.
Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta!
Vilhelmus
10.03.2003 21:42:13 (muokattu 10.03.2003 21:46:36)

Kuuntelen tosiaankin ihan sitä mikä kuulostaa hyvältä, ja se linja onkin sitten laajuudeltaan meininkiä Eminem-Tiktak-Juice-Hellacopters-Gamma Ray-Death-Funeris Nocturnum-Agents-Offpsring jne.jne.

Mutta se mikä on sydämeen syvimmälle juurtunut on saksalaispoljentoinen meininkihevi. Ko. musiikinlajin SE juttu on sellainen sanoinkuvaamaton maagisuus, mikä tuntuu lähinnä kertosäkeissä. Niskavillat nousee pystyyn, nyrkki kohoaa ilmaan. Kertosäkeet, tuplakitarat, rumputykitys, komeat melodiat. Ah. Eli se musa ja fiilis ei soi vaan kaiuttimissa vaan .. öh.. yhdistää kuulijan musiikkiin. Meneekö liian pitkälle ? =). Se on enemmän kuin osiensa summa.
Metallimusiikki on pelastanut minut jeesukselta.
Jabbe
10.03.2003 21:44:36
Mitäs Juho on sitten mieltä niistä puolesta miljoonasta wannabe-hiphopparista jotka diggailee suomiräppiä? Ovatko he väärässä? Eikö suomiräp oikeasti ole hyvää musaa? Vai pitäisikö sinunkin yrittää lähestyä sitä vähän eri suunnalta, ilman ennakkoasenteita, ja yrittää löytää siitä jotain hyvää...?
"Eiku..."
Juho L
10.03.2003 22:07:48
Mitäs Juho on sitten mieltä niistä puolesta miljoonasta wannabe-hiphopparista jotka diggailee suomiräppiä? Ovatko he väärässä?

Ovatko he väärässä, kun kuuntelevat musiikkia, mistä itse pitävät? No eivät varmaankaan. Minä en vain koe Suomi-rappia mieleisekseni ja sillä siisti. Ei se tilanne miksikään muutu vaikka rappia kuuntelisi koko Suomen kansa. Eiväthän kaikki pidä myöskään samoista ruuista, vai pitävätkö? Jos minä sanon, että keitetty ruusukaali ei ole maailman parasta ruokaa, niin väitänkö samalla ruusukaalin ystäviä valehtelijoiksi?

Eikö suomiräp oikeasti ole hyvää musaa?

Ei ole ainakaan minun mielestäni.

Vai pitäisikö sinunkin yrittää lähestyä sitä vähän eri suunnalta, ilman ennakkoasenteita, ja yrittää löytää siitä jotain hyvää...?

Lähestyi sitä miltä suunnalta tahansa, ennakkoasenteilla tai ilman, niin ei se sen paremmaksi muutu. Rap ei ole minulle ja se on totuus.
Juho L
10.03.2003 22:10:14
jos he vain ovat diggaavinaan, koska se on coolia.

Aika mainiota, kun vähän aikaa sitten noin 99% nuoresta väestöstä kuunteli innolla rappia ja nyt 99% väestöstä kuuntelee angstimetallia. Elämä on kurjaa.

Ainiin! Vihattavien listalle vielä tuo angstimetalli "Fucking fuck you fuckiti fuck".
Blue Moon
10.03.2003 22:37:20 (muokattu 10.03.2003 23:41:24)

Alkuperäiseen viestiin:

Öö, nuo listaamasi "genret" on musiikillisesti melkoisen(!) laaja-alaisia eikä mitenkään yksiselitteisesti rajattuja, joten kommentointi on kutakuinkin mahdotonta muulta osin, kuin että ainakin itse löydän noista kaikista itseäni miellyttäviä musiikillisia elämyksiä mutta myös musiikkia, joka ei kiinnosta tippaakaan, mahdolliseen laatuun katsomatta.

Eniten itseäni kiinnostaa afroamerikkainen ja -vaikutteinen musiikki, proget ja hevimetallit ei niinkään. Jaa että perustelutkin vielä, aika vaikea sanoa miksi pitää enemmän lihapullista kuin kaalilaatikosta. =)

"Taidemusiikkia" en ole pahemmin ikinä kuunnellut, joten siitä en osaa sanoa senkään vertaa. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)