Aihe: Blues-akkarin kielien paksuus ja malli?
1
weelie
01.02.2005 16:56:28
Akkarissani on Xtra Lightsit, eli 11-52 kielet. Ohkaset, sanos bluesmies?

Mikä on mielestänne sopiva akkarin kielipaksuus ja kielen materiaali (Forsforipronssi jne)? Juu metallirunkoiset natsionaalit on erikseen juu, ei taida kestää puukansi 15-sarjan kieliä. Oma kitarani on saundiltaan melko bassoton, joton ajattelin iskeä siihen medium bottom lightsit (12-54 tms).
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
rattledad
02.02.2005 10:59:36

Akkarissani on Xtra Lightsit, eli 11-52 kielet. Ohkaset, sanos bluesmies?

Omassakin pikkukitarassa on samanlaiset. Tosin usein E tai A -sointuun viritettynä.

Mikä on mielestänne sopiva akkarin kielipaksuus ja kielen materiaali (Forsforipronssi jne)?

Miksei jos pystyisi soittamaan ja kitarat kestäisi, mutta medium-light (.012-.054) on tuntunut normaalivireiselle riittävän. Varmaan kiinni vähän kitarastakin ja säädöistä. Pitäisiköhän testata joskus muutakin kuin mihin on tottunut.

Olen käyttänyt halvimpia D'Addarion pronssikieliä, yleensä loppuun asti. Elixirejä sietäisi ehkä kokeilla...
" How would broken find the bones?" - Lucinda Williams: World Without Tears
weelie
02.02.2005 12:58:05
Kiitos vastauksesta.

Mä tilasin webstringsistä pari settiä 12-53-kieliä ja kokeilen kunhan kolahtaa luukusta. 11-setti on hitu liian kirkas (ainakin uutena!), ja toivottavasti PB-kielet muutenkin ovat hitu tummemmat.

Avoimet vireet on mulle vielä avoin asia, eli ihan standardissa soittelen. Ainoastaan avoimessa G:ssä olen joskus Keef Riffhardia sähkärillä kopannut aikanaan.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Hesrock
02.02.2005 16:02:46
Itsellä on Elixirit, liukkaat ja luulis ainakin kestävän (.11)
Roberto
02.02.2005 22:53:15

Mulla on Martinin SP .012-.052 settejä, Nosoissa 80/20 bronzea ja 00015S Martinissa phosphor bronzea. Toimii mainiosti, ja DADGAD-vireellä pörise just sopivasti. Tosin en käytä laisinkaan plekuja.

Peltidobrokopiossa on .013-.056 GHS Nickelrockersit.

Elixiriä testasin muutaman setin, mutten oikein digannut soundista. Tuli sellainen fiilis kun olisi kompressoria jossain koko ajan, kaikki pauke ja kolina häipyi sen siliän tien. Plekuleirinuotioiluun saattaa toimia hyvinkin.
rattledad
02.02.2005 23:35:28

Nosoissa 80/20 bronzea

Nosoissa? Kerro lisää. Oma pikkukitarani on soittaja A, jossa tosiaan on nyt 011 -setissä 012 ylimpänä (auttaa kummasti sliden kanssa).

Elixiriä testasin muutaman setin, mutten oikein digannut soundista.

Acoustic Guitarin What They Play'tä kun selailin, niin mielipiteet eliksiireistä näytti menevän niin, että niistä joko piti tai inhosi. Pitänee kokeilla itse.
Roberto
03.02.2005 09:37:46

Nosoissa? Kerro lisää. Oma pikkukitarani on soittaja A, jossa tosiaan on nyt 011 -setissä 012 ylimpänä (auttaa kummasti sliden kanssa).

Juuh, yks mint-kondis Espanola II ja toinen O-aukkoinen pieni joka löyty ullakolta kakkosnelosten alta. Kunto on aika blues, mutta soi makeesti ja lavassa on hopealaatta johon on kaiverrettu "Kerttu" :)

Molemmat siis .012-.054 seteillä, Kerttu normivireessä ja Espanola DADGAD.

Voin heitellä kuvia jos haluat nähdä, laita pikaviestillä sähköpostiosoitetta.
dfloreno
03.02.2005 21:25:32 (muokattu 10.02.2005 10:02:27)

Noihin kielihommiin on vaikeeta ottaa sellaista selkeetä 'tee näin' kantaa, esim. monissa pienikoppaisissa skeboissa se koko soundi menee ihan tukkoon jos siihen lykkää kauhean paksut kielet (13->) ... Toki jos vetellee slidellä ja avoimella vireellä, niin monesti vähän jämäkämmät kielet ois toivottava, eli sitten kandee virittää vaan tarpeeks alas.

YKs trendi mikä tuntuu olevan tällä hetkellä muutenkin aika pinnassa, ja oikeastaan kaikissa tyyleissä: hevistä akustiseen pikkaukseen, on toi alas virittäminen... Ei oo kauhean harvinaista, että soittaa eism. standardivireessä mutta esim. koko sävelaskeleen alempana (DGCFAD) ja noita avoimia vireitä esim. aina johonkin avoimeen C:hen asti. Kieltämättä noi kuulostaa pirun hyviltä, ja tätä nykän kun kaikilla rupee olee koti-hifit sitä luokkaa, että on mahdollista ylipäätään tehdä semmoista musaa mikä painottuu tonne aika alas.

Ja kuten weelie sano, niin noi resot on sitten asia erikseen, mun mielestä tommoinen natikka-tyyppinen homma alkaa elää vasta semmoisella 16-58 -setillä... olettaen siis että putkella vedetään.

Ja vielä lisää offtopikkia; oon nyt monien kokeilujen jälkeen tullut siihen tulokseen, että akustisesta saa parhaimman tonen soittamalla sormilla, vaikkakin volumesta joutuu kyllä uhraamaan aikamoisen siivun, onko muilla samoja fiiliksiä? Semmoinen akustisen 'nuotiokomppaaminen' on tietty asia erikseen, siihen on pakko vaan käyttää plekua, mutta muuten tulee vedettyä 90% sormin. Gallupin paikka? :)
...
dfloreno
03.02.2005 21:28:35

Mitä kieliin tulee IMO niin D'addarion EXP:t on kyllä ihan ykköset, ne on niitä päällystettyjä kieliä, ja niissä on yllättäen jopa parempi soundi kuin noissa normaali pb-kielissä, ainakin mun kuuroissa korvissa :). Elixirejä kokeilin jonkun aikaa, mua ei vakuuttanut.

Lisää Galluppia: kauanko teillä kestää akkarissa setti? Mulla se on sillei, että setti per keikka... sairasta, mutta niin se on. Kaikkee oon yrittänyt, pestä käsiä, talkkia, jne mutta kyllä ne vaan kuolee yhen illan rääkin jälkeen... EXP:t kestää vähän enemmän, mutta niistäkin kyllä yläsävelsarja katoaa aika pian...
...
rattledad
03.02.2005 22:10:02

Mitä kieliin tulee IMO niin D'addarion EXP:t on kyllä ihan ykköset

Milläs lailla nuo sitten on erilaiset kuin ne elixirit?

kauanko teillä kestää akkarissa setti? Mulla se on sillei, että setti per keikka...

Vaihdan yleensä vasta kun on pakko. En tavallisesti katko kieliä soittaessa, mutta virittäminen käy vaikeaksi kun kielet on liian vanhat. Kuolleilla kielillä myös balanssi on huono, varsinkin mikin kautta päällystettyjen ja päällystämättömien ero korostuu.
weelie
04.02.2005 10:15:44 (muokattu 04.02.2005 10:17:39)
Mä soittelen tällä hetkellä joko sormin tai sitten peukkupleku+sormet kanssa.

12-53-kielet laitoin eilen. Hyvältä saundaa.

En itse niin tee, mutta jotkuthan puunaavaat kieliä vimmatusti (niin että kuumenevat) liinalla joka soittokerran jälkeen, kuulemma auttaa pitäämään tuoreempina. No itse ne keikkaile, että tiedä noista sitten.

Kaikki puhuvat Elixereistä ottamatta esiin että kumpaa (paksumpia Poly vai ohuempia Nano-)sarjaa on kokeillut...

(Eilen oli hitusen sellainen vaivaantunut olo kun kävin kysymässä myyjältä peukkuplekuja, ja sitten huomasin että eihän sillä myyjämiehellä itsellä ollut oikea peukaloa. No, kuulemma oli 40 vuotta jo ollut peukku pois, ettei niinkään häntä haitannut.)
duane
04.02.2005 11:08:33
Kielet:
1. Nashville-viritys eli tosi ohuita (12-kielisen oktaavikielet
2. Tavallinen eli 12-52 setti jumboakkarissa normaalivireessä
3. 16-60 resossa
Muissa D'addarion halvimmat akkarikielet, resossa GHS:n jotku spesiaalit. Vaihtelen kielisettejä sitä mukaa ku kieliä menee poikki..

Kitaraa tulee soitettua liki poikkeuksetta paljain käsin.. orastava bluegrassharrastus kyllä vaatisi sormiplekujen opiskelua, mutta peukalopleku on pain in thumb :)
Roudarikin on ihminen.
dfloreno
06.02.2005 20:09:50

Milläs lailla nuo sitten on erilaiset kuin ne elixirit?

Parempi yläkerta, ei tuu yhtään sitä 'peitto kielten päällä' -fiilistä mikä mulle tulee ainakin noista Elixireista. Ja mun kädessä noi EXP:t kestää pidempään. En tiedä sitten, niillä on varmaan eri tekniikat ja aineet millä ne noita päällystää.

Vaihdan yleensä vasta kun on pakko. En tavallisesti katko kieliä soittaessa, mutta virittäminen käy vaikeaksi kun kielet on liian vanhat. Kuolleilla kielillä myös balanssi on huono, varsinkin mikin kautta päällystettyjen ja päällystämättömien ero korostuu.

Pakko on näköjään suhteellista :). Itse en oo muuten ikinä katkonut kieltäö akustisesta, mikä on aika jännää sinäänsä, että vireitä tulee vaihdeltua aika paljon. Varmaan vaikuttaa se, että mä en kauaa pidä 'vanhoja' kieliä siinä roikkumassa ja ruostumassa :). Ja sitten tuo nimenomainen balanssien ero.
...
dfloreno
06.02.2005 20:12:07

Kitaraa tulee soitettua liki poikkeuksetta paljain käsin.. orastava bluegrassharrastus kyllä vaatisi sormiplekujen opiskelua, mutta peukalopleku on pain in thumb :)

Peukaloplektraa käytän ite monesti, mutta noi sormiplekut on kyllä ihan hepreaa. Lähtee se tatsi ihan kokonaan, todella vaikeeta kontrolloida.
...
duane
07.02.2005 09:23:06
Pakko on näköjään suhteellista :). Itse en oo muuten ikinä katkonut kieltäö akustisesta, mikä on aika jännää sinäänsä, että vireitä tulee vaihdeltua aika paljon. Varmaan vaikuttaa se, että mä en kauaa pidä 'vanhoja' kieliä siinä roikkumassa ja ruostumassa :). Ja sitten tuo nimenomainen balanssien ero.

Mullakin oikeastaan katkeilee vaan siitä syystä, että en oo jaksanu viilata satuloita settteihin sopivaksi...jostain syystä napsahtelee alasviritettäessä poikki, ilmeisesti jumii satulaan...
Roudarikin on ihminen.
dfloreno
08.02.2005 16:42:25

Mullakin oikeastaan katkeilee vaan siitä syystä, että en oo jaksanu viilata satuloita settteihin sopivaksi...jostain syystä napsahtelee alasviritettäessä poikki, ilmeisesti jumii satulaan...

Jep, se on kyllä hyvä olla satula viilattu settiin sopivaksi. Katkeaako satulan kohdalta?

Jännä ilmiö toistui taas: miten aina nää mielenkiintoisimmat kitara-keskustelut pesiytyy tänne roots-osastolle? Hyvä homma sinäänsä, onhan nää mielenkiintoisia hommia. Toivottovasti kukaan ei vedä hernettä nenään kun puhutaan täällä näistä selkeesti kitara: kamat -palstan aiheista :). Peace!
...
duane
08.02.2005 20:48:00
Jep, se on kyllä hyvä olla satula viilattu settiin sopivaksi. Katkeaako satulan kohdalta?

Sieltähän se.. täällä takahikiällä ei kellään vaan ole viiloja, ja paikallisen soitinkaupan omistajaa en kyllä päästä mun keppeihin käsiksi, kitara kun poikkeaa hieman haitarista :)

Toivottovasti kukaan ei vedä hernettä nenään kun puhutaan täällä näistä selkeesti kitara: kamat -palstan aiheista :). Peace!

Tälle palstalle on kuitenkin pesiytynyt aika lailla oma bakteerikantansa, ja nää rootskitarahommelit eroaa aika lailla floikansäätöongelmista...
Roudarikin on ihminen.
Blue Moon
09.02.2005 14:22:33

dfloreno: Toivottovasti kukaan ei vedä hernettä nenään kun puhutaan täällä näistä selkeesti kitara: kamat -palstan aiheista :). Peace!

Hyvä vaan että nää on täällä osastolla, josta aiheesta kiinnostuneet ne varmaan vaivattomimmin löytävät ja huomaavat. Noilla kitarakama- ja soittaminen-palstoilla tuppaavat mielenkiintoisetkin aiheet vaipumaan äkkiä kuonan alle.
- You can shake it you can break it you can hang it on the wall -
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)