Aihe: Putkipäätteelle etunen, osa 78.
1
Teijo K.
09.02.2005 13:44:00

Eli olen miettinyt kaikenlaisia vaihtoehtoja, ja nyt tuli taas uusi ajatus alas ammuttavaksi. Minulla on 120w Monster putkipääte jostain 70-luvulta. Siinä on 4kpl EL34 päätteenä ja sitten yksi ainokainen 12AX7. Tuli mieleen että olisiko kenties teoriassa mahdollista laajentaa tätä putkietusella hyödyntäen päätteen muuntajia?

Tehdä itse ei-niin-kokenut elektroniikan väsääjä? Teettää, nouseeko hinta esteeksi köyhälle? Ihan jokin simppeli volume ja hi/lo eq. Eli tarvitsisi ostaa vain putket, kannat ja muutama vastus ja konkka.. Vai?
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
maza
09.02.2005 15:53:50

No ei ole kyllä paha rasti, varsinkin jos kyse ei ole mistään kanavanvaihdollisesta hi-gain-purkista. Veikkaan että tuossa on sen verran järeä muuntaja että hehkukäämissäkin riittäisi tarvittavat 0,6 ampeeria hönkää. Tuo siis riittää kahdelle ECC83/12AX7-putkelle, ja noilla saapi sitten aikaan vaikka perus Fender/Marshall-etusen.

Teettäminen ei kyllä kovin halpaa ole, jollei tekijä sitten tee puoli-ilmaiseksi. Itse kuvittelisin että rojektiin menee ehkä yksi työpäivä porailuineen sun muineen.

Siitä vaan tekemään... Toisaalta itse ehkä ostaisin tai tekisin samantien erillisen etuasteen ja käyttäisin tuota vaan päätteenä - tuo on sen verran järeä, että isompaa tuskin koskaan tarvitsee, jolloin olisi helppo vaan päivitellä etuastetta musatyylin ehkä muuttuessa.
Jammi
10.02.2005 09:52:46
Kannattaa käydä tutustumassa esim. AX84.com sivustoon. Siellä on useita projekteja joissa on 12ax7 etuvahvistin, myös kantakytkennät löytyy ym. hyvää tietoa, paljon.
Teijo K.
10.02.2005 10:48:40

Kannattaa käydä tutustumassa esim. AX84.com sivustoon. Siellä on useita projekteja joissa on 12ax7 etuvahvistin, myös kantakytkennät löytyy ym. hyvää tietoa, paljon.

Kiitos paljon. Tuo helpoin ensimmäinen näyttää ihan mahdolliselta. Yksikanavainen riittäisi minulle vallan passelisti, ja nuohan vaikuttaa laajentamiskelpoisilta.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
SaBer
10.02.2005 10:50:31

Tässä olisi yksi varsin suositun etusen kaavio. Ohjeita ei ole, mutta aika helppo tuo on...

http://www.geofex.com/FX_images/alembpre.gif
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
Teijo K.
10.02.2005 10:54:55

Tässä olisi yksi varsin suositun etusen kaavio. Ohjeita ei ole, mutta aika helppo tuo on...

http://www.geofex.com/FX_images/alembpre.gif

Kiitän. Helpon näköinen ja ilmeisesti bassolle tarkoitettu.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
maza
10.02.2005 14:58:01

Tuohan on käytännössä sama kuin perus-Fenkkuetunen, varmastikin tähän tarkoitukseen erittäin hyvin soveltuva.

Ajatuksesi napata sähköt tuosta päätteestä on ihan hyvä, tarkoitat tosin varmaan hilajännitteellä anodijännitettä (etusputkilla ei harvoja poikkeuksia lukuunottamatta ole erillistä hilaesijännitelähdettä lainkaan). Takapaneeliin vaikka joku järeä military-henkinen moninapaliitin, jolla saat sekä signaalin että sähköt kulkemaan (olettaen että jokainen piuha/piuhapari on erikseen suojattu).

Tuosta huolimatta tekisin kuitenkin sille etuselle oman virtalähteen. Ei nimittäin ole missään määrin vaikeaa ja näin voisi tuon Monsterin säilyttää alkuperäisasussaan ja tarvittaessa käyttää sitä etusta muihinkin tarkoituksiin. Tuohon sopivan muuntajan saat vaikka www.uraltone.comista parilla kympillä.
Teijo K.
10.02.2005 15:26:12

Tuosta huolimatta tekisin kuitenkin sille etuselle oman virtalähteen. Ei nimittäin ole missään määrin vaikeaa ja näin voisi tuon Monsterin säilyttää alkuperäisasussaan ja tarvittaessa käyttää sitä etusta muihinkin tarkoituksiin. Tuohon sopivan muuntajan saat vaikka www.uraltone.comista parilla kympillä.

Ai ne on niin halpoja. Jotenkin olen saanut mielikuvan, että nuo muuntajaosat olisivat vähintään 100e kieppeillä. Täytyy tarkastella lisää, onneksi tällä ei ole kiire nyt.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)