Aihe: Millainen pora piirilevyn reikien poraamiseen?
1
Flashboy
09.02.2005 14:31:48

Piirilevyt efekteihin ovat valmiit. Reikien poraus ohjelmassa seuraavaksi.

Millainen pora olisi tarkoitukseen hyvä?
Ja minkä kokoinen terä?

+ kaikki muut vihjeet otetaan mielellään vastaan. Ensi kertaa olen kyseiseen hommaan ryhtymässä.

Kiitos!
maza
09.02.2005 15:59:02

0,5-1 mm metalliterä (ja ehkä 3 mm kiinnitysreikiin), poraksi joko pieni käsikone ala Dremel tai pylväslaite. Jonkun pienen rojektin voisin kuvitella itse poraavani vaikka askarteluveitseen kiinnitetyllä poranterällä.
KoskPaavo
09.02.2005 18:48:37
Sitä purua tulee yllättävän paljon.
Soittaja selviää aina.
pjl
09.02.2005 21:29:42

Suosittelisin 1 mm ja 1,2 mm terien hommaamista. 0,5mm on jo aika mahdoton. 0,8 on hyvä jos pylväspora käytössä. Kannattaa myös muistaa pitää että kaikki komponentit eivät mahdu 0,8 reikään.

Teollisuudessa reiät tehdään monesti miestämällä. Eli siis lyödään levyyn reikä. Ja tämä siis niillä paperi/hartsi -levyillä. Lasikuituiset porataan noin 10 levyn nipuissa riittävän kovalla nopeudella pyörivällä terällä.

Uskoakseni pintaliitoksiin siirtymisen suurin syy on koko. Nuo reikiinladottavat kun monasti ovat harmillisen suuria.
vrajala
10.02.2005 09:42:52
Se on meistaamalla, arvon elektronisti...
Anteeksi, oli pakko huomauttaa. Tuli vaan sellanen hassu kuva päähän jossa piirilevyä tosiaan miestetään. Vaan ei siitä sen enempiä.

Mä olen joskus nähnyt sellasen tuetun terän, muistaakseni juuri tuohon käyttöön väsätyn. Terä taisi olla 0,8 millinen ja siinä oli päällä teräsholkki jonka päästä tuli puolisen senttiä terää pihalle. Holkin ja terän väli oli juotettu umpeen. Mulla ei kyllä ole kovinkaan selkeää kuvaa siitä kuinka tuon käytännössä toteuttaisi niin, että terä olisi keskellä holkkia. Mutta terärikot kyllä vähenevät tuolla tapaa ja sen terän saa sopimaan useampaankin istukkaan. Kaikki porakoneiden istukat kun eivät välttämättä hyväksy nuin pieniä teriä.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
pjl
10.02.2005 16:09:57 (muokattu 10.02.2005 16:12:17)

Kiitos korjauksesta. Arvon konemies. Syy vieritettäköön piirilevysuunnittelun opettajalle joka käytti "miestää" -sanaa.

Mites bassoprojekti?
sihvoh
13.02.2005 10:58:06
Jotkut hyvinvarustetut elektroniikkaputiikit on myyneet hieman parempilaatuisia teriä jotka sopii piirilevyn poraamiseen.

Juuh, lasikuitulevyjen poraamiseen kannattaa käyttää vähän kalliimpia kovametalliteriä. Rautakaupan normaaliterällä poraa hetken ja sen jälkeen se on tylsä. Tylsä terä taas saattaa repiä kuparifoliota.

Kovametalliterärät taas sitten vaativat poraan tarpeeksi kierroksia (muttei liikaa), jotteivat katkea. Käsivaralla ne saa poikki tosi helposti joten jo aiemmin mainittu pylväskone tai teline on todellakin tarpeen.

Eli jos teet yhden levyn vuodessa, voi tavallinen terä ajaa asiansa. Jos teet niitä vähänkin enemmän on kunnon terä kannattava investointi.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)