Aihe: Muuntaja jatkuvasti pistorasiassa
1
mie
06.02.2005 20:06:48

Olen kuullut, että muuntaja saattaisi mennä rikki jos sitä pitää jatkuvasti kiinni pistorasiassa. Onko tässä perää? Ainakin se lämpenee ollessaa pitemmän aikaa seinässä.
Kamakaavio

Älä ajattele. Pää sekoo.
Capu
06.02.2005 20:08:07 (muokattu 06.02.2005 20:09:58)
totta mulla on käynyt niin
päänahka
07.02.2005 08:51:19
Ensiössä kiertää virta vaikka mitään ei olisi kytketty toiseen päähän. Ei se käämin lanka ikuisesti voi kestää.
Soolot on perseestä.
Tubeman
09.02.2005 12:20:31
Olen kuullut, että muuntaja saattaisi mennä rikki jos sitä pitää jatkuvasti kiinni pistorasiassa. Onko tässä perää? Ainakin se lämpenee ollessaa pitemmän aikaa seinässä.

Kyllä monet muuntajat on jopa vuosia yhtäjaksoisesti verkossa,ja hyvin kestää,tosin nyt puheena olevat ns.pienlaitemuuntajat saattaa hyytyä ,mutta näissäkin se hajoava osa on tasasuuntaajan yhteydessä oleva elektrolyyttikonkka,se tuppaa olemaan se halvin malli,ja ei kestä lämpöä,itse se sitä myös tuottaa lävitseen kulkevalla vuotovirralla.Aivan pilipali konkilla on toleranssivaihtelua arvoissa jopa 10 % eli on yksilöitä jotka kestää ja toiset sortuu elon tiellä... ;)

Mitä tulee itse pakkamuuntajan kestoon,onhan sähkönjakelu verkossakin muuntajia jatkuvasti jakomuuntajina,ja ovat aika suurien jännitteiden kesyttäjinä,hajoaa niitäkin joskus,ukkosen tai sitten oravat saa suojaukset laukeamaan kun eksyvät muuntamoon säätämään ,tosin höyrystyvät itsekin valokaaressa... :(

Näitä pienlaite muuntajia on nykyään sitten kahta laatua,perinteinen pakkamuuntaja,sekä hakkurityyppinen ,,nämä erottaa toisistaan jo painon perusteella,hakkuri on kevyempi,ja parempi hyötysuhde myös.
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
Mikko Kankaanpää
09.02.2005 12:32:23

Ei se käämin lanka ikuisesti voi kestää.

Ei ehkä ikuisesti, mutta TODELLA pitkään. Kaksoiseristetty kuparilanka kyllä kestää satoja vuosia pikku jännitteitä. Kuten jo mainittiin muut osat voi kyllä hajota ajan mittaa ja ihan halvimpia taiwan muuntajia en jättäisi seinään jo paloturvallisuussyistä.

Mikko
http://www.uraltone.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)