cr4b 08.02.2005 21:54:13 | |
---|
Olen soitellut noita barre-sointuja nyt varmaan pari kuukautta ehkä n. 40 min päivässä ja nyt se alkaa jo sujumaan. Kuitenkin jo viiden minuutin soiton jälkeen peukalon ja kämmenen välinen lihas kipeytyy ikävästi. Teenkö jotakin väärin? Kitara on aika korkealla kun harjoittelen. Ranne on jonkin verran kenossa ylöspäin. En voi puristaa yhtään vähempää, koska silloin kielet särisee. |
Safaweb 08.02.2005 22:42:18 | |
---|
Sähkö- vai akustinen kitara? Sulla saatta olla kielet liian korkealla, joten joudut puristamaan liikaa. |
Nuages 08.02.2005 22:46:20 (muokattu 08.02.2005 22:47:14) | |
---|
Tuohon ei voi oikein muuta sanoa, kuin että treeniä ja treeniä. Kyllä ne sormet siitä vielä vahvistuvat ja otteet muuttuvat rennommiksi. :) Ja jos tosissaan käsi kipeytyy, voi vaikka parin päivän tauko olla ihan paikallaan. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Guitarist in the Night 08.02.2005 22:49:24 | |
---|
Olen soittanut kitaraa 4,5 vuotta ja kyllä se vieläkin kipeytyy tuo lihas. Aina välillä. Hevi on ihan hyvää. |
rattledad 08.02.2005 23:20:00 | |
---|
" How would broken find the bones?" - Lucinda Williams: World Without Tears |
Ja barressahan kannattaa painaa se sormi ihan nauhan viereen, että saa minimoitua tarvittavan puristusvoiman. Varmaan oot huomannuki jo mut mainitsinpa nyt kuitenkin. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein |
Ostinaatio 09.02.2005 01:23:26 | |
---|
Joo, kyllä se ote ja voima sieltä kehittyy. Itsekin alotin soiton sellasella nailonkielisellä jossa on kielet helvetin korkeella, kyllä meni aikaa barreiden taltuttamisessa. Mutta tolla kitarala treenaamisesta oli kyllä hitosti hyötyä, tuli tarpeeksi voimaa näppeihin ja otteisiin. Oli sitten mukavaa sähkökitaroimaankin siirtyä ja kaikkilegatojutut oppi aika nopeasti. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
cr4b 09.02.2005 12:50:49 | |
---|
Kiitos vastauksista! Mulla on tälläinen halpa & huono sähkökitara, kokeilin kaverin kitaralla, jolla barret olivat huomattavasti helpompia. Ei se kipu silleen haittaa, koska se kuitenkin tuntuu vaan niitä barreja soittaessa. Eiköhän se siis häviä kun vaan harjoittelen. |
weelie 09.02.2005 13:29:30 (muokattu 09.02.2005 13:30:26) | |
---|
Barret on sellaisia. Kyllä mullakin lihas kipeytyy, enkä koe siinä eroa straton (ysit), teräskielisen (12-setti) ja nailonkielisen (hevit) välillä. Yritänkin välttää barrejen liiallista käyttöä, jos koko biisi on koko-barreja, yritän soittaa niin että peukku saa lepoa välillä (osa-barreja, thumb-over, powersointuja, jazzsointuja jne). Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Milkop 09.02.2005 13:41:58 (muokattu 09.02.2005 13:50:47) | |
---|
Kuitenkin jo viiden minuutin soiton jälkeen peukalon ja kämmenen välinen lihas kipeytyy ikävästi. Tuo on aika paskamaista, mutta onneksi treenamalla siitä selviää. Muistan, kun aloittelin kitaran soittoa ja tuntui, ettei mikään ole vaikeampaa kuin barree-sointujen otto. Treeniä vaan, niin siitä se lähtee. EDIT:Kyllä itsellä vielä rupee lihasta särkemään, jos biisi on enimmäkseen barree-soinnuilla. Sitten kannattaa ottaa sointuja "normaalisti". "I Believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
R.I.P. Dimebag Darrell |
Ostinaatio 09.02.2005 18:21:21 | |
---|
Barret on sellaisia. Kyllä mullakin lihas kipeytyy, enkä koe siinä eroa straton (ysit), teräskielisen (12-setti) ja nailonkielisen (hevit) välillä. Yritänkin välttää barrejen liiallista käyttöä, jos koko biisi on koko-barreja, yritän soittaa niin että peukku saa lepoa välillä (osa-barreja, thumb-over, powersointuja, jazzsointuja jne). Puristat kenties liikaa? "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
weelie 10.02.2005 10:17:31 | |
---|
Voipi olla. Yhä joskus on ongelmia G-kielen puhtaan soinnin kanssa (Em-tyyppisessä soinnussa näppäillessä), ja siksi ehkä puristan joskus liikaa. Eipä kipeytymistä barrejen takia ole vähään aikaan tullut, mutta toisaalta en bändissä soittelekaan. Sormien pienoiset jäykistymiset ja väsymiset on mulle kyllä ihan joka viikkoinen juttu, lepuuttaa hetken ja jatkaa taas, niin se menee ohi. No joka tapauksessa barret ei nyt niin maailman tärkein juttu tarvitse olla. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
MrFunk 10.02.2005 11:23:12 | |
---|
Joskus pappan kanssa soitetaan noilla teräskielisillä akustisilla ja niissä pitää painaa enemmän. Kun me soitetaan siinä tunti armotonta barrejumppaa niin kyllä alkaa peukalon ja etusormen välistä lihasta kivistää. Tuskinpa tuo pieni lihas ikinä niin kestäväksi tulee että se kestäisi monen tunnin barreet puhtaasti korkeammilta kieliltä. "Ensin vedetään tää riffi hitaasti ja sitten sama grindillä" |
Ostinaatio 10.02.2005 15:56:16 | |
---|
Joskus pappan kanssa soitetaan noilla teräskielisillä akustisilla ja niissä pitää painaa enemmän. Kun me soitetaan siinä tunti armotonta barrejumppaa niin kyllä alkaa peukalon ja etusormen välistä lihasta kivistää. Tuskinpa tuo pieni lihas ikinä niin kestäväksi tulee että se kestäisi monen tunnin barreet puhtaasti korkeammilta kieliltä. Jeh, mutta ei ysikielisetistä pitäis vielä tulla ongelmia, kun ei minulle tule 11-setistä. Tosin voi riippua aika paljon myös käsien mallista. Minulla on tälläset kunnon marjanpoimintakauhat niin näillä on aika helppo otella. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
Carpenter 10.02.2005 17:09:41 | |
---|
Kannattaa painaa ihan nauhan vierestä niin se on helpompaa. Itse en enää voi oikein soittaa barréita ollenkaan, koska ranne menee mutkalle ja tulee kipeäksi. Power-soinnutkin soitan Hetfielf-tyyliin etusormella ja pikkusormella peukalo kaulan päällä. Sovittele puheesi kukkarosi mukaan. |
bibly 10.02.2005 19:25:20 | |
---|
treenillä niistä pääsee. ja kun niitä alkaa oppia tuntemaan kuin omia taskujaan, huomaa, että ei enää painakkaan niin tajuttomasti. että silloin tietää, milloin painaa tarpeeksi ja millon ei, ja yleensä ottaa aina sen saman painallusvoiman, eikä siihen sen enempää tarvitse. minä tietysti paras selittäjä mutta kuitenkin... |
Mimi 11.02.2005 21:57:25 | |
---|
Enpäs tiedä notta onko ihan paska keino, mutta itse olen huomannut tuon saman kivun pienissä sievissä kätösissäni, ja hieman lepoa lihaksille saa, kun jättää paukalon kokonaan pois soitannasta. Eli periaatteessa painan niitä kieliä vain etusormella plus muilla tarvitavilla, peukalo ei koske kaulaa ollenkaan. Kitaraahan ei saisi kuristaa, eli peukalon tarpeetonta käyttöä tulisi välttää ja peukalon tulisi olla kaulan suuntaisesti, ei poikittain. Näin ompi opettajani kertoillut muinoin. Tuota meitsin peukalonvapautuskikkaa vähän ihmetteli, mutta ei sitten lopulta sanonut juuta eikä jaata sen hyvyydestä/huonoudesta, tuumasi vain että no soita sitten noin jos siltä tuntuu... Luulisimpa kyllä että pitäisi alkaa lihakset vahvistumaan pikkuhiljaa, jos säännöllisesti käyttää niitä... Mako eräässä topikissa: "Kohta on great balls on fire itse kullakin kun nuo Mnetin femakot™ rynää tänne" |
ganesha 15.02.2005 17:43:30 | |
---|
ennen koskettimien taakse siirtymistä soitin 6 vuotta kitaraa bändissä enkä KOSKAAN tarvinnut barre-sointuja. ehkä mä olin vaan niin v-tun laiska :) "if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa |
kivi 15.02.2005 18:50:59 | |
---|
ennen koskettimien taakse siirtymistä soitin 6 vuotta kitaraa bändissä enkä KOSKAAN tarvinnut barre-sointuja. ehkä mä olin vaan niin v-tun laiska :) Jossain leirinuotiobändissä? Avosoinnut ja bändisoitto eivät kuulu yhteen kovin isoina annoksina. |
Mimi 18.02.2005 21:11:45 (muokattu 18.02.2005 21:12:20) | |
---|
Jossain leirinuotiobändissä? Avosoinnut ja bändisoitto eivät kuulu yhteen kovin isoina annoksina. Tai toinen vaihtoehto joku heavyrocktilumachine-bändi, joka käyttää vain ja ainoastaan vitossointuja... edit: lisäänpä hymiöisen, =), noin Mako eräässä topikissa: "Kohta on great balls on fire itse kullakin kun nuo Mnetin femakot™ rynää tänne" |