Aihe: Ibanez "koppakuoriaiseen" true bypass?
1
Niq
07.02.2005 21:44:54

Eli muuten kohtalainen Ibanez Powerlead PL5 säröpurkki on saamassa kunnon koteloinnin vanhan muovikuoren tilalle, potikat menee myös vaihtoon, samoin kytkin, molemmat kun ovat heppoisia ja pätkiviä sekä kolvattu suoraan piirilevylle.

Mutta asiaan: Miten tuohon saisi tehtyä true bypassin? Eli nykyinen kytkin on ns. pulssikytkin eli yksi hipaisu riittää särön päälle menoon ja kun säröön pistää virrat niin särö on aina pois päältä, eli pitäisi joku viritys keksiä siihen että särö on päällä jatkuvasti, jolloin DPDT- kytkimellä voidaan kytkeä signaali kiertämään särön kautta jne.

Toinen mikä askarruttaa mieltä on pienet modaukset. Sen tiedän jo että toisen klippausdiodin tilalle pistän kytkimellä valittavaksi diodin tai ledin. Mutta minkälainen ledi ja kumman diodin pistän vaihdettavaksi? Ja tietty semmoinen kytkin myös jolla saa koko diodihäsmäkän päälle/pois on suunnitelmissa laittaa, tämähän vähentää huomattavasti äänen säröytymistä?

Sitä haluaisin kysyä että onko jompikumpi tai jopa molemmat noista modeista täysin tai suurilta osiltaan turhia tai piileekö jopa jonkinasteinen kärähtämisen vaara? Ja tietty saa ehdottaa jotain muutakin "kikkaa" millä saisi jotain erilaista soundia tuosta irti, kytkimiä on läjä ja boksissa tilaa. ;)

Ja schema on tässä: http://bryant02.home.att.net/schematics/ibanezpl5.gif
"Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo
zepeteus
07.02.2005 22:43:13
Miten tuohon saisi tehtyä true bypassin?..eli pitäisi joku viritys keksiä siihen että särö on päällä jatkuvasti, jolloin DPDT- kytkimellä voidaan kytkeä signaali kiertämään särön kautta jne.

Näin äkkiseltään tarjoan vanhempaa keskustelua, jossa tuota asiaa puitiin jonkin verran.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=68401&o=0

Toinen ..Mutta minkälainen ledi ja kumman diodin pistän vaihdettavaksi?

Periaatteessa voit koettaa ihan minkälaista lediä vain. Pienemmän kokoisilla aloittaisin itse. Sillä ei ole merkitystä, kumman diodin tilalle sen ledin laitat. Voit myös koittaa jomman kumman diodin perässä toista diodia sarjassa, tai vaikkapa lediä ja diodia sarjassa.

Ja tietty semmoinen kytkin myös jolla saa koko diodihäsmäkän päälle/pois on suunnitelmissa laittaa, tämähän vähentää huomattavasti äänen säröytymistä?

Puhtaammaksi taitaa mennä joissakin efekteissä, tokihan tuotakin voi testata. Ennen oikeaa kytkimen kolvailua testaisin yksinkertaisesti irroittamalla diodit toisesta päästä...jotta onko hyötyä itselle tuosta.

Sitä haluaisin kysyä että onko jompikumpi tai jopa molemmat noista modeista täysin tai suurilta osiltaan turhia tai piileekö jopa jonkinasteinen kärähtämisen vaara?

Sen modauksen merkityksen pystyy parhaiten määrittelemään itse kun on koettanut. Itse olen testannut kahdessa efektissä (DOD250, Boss DS-1) noita eri vaihtoehtoja ja kaikki muuttivat soundia, enemmän tai vähemmän. DOD250 on takaisin originaalissa muodossaan, Bossissani on Ultra-mod käytössä, eli ledi toisen diodin paikalla ja kytkimellä tulee diodin kanssa sarjaan toinen ledi.

Kärähtämisen vaaraa en ole yksinkertaisesti edes ajatellut. Mitenkähän mahtaisi käydä jos aivan pieleen kolvailisi?

Ja tietty saa ehdottaa jotain muutakin "kikkaa" millä saisi jotain erilaista soundia tuosta irti, kytkimiä on läjä ja boksissa tilaa. ;)

Odotappas, jos olisi hetki aikaa tuon tarjoamasi kaavion kanssa ;)
Niq
08.02.2005 07:36:33

Kiitos, tuo linkkihän selvitti tuon hyvin. Jos vielä joku joka ymmärtää paremmin kuin minä noitten päälle, voisi varmistaa että olen oikeassa: Eli Q1 jälkeen alkaa tuo itse efekti, eli input siihen ja se päättyy level-potikkaan, joka kytketäänkin niin että keskinasta menee output -jakkiin suoraan. Tällöin tuo fettikytkentä olisi kokonaan pois signaalitieltä, eikö näin?
Niq
08.02.2005 13:23:14

Itseasiassa kun perehdyin asiaan syvemmin, löysin tällaisen tekstinpätkän tuolta geofexin Tube screamer -artikkelista:

"..you can convert it to true bypass. This conversion is simple in concept. The two switch JFETs are pulled off the circuit board. The one from the input buffer is ignored, the drain and souce holes for the one at the volume control are shorted with bit of wire. This disables the electronic switching and makes it permanently "on". Then the external DPDT switch is wired for true bypass around the whole mess. "

Eli tämä toimii myös tuossa koppakuoriaisversiossa tuosta tube screamerista, joten toiminee myös powerleadissa?

Melkein uskaltaisin kokeilla mutta en ihan... ;)
jyrkkis
08.02.2005 17:33:58
Q1, Q2 ja Q3 fetit irti, sitten piirikortilta Q1:n ja Q2:n paikoilta d- ja s- täpät oikosulkuun ja kytkin heti sisään- ja ulostulojakkeihin.

Lediksi väriltään punainen, koska siinä on matalin kynnysjännite, ei väliä kumman diodin paikalle.
Niq
09.02.2005 21:25:58

Q1, Q2 ja Q3 fetit irti, sitten piirikortilta Q1:n ja Q2:n paikoilta d- ja s- täpät oikosulkuun ja kytkin heti sisään- ja ulostulojakkeihin.

Kiitos, nyt uskaltaa alkaa kolvailemaan. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)