Aihe: Meluongelmaa ratkomassa (osa 2)
1 2 3 4
musamies
02.02.2005 14:50:19
Tässä meluongelman ratkomisessa osa 2:sessa päästiinkin yllättävän osa 1:seen verttuna puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä.

Pakko myöntää, ettei minunkaan fiiliksiäni erityisesti nostata MIDI koskettimiston tylsä ulkonäkö. Mukavampi olisi kyllä jos se olisi tehty puukuoriin.

Nativen drawbars härvelissä on otettu ulkonäköäkin jotenkin huomioon:
http://www.native-instruments.com/i … php?b4dbundle_us&ftu=a11b91d28b
Locrian
02.02.2005 14:55:16
Nativen drawbars härvelissä on otettu ulkonäköäkin jotenkin huomioon:
http://www.native-instruments.com/i … php?b4dbundle_us&ftu=a11b91d28b

Ootsä duunissa NI:llä? Tai ehkä yrität saada jonkinlaista diiliä tai jotain? Ihan tosissani kysyn...

Noi on ihan kivoja vempeleitä ku soittelee tarkkaamossa itekseen iltasella jotain tyhmiä ideoita nauhalle. Ihan varmasti vastaavat vempeleet tulevat olemaan kova juttu jossain vaiheessa mutta se aika ei ole vielä. Mielestäni tämän profetian on aika loppua. Olet oikeassa joskus tulevaisuudessa. Olet profeetta se myönnettäköön. Now, Let me play my song....
Tyhmästä päästä kärsii koko hippi.
JCM
02.02.2005 15:22:55 (muokattu 02.02.2005 15:23:30)

Mutta esteettinen puoli ja fiilis vetää, niitä ei voi mallintaa.

Putkimylly pauhaa ja tuoksuu hyvältä, analogipedaalit laudassa rahisevat ja ovat lämminsoundisia, perinnekitara tekee kaiken mitä pitääkin.

Minä pidän orgaanisesta meiningistä, joka hengittää.

Oikein.

Itse aiheeseen sanoisin, että itse en moisia luureja päähäni laittaisi. Perusluureja on tullut kokeiltua monenlaisia. Tulos on ollut hirveetä puuroa, eikä ne mitän hyvän näköisiä ole. Mä pärjään EAR joulukuusilla ja perusmalleilla. Tietty Elacinit ois hyvät, mutta en oo raskinu niitä vielä laittaa kun tiedän että hukkaan ne kuitenkin.
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
musamies
02.02.2005 16:07:33
Ootsä duunissa NI:llä? Tai ehkä yrität saada jonkinlaista diiliä tai jotain? Ihan tosissani kysyn...

Olisin mielellään ;-)

B4 ohjelmaan siirtyminen oli super radikaali, mutta onnistunut siirto minulle. Käytän sitä etupäässä livenä + kotona. Pyörittelin joskus itsekin ajatusta, että mitenhän onnistuisi Hammondin tietokonepohjainen mallintaminen ja olin tosi innostunut kun sellainen sovellus tuli.

Olen hypännyt käytännössä kokonaan tavanomaisten digitaalisynien yli ja ennen softasyniä tulin toimeen sähkömekaanisilla kosketinsoittimilla.
Teijo K.
02.02.2005 19:02:39

Kosketinsoittajat vetelevät nykyisin yleisesti digitaalivehkeillä, joiden laatutaso vaihtelee siinä missä perinteisempienkin soittimien. Myöskään korva- ja kuulokemonitorointi ei ole tavatonta.

Mikä estää vaikka kitaristeja tai rumpaleita tekemästä samoin?

Minä olen basistina siirtynyt korvamonitorointiin jo aikoja sitten. Tosin käytän mieluummin ihan "oikeita" korvamonitorointiin suunniteltuja turvallisia laitteita.

Tosin se korvamonitori ei ole poistanut selän takana tuoksuvaa putkinuppia.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
musamies
02.02.2005 21:33:32
Minä olen basistina siirtynyt korvamonitorointiin jo aikoja sitten. Tosin käytän mieluummin ihan "oikeita" korvamonitorointiin suunniteltuja turvallisia laitteita.

Se limitteripointtisi on varmasti aiheellinen.
Täytynee varmistaa asia omien luurien osalta.

Lisäksi pidän aiheellisena limitteriä myös yleisölle tulevaan signaaliin samasta syystä kuin kuulokkeisiinkin tulevaan.

Tosin se korvamonitori ei ole poistanut selän takana tuoksuvaa putkinuppia.

Käytän minäkin välillä Sound Cityä. Siinä neljä muistaakseni Mullard:in el34:sta.
Fuzzy Boner
08.02.2005 16:27:45
Oon mä joskus aikasemminki tän sanonu mut ei kyllä sähköpianot korvaa oikeeta joissain tilanteessa ikinä mitenkään.
Olet kirjoittanut keskusteluun 6910 kirjoitusta
Fuzzy Boner
08.02.2005 21:21:58 (muokattu 08.02.2005 21:31:39)
Joo, konserttisaleissa, studiossa (ehkä) ja silleen. Kevyessä musiikissa liikutellaan kevyitä soittimia. Siis sähköpianoa. Koitapa tunkea se Steinway & Sons pizzerian nurkkaan Pyhtäällä... Ja virittäjäkin pitäis jostain löytää.

Näin juuri. Tarkoitin iteasiassa ihan eri asiaa, mut ei jaksa selittää. Ulosanti tökkii. Pitäis juoda enemmän
Olet kirjoittanut keskusteluun 6910 kirjoitusta
Fortune
09.02.2005 12:06:57
Joo, konserttisaleissa, studiossa (ehkä) ja silleen. Kevyessä musiikissa liikutellaan kevyitä soittimia. Siis sähköpianoa. Koitapa tunkea se Steinway & Sons pizzerian nurkkaan Pyhtäällä... Ja virittäjäkin pitäis jostain löytää.

Kai siinäkin on se sama, mikä meillä kitaristeilla tekee eron 200 euron Yamahan akustisen ja sen muutaman tonnin Martinin välillä. Saati jonkin mallintavan Variax-akustisen ja sen Martinin.

Se puusta tehty ja akustisesti soiva on lähempänä ihmistä, enemmän elävä. Suoraan luonnosta, ei liikaa puolijohteita ja hyppiviä elektroneja, ääni syntyy mekaanisesti ja niin kuin sen on tarkoitettukin luonnostaan syntyväksi. Se tuntuu automaattisesti ihmisestä luonnolliselta ja omalta.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Kuuntele Demoa!
Risto Mustalisä
09.02.2005 13:48:14
Se puusta tehty ja akustisesti soiva on lähempänä ihmistä, enemmän elävä. Suoraan luonnosta, ei liikaa puolijohteita ja hyppiviä elektroneja, ääni syntyy mekaanisesti ja niin kuin sen on tarkoitettukin luonnostaan syntyväksi. Se tuntuu automaattisesti ihmisestä luonnolliselta ja omalta.

Aika monen mielipide.Vähän sama juttu kuin Hifistien "pyöreät","hieman kulmikkaat" bassot ja diskantit.Tässä onkin ero: ääni subjektiivisena kokemuksena ja ääni fysikaalisena,mitattavana ilmiönä.
Born to be wild - paitsi kotona
Teijo K.
09.02.2005 14:38:38

Aika monen mielipide.Vähän sama juttu kuin Hifistien "pyöreät","hieman kulmikkaat" bassot ja diskantit.Tässä onkin ero: ääni subjektiivisena kokemuksena ja ääni fysikaalisena,mitattavana ilmiönä.

Juu, ja musiikki taiteena tai fysikaalisena ilman värähtelynä.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Risto Mustalisä
09.02.2005 15:05:21
Juu, ja musiikki taiteena tai fysikaalisena ilman värähtelynä.

Vaikka sitten näinkin.Itse en usko erottavani mallintavan ja aidon eroa jos mallintava on laadukas peli (takaportin jättäminen on viisautta :-D)
Born to be wild - paitsi kotona
pitk
09.02.2005 16:42:04 (muokattu 09.02.2005 16:42:45)

Vaikka sitten näinkin.Itse en usko erottavani mallintavan ja aidon eroa jos mallintava on laadukas peli (takaportin jättäminen on viisautta :-D)

Ja vaikka erottaisikin, niin mitä sit? Jos kuullostaa hyvältä, kuullostaa hyvältä. Vaikka olisi ajettu signaalitie keittiön pizzauunin läpi ;-)

Edit: Tosin 3x32A liitin Straton kyljessä saattais olla kohtuu kornin näkönen...
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
musamies
09.02.2005 23:06:19 (muokattu 09.02.2005 23:09:01)
Mulle kävi kerran niin, että oli tarkoitus soittaa taustamusiikkia pienimuotoiseen hubailunäytelmään ja paikalla oli Würlizer merkkinen pystypiano, eikä mikään sähkömekaaninen keikkapiano. Ajattelin, että on varmaankin ihan asiavehje, mutta en tullut tarkistaneeksi kunnolla onko se oikeasti soitto kunnossa kun ei oikein muitakaan varteenotettavia vaihtoehtoja ollut sen tyyliseen taustamusiikkiin kuin olin ajatellut. No, paskanahan se tietenkin oli ja soittamisesta ei tullut mitään...

Onneksi ei ollut mikään maailman vakavin esitys.

Olen nyt saanut värkkäiltyä lähes valmiiksi melkeen ilmaisista osista yhden koeversion n. 70 litran kotelossa olevista kompakteista keikkakaiuttimista, joissa subbari osasto samassa paketissa. Pääsee helpommin pikkukeikoille digivempeleillä jos hanke joskus valmistuu kahden hyvinsoivan ämyrin muotoon.

PS: On mennyt aika vaisuksi tämä meidän keskustelu kun meluongelman ratkomiskeskustelussa osa 1:nen oli suorastaan tulikivenkatkuinen! Pitäisi keksiä jotain radikaalia, että tulis vähän säpinää ;-)
Teijo K.
09.02.2005 23:14:40

Niin, hyvä sulle jos et soittaessa erota mallintavaa ja sitä mitä se yrittää mallintaa toisistaan. Minä huomaan jo ne pienet, mutta harjaantuneelle silmälle helpot ulkonäköerot, puhumattakaan hajuerosta.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
musamies
09.02.2005 23:31:31 (muokattu 09.02.2005 23:34:02)
Sellainen pieni takapakki on mulle tullut digitaalitekniikasta ja siirtymisestä stereo vahvistimiin, että nyt vahvistinräkki painaa lähes yhtä paljon kuin mopo. Siinä ei tunne itseään oikein viimeisenpäälle fiiniksi taiteilijaksi kun roudaa laitteita kuin joku raksamies!

Jotkut puhuukin kevyistä "digitaalivahvistimista", mutta taitavat olla turhan tyyriitä.
Teijo K.
09.02.2005 23:40:39

Sellainen pieni takapakki on mulle tullut digitaalitekniikasta ja siirtymisestä stereo vahvistimiin, että nyt vahvistinräkki painaa lähes yhtä paljon kuin mopo. Siinä ei tunne itseään oikein viimeisenpäälle fiiniksi taiteilijaksi kun roudaa laitteita kuin joku raksamies!

Jotkut puhuukin kevyistä "digitaalivahvistimista", mutta taitavat olla turhan tyyriitä.

Hommaapa sellaiset nokkakärryt rautakaupasta. Maksaa jonkunverran, mutta selkä kiittää. Sellaiset kaljakärry potenssiin 100.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
musamies
10.02.2005 00:30:29
Hommaapa sellaiset nokkakärryt rautakaupasta. Maksaa jonkunverran, mutta selkä kiittää. Sellaiset kaljakärry potenssiin 100.

Tottahan mulla nokkakärrit on! Hommasin ne alunperin Rhodesin roudaukseen. Ei maksanu paljoo ja veikkaisin, että kestää viedää 200 litran tynnyriä. Samankokoiset pyörät kuin kottikärryssä.
LHU
10.02.2005 11:21:36
Tottahan mulla nokkakärrit on! Hommasin ne alunperin Rhodesin roudaukseen.

OT: Rhodesiahan ei saisi Fenderin ohjeiden mukaan kuljettaa muuta kuin soittoasennossa elikkäs vaaterissa. Tosin "pari" kertaa olen itsekin syyllistynyt Herodeksen pytyasentokuljettamiseen....
Ei vuodet, vaan kilometrit...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)