Aihe: Bassovahvistin putkilla?
1 2
lare
08.03.2003 15:02:38
Nii ihan vaa kysyn että onko bassovahvistimia minkä verran putkilla vai onks ne yleensä trankkuja. Ja mitä käytännön eroja ilmenee. Onko samanlaista juttuu kun kitarastrykkareilla, et pienempi putki peli korvaa äänenvoimakkuudeltaan(ja saundiltaan) suuremman trankun..
Sähkörummut on kivat lelut
hemmo
08.03.2003 15:18:26

Nii ihan vaa kysyn että onko bassovahvistimia minkä verran putkilla vai onks ne yleensä trankkuja. Ja mitä käytännön eroja ilmenee. Onko samanlaista juttuu kun kitarastrykkareilla, et pienempi putki peli korvaa äänenvoimakkuudeltaan(ja saundiltaan) suuremman trankun..

No joo, onhan noita putkivahvareita valmistettu bassoillekin maailman sivu:
- Ampeg
- Fender
- Peavey
- Monster
- Mesa/Boogie
- jne.

Putkistyrkkarit on harvinaisempia ja kalliita tai ainakin kalliimpia kuin trankkuvehkeet, jotka lienevät luotettavamman maineessa. Enempää en osaa sanoa, silla olen omistanut vain yhden Fenderin putkinupin, joka reistasi.

Takavuosina Ampegin nuppeja sai pilkkahintaan, kun tyypeillä ei ollut varaa putkiremppaan. Sekin kertoo jotain.

Musta kannattaa täysin unohtaa muka tehokkaammat putkiwatit ja muka heikompi tehoiset transistoriwatit. Sellaisia ei ole. On vain erilaisilla hyötysuhteilla toimivia vahvistimia ja varsinkin kaiutinratkaisuja.

Muut jatkakoot.
Kamalistani ei mahdu tähän.
Pernax
08.03.2003 15:23:55

Olen Hemmon kanssa samoilla linjoilla siinä että trankkuvahvarit ovat yleisempiä.

Vahvistimien etuasteissa saattaa sitten putkia olla vaihteleva määrä (0->n), mutta koska yleensä bassovahvistimet ovat tehoiltaan jopa kymmenkertaisia kitaravahvistimiin verrattuina, tulisi tällaisten tehomäärien toteuttaminen putkilla kalliiksi. Ja painoakin laitokseen tulisi kokolailla mukavasti. Toki täysputkivahvareitakin löytyy, mutta ei lähimainkaan niin tiheään kuin trankkupelejä (tai putkietu + trankkupäätepelejä).

Mitä eroihin tulee, ollaan pitkälti samoilla linjoilla kuin kitarapuolella, eli soundimaailma vaihtelee putkien ja trankkujen välillä. Etuasteen putkia kiusatessa saadaan soundiin mukavaa säröä muun soundin siitä kärsimättä.
http://www.helionprog.com
Pahisguy
08.03.2003 21:27:14
Etuasteen putkia kiusatessa saadaan soundiin mukavaa säröä muun soundin siitä kärsimättä.

Nyt rupes kiinnostaan, nupista löytyy jokulainen putkietunen, millä tuota kiusais? helvetinmoiset gainit, joku boosterio tai jotain?

Ja ettei menis aivan offtopic, niin putkikamppeitaki on, kuumia ja kalliita, thomanin sivuilta voi käyä kahtelemasa mitä löytyy ja mihin hintaan verrattuna samankokosiin trankkukamohin.
...Tätä joutilasta kavahtakaa...
Pernax
08.03.2003 21:56:12

Mulla löytyy siihen kiusaamiseen nupista sellanen pienehkö namiska (ja footswitch) jolla sen saa tarvittaessa kytkettyä helposti päälle/pois. Eli siinä on ihan ehta overdrive-efekti sisäänrakennettuna joka kiusaa sitä etuasteen putkea. Mutta periaatteessahan signaalia tarpeeksi (tavalla tai toisella) vahvistamalla se putki saadaan särkemään, taitaapi olla kovinkin vahvistinkohtaista mille se käytännössä sitten kuulostaa...
http://www.helionprog.com
Pahisguy
08.03.2003 21:59:47
En tiejä tohtisko kokeilla, kun ei mööpelissä ihtessään tuommosta oo. Kiusasin joskus paskan 40W combon etutrankkuja tai jotain oparia mankan kautta vahvistaen, tuli armoton sirkkeli, ja nykyään siinä on aina pieni surina päällä;)
absqua
09.03.2003 10:10:56
Täysputkivahvistimien soundin hyvyyteen/huonouteen sen kummemmin kantaa ottamatta ajattelin pitkäaikaisena putkivahvistinten käyttäjän tuoda vielä yhden näkökannan esiin ja se on pääteputkien vaihto, joka on kukkarossa pahasti vihlaiseva operaatio. Tämä tietenkin riippuu vahvistimen tyypistä, mutta esim. perinteisessä Ampeg SVT:ssä olevat 6kpl 6550-putkia kustantaa aika lailla jos haluaa käyttää sovitettuja pareja. Noin 1500mk vanhaa rahaa menee väkisinkin. Samassa teholuokassa olevat muidenkin valmistajien vahvistimet on toteutettu joko näillä 6550-putkilla (jotka yleensä ovat niitä lähes kalleimpia) tai sitten hieman "heikkotehoisemmilla" 6L6-putkilla. 6L6:t ovat halvempia jo ihan yleisyytensäkin vuoksi (niitä on myös monissa kitaravahvistimissa pääteputkina), mutta toisaalta esim. Mesa/Boogien Bass 400+-nupissa niitä 6L6:ia on 12 kpl.

Onneksi on hyviä putkinuppeja vähemmilläkin tehoilla, kuten Ampegin V-4B ja Monster 120W. Molemmissa siis muistaakseni 4x6L6.

Eli täysputkinuppia harkitsevan kannattaa ottaa tämäkin näkökanta huomioon aprikoinnissaan, sillä paljon soittavan kannattaa varautua n.1000-2000mk vuotuisiin käyttökuluihin jos pitää pääteputkien vaihtovälinä yhtä vuotta. Tosin nämä kaikki ovat verovähennyksiin kelpaavia kuluja, eli ei aivan kaikkea ei tarvitse "omasta pussista" kustantaa jos soittohommia tekee työkseen.

Etuasteputkien vaihtoväli on onneksi huomattavasti pidempi ja etuasteputket (yleisimmin 12AX7) ovat reilusti halvempia, eli siltäkin kannalta voi putkietuaste/trankkipääte-tyyppinen nuppi olla hyvä kompromissi jos putkisoundia halajaa. Minun kokemukseni mukaan hyviä tällaisia hybridivahvistimia ovat mm. Ampeg SVT3Pro, Ashdown, Hartke. Tärkeintä on itse testailla ja löytää juuri se omaan käyttöön parhaalta tuntuva laite!
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Pallisti
09.03.2003 10:20:39
Minun mielestäni nykyään bassolle tehdään niin hyviä ja kooltaan pieniä trakkuvahvistimia, että mielestäni kannattaa miettiä kaksi kertaa, kannattaako sijoittaa hirmusesti rahaa johonkin täysputkinuppiin, johon pitää tehdä putkiremppoja ja roudaamisessa tulee ongelmia.

Onhan se tietysti niin, että kannattaa hommata sellanen vahvistin, mistä tykkää.

ps.kyllä mä voisin ottaa sellasen Ampegin 350w täysputkihässäkän. Pääsin kerran soittelemaan sellaisella nupilla, joka oli kytkettynä Ampegin rantasaunaan. Melkein tuli lusikallinen housuun.
Täysii ja ihan vi*un nopee.. www.collarbone.tk
absqua
09.03.2003 11:03:45
Minun mielestäni nykyään bassolle tehdään niin hyviä ja kooltaan pieniä trakkuvahvistimia, että mielestäni kannattaa miettiä kaksi kertaa, kannattaako sijoittaa hirmusesti rahaa johonkin täysputkinuppiin, johon pitää tehdä putkiremppoja ja roudaamisessa tulee ongelmia.

Järkipuhetta sinänsä. Putket ovat kulutustavaraa ja putkikoneet painavat aivan holtittomasti. T.nimim."kokemusta on"

...Vaikka en minä kyllä omista gorillan kokoisista kamoistani luopuisi. Ehkä sitten vanhana patuna kun selkä pettää... ;-)

Soittokamoissa kun on paljolti kyse fiilisasioista. Jos oma instrumentti ja vahvistin on sellainen joka hyvällä tavalla ruokkii omaa luovuttaa soittajana, niin siltä kannalta katsottuna on toisarvoista se onko siellä putket vai transistorit tai painaako se 20 vai 45kg.
Esko Deel
09.03.2003 11:22:15
Mulla on Hughes & Kettnerin BassBase 600, jossa on putkietunen ja trankkupääte. Kyllä siitä saa ihan kivasti putkimurinaa kun napista kääntää. Itseasiassa siitä on hankalampi saada ultraclean soundia.

Hyvä nuppi.
Sanomattakin selvää...
Pallisti
09.03.2003 11:40:15
Kun nyt niistä etuasteputkista on ollut puhetta.. NIin kuinka usein niitä suunnilleen pitää vaihtaa, ja millaisissa hinnoissa etuasteen putket likkuu?
Cornflake
10.03.2003 09:26:44
absqua:
siltäkin kannalta voi putkietuaste/trankkipääte-tyyppinen nuppi olla hyvä kompromissi jos putkisoundia halajaa. Minun kokemukseni mukaan hyviä tällaisia hybridivahvistimia ovat mm. Ampeg SVT3Pro, Ashdown, Hartke.

Minulla ei ole paljoa käytännön kokemusta putkipeleistä bassopuolella ja näin olen itsekin asian kaavaillut. Eli kunhan valuuttavaranto karttuu niin tuollainen Ampegin SVT3PRO voi olla lähellä sitä mitä haluan. Täysputkipeliä en em. syistä halua.

Aika kaukana se tosin vielä on. Tarkemmin sanottuna karvan alle 10 000 markan päässä=) Vain hullu pistää noin paljon rahaa kiinni, mutta eikait tässä muukaan auta...

Tärkeintä on itse testailla ja löytää juuri se omaan käyttöön parhaalta tuntuva laite!

Tämä kruunasi muutenkin mainion postauksesi. Kun oston hetki lähenee pitää muistaa tutkia muutkin vaihtoehdot tarkkaan ja käytännössä.

Esko Deel:
Mulla on Hughes & Kettnerin BassBase 600, jossa on putkietunen ja trankkupääte. Kyllä siitä saa ihan kivasti putkimurinaa kun napista kääntää. Itseasiassa siitä on hankalampi saada ultraclean soundia.

Hyvä nuppi.

H & K tuntuu aina saavan tuollaista palautetta. Eli muriseva / räkäinen soundi. Mikä ei todellakaan olisi yhtään hassumpi juttu.
No ei se nyt niin justiinsa ole...
RikuTheMan
10.03.2003 13:22:17

Minun kokemukseni mukaan hyviä tällaisia hybridivahvistimia ovat mm. Ampeg SVT3Pro, Ashdown, Hartke.

Hartken 3500 nupissa on ainakin varsin kätevä putki-trankku etuaste-systeemi. Sekä putki että trankku etuaste,j joihin molempiin on omat säätöpotikat. Antaa aika laajan soundimaailman. Tosin, menee hetki ennen kuin oppii löytämään juuri mitä hakee. Putki etu + trankku pääte + graafinen EQ ja kompura, ja saa aikaiseksi aika mageita soundeja. Antaa ainakin ihan riittävästi mahdollisuuksia. Toinen asia onkin, että löytääkö soittaja sen haluamansa "grooven". Oikea meiniki on vähintään yhtä paljon soittajasta kuin styrkasta kiinni.
Basifisti...
Pahisguy
10.03.2003 18:06:08

Hartken 3500 nupissa on ainakin varsin kätevä putki-trankku etuaste-systeemi. Sekä putki että trankku etuaste,j joihin molempiin on omat säätöpotikat. Antaa aika laajan soundimaailman. Tosin, menee hetki ennen kuin oppii löytämään juuri mitä hakee. Putki etu + trankku pääte + graafinen EQ ja kompura, ja saa aikaiseksi aika mageita soundeja. Antaa ainakin ihan riittävästi mahdollisuuksia. Toinen asia onkin, että löytääkö soittaja sen haluamansa "grooven". Oikea meiniki on vähintään yhtä paljon soittajasta kuin styrkasta kiinni.

Pakko kyllä myöntää että tykkään tuosta nupista´, puolisen vuotta oon tuommosella soittanu. En oo vaan kokeillu saaja oikein kunnon putkimurinaa pihalle, pitänee kokeilla. Ja mölyä lähtee ihan kiitettävästi;)
absqua
10.03.2003 18:28:12
Toinen asia onkin, että löytääkö soittaja sen haluamansa "grooven". Oikea meiniki on vähintään yhtä paljon soittajasta kuin styrkasta kiinni.

Niinpä. Tuo on se asia joka meiltä monilta, varsinkin vähänkään enemmän itse soittokamoista kiinnostuneilta, saattaa unohtua!

Sen veran tekee mieli vielä nokittaa että väitän meiningin / grooven / mitäsanaasiitähaluaakaankäyttää olevan ainakin 85% soittajasta kiinni ja kamat ovat vain pieni osa sitä kokonaisuutta, ne ovat vain väline. Puutteellisilla ja jopa paskoillakin kamoilla pelimies saa loihdittua ainakin jotakin toimivaa, ei ehkä hanhenrintaa madeirakastiikkeella, mutta maistuvan makaroonilaatikon kuitenkin. ;-)
Pallisti
10.03.2003 19:17:48
Minkä hintainen mahtaa olla Hartken 3500 nuppi?
Cornflake
10.03.2003 20:01:23
Pallisti:
Minkä hintainen mahtaa olla Hartken 3500 nuppi?

*köh* *KÖH* *Ghuughle!*;-)

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-120992.html
Pallisti
10.03.2003 20:04:43
Pallisti:

*köh* *KÖH* *Ghuughle!*;-)

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-120992.html

"A N T E E X I! Ei se näin pitänyt mennä, mutta menipä silti"
Njoo.. Kiitti! Paljonkohan tollasella hartkella olisi käytettynä hintaa, näin Suomessa?
Cornflake
10.03.2003 20:15:01
"A N T E E X I! Ei se näin pitänyt mennä, mutta menipä silti"
Njoo.. Kiitti! Paljonkohan tollasella hartkella olisi käytettynä hintaa, näin Suomessa?

(Oli pakko;-)

Käytettynä ei ainakaan 5 min guuglauksella löytynyt.

Kait tuosta T:n hinnasta voi jotain suuntaviivoja vetää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)