pehko 06.02.2005 16:33:07 | |
---|
varmaan joku viulubasso...sellanen millä Beatlesin paulkin soitteli...käsittämätön tekele suoraansanoen. Anders Fridéniä lainaten, "Jos et tykkää, älä kuuntele" |
Incarnation 06.02.2005 17:26:03 | |
---|
varmaan joku viulubasso...sellanen millä Beatlesin paulkin soitteli...käsittämätön tekele suoraansanoen. Tuo unohtui omasta listastani. Aivan hirveä! Rest in peace Dime |
hollstro 06.02.2005 17:30:08 | |
---|
Leo ei tosin ollut ensimmäinen, joka keksi sähköbasson. Mutta aivan nerokkaana teollisena muotoilijana häntä kyllä pidän Kyllä mun mielestä keksi. Hän oli tietääkseni ensimmäinen joka laittoi basson poikittain, ripusti sen soittajan kaulaan ja laittoi siihen vielä otelautanauhat. Aikaisemmat viritykset olivat sähköistettyjä ja pienennettyjä kontrabassoja. |
Teijo K. 06.02.2005 20:20:59 | |
---|
Kyllä mun mielestä keksi. Hän oli tietääkseni ensimmäinen joka laittoi basson poikittain, ripusti sen soittajan kaulaan ja laittoi siihen vielä otelautanauhat. Aikaisemmat viritykset olivat sähköistettyjä ja pienennettyjä kontrabassoja. Ei kylläkään, ja kyseessä ei ole edes mielipidekysymys. En nyt muista ulkoa nimiä ja päivämääriä, mutta sähköbassosta on olemassa muistaakseni noin 10v Leon suunnitelmaa varhaisempi malli. Olisiko ollut Vertical Bass. Nykykatsannossa aika modernin näköinen, sellainen viisikulmio muistaakseni. Mutta siis lankkumallinen sähköbasso. Pienempi kuin Leon tuleva malli, huomattavasti. Voin yrittää kaivaa tuolta sen BassPlayerin jossa asiaa selviteltiin. |
elbowski 06.02.2005 20:44:25 | |
---|
Bronco bass. Aivan kauhea. Samaten nuo Gibsonin SG-bassot, ja toki kaikki hevikirveet. ''no missä mä oon kauhee GAS'' -Putte
Ei kai se vaan ollut... Pastilli??? | IMIK #25 |
Ei kylläkään, ja kyseessä ei ole edes mielipidekysymys. En nyt muista ulkoa nimiä ja päivämääriä, mutta sähköbassosta on olemassa muistaakseni noin 10v Leon suunnitelmaa varhaisempi malli. Olisiko ollut Vertical Bass. Nykykatsannossa aika modernin näköinen, sellainen viisikulmio muistaakseni. Mutta siis lankkumallinen sähköbasso. Pienempi kuin Leon tuleva malli, huomattavasti. Voin yrittää kaivaa tuolta sen BassPlayerin jossa asiaa selviteltiin. Näyttää se mielipidekysymys olevan. Tässä on mielenkiintoinen artikkeli aiheesta ja sen koko pointti on todistella että Leksa ei ollut ensimmäinen sähköbasson keksijä. http://www.vintageguitar.com/brands/details.asp?ID=46 Keksinnöllä ei ole merkitystä jos sitä ei omaksuta tai sille ei ole mitään käyttöä. Keksihän Leonardo Da Vinci mm. helikopterin ja konekiväärin. Kummallakaan vain ei ollut käytännössä mitään tekemistä toimivien laitteiden kanssa. Samalla tavoin voi todeta että fender Precision oli, jos ei ensimmäinen umpirunkoinen sähköbassokitarakeksintö, niin ainakin ensimmäinen sen verran toimiva että siitä tuli kaupallinen menestys. Tätä ei voi mitenkään kiistää. |
Teijo K. 06.02.2005 21:27:49 | |
---|
Näyttää se mielipidekysymys olevan. Tässä on mielenkiintoinen artikkeli aiheesta ja sen koko pointti on todistella että Leksa ei ollut ensimmäinen sähköbasson keksijä. http://www.vintageguitar.com/brands/details.asp?ID=46 Keksinnöllä ei ole merkitystä jos sitä ei omaksuta tai sille ei ole mitään käyttöä. Keksihän Leonardo Da Vinci mm. helikopterin ja konekiväärin. Kummallakaan vain ei ollut käytännössä mitään tekemistä toimivien laitteiden kanssa. Samalla tavoin voi todeta että fender Precision oli, jos ei ensimmäinen umpirunkoinen sähköbassokitarakeksintö, niin ainakin ensimmäinen sen verran toimiva että siitä tuli kaupallinen menestys. Tätä ei voi mitenkään kiistää. Juu, tuolla ei ollut kuvia siitä ensimmäisestä tai varhaisemmasta bassokitarasta, mutta tuo mallipiirustus ei ollut sinne päinkään. Sellainen yksityiskohta, että Leo ei todennäköisesti tiennyt aiemmasta mallista mitään. Ei olisi ensimmäinen kerta kun kaksi ihmistä keksisivät saman asian suurinpiirtein samaan aikaan toisistaan tietämättä. Ja Leon lahjakkuutta nimenomaan teollisena muotoilijana todistaa se, että hänen tuotteensa oli paitsi käytännöllinen, myös valmis teolliseen sarjatuotantoon. Niin siinä BP -artikkelissa oli, että näitä aiempia sbassoja oli mennyt kaupaksi joitakin kappaleita. Ja omistajillaan olivat ihan keikkakäytössä. Eli vertaus Leonardon helikopteriin ontuu tuossa kohtaa, kun Leonardon pelillä tuskin kukaan on varsinaisesti lentänyt. Edelleenkään en näe tässä mielipidekysymystä. Vaan asian voi tarkistaa kalenterista. Yritän ensiviikolla kaivaa sen lehden esille. |
Rämppy 08.02.2005 09:45:26 | |
---|
Jos Jimppa olisi aikoinaan Montereyssa sytyttänyt nuotion vaikka Danelectrolla, olisi rockestetiikka nykyisin aika erinäköistä. Menee kitaroiden puolelle ja muutenkin off-topiciksi, mutta menköön... Legendan mukaan Fender harkitsi joskus 1965-67 tienoilla vakavasti Stratocasterin valmistuksen lopettamista, koska ko. kitara oli auttamatta vanhanaikainen kantri-, surf- ja rautalankakitara ja myyntiluvut pahassa laskussa. Kitara oli ikään kuin menneen talven lumia. Straton futuristiset muodotkin miellettiin tuolloin vanhahtavaksi sputnik-kauden muodiksi. Hipit ja halusivat Gibsoneita ja Rickenbackereita. Etenkin puoliakustiset kitarat olivat trendikkäiden soittajien suosiossa ja Fenderkin uskoi enemmän Jaguariin ja Jazzmasteriin. Saman legendan mukaan se, että Henkka valitsi soittimekseen Straton, esti tuotannon katkeamisen. Mene ja tiedä... Joka tapauksessa ko. malli on historiansa aikana ollut "futuristinen uutuus", sitten auttamatta vanhanaikainen luuserikitara, myöhemmin toimivaksi ja monipuoliseksi tunnustettu työkalu, ja lopulta klassikko ja rock-ikoni. Vähän saman tyyppistä, joskin huomattavasti tasaisempaa, latua on kulkenut myös Presicion-basson historia. Tosin ennen vanhaan hyviä bassomalleja oli todella vähän tarjolla, joten Fenderbassot eivät koskaan olleet totaalisen "out". Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy? |
vanttera 08.02.2005 09:56:33 | |
---|
Sähkö pois soittimista - takapakkia Saatanalle! |
Son of northern darkness 11.02.2005 19:24:08 | |
---|
Ei voi sanoa, mikä on kauhein. Kauneus on katsojan silmissä. |
Son of northern darkness 11.02.2005 19:34:27 | |
---|
Ei voi sanoa, mikä on kauhein. Kauneus on katsojan silmissä. Tai kauheus. (tässä tapauksessa) |
PasiB 11.02.2005 20:13:26 | |
---|
|
pardy 11.02.2005 20:57:45 | |
---|
Basisti. |
Joonas 11.02.2005 22:05:53 | |
---|
Se perkele, joka keksi tehdä telecasterin mallisen basson, ansaitsisi jonkinsortin rangaistuksen. Ja mun on pakko tähän väliin heittää, että mun warwickin nelikielinen corvette on just bueno basso mun käyttötarkotuksiin. Sillä voi soittaa niin humppaa, kansanmusiikkia kuin rokettirollia ilman, että maallikot tajuaa vieroksua sitä. Yleensä saa päinvastoin kehuja. Heviä en kyllä soita... Myös ergonomiselta kannalta loistava; kevyt ja helpposoittoinen (tosin hivenen kaulapainoinen, mutta sitä ei huomaa kunnon nahkahihnan kanssa). Tämä ei nyt ollut mikään warwickin puolustuspuhe, vaan kiteytinpä siinä ne ominaisuudet, mitä tavallaan ulkonäöllisesti ja ergonomisesti bassolta haen. Soundi vois olla parempi, mutta nykyaikaisten vahvistimien, efektien yms. kanssa ei sillä lähtösaundilla niin väliä ole :) (paitsi että mä en juuri efektejä käytä) Joonas. Moon vanha kettu. |
hollstro 12.02.2005 09:55:40 | |
---|
Se perkele, joka keksi tehdä telecasterin mallisen basson, ansaitsisi jonkinsortin rangaistuksen Eli Leo Fender. Leo ansaitsee kiistämättöman kunnian kaikkien aikojen kitara- ja bassosuunnitelijana, teollisena muotoilijana ja valmistetavuuden ideanikkarina. Ilman Leoa olisi maailma bassonsoittajan näkökulmasta aivan erilainen. Warwickin "suunnittelijoista" ei voi sanoa ihan samaa. Mullakin on aikanaan ollut yksi varhainen Warre, Streamer. Munaton laite ja siksi sai mennä. Sen bodyn muoto oli muuten pöllitty kokonaan Spectorilta. |
Niskamies 12.02.2005 10:02:52 | |
---|
Meitsi on meshissä. |
Incarnation 12.02.2005 10:13:13 | |
---|
Rest in peace Dime |
rattledad 12.02.2005 11:36:56 | |
---|
Eli Leo Fender. Leo taisi olla siinäkin suhteessa fiksu, ettei keksinyt käyttää telecaster-kitaran bodyn muotoa bassoissa ennen kuin vasta G&L:ssä. " How would broken find the bones?" - Lucinda Williams: World Without Tears |
elbowski 12.02.2005 12:46:37 | |
---|
Voi Wil-J minkä menit tekemään! Mun mielestä toi on ihan makee. ''no missä mä oon kauhee GAS'' -Putte
Ei kai se vaan ollut... Pastilli??? | IMIK #25 |
Teijo K. 12.02.2005 13:39:51 | |
---|
Mun mielestä toi on ihan makee. Nyökkäilyä. Persoonallinen lähestymstapa muotoiluun. Ennemin minä tuollaisella soitaisin kuin esm. stankku Warrella tms. |