Aihe: Apua kitaran hankkimiseen
1 2 3 4
tiita
05.02.2005 17:16:13
Tämmöinen sikanätin näköinen Ibanez pisti kerran silmään (yritin hakea käytettyjen Talmaneiden hintoja mutta eihän niitä paljoa liiku käytettyinä):

http://www.beatman.fi/products.php?p=7afe2c

Nätti on kyllä. Ja ilmeisesti kitara on hyväkin?

Entäpä jos ostaisi tuollaisen (179€) ja tämän http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-174232.html (30€)?
Onko sillä väliä millainen vahvistin on? Siis käykö millainen vahvistin vain kitaraan kuin kitaraan?
Olli S.
05.02.2005 17:24:06

Nätti on kyllä. Ja ilmeisesti kitara on hyväkin?

Entäpä jos ostaisi tuollaisen (179€) ja tämän http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-174232.html (30€)?
Onko sillä väliä millainen vahvistin on? Siis käykö millainen vahvistin vain kitaraan kuin kitaraan?

Ei sillä ole muuta väliä kuin se, että huonot vahvistimet kuulostavat kauheilta. Warlock-ehdotuksesta päätellen aiot soittaa paljon säröillä, joten en Harley Benton-vahvistinta suosittelisi suurin surminkaan. Minun ehdotukseni:
Säästä vielä jonkin aikaa
-Yamaha Pacifica 112 tai 012
-Roland Microcube tai se Behringer.
Pacificassa on tallassa kaksikelainen mikki, joka toimii säröilläkin hyvin.
012 ja microcube maksaisi 280+postikulut. Behringerin kanssa tuo kitara olisi 240. Lisää laitettava raha ei olisi ylitsepääsemätön jälkimmäisessä, eikä huonot kamat alkaisi heti harmittamaan.
"Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani. Ostakaa LTD!
Kumiankka
05.02.2005 17:28:34
Kitaravahvistin on kitaravahvistin. Tosin tämä 30 euron tarjousvahvistin epäilyttää ja pahasti. Nämä halvimmat pikkuvahvarit, jopa nimekkäät merkitkin on tosi huonoja. Jos pikkuvahvaria pääsisi valitsemaan, niin katsoisin noita edellä muiden suosittelemia, tai sitten käytettyjä. Hinta ei ole paha mutta eipä todennäköisesti enemmän arvoinen. Kahdeksan tuumainen kaiutin olisi jo vähän räyhäkkäämpi.

Odottelisin myös vielä josko joku kitaristi ja mnettiläinen olisi käpäillyt tällaista Ibanezia
...And Justice For All
05.02.2005 17:30:08
Toi crate on hirvitys. Rahat menee täysin hukkaan. Tuo behringer gm-108 on ihan huipputavaraa tuohon craten gx-15 verrattuna. Molemmat olen omistanut ja mielipiteeni on tämä.

no, jokasella oma mielipide
...And Justice For All
Spez
05.02.2005 18:00:15 (muokattu 05.02.2005 18:03:17)
Toi crate on hirvitys. Rahat menee täysin hukkaan. Tuo behringer gm-108 on ihan huipputavaraa tuohon craten gx-15 verrattuna. Molemmat olen omistanut ja mielipiteeni on tämä.

Behkusta en tiedä, mutta kyllä joku Rolandin Cube on ihan omaa luokkaansa verrattuna tuohon Crateen, Cubella tulee usein soiteltua paikallisessa musakaupassa kitaroita rimputtaessa, ja Cratea taas kaverin luona. Cratesta ei nyt keksi yhtään hyvää sanaa, taino, helppo roudata? Harmi että Cube tuollainen maksaa 100e, ja sillä toisella satkulla ei kummoista kitaraa hommata. Käytetty Squierin strato tietty voisi irrota, ja se on ihan oikea soitin kuitenkin.
Moshaus ilman lettiä on kuin tietokone ilman nettiä! Skädäm, Jason Becker määrää.
punk
05.02.2005 18:13:42 (muokattu 05.02.2005 18:14:41)
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-174232.html (30€)?

toi vahvistin on toden näköisesti ihan lelu hinnasta ja merkistä päätellen. en suosittele.
E: ja kyllähän kaikkien vahvistimien ja kitaroiden pitäisi sopia yhteen.
we fight to live we live to fight
rattledad
05.02.2005 18:25:50 (muokattu 05.02.2005 18:59:11)

ei ei ei ikinä stereoitten kanssa. stereot posahtaa heti! :)

Sitten ei varmaan kannata kokeilla !!! Ainakaan hyviin.

(Omiin vanhoihin stereoihin olen tosin soittanut bassoa ilman vaurioita, mutta kovaahan ei tietysti voi soittaa...)
" How would broken find the bones?" - Lucinda Williams: World Without Tears
...And Justice For All
05.02.2005 18:33:46
Sitten ei varmaan kannata kokeilla !!!

(Omiin vanhoihin stereoihin olen tosin soittanut bassoa ilman vaurioita, mutta kovaahan ei tietysti voi soittaa...)

en oo kokeillu onneks... tiedän vaan miten siinä käy...;)
...And Justice For All
miktol
06.02.2005 10:35:47
Mulla olis tällainen ehdotus:

Kitaraksi Harley Benton tele (105 euroa):
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … nton_hbt16be_egitarre_prodinfo.html

Vahvistimeksi Behringer GM108 (62 euroa):
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … _gm108_egitarrencombo_prodinfo.html

Tämän hintaisia olisivat siis minun ehdotukseni:
Harley Benton + Behringer + postikulut = 187 euroa
Harley Benton + Vox + postikulut = 204 euroa

Minusta tämä Deeveen ehdotus kuulostaa hyvältä. Tässä kuitenkin oma ehdotukseni:

KITARA:
======
Sama kitara. Kitara on halpa ja silti runko on puuta (usein halvoissa vaneria). Tallassa näkyy olevan erillinen säätö joka kielelle, joten tarkka säätäminen on helppoa. Kitara kannattaakin säädättää aluksi, jotta se soisi vireisesti ja olisi helpposoittoinen. Jos kielet ovat liian korkealla, soittaminen on aloittelijalle (ja taitavammallekin) raskasta ja hankalaa. Säädättäminen ei ole kallista, eikä vie paljon aikaa. Itse säädän aina itse, joten en osaa sanoa tarkkaa hintaa. Ehkä joku muu osaisi tämän kertoa?

Tälläisella kitaralla pääsee varmasti alkuun. Yksikelaisissa mikrofoneissa on aina hieman ohut soundi, mutta toisaalta... aito tele on erittäin käytetty malli muusikoiden keskuudessa juuri tuon soundinsa vuoksi. Halvoissa kitaroissa on aina halvat mikit, mutta ei soundi silti välttämättä ole huono.

Tälläisen kitaran voisin itsekin ostaa, jos noita ei olisi jo useampia ja olisi edullisen kitaran tarve. Uskoisin kitaran hinta-laatusuhteen olevan hyvän. Jos kitarassa olisi ongelmia vireessä pysymisen kanssa, niistä selviäisi todennäköisesti vaihtamalla virityskoneiston (virittimet saa n. 20-30 €:lla ja vaihtaminen on helppo homma).

VAHVISTIN:
=========
Behringerin GM-108 -vahvistin kuulostaa myös järkevältä hankinnalta. Vahvistimessa on kuulokeliitäntä, joten sillä voi soitella muuta perhettä häiritsemättä. Kävin viime viikolla musiikkiliikkeessä kokeilemassa pieniä vahvistimia päätettyäni hommata itselleni pienen harjoitusvahvistimen olohuoneen nurkkaan. Soittelin useampaa mallia ja Behringerin pikkuvahvistin yllätti hyvällä soundillaan. Tosin malli oli GX-108, mutta en usko noiden kovin paljon sisuskaluiltaan toisistaan eroavan.

Tällaista siis kokeilin: http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … sn=0c4417c3df8aea6512f312fa80103e88

EFEKTILAITE:
==========
Harkinnan arvoinen vaihtoehto vahvistimelle:

Jos aiot soitella lähinnä kuulokkeiden kanssa, kannattaa harkita jonkin pelkän efektilaitteen hankintaa, esim.
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_behringer_vamp_prodinfo.html
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … ringer_bass_vamp_lx1b_prodinfo.html

Tällaisissa laitteissa on paljon erilaisia efektejä, vahvistin- ja kaiutinmallinnuksia sekä monipuoliset säädöt. Laitteisiin voi kytkeä esim. cd-soittimen ja soitella levyn mukana kuulokkeet päässä. Näistä kahdesta suosittelisin kitarakäyttöönkin tuota Bass V-ampia. Siinä on selvästi paremmat puhtaat ja muutenkin monipuolisemmat soundit. V-amp II:sessa on kovin säröpainotteiset soundit.

Klikkaa alla olevasta linkistä löytyvää kuvaa, niin näet tarkemmin laitteen säädöt:
http://www.behringer.com/LX1-B/index.cfm?lang=ENG

Tällainen efektilaite on helppokäyttöinen ja kuulostaa PALJON paremmalta kuin huono vahvistin. Monet soundit kuuluvat stereona. Tällaisen laitteen voi kytkeä myös stereoihin ja soitella stereoiden kaiuttimien kautta eli et tarvitse vahvistinta. Parhaalta tällainen laite kuulostaa kuitenkin kuulokkeiden kautta soitettuna.

Laitteesta löytyvät kaikki yleisimmin tarvittavat efektit: särö, chorus, flanger, delay ja reverb ym. Pelkässä vahvistimessa on aika pelkistetyt soundit ja uskoisin, että tällaisesta efektilaitteesta olisi sinulle hyvin paljon enemmän iloa.

EHDOTUKSENI:
===========
Harley Benton Tele: 105 €
Behringer Bass V-amp: 105 €
postikulut: 20 euroa
----------------------------
Yhteensä: 230 €
miktol
06.02.2005 13:59:25 (muokattu 06.02.2005 14:02:04)
Mitä eroa on tällä efektilaitteella ja vahvistimella? Onko se niin, että vahvistimella ei voi soittaa kuulokkeiden kanssa, mutta efektilaitteella voi?

Useissa pienissä vahvistimissa on myös kuulokeliitäntä, niin myös tuossa Behringerin GM-108:ssa. Kuulokkeiden kytkeminen liitäntään "sulkee" kaiuttimen, jolloin ääni tulee vain kuulokkeiden kautta.

Vahvistin vain vahvistaa äänen kovemmaksi, mutta ei muuta kitaran ääntä varsinaisesti mitenkään.

Efektilaite muokkaa kitaran ääntä ja lisäksi vahvistaa kitarasta tulevan äänen (äänenmuokkauksen voi tietysti myös ohittaa). Efektilaitteesta kuitenkin puuttuu kovaääninen, joten se pitää kytkeä kiinni johonkin että äänen kuulee. Efektilaitetta käytetään yleensä joko kuulokkeilla soitettaessa tai sitten yhdessä vahvistimen kanssa (liitetään esim. kitaran ja vahvistimen väliin). Efektilaitteissa on usein linjaulostulo, jota kautta sen voi kytkeä esim. suoraan stereoihin, jolloin ääntä voi kuunnella stereoiden kaiuttimien kautta.

Tuommoisella moniefektilaitteella saadaan aikaan kaikenlaisia jänniä soundeja. Chorus lisää kitaran ääneen ikäänkuin toisen kitaran (kuoron), Flanger saa äänen kiertämään jännästi, Reverb lisää kaiun ääneen, Tremolo saa äänen väpättämään jne.
elbowski
06.02.2005 15:53:42
Vahvistin: Roland Microcube (n. 90-120 €)
Kitara: Yamaha Pacifica 012 tai 112 tai Tuo HB:n Tele.
''no missä mä oon kauhee GAS'' -Putte
Ei kai se vaan ollut... Pastilli??? | IMIK #25
Jungleman
06.02.2005 16:13:58

Tämä yhdistelmä vaikuttaisi erinomaisen hyvältä aloittelijalle. Minulla on ollut MicroCube viime kesästä, kotona soitan nykyään vain sillä. Hyvä soundi pienellä volyymilla, älyttömän näppärä ja monikäyttöinen, toimii jopa keikkakäytössä.

HB:n halpisteleä olen hieman ihmetellyt: hinta on jo aivan naurettava. Onko kukaan tilannut sellaista ja kokeillut, onko siitä mihinkään?
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
tiita
06.02.2005 16:17:59
Eli periaatteessa, jos haluan vain soittaa niin minun kannattaa ostaa mieluummin vahvistin kuin efektilaite? Koska en kuitenkaan halua aina soittaa kuulokkeiden kanssa.
tiita
06.02.2005 16:23:57

Onko tuo vahvistin tämä: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_roland_micro_cube_prodinfo.html

Tuo olisi varmasti hyvä, jos se käy keikkakäyttöönkin.
Jungleman
06.02.2005 16:26:07
Eli periaatteessa, jos haluan vain soittaa niin minun kannattaa ostaa mieluummin vahvistin kuin efektilaite? Koska en kuitenkaan halua aina soittaa kuulokkeiden kanssa.

Juuri näin. Efektit ovat kivoja, mutta niiden kanssa ehtii säätää aikanaan. Sitäpaitsi esim. MicroCubessa on sisäänrakennettuina myös jokunen efekti sekä erilaisia säröjä, niillä pärjää jo pitkälle.
deevee
06.02.2005 16:35:30
HB:n halpisteleä olen hieman ihmetellyt: hinta on jo aivan naurettava. Onko kukaan tilannut sellaista ja kokeillut, onko siitä mihinkään?

Kirjoitin tuosta jo aikaisemmin tässä ketjussa:

"Tilasin tuollaisen ja sain sen tällä viikolla. Erittäin asiallinen peli hintaansa nähden. Esim. otelaudan nauhojen päät on hiottu aivan täydellisesti, paremmin kuin omassa Squierissani, josta sentään kitaraliikkeen myyjä itse on hionut nauhat kuntoon. Kitaran ulkonäkökin on varsin miellyttävä ja mikit pelittää (kaulamikki tosin hieman tukkoinen). Kitara pysyy myös vireessä kohtalaisen hyvin. En tiedä, onko telecaster-tyylinen kitara paras mahdollinen aloittelijalle, ehkä paremmin sopisi stratocaster, mutta tämä tele (ainakin omani) on kyllä reilusti hintansa arvoinen."
do it
Jungleman
06.02.2005 16:42:18
Kirjoitin tuosta jo aikaisemmin tässä ketjussa

Jep, ja muistan nyt lukeneenikin sen jo aiemmin. *Ottaa silmän käteen*
elbowski
06.02.2005 16:52:14
Onko tuo vahvistin tämä: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_roland_micro_cube_prodinfo.html

Tuo olisi varmasti hyvä, jos se käy keikkakäyttöönkin.

noh, eihän tuon tehot riitä kuin kotisoitteluun mutta mikitettynä toki.

Mutta etköhän sitten kun alat keikkoja heittämään niin ole jo hankkinut isompaa vahvistinta?
''no missä mä oon kauhee GAS'' -Putte
Ei kai se vaan ollut... Pastilli??? | IMIK #25
tiita
06.02.2005 17:01:45
Mutta etköhän sitten kun alat keikkoja heittämään niin ole jo hankkinut isompaa vahvistinta?

Niinhän se taitaa olla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)