Aihe: Vasurit..
1 2
Noku
07.03.2003 20:54:53
Mitäs etuja/haittoja on havaittu olevan vasureilla jotka soittavat oikeakätistä skittaa? Kai siinä ees joku ero on.. ja sit jotain kuuluisia vasureita jos joku tietäs, Hendrixin lisäks siis..
"Face Your Fears, Live Your Dreams"
aon
07.03.2003 21:05:36
Mitäs etuja/haittoja on havaittu olevan vasureilla jotka soittavat oikeakätistä skittaa? Kai siinä ees joku ero on.. ja sit jotain kuuluisia vasureita jos joku tietäs, Hendrixin lisäks siis..

En tiedä vaikutusta, kun itse olen vasuri ja soitan vasurilla skitalla. Muita vasureita kitaristeja... no ainakin Albert King.
Niille, jotka pitävät tällaisesta - tämä on sellaista.
Aerodactev
07.03.2003 21:13:03
Mitäs etuja/haittoja on havaittu olevan vasureilla jotka soittavat oikeakätistä skittaa?

Mulla ainakin plektrakäsi (siis oikea) ei tottele aina kunnolla. Jos itse meinasit ruveta oikeakätisesti soittamaan kitaraa, niin treenata pitää todellakin. Helpommin olisin minäkin oppinut toisinpäin aloittamalla.
Veres! Ajaa sinun etsiä edelleen. Ajaa Google Kierrellä.
Ei eläinkokeille!
Congi
07.03.2003 21:36:12 (muokattu 07.03.2003 21:36:50)
Ei kai siinä oo mitään välii. Nollasta pitää kuitenkin joka tapauksessa aloittaa.
upa
07.03.2003 22:31:49

Eikös Kurt Cobain soitellut myös oikeakätisillä kitaroilla? Eroja..? No... yleensä volume- ja tonepotikat on tiellä, satulan urat pitää viilata/uusia koko satula, stratoissa piuha on myös tiellä, vibrakammen paikka hullusti yläpuolella tallaa.
fox
07.03.2003 23:04:22

..? No... yleensä volume- ja tonepotikat on tiellä, satulan urat pitää viilata/uusia koko satula, stratoissa piuha on myös tiellä, vibrakammen paikka hullusti yläpuolella tallaa.

Basistimme on vasuri ja sitä vuosia seuranneena joitakin huomioita - niin se soittaa oikeakätisen bassoa ja tarvittaessa myös kitaraa, itseasiassa kitaraakin tosi mallikkaasti, soinnut peilikuvina ja tuollaista. Sille ei tule yllämainituista muuta kuin tuo säätönuppien tiellä olo, tai paremminkin "piilossa" olo, koska sen bassot ja kitara on ihan normaalisti kielitetty!!?!
Suurin huoli eli murhe on se että soittimen täytyy olla symmetrinen eli Fenkun tms.bassoja se ei käytä, runko nähkääs..
eikä tosiaan vibrallista kitaraa epäsymmetrisellä rungolla. Kysyi siltä joku jollain keikalla asiasta mutta hän vaan totesi "Onko tässä muka jotain kummallista, näin minä olen aina soittanut." Eli täysin tottumis/opettelujuttu hänen mielestään.
upa
07.03.2003 23:36:28

Basistimme on vasuri ja sitä vuosia seuranneena joitakin huomioita - niin se soittaa oikeakätisen bassoa ja tarvittaessa myös kitaraa, itseasiassa kitaraakin tosi mallikkaasti, soinnut peilikuvina ja tuollaista. Sille ei tule yllämainituista muuta kuin tuo säätönuppien tiellä olo, tai paremminkin "piilossa" olo, koska sen bassot ja kitara on ihan normaalisti kielitetty!!?!
Suurin huoli eli murhe on se että soittimen täytyy olla symmetrinen eli Fenkun tms.bassoja se ei käytä, runko nähkääs..
eikä tosiaan vibrallista kitaraa epäsymmetrisellä rungolla. Kysyi siltä joku jollain keikalla asiasta mutta hän vaan totesi "Onko tässä muka jotain kummallista, näin minä olen aina soittanut." Eli täysin tottumis/opettelujuttu hänen mielestään.

Teidän basisti on selvästi epänormaali... ei vaiskaan...kaikki vaan ei totu/opi samalla tavalla kuin hän.
fox
08.03.2003 00:34:28

Teidän basisti on selvästi epänormaali... ei vaiskaan...kaikki vaan ei totu/opi samalla tavalla kuin hän.

Tottapa tuo. Siis ettei ehkä? helpolla opi, kuka tietää. Kyllä tuo toinenkin väittämä/huomio, tosin istuu hyvin bändiin josta seuraa että mitä ilmeisimmin koko bändi on selvästi... =)
fox
08.03.2003 00:57:53

... mitä v*ttua ajattelin ku äijä soittaa väärinpäinväärinpäin l. peilikuvana... pelästyin ja juoksin pois... ;)

Normaalihko reaktio moiseen. Arvaa onko meidän piitkän bändiuran aikana nähty muutaman kerran vastaavaa. :)
Tuli uus kitaristi bändiin ´bout viis vuotta sitten, ekoissa treeneissä basistimme nappas kitaran telineestä ja veti tiukkaa komppia kun piti joku biisin kulku kitaristille esittää. Uusi kaveri katsoi pitkään ja huokaisi "ei oo tottakaan". Tokihan se peilikuvana sointujen soittaminen ei äkkiseltään helppoa ole, toista kun sitä on "aina" tehnyt.
upa
08.03.2003 01:11:24

Normaalihko reaktio moiseen. Arvaa onko meidän piitkän bändiuran aikana nähty muutaman kerran vastaavaa. :)
Tuli uus kitaristi bändiin ´bout viis vuotta sitten, ekoissa treeneissä basistimme nappas kitaran telineestä ja veti tiukkaa komppia kun piti joku biisin kulku kitaristille esittää. Uusi kaveri katsoi pitkään ja huokaisi "ei oo tottakaan". Tokihan se peilikuvana sointujen soittaminen ei äkkiseltään helppoa ole, toista kun sitä on "aina" tehnyt.

Juuri näin... sen mikä nuorena poikana oppii sen kääkkänä taitaa... Jäikö uus kaveri "epänormaaliin" bändiinne?
fox
08.03.2003 01:40:20

Jäikö uus kaveri "epänormaaliin" bändiinne?

Jäi toki. Mottomme on "You can check out any time you like but You can never leave... :) Tietenkin tulee sopia bändin sisäiseen ilmastoon ynnä olla muutenkin tolkun inehmo.
Osta tie (By the way), how do you define "normal"?
upa
08.03.2003 02:09:35

Jäi toki. Mottomme on "You can check out any time you like but You can never leave... :) Tietenkin tulee sopia bändin sisäiseen ilmastoon ynnä olla muutenkin tolkun inehmo.
Osta tie (By the way), how do you define "normal"?

Noniin... moka vei pohjan ajatuksestani... joku toinen kerta sitten.
Voiko normaalia määritellä?
arcana
08.03.2003 02:31:17
Eikös Robert Fripp ole vasuri ja soittele ihan oikeakätisten kitaroilla. En ole varma kyllä.
En minä itse nyt mitään suurempia haittoja ainakaan ole löytänyt tästä että soittelen "väärältä" puolelta. Mistäpä sitä tietää.
lxi
08.03.2003 03:17:25
Eikös Robert Fripp ole vasuri ja soittele ihan oikeakätisten kitaroilla. En ole varma kyllä.

On. Fripp siis on vasenkätinen mutta soittaa kitaraa oikeakätisesti. Hendrix puolestaan oli vasuri ja soitti vasenkätisesti, kun taas Albert King oli vasuri ja soitti vasenkätisesti JA kielet nurinpäin. Tapoja on siis monia.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
kivi
08.03.2003 07:06:58
Vuosikaudet edesmennyttä soittajatoveria katsoneena ja kuunnelleena pitää puuttua keskusteluun. Kaveri oli vasenkätinen, ja soitti oikeakätisesti, mikä harjoittelun alkuvaiheessa onkin palkitsevaa, kun soinnut löytää nopeammin ja "parempi käsi" on otelaudalla eli pystyy tekemään vaikka miten vaikeita kuvioita vähän sujuvammin kuin oikeakätiset kaverit ...mutta... mutta!

Oli kumpikätinen tahansa, niin aika pian (viimeistään muiden kanssa soittaessa) tulee vastaan se, etä pitääkin soittaa vähemmän. Silloin valttia ei niinkään oo se, että pystyy vaikeisiin kuvioihin, vaan että pystyy soittamaan vähän ja tarkasti. Ja tuossa vääräkätinen soitto kostautuu. Nimittäin, nythän on näppäilykätenä se "huonompi" käsi...

Aivan loistava "vääräkätinen" (eli vasuri joka soittaa oikeakätisesti) kitaristi Steve Morse on tuota monesti pohtinut, ja kertonut treenausvimmansa olevan ihan pakon sanelemaa. Kun ei se näppäilykäsi kuulemma pysy ruodussa, ellei sitä koko ajan harjoita.

Miten vain. Olen soittanut monien eri tavoin soittohommansa ratkaisseiden vasurien kanssa, ja ainoat jotka ovat selvinneet hommasta "vain" tavallisella määrällä treeniä, ovat olleet vasuria vasurina soittaneet, siis ihan peilikuvana. Mutta kaikilla muillakin yhdistelmillä on ihan mahdollista soittaa.

Aerodactev, sun asemassasi mä opettelisin soittamaan kitaraa molemmin päin. Ainakin jotenkuten. Siitä olis helppo sitten valita, kun jossain vaiheessa soittaminen ei enää oo niin tekniikasta kiinni, vaan enemmän korvien välistä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Noku
08.03.2003 10:36:32
Juu no ite oon vasuri ja soitan oikeakätisesti, sen takii toi pleku tuntuukin vähän hassulta varmaan... toisaalta taas en kunnolla plekua oo treenannu kovinpitkää aikaa ku aluks soittelin sormilla kynsillä näppäilemällä. Sormi näppäily tyylini ei ole kai se perinteinen mitä kirjoissa näkee vaan käytän siis vain etu- ja keksisorea, joskus ehkä nimetöntäkin... peukkua en koskaan.
Plekuun verrattaessa haitaksi olen havainnut että ehkä tosi nopeata pikkausta yhdellä kielellä ei saa tällä tyylillä onnistumaan, sen sijaan useampaa kieltä on paljon helpompi soittaa nopiasti. Tietty se myös kuulostaa hieman erilaiselta kuin plekulla soittaminen... mutta olen kuitenkin ajatellut opetella tuon plekun käytönkin vaikka se ehkä onki työn takana =)
"Face Your Fears, Live Your Dreams"
arancia
09.03.2003 19:29:38
Ite oon vasenkätinen ja soitan oikeekätisesti bassoa. Johtuen ehkä siitä että ensimmäinen basso jonka joskus koulussa sai käteen oli oikeakätinen eikä annettu muuta mahdollisuutta kuin soittaa sillä. Tuntu jotenkin loogiselta jatkaa niinpäin eikä vaihtaa yhtäkki soittoa vasenkätiseksi.
Jos et itse tiedä niin ei sitä kukaan puolestakaan päätä...
Mia
09.03.2003 20:23:05
Eikös Kurt Cobain soitellut myös oikeakätisillä kitaroilla?

Ainakin kaikki ne live-nauhotukset mitä mä oon nähny niin Cobain on aina soittanu vasuriskitoilla.

Eppu Normaalin Juha Torvinen on kans vasuri-kitaristi joka soittaa vasenkätisittäin. Muita ei nyt heti äkkiseltään tuu mieleen. McCartney tietysti soittaa bassoa vasureittain.

Ite vasurina aloin aikoinaan harjottelemaan oikeakätisittäin lähinnä sen takia, et faijan kaikki kitarat on "normaaleita" joilla siis treenaamisen alotin ja sit faijan oli helpompi mua opettaakin kun ei tarvinnu ajatella kaikkea peilikuvana. Sama juttu niillä muutamalla kitaratunnilla joilla kävin.

Aluks tietysti vaikka barre-sointuja treenatessa tuntu lohdulliselta, että just se vahvempi käsi oli kaulalla mut nykyään mä oon huomannu ton saman ongelman joka täällä on jo mainittukin, eli oikee käsi ei plektran kanssa toimi niin hyvin. Tietysti treenaamalla ja treenaamalla...

Onhan vissiin joillain malleilla ihan noita vasureille suunniteltuja malleja, joissa siis on kaikki sääntönupitkin oikeessa paikassa, mut aika pienen kysynnän takia hinnat on näkyny olevan aika korkeet verrattuna normaaleihin.

Ite koitin tossa pari vuotta sitten piruuttaani harjotella soittamista silleen väärin päin. Ei sormet totellu millään ja soinnut oli ihan hukassa. Tyydyn siis laiskaan oikeeseen käteen ja oon sitä yrittäny harjottaa esim. kirjottamalla oikeella jotain tai leikkaamalla saksilla väärällä kädellä yms. Pitkällä juoksulla ihan pientä kehitystä oon huomannu. Kannattaa siis kokeilla jos on sama ongelma. Tekee itestään niinku molempikätisen:)

Oon joskus funtsinu, et miksköhän meitä vasureitakin syntyy tänne oikeekätisten maailmaan. Mitä lie luonnonoikkuja sattunu jossain kehitysvaiheessa... Jossain joskus luki, et vasurit olis jotenki luovempia, kun ne käyttää enemmän oikeeta aivopuoliskoaan sen käden takia, jossa sit tehään kaikki luova ajatustyö. Tai jotain... Tottahan vasurina allekirjoitan edellisen ;) Hyvä me.
In the world where you can be anything-be yourself.
Mia
09.03.2003 20:26:40 (muokattu 09.03.2003 20:27:14)
Ite oon vasenkätinen ja soitan oikeekätisesti bassoa. Johtuen ehkä siitä että ensimmäinen basso jonka joskus koulussa sai käteen oli oikeakätinen eikä annettu muuta mahdollisuutta kuin soittaa sillä. Tuntu jotenkin loogiselta jatkaa niinpäin eikä vaihtaa yhtäkki soittoa vasenkätiseksi.

Vielä piti kommentoida, että mun mielestä on törkeetä, että ainakin kaikki mun tapaamani musamaikat on aina yrittäny tunkea vasureita siihen oikeekätisten muottiin. Onhan kuitenkin kaikissa soittimissa, niinku kitarassakin ihan mietitty logiikka, et miks sitä soitetaan niin päin kun nyt yleensä soitetaan. Myöhemmin sit tulee ongelmia, kuten tossa edellä kuvasin. Grrr...
In the world where you can be anything-be yourself.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)