Aihe: Millä paremmat soundit Hartkeen
1 2 3 4
Jonte
26.02.2003 09:10:07
Tulipa mieleen helpoin ja edullisin parannus: vaihda kielet flatwoundeihin. Tyypillisesti yläpää vähenee ja alapää tulee jämymmäksi. Etuna myös että ei tule siitä melua kun vasen käsi hankaa kieliä, sileästä pinnasta johtuen.

Lisäksi kielet kestävät jopa vuosia lähes saman kuuloisina joten ei tarvi olla kuolevia kieliä vaihtamassa joka välissä.

8=) !

Tätä kokeillaan heti, kun on seuraavan kielikeiton ja toisin päin kääntämisen jälkeen vara ostaa uudet kielet. Eikös flatwoundit ole myös sormenpääystävällisemmät.
Jokainen uusi päivä on entinen eilinen.
Maisteri
26.02.2003 09:25:18

Provosointi pelaa;)

Se riippuu paljon kalustosta ja haliuttavista soundeista että paljonko niitä tehoja sitte tarvii. Eivät varmasti oo käytösä kaikki watit koko ajan, ei puhettakaan, mutta säätövaraa on hyvä olla. Ja lisäksi tilanne on se, että basso tulee vaan omista kamoistaan, kitara omistaan, ja rummut ihtekseen, on senverran rupiset nuo laulukamat, ettei niihin kannata mitään mikittää. Näin siis tilanne kämpillä ja niillä muutamilla pikkukeikoilla. Riippuu paljon rumpalista mitä kukin tarvii.

Toki isot kamat on aina isot kamat, mutta kysehän oli pärjäämisestä, eli jos ei oo varaa/halua laittaa 1500-2500e bassovahvistinlaitteistoon, eikä tosiaan ole ihan ammatti-/huippumuusikko, saa tonnilla ja allekin (maksoin omastani 500e) settiä, jolla pärjää. Hinta-laatusuhde on siis stygessäni aivan loistava.

Jos olisin rikas, ostaisin varmaan jonkun Ampeg-pinon, mutta kun en ole.
Maisteri
26.02.2003 09:31:00

Siis ei ymmärtä? Kitaracombot mikitetty pikkukeikalla? Vai onko kyse akustisista?

En aluksi ymmärtänyt minäkään miksaajan ideaa, mutta ihan hyvä kokonaissaundi saatiin aikaiseksi. Eipä ainakaan videolla kovin huonolta kuulostanut. Tosin eihän videolla kuulosta mikään hyvältä, mutta...

Kyse oli ihan raskassoundisesta rokkikeikasta. Kitarakamat olivat: H&K 100W trankkunuppi+412 ja Laney 50W putkicombo.
Pallisti
26.02.2003 11:01:05

Siis ei ymmärtä? Kitaracombot mikitetty pikkukeikalla? Vai onko kyse akustisista?

En ole pikkukeikalla kokenut tai nähnyt sähkökitaracombon (tai nupin ja kaapin) mikittämistä koskaan tarpeelliseksi. Yleensä lähtee mökää ihan liikaa. Enemmänkin vaimennus ja huolellinen sijoitus on tarpeen.

Mun mielestä on aina tosi jees, jos pikkukeikallakin kitarat mikitetään. Lavamöykän jos saa pidettyä pienenä, niin PA:sta saa kipeen hyvät soundit sekä lavalle, että yleisölle. Tämä luonnollisesti vaatii myös HYVÄN miksaajan.
Täysii ja ihan vi*un nopee.. www.collarbone.tk
Maisteri
26.02.2003 16:25:26

Mun mielestä on aina tosi jees, jos pikkukeikallakin kitarat mikitetään. Lavamöykän jos saa pidettyä pienenä, niin PA:sta saa kipeen hyvät soundit sekä lavalle, että yleisölle. Tämä luonnollisesti vaatii myös HYVÄN miksaajan.

Niin, onhan siinä se hyvä puoli, ettei tartte pitää lavavolaa isolla. Tosin bassoa joutu vähän luukuttamaan ku tuli pelkästään combosta, mutta eipä se tuonu liikaa lavamökää.
Pahisguy
26.02.2003 19:05:03 (muokattu 26.02.2003 19:05:33)

Toki isot kamat on aina isot kamat, mutta kysehän oli pärjäämisestä, eli jos ei oo varaa/halua laittaa 1500-2500e bassovahvistinlaitteistoon, eikä tosiaan ole ihan ammatti-/huippumuusikko, saa tonnilla ja allekin (maksoin omastani 500e) settiä, jolla pärjää. Hinta-laatusuhde on siis stygessäni aivan loistava.

Jos olisin rikas, ostaisin varmaan jonkun Ampeg-pinon, mutta kun en ole.

Joo, varmaan saa, omistani pidän, nykynen pino on hinnaltan alle 1000€, vaikka laitoin nupin uutena. Eikä täsä ollu tarkotuksena mollata kenenkään vahvistimia vaan provosoida aikaan keskustelua aiheesta. Ja rikastumista tääläkin ootellaan, rantasaunahaaveet lämmittää jo mieltä;)

"rupia sääki rikaaksi niin saat kunnon pyörän" - Entinen kesätyönantajani, nykyinen miljonääri, kun pyörästäni puhkes kumi työpaikalla. Siitä lähtein on ollu tulevaisuudensuunnitelmat selvänä.
...Tätä joutilasta kavahtakaa...
Maisteri
26.02.2003 19:18:21

Joo, varmaan saa, omistani pidän, nykynen pino on hinnaltan alle 1000€, vaikka laitoin nupin uutena..

Mikäpä on tarkalleen ottaen tuo pinosi nimeltään?

Keskustelujen provosointihan on useimmiten vain hyvästä.
Pahisguy
26.02.2003 19:26:08 (muokattu 26.02.2003 19:28:41)

Mikäpä on tarkalleen ottaen tuo pinosi nimeltään?

Marsuiksi kutsuttu, vanhasta tavasta. Kokoonpano on hartke 3500 nuppi, ja marsun JCM800 joku mallin kaappi, 15" + 2x 10". Kaappia oon vähä värkkäilly ihtelle passelimmaksi, elementtejä oon vaihtanu tuoreempiin ja suodinta muutellu. Ei kyllä mikään hifi, mutta toimii mainiosti rokkikäytössä.

Edit, piti vielä kysästä että millä elementillä tuo sun combos on? Oon joskus nähäny jotain HH.n comboja, mutta ei sen tarkempaa muistikuvaa.
Maisteri
27.02.2003 12:07:19

Edit, piti vielä kysästä että millä elementillä tuo sun combos on? Oon joskus nähäny jotain HH.n comboja, mutta ei sen tarkempaa muistikuvaa.

15" elementillä. Siinä on kytkettävä pilli mukana, mutta enpä pidä sitä päällä, koska särö kuulostaa paskalta surinalta pillin keralla.

Tommonen se on, paitsi kuoret on mun pelissä punaiset. On astetta vanhempaa mallia kuin kuvassa oleva.

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … _kettner_bassforce_xl_prodinfo.html
Lou
02.03.2003 18:04:15

Marsuiksi kutsuttu, vanhasta tavasta. Kokoonpano on hartke 3500 nuppi.

Onko toi HA3500 niin huono kuin kaikki sanoo? Kun tilanne on sellanen että olisin ostamassa Ashdownin MAG250 250w nuppia mutta samalla rahalla tai itseasiassa halvemmalla saisi tuon HA3500 nupin joka olisi sata wattia isompi vehje. Ja isompi EQ löytyisi kanssa..
Tuota Ashdownia on ulkomaisilla boardeilla kehuttu (hyvä soundi jne..) mutta tuosta Hartkesta lähtisi juuri se 100w enemmän ja löytyisi isompi EQ (Ashdownissa 5-band). Mutta ei kai sitä nuppia kannata ostaa vaikka lähtisi kuinka paljon watteja jos se ihan kakalta kuulostaa.. Kuulostaako HA3500?
Pahisguy
02.03.2003 18:09:47

Onko toi HA3500 niin huono kuin kaikki sanoo? Kun tilanne on sellanen että olisin ostamassa Ashdownin MAG250 250w nuppia mutta samalla rahalla tai itseasiassa halvemmalla saisi tuon HA3500 nupin joka olisi sata wattia isompi vehje. Ja isompi EQ löytyisi kanssa..
Tuota Ashdownia on ulkomaisilla boardeilla kehuttu (hyvä soundi jne..) mutta tuosta Hartkesta lähtisi juuri se 100w enemmän ja löytyisi isompi EQ (Ashdownissa 5-band). Mutta ei kai sitä nuppia kannata ostaa vaikka lähtisi kuinka paljon watteja jos se ihan kakalta kuulostaa.. Kuulostaako HA3500?

Kyllä mää ainaki tuosta oon tykänny, ei oo tullu vielä vastaan mitään negatiivista. Potku kyllä riittää, ja säätämistäki löytyy. En osaa verrata ashdowneihin, kun en oosemmosia nähänykkään muutenko kuvisa, kertokoon viisaammat;)
thomasdolby
07.03.2003 10:27:36
Moi!

Basso saundista.
Lähtisin sinuna vaihtamaan Squierin
johonkin oikeaan Fenderin Jazz bassoon
Usalaiseen tai Mexicolaiseen.
Jätä se Hartke kotiin harjoittelu vahvistimeksi
ja osta Hartke kickback 12" 160 W. combo
Näillä saat hyvän bassosaundin ja riittää kaikkiin
Suomalaisiin keikka mestoihin.
(klubeissa pelkästään hartke ja isommilla keikkapaikoilla
kytketään PA:han)
ON NAURETTAVAA LUKEA NOIDEN PELLEJEN JUTTUJA JOTKA TARVIVAT 300 W. NUPPEJA.
Ne on joko murrosikäisiä pentuja jotka on katselleet liikaa videoita tai muuten vain asioista ymmärtämättömiä.
Pernax
07.03.2003 11:23:43 (muokattu 07.03.2003 11:29:52)

Hmmm, mielenkiintoinen näkemys asiaan. Oma nuppini on 750-wattinen, joten sen takia olen varmasti erittäin vaikeassa murrosiässä tai auttamattomasti pihalla kaikesta musiikkiin liittyvästä. Tätä mieltä oli varmasti Euroopan maahantuontia hoitava puulaakikin kun oman pinoni tarjosi endorser-hintaan ;). Täytyykin taas mennä kohta tarkastamaa amisviiksien kunto teinicorollan taustapeilistä...

Tokihan saattaisin pärjätä mainitsemallasi Hartken kombolla, mutta rohkenisin veikata notta voluuminuppi olisi kokolailla kaakon kohdalle käännettynä. Ja kun vahvistimesta puristetaan viimeisetkin juissit pihalle alkaa äänenlaatu todella kärsimään. Ja kun vahvarin poweramp-osasto alkaa clippaamaan on kaiutinelementtikin todellisessa vaarassa. Tämän takia on hyvä homma jos käytettävissä on reilusti tehoa, ei tarvitse luukuttaa vehkeitä ja täten sounditkin pysyvät kunnossa (tätä kuvataan isossa maailmassa termillä "headroom").

Meidän pumppumme soittaa pääasiassa metallia, ja emme ole maailman hiljaisin bändi. Lisäksi koska viritysteknillistä syistä soitan 5-kielisellä bassolla (alapäät tarvitsevat enemmän tehoa kuin yläpäät) käyttäen ahkerasti H-kieltä, on hyvä että vahvistin ei heti hitsaa kiinni kun meno vähänkään kovenee. Kempit ja Migit on parempi ostaa suosiolla rautakaupasta...

Lisäksi koska suomalaisten keikkapaikkojen PA-kamat ovat välillä mitä sattuu, on hyvä olla optiona bassojen suoraa backlinestä tuottaminen. Tällöin 160-wattinen Hartke ei valitettavasti välttämättä riitä.

Noh, tämä nyt oli lähinnä omasta näkökulmastani kirjoitettu vastine tuolle thomasdolbyn leikkimieliselle sutkautukselle. Toki monelle basistille tuollainen 160-wattinen pömpeli riittää vaikka kuinka pitkälle, mutta joskus vähemmän on vähemmän ja enemmän on enemmän, myös bassomaailmassa. Usean Fenderin omistajana (merkki joko paksusta lompakosta tai edes jonkinlaisesta ammattitaidosta) varmasti thomasdolbykin tämän tietää, ja ajatteli vain hauskuuttaa meitä leikkisällä huumorillaan. Eihän kukaan asioista vähääkään perillä oleva tuollaista läppää vakavalla naamalla heittäisi. Todistaisi vain olevansa pentu joka on katsellut liikaa videoita tai muuten vain asioista täysin ymmärtämätön. Mutta tämähän ei siis ollut asianlaita thomasdolbyn kohdalla. Eihän?

Edit: typo
http://www.helionprog.com
Cornflake
07.03.2003 11:25:15
thomasdolby:

Onko tuo Squier niin paska että kannattaa sijoittaa sikahinta mielluummin uuteen bassoon kuin kunnon äänentoistoon?

Muuten olen ihan samaa mieltä, mutta tuo hyvä bassosaundi on toki makuasia. ISO bassosaundi ei ole, mutta siitä on varmasti ihan turha väitellä tämän herran kanssa.

Tämäkin pitänee paikkansa. Eiköhän vola juuri ja juuri riitä. Treeniksellä voi jo tehdä tiukkaa, varsinkin jos menee rankellaksi musiikki.

Mainiota, luen itseni mieluusti tuohon ryhmään ja otan ilolla vastaan arvoisan ööö... kritiikkisi? Pelleksi haukkuminen menee tosin hieman henkilökohtaiseksi, mutta mä en toki voi katkeruudellesi ja henkilökohtaisille ongelmillesi mitään.

Koita kestää. Ei salettiin ole helppoa.

Ne on joko murrosikäisiä pentuja jotka on katselleet liikaa videoita tai muuten vain asioista ymmärtämättömiä.

Ensimmäinen en ole (ainakaan fyysisesti) joten jos nämä on vaihtoehdot, selkeästi kuulun jälkimmäiseen ryhmään.

En vain voi sille mitään, että oikeasti ISOA bassoa ei saa pikkukomboista irti. (ei tarkoita samaa kuin kaikkien yli jyräävä basso, pakko selittää kun et vaikuta kovin isolta järjen jättiläiseltä. Nyt puhutaan soundista).

Totta on että niitä tehoja ei pidäkään ottaa kaikkia käyttöön, mutta ne kuuluvat, toisekseen kaiutin merkitsee paljon. Tulitikkuaskin kokoisesta kombosta EI vain LÄHDE isoa bassoa. Hyvä kun riittää rockibändin kanssa treenis käyttöön.
No ei se nyt niin justiinsa ole...
Zarmo
07.03.2003 12:44:57

Minulla oli joskun 50w Yamaha 15 tuuman kajarilla ja ei sitäkään täysillä pidetty.
Sadan euron sähkökitarani on ihan hyvä.
poppamies
07.03.2003 13:28:07

Olen soittanut bassoa kauan. En ole koskan tehnyt pellen hommia. "Akustisessa" kvintetissä käytän pientä 100w Gallien Kreuger'iä ja rokki cover bändissä 300w nuppia+15" ja 2x10". Ei joku 12" kickback riitä rock'n rollissa. Näin vaain valitettavasti on asian laita. Bassotaajuudet syö paljon enemmän tehoja mitä esim. kitarataajuudet. Eikä jollain 60wattisella vehkeellä saa aikaiseksi sitä painetta ja drive'iä mitä rockki vaatii.
"G-strings are for strippers"
Pallisti
07.03.2003 13:38:19

Minä en lue itseäni pelleksi, vaikka tarvitsen paljon tehoja. Basso syö niin paljon tehoja.. 300w on mielestäni ihan ok määrä tehoa vahvistimessa. Mä olen huomannut, että kun mulla on 5-kielinen, niin tehoja tarvitaan, sekä kaartioiden pinta-alaa, jotta saisi hyvät soundit.

Mun tämänhetkisessä vahvistimessa on tehoja 130w ja mulle se ei oikeen riitä, kuin kikkelin lutkuttamiseen.
Täysii ja ihan vi*un nopee.. www.collarbone.tk
Pahisguy
07.03.2003 17:33:09 (muokattu 07.03.2003 17:36:27)
Moi!

Basso saundista.

Jajas, onkohan tämä jotain pitemmälle vietyä provosointia tai jopa sarkasmia?

Oon ilonen puolestasi jos pärjäät 160watilla hyvin. Ja varsinkin 12 tuumasella. Arvatenki viittaat minuun nuilla pelleillä jotka tarvii 300w nupin, ja voinki sanoa, että lopeta lukeminen tähän jos et halua olla naurettava. Se kuitenki riippuu aika paljo siitä mitä soundia tahtoo, mihin ympäristöön ja minkä tyyliseen musiikkiin, nuo nyt on tullu esille jo useamminki. Humppa ei välttämättä oo niitä vaativimpia, ja kaikilla ei oo mahottomia Pa systeemejä. Ja tuo 300w oli paremminki provosointia aiheesta keskustelemiseen, sekin on jo todettu.

Mutta ajattele positiivisesti, kun mää (ja moni muukin) pelleilen nuppikaapilla, niin jää sulle ainaki yks combo enemmän...

Ja tuohon pentujuttuun, että empä oo nähny yhtään videota bassokamoista. Ja pentuna on kiva olla, voi ottaa vähä rennommin eikä tarvi heti hyökkiä silmille kun jollakin on eri mieltymykset;)
Cornflake
08.03.2003 00:55:27
*repeää ja jatkaa ryyppäämistä*

Kippis Thomas tjsp! Hieno mies, hittovie!
No ei se nyt niin justiinsa ole...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)