Aihe: Muutostöitä Hot Rod Deluxeen??
1
Keppi
07.03.2003 14:36:21
Tossa joku kyselikin tossa, miten kannattas modifioida Blues Deluxee.
Oisko kellään hyviä ideoita otsikon mukaisen vahvarin soundin parannukseen. Oon kuullu, ett elementtiä vaihtamalla sais soundiin ulottuvuutta. Lieneekö totta? Itse käytän vahvarista lähinnä puhdasta kanavaa. Säröpuoli menettelee, jos käyttää kevyttä säröö, mutt ei mikään loistava oo sekään.
Jos ootte tosissaan löytäneet jotain ideoita, jolla sais soundia johonkin suuntaan, oisin kiinnostunut kuulemaan. Jotain muutostöitä..putken vaihtoo??
Juuup!
Vilppu
07.03.2003 16:40:49
Noissa vaihtamisissa se lopputulos riippuu aika paljon siitä, mihin vaihtaa (yllätys yllätys ;-). Eli jos tiedät vahvarin jonka soundista pidät, niin kannattaa ottaa selvää mitä osia siinä käytetään, vahvistinkin kun on aina enemmän tai vähemmän osiensa summa.

Putkivehkeissä kannattaa tietenkin kokeilla useampia eri putkia. Vaikka vahvistin söisikin esim. 12AX7:ja (niin kuin Hot Rod Deluxe muistaakseni teki), niin niistäkin löytyy soundieroja eri valmistajilta. Kaiuttimen vaihto on sitten toinen vaihtoehto, mutta niistäkin löytyy valinnanvaraa yhdeksi eliniäksi. Astetta kovemman luokan gurut tarttuu sitten kolviin ja alkaa vaihtamaan piirilevyn osia yms. Toisaalta tuossa vaiheessa kannattaa jo ehkä alkaa harkita uuden vahvistimen ostoa (IMHO) ;-).

Tossa joku kyselikin tossa, miten kannattas modifioida Blues Deluxee.
Oisko kellään hyviä ideoita otsikon mukaisen vahvarin soundin parannukseen. Oon kuullu, ett elementtiä vaihtamalla sais soundiin ulottuvuutta. Lieneekö totta? Itse käytän vahvarista lähinnä puhdasta kanavaa. Säröpuoli menettelee, jos käyttää kevyttä säröö, mutt ei mikään loistava oo sekään.
Jos ootte tosissaan löytäneet jotain ideoita, jolla sais soundia johonkin suuntaan, oisin kiinnostunut kuulemaan. Jotain muutostöitä..putken vaihtoo??
Boge
07.03.2003 21:08:20
mulla on kanssa kyseinen vahvistin ja oisin kiinnostunu että voiko niitä etuasteputkia lähtee vaihtamaan tosta noin vaan itse, että tarviiko ne sitten jotain biasointia. esim. jos vaihtais etuasteputkia niin saisko sen vaikka säröytymään aikaisemmin tjms. tosin se taitaa olla hyvin pitkälle päätteistä kiinni. kerrotteko vielä minkälaisia soundimuutoksia etuasteputkien vaihdolla voi saada aikaan?
Keppi
08.03.2003 09:57:35
Juu, saa sellaista etuastesärinää lisää, kun pistää paremmin hönkivän putken... en muista nyt kummaksi putkeksi. Mullakin on tuolla kaapinperällä aika paljon säröttävä Peaveyn 12ax7. En käytä, kun en tykkää. Eikä vaadi biasointia tuo etusen putkien vaihto.

Muakin vähän kiinnosti just tää jutska, ett saisko jollain etuasteputkilla parenpia ääniä. Ei tarviis just biansoinnista välittää. En vaan oo hirveesti perillä noista putkista sinänsä, eikä kehtais ihan "puskasta"...ruveta tilailemaan uusia. Jos jollain vaan ois hyväksihavaittuja vaihtoehtoja?
Juuup!
Mikko Kankaanpää
08.03.2003 19:52:35

Muakin vähän kiinnosti just tää jutska, ett saisko jollain etuasteputkilla parenpia ääniä. Ei tarviis just biansoinnista välittää. En vaan oo hirveesti perillä noista putkista sinänsä, eikä kehtais ihan "puskasta"...ruveta tilailemaan uusia. Jos jollain vaan ois hyväksihavaittuja vaihtoehtoja?

Parhaita ovat vanhat NOS putket kuten telefunkenit, Mullardit, Teslat (ei jj) jne. Uusista kehuttuja ovat esim. Sovtekin 12ax7lps (muut sovtekit käyttökelvottomia) ja Electro Harmonix 12ax7EH.

Mikko kankaanpää
http://www.bmelectronics.tk
Ari
08.03.2003 21:54:26
Itselläni on Blues Junior ja tein siihen Fender Forumissakin paljon mainostetun elementin vaihdon. Vaihdoin siihen Jensenin C12N:n ja yllätyin kyllä miten paljon se vaikutti. Kotisoittoon se ei ole hyvä, koska pienellä volumella tulee vähän sellanen tunkkanen saundi. Mutta bändikäytössä kun volaa avaa vähän reilummin niin kyllä toimii makeesti! Alapäätä tuli rutkasti lisää ja sellanen ylimääränen kimitys hävisi.

Samaa modia ovat siellä suositelleet Hot Rodillekin. En kyllä osaa sanoa miten se siinä toimisi mutta BJ:ssä vaikutus oli huomattava.

-Ari
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)