Aihe: Yngwien Rising Forcen soolo
1 2
Mrezzye
04.02.2005 10:46:52

Ei ole. Alternatella on joka toinen ylös ja joka toinen alas. Siitä se nimikin tulee. JS:n esimerkissähän B-kieleltä siirrytään E-kielelle kahdella peräkkäisellä downstrokella eli sweepillä.

Mutta missä kulkee raja economy pickingin ja sweepin välillä? Kertokaapa, oi viisaat.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
WelmerX
04.02.2005 11:00:25
Mutta missä kulkee raja economy pickingin ja sweepin välillä? Kertokaapa, oi viisaat.

Nämä käsitteet eivät ole erotettavissa toisistaan näin karkeasti. Eli siis economy picking tarkoittaa pikkaustyyliä, jossa plektraa käytetään mahdollisimman "säästeliäästi" (economy) ja tämähän onnistuu mm. siten, että kun soitetaan esim. 3-nuottia per kieli-tyyliin asteikkoa ylös pikataan ensin alas, sitten ylös, taas alas ja seuraavalle kielelle siirrytään taas alaspikkauksella. (tosi sekava selitys) Pleku menöö siis: D-U-D-D-U-D-D-U-D- jne.. Toiseen suuntaan luonnollisesti toisinpäin.

Eli tässähän sweepataan tuo kulku seuraavalle kielelle.

Sweeppaus on siis economy pickingissä tekniikka, jota käytetään mahdollisimman pienen/vähäisen pikkauskäden liikkeen aikaansaamiseksi. :)
Mrezzye
04.02.2005 12:22:35

Tokihan tiedän mistä on kyse. En vaan ole koskaan mieltänyt tuollaisia kahden kielen alternate -juttuja varsinaisiksi sweepeiksi ollenkaan, mutta kaipa nekin siihen kategoriaan voidaan sijoittaa.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
JS
04.02.2005 12:36:01
Tokihan tiedän mistä on kyse. En vaan ole koskaan mieltänyt tuollaisia kahden kielen alternate -juttuja varsinaisiksi sweepeiksi ollenkaan, mutta kaipa nekin siihen kategoriaan voidaan sijoittaa.

No voi saa... Kun se ei ole mitään vitun alternatea! Alternatessa pleku osuu kieleen ensin joko ylös tai alaspikkauksella ja seuraavaksi sillä toisella, sweepatessa/economypikatessa pikataan yhdellä liikkeellä kahta tai useampaa kieltä, eli kaksi tai useampi peräkkäinen osuma ovat samansuuntaisia.
NeoClassical ShredGuitar Messiah, Destroyer Of The Weak And The Slow
WelmerX
04.02.2005 12:44:27

Tarkoitat varmaan kahden kielen economy-juttuja? :)
Sweep -sanalla on täällä muusikoiden.netissä huono maine. Jotenkin se tuppaa assosioitumaan tuohon tilutusmusiikkiin ja hirveisiin kuuden kielen miljoona nuottia/sekunti arpeggioihin. Mutta ainakin itse ajattelen sweepin tarkoittavan puhtaasti sitä plektrankäsittelytekniikkaa, jonka voisi määritellä vaikkapa näin:

"Yhdellä ylös- tai alaspäin suuntautuvalla pikkauksella soitetaan kahta tai useampaa kieltä ja samalla (ainakin säröllä soitettaessa) estetään (yleensä oikean käden kämmenellä/sormilla tai vasemman käden sormilla) useampien kielten yhtäaikainen sointi."

Ettei mene täysin off topicoinniksi niin sanottakoon, että kannatan myös tuota JS:n mainitsemaa soittotapaa (ja muistetaan dempata ainakin h-kieltä..)
l@ho
04.02.2005 16:19:52
No voi saa... Kun se ei ole mitään vitun alternatea! Alternatessa pleku osuu kieleen ensin joko ylös tai alaspikkauksella ja seuraavaksi sillä toisella, sweepatessa/economypikatessa pikataan yhdellä liikkeellä kahta tai useampaa kieltä, eli kaksi tai useampi peräkkäinen osuma ovat samansuuntaisia.

Älä nyt suuutu
- Olin muuten tuskassa..AIJAA!! SIELLÄ OLI SELLANEN RUMP.. - Sori ruoka jäähtyy..
Ostinaatio
04.02.2005 16:50:09
"Yhdellä ylös- tai alaspäin suuntautuvalla pikkauksella soitetaan kahta tai useampaa kieltä ja samalla (ainakin säröllä soitettaessa) estetään (yleensä oikean käden kämmenellä/sormilla tai vasemman käden sormilla) useampien kielten yhtäaikainen sointi."

Miä ajattelen niin, että kahta peräkkäistä kieltä soitettaessa se on vielä economy pikingiät, mutta kolme tai enempi, jolloin yleensä muodostuu sointuarpeggio niin se on sweeppiä.

Jotenkin sweepin mieltää kuitenkin sointuarpeggioiksi ja tuon peräkkäisliikkumisen economyksi.

Mutta kukin ajateltkoon miten tahtoo.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
WelmerX
04.02.2005 17:52:50
Mutta kukin ajateltkoon miten tahtoo.
Nii justihi.

Tästäkin asiasta voi tietysti vääntää, mutta lopputulos on varmaan samanlainen takku ku noista sointujen nimeämisperiaatteista tappeleminen.. Sinänsä hyvä asia, että tällaisista kitaranörttijutuista väitteleminenhän on yksi mnetin kantavista voimista ;)
overthewall
04.02.2005 19:13:04

Economy on vaan pikkausta jossa nuotit saa soida niin kauan kuin haluaa. Sweepissä nuotit ei saa jäädä soimaan.
overthewall
04.02.2005 20:53:46
Ei economyllä kyllä mitään tämmöistä tarkoiteta. Eikä sweep ja economy picking ole mitään täysin erillisiä käsitteitä. Economy picking tarkoittaa, niinkuin nimestäkin voi päätellä, että soitosta tehdään mahdollisimman taloudellista plektranheiluttelun suhteen. Alternatella soitellaan samalla kielellä olevat peräkkäiset nuotit ja vierekkäiselle kielelle siirryttäessä sweepataan mikäli se on tilanteessa järkevää.

Economyllä soitettaessa saa todellakin nuotit jäädä soimaan mutta se ei kuitenkaan ole itse tarkoitus. En tarkoittanut että koko economyn määritelmä on se että ne nuotit jää soimaan. Kyllä tiedän että siinä soiteteen yhdellä vedolla niin monta nuottia kuin voidaan. Economy on vaan pikkaus tapa muiden joukossa. Mutta Sweep on sweep ja siinä ei saa jäädä soimaan nuotteja ellet sä sitten soita sointuja.

Elikkä. Mun mielestä alternaten määritelmä on vaan se että kieliä soitetaan vuorovedoin. Sweepatessa kielien soinnillekin on asetettu joku raja sen lisäksi että vedetään plektraa edestakas kielien poikki.
twist555
05.02.2005 13:46:58
Millee ton muute sais meneen ettei se puuroudu ?
JS
05.02.2005 14:51:21
Harjottelemalla hitaasti... Ite sammutan sweepatessa kielet oikean käden peukalonsyrjällä ja vasemman käden sormien sisäpinnalla, sillon tuonkin voi soittaa ilman palm mutea, kuulostaa IMO coolimmalta, mutta jos ei millään onnistu muuten niin palmmutetat kevyesti toisen tai vaikka molemmat kielet.
NeoClassical ShredGuitar Messiah, Destroyer Of The Weak And The Slow
Jööhannes
27.02.2005 18:18:05
Jengi voisi muutenkin katsella sitä REH:n videota, niin ei tarvitsisi neljäätoista kertaa kerrata, että sillä B-kielellä ei ole kuin yksi nuotti.

Siis mikä tuo REH:n video oikeen on? Onko se joku Ynkän opetusvideo vai? Minä oon muuten tuo Johxa, vaihoin vaan nimimerkkiä vähän aikaa sitten. Ajattelin vuan sanoa... :-)
Kuka sanoi että hevissä pitää olla mustat vaatteet ja paha ilme?
wrshredder
27.02.2005 18:34:17
mä oon ennen soittanu sen alternatella(helpompi soittaa) mutta aloin juuri opettelemaan sitä uudestaan.. sweepillä se kuuluu vetää. siinä on siis vain alaspäin sweppi ja sitten pull-off.. kattokaa vaikka videoilta ni näätte eron.. sen takia ynkällä on se plekuki vinossa.
May the Tilu be with you!
Spez
27.02.2005 19:41:20
Tuolla JS:n sanomalla tavallahan tuo menee.

Mitään sweeppausta, itse olen soittanut tuon kohdan tappingilla pelkältä e-kieleltä, tosin tuon jälkeen tulee väkisinkin ne kolmen kielen sweepit :)

15p-12p-7h-15p-12p-7h-15p-12p-7h-14p-12p-7h15p-12p-7h-17p-15p-7 jne.
Tuossa ei nyt mitään rytmityksiä tai mitään ole, kun en osaa juuri tabulatuureja kirjoitella :|
"All the good music has already been written by people with wigs and stuff." - Frank Zappa.
Krice
27.02.2005 23:10:06

Mitään sweeppausta, itse olen soittanut tuon kohdan tappingilla pelkältä e-kieleltä

Tappingilla tuon tajuaakin paremmin, ja sitten vaan soittaa saman kahdella kielellä jos huvittaa.
BeeKoo
27.02.2005 23:35:04
Onko se joku Ynkän opetusvideo vai?

O.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)