tonicaster 03.02.2005 22:56:52 | |
---|
Eli tällaista tällä kertaa..Kuinka moni on kokeillut? Ajattelin kokeilla tällä hetkellä tekeillä olevaan projektiin käämiä mikit itse..Nyt ei siis onkelmana ole laisinkaan se kuinka saan fiksusti käämityksi sen mikin, vaan minkälaisia kierroksia noihin mikkeihin tulisi käämiä tuota kuparia, minkäkinlaisen soundin saavuttamiseksi? Kitara johonka nämä mikit tulisivat, tulee olemaan koivu runkoinen strato, vaahtera kaulalla ja ruusupuu otelaudalla. Tavoitteena olisi saada aikaan sellanen aika perus stratosoundi, ehkä hitusen pehmeyttä lisää. Kumminkin tuo koivu puuna tuppaa olemaan (huom. mutu.) hieman enemmän yläpäätä toistavaa kuin esim lepät sun muut perinteiset strato puut. Tarkoituksena olisi luoda mikrofoni joka siis hieman kompensoisi tätä koivun ominaisuutta.. toivottavasti joku osaisi jeesata tai antaa jotain netti osotteita mistä löytyy apu. |
mikasoi 03.02.2005 23:36:05 (muokattu 03.02.2005 23:47:47) | |
---|
http://koti.mbnet.fi/sarza66/alasivut/rakennamikki.htm Siinä nyt jotai neuvoja, mutta kyllä niihin magneetteihin kannattaa hieman enemmän panostaa kun ihan lähteä jääkaappimagneeteista riisumaan.. Magneetit ja langat: www.uraltone.com ->komponentit ja varaosat->mikkiosat, magneetit ym.. Saundiin vaikuttaa myös se, että erivaiheessa käämintää käytetään erilaisia kierrosmääriä per kerros. Ja yleisesti mikit on hyvä tehdä sitten balanssiin keskenään, et tallamikkiin enemmän lankaa, koska siinä kohdin kieli tekee pienempää liikerataa. Ja káulamikin kohdalla kieli tekee siis suurempaa liikerataa joten kaulamikkiin vähemmän kierroksia. Jos nyt muistan oikein niin erotus on jotai 15 prosentin luokkaa. Itse tykkään kyllä kovasti p-90 mikeistä, mutta ehkä harvinaisempi tuttavuus stratoissa. Siitä yhdistelmästä ei kyllä ookkaan kokemusta. Go Billy, Go and drink some jarruneste. |
fox 04.02.2005 05:24:29 | |
---|
Olen muutaman paperipainon tehny.. Melkoisen hermoja kysyvää hommaa, työlästäkin. Tuloksesta ei koskaan oo varmuutta. Kierroksien tulis olla tasaisia ja tiukkoja, käämilankaa ei tietenkään saa katkaista.. Se on hiuksen vahvuista suurinpiirtein, ja tosiaan katkeaakin yhtä helposti.. Niitä kierrosmääriä: Elgin, Illinois, Gibsonin tehdas ja PAF (se klassinen) 6500 kierrosta AWG44 lankaa Fullerton, California Fenderin tehdas, Stratocaster-mikki vuosim. 1954 8350 kierrosta AWG42 lankaa, 1978 Stratocaster 7600 kierrosta AWG42 lankaa. |
Juzzu 04.02.2005 07:50:56 (muokattu 04.02.2005 07:59:35) | |
---|
Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen |
vrajala 04.02.2005 09:33:16 | |
---|
Melkein tekisi kyllä mieli kokeilla, eipä nuo tarvikkeiden hinnat kovin kovat ole - käämimiskonetta lukuunottamatta! Niinpä. Joskin tuo käämiminen taitaa kotiolosuhteissa onnistua ihan kelvollisesti porakoneesta väännetyn apulaitteen avulla. Tuleehan tuolle 2-kelaselle mikille hintaa n. 30 eeroa (+ melkoisesti työtunteja) mutta olisi sitten ainakin kustomia. Kah kunneivat myy tota settiä myös reversenä... Itse asiassa mulla on kyllä ollut sellanen ajatus, notta tekisi nuo rungot myös itse. Saas nährä. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
Juzzu 04.02.2005 10:12:58 | |
---|
Kah kunneivat myy tota settiä myös reversenä... Ai miten reversenä? Voihan musta ja valkonen olla vaihtokelpoisia keskeneään, jos tuo magneetti/ruuvireikä on samankokoinen. Itse asiassa mulla on kyllä ollut sellanen ajatus, notta tekisi nuo rungot myös itse. Eipähän noiden metallirunkojen tekeminen kovin hankalaa voi olla. Itse tilasin Moskovasta mikkiparin eräältä käsityöläiseltä, kyllähän sen huomasi että rungot oli itse tehty mutta asiansa ajavat hyvin. Pienellä leikkuulla, taivuttelulla ja porauksellahan nuo syntyvät. Pitäisköhän soittaa vesileikkausvirmassa työskentelevälle kaverilla.. :o) Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen |
kulmahiomakone 04.02.2005 10:29:06 | |
---|
Ei kelarunkojen tekemiseen tarvitse muuta kuin millin vahvuista jäykähköä levyä, magneetit ja epoksia. Tekee kaksi oikean muotoista levyä, poraa niihin kuusi kappaletta reikiä kumpaiseenkin ja liimaa magneettipalat väliin. Sitten vain lankaa ympärille. Voihan sitä tehdä jonkun runko-osan, vaikka puusta, johon magneetit saa nätisti sisään, mutta ei sellainen ole tarpeellinen. Tai sitten magneettien ympärille voi vetää teippiä, jottei lanka koske magneetteihin (jolla ei kyllä ole mitään väliä). Ja ihan hyviä ja persoonallisen kuuloisia mikkejä noin saa. Vaan että vaikeampaa on yrittää saada tietyn kuuloinen mikki... Itsellä on käämimiset vähän jääneet, kun en ole saanut konetta rakennettua. On kyllä työn alla... |
vrajala 04.02.2005 13:32:10 | |
---|
Ai miten reversenä? S'ol vähän niinko huumoria... Ei naarata. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
Juzzu 04.02.2005 13:33:42 | |
---|
S'ol vähän niinko huumoria... Ei naarata. Moon varmaan ihan liian tajuton sitten. Vaik hjyymörintajuton ;o) Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen |
Tim 04.02.2005 13:55:08 | |
---|
Ainut syy joka voisi saada kokeilemaan tuota itse, on se, että voisi sitten nuo päällylevyt tehdä jostain eksoottisesta puusta. Ehkä helpommalla pääsis, kun koittais purkaa valmiita silloinkin. |
Antroid 04.02.2005 15:21:16 | |
---|
Itse tilasin Moskovasta mikkiparin eräältä käsityöläiseltä, kyllähän sen huomasi että rungot oli itse tehty mutta asiansa ajavat hyvin. Miltäs soundaa? Onnistuko toimitukset yms. luotettavasti? |
Juzzu 04.02.2005 15:27:04 (muokattu 04.02.2005 15:31:51) | |
---|
Miltäs soundaa? Onnistuko toimitukset yms. luotettavasti? Varmaan siltä miltä pitääkin, pieni pettymys taajuustoistoissa ei varmaankaan johdu tekijästä vaan siitä miten mikit speksasin. Näin jälkiviisaana olisin ottanut kyllä kaulamikin alnico V:lla II:n sijaan. Ja tallamikin esikuvaksi jonkun muun kuin Duncanin Pearly Gatesin, varsinkin kun tilasen sen vielä pikkaisen 'kuumempana', 9.0 kilo-ohmisena. Muuten meni hyvin, mikit tuli kun heppu oli ne saanut tehtyä ja pakettikin livahti tullin ohi, joka ei taida nykyisin olla kovin yleistä. Mikkien ulkonäkö jne. on tosi jees. Tai siis ovat ihan mikin näköisiä :o) Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen |
Antroid 04.02.2005 17:02:18 (muokattu 04.02.2005 17:03:54) | |
---|
Mitäs kustansi toimituksineen päivineen? Voisin ajatella stratoon jotain kieroa...P90:set ehkä...tai sitten voisin tilata Moskovasta s-s-h. |
Laitan nyt tähän threadiin, vaikka mennee "niinq semisti off-topikix". Eli: Onko mahdollista yksikelaisille mikeille balansoitu lähtö? Eli mikistä + ja - -johdot ja jonkinmoinen DI-boxi joko kitaraan kiinteästi, taikka sitten balansoitu lähtö ja erillinen DI-boxi. Ajatuksena häiriöiden eliminoiminen säilyttäen single coil -soundin. Näkö ja luulo ovat ihmisen vahvimmat aistit. Niillä kuulee ne hienoimmatkin vivahteet. |
pjl 04.02.2005 18:28:31 | |
---|
Käämimiskoneena oli joku joskus jossain käyttänyt vanhaa levysoitinta. Kierrosmäärän laski lautasen pyörimisnopeudesta. Toimi vissiin vähän samaan tapaan kuin junan vessa. |
Juzzu 05.02.2005 14:38:18 | |
---|
Mitäs kustansi toimituksineen päivineen? Voisin ajatella stratoon jotain kieroa...P90:set ehkä...tai sitten voisin tilata Moskovasta s-s-h. 125$ rahteineen. Halapaa ku kossu. Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen |
Antroid 06.02.2005 15:02:36 | |
---|
125$ rahteineen. Halapaa ku kossu. Uuuh, ei paha. Täytynee pistää tilausta sisään. |
Trebla 07.10.2005 23:21:53 | |
---|
Jarmos:in kirjoituksen innoittamana ajattelin pistää pari kysymystä. Kaivoin tämän threadin esiin, kun otsikko ilmeisimmin on sellainen, että se myöhemminkin heikommallakin haulla onnistuu, Kuinkas nopeasti tuon yhden käämin käämiminen onnistuu? Muoto kun tekee käämimisestä ongelmallisen, etenkin kun tuo lanka on onnettoman ohutta. Tietysti, jos rakentaisi täys-automaattisen puolaimen, niin tuolla vauhdilla ei ole niin suurta merkitystä. Jättää koneen jauhamaan yöksi ja aamulla käy tarkastamassa tuloksen. Saakohan noita mikin osia muualtakin kuin stewmacilta? Esim. noita humpparin pohjalevyjä yms. Onko kukaan kokeillut rakentaa sellaista mikkiä, joka esim. on Wal-bassoissa. Siis sellainen, jossa joka magneetilla on oma kelansa. Eli joka kielen voi passata mieleisekseen. "Vain hullu koettaa hukuttaa murheitaan, murheet oppivat aina uimaan" KH & LV |
fox 07.10.2005 23:31:37 | |
---|
Onko kukaan kokeillut rakentaa sellaista mikkiä, joka esim. on Wal-bassoissa. Siis sellainen, jossa joka magneetilla on oma kelansa. Eli joka kielen voi passata mieleisekseen. No joo, areena on vapaa.. =) Kokeile ihmeessä, teollisella puolella ei taida olla kustannustehokasta tuollainen.. |
Joel Harald 08.10.2005 00:13:05 | |
---|
Saakohan noita mikin osia muualtakin kuin stewmacilta? Esim. noita humpparin pohjalevyjä yms. SP-elektroniikan uudessa 2006-luettelossa näyttäisi olevan. Turpa kii tai tuun teille soittaa. |