Aihe: Kitaran volumenupin kanssa ongelmia
1
Eddie
04.02.2005 09:48:25

Eli kun kääntää kitarasta volumenupin täysille, heikentyy ääni huomattavasti tai jopa katoaa kokonaan. Kun sitä nuppia kuitenkin renkuttaa edestakasin täysiltä voimakkuuksilta aavististuksen verran hiljaisemmalla saa kitaran taas toimimaan normaalista. Ongelma esiintyy siis pelkästään täysillä voimakkuuksilla. Pitäiskö mun huolestua?

Kitarana on joku Ibanez Rg, mallia en muista.
ullat
04.02.2005 12:30:39
sulla on potikka rikki tai huono kontakti potikassa äärirajalla
ullat
04.02.2005 12:31:55
potikka on luultavasti linearaalinen kontakti vikoja on paljon
Jungleman
04.02.2005 12:34:07
Rikki. Vaihtoon, ellet halua ryhtyä tuskalliseen purkamis- ja puhdistusoperaatioon, jonka tulos on vähintäänkin epävarma.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Eddie
04.02.2005 14:00:04 (muokattu 04.02.2005 14:00:11)

Rikki. Vaihtoon, ellet halua ryhtyä tuskalliseen purkamis- ja puhdistusoperaatioon, jonka tulos on vähintäänkin epävarma.

Vaihtoon? Mitä teen käytännössä?
kede
04.02.2005 17:15:20
TMP, mulla on sama tilanne kun tossa sun allekirjoituksen lainauksessa :D Koskettimilla opetellu pari hienoo jazzahtavaa sointua, ja tiluttamaan vähän asteikkoa, niin humalaiset ei-niin-kauheesti-musiikista-tajuavat tulee ihastelemaan ravintolan pianon ympärille aina :D Hauskaa se on. Kunnes soittamaan menee joku joka oikeasti osaa soittaa :)
Eddie
04.02.2005 17:38:13

Jos on takua niin vie kauppaan. Jos ei niin soitinkorjaajalle.

Takuu mennyt aikoja sitten jo umpeen. Osaatteko sanoa, paljonko soitinkorjaaja operaatiosta sakottaa ?
Jungleman
04.02.2005 23:50:43
Potikka maksaa 5 - 15 €, työhön menee 5 - 15 minuuttia... ei maksa paljoa. Jos asut Tampereella, suosittelen ehdottomasti Nevalaista (Flying Finn Guitars) Kalevanpuistotiellä.
Eddie
05.02.2005 17:45:15

Jos asut Tampereella, suosittelen ehdottomasti Nevalaista (Flying Finn Guitars) Kalevanpuistotiellä.

Sinne sitten. Tattista vain.

Tule vaan mieleen, että voiko vika pahentua, jollen vie kitaraa heti huoltoon?
sikanaama
05.02.2005 17:52:24 (muokattu 05.02.2005 17:53:09)
Minulla oli tuossa Ibanezin SC420 kitarassa sama onkelma joka poistui kun uuden vaihdoin viime syksynä. Nyt se on taas ettei se tunnu menevän täysin nollille. Artcore ipanesissa on kanssa onkelmia toisen volumepotikan kanssa, se rahisee pahasti. Samickissa on myös kaulamikin volumepotikka rikki. Mitenkäs ne nyt niin rikkoutuu, en minä niitä väkivalloin kuitenkaan kohtele. Joku potikkatonttu vääntää niitä aina pari kierrosta väkisin ja särkee ne.
Pistä pääsi ulos auton ikkunasta ja huuda hävyttömyyksiä kun isäsi ajaa.
Jungleman
05.02.2005 19:59:16
Tule vaan mieleen, että voiko vika pahentua, jollen vie kitaraa heti huoltoon?

Aivan varmasti pahentuu. Potikat eivät koe ihmeparantumisia.
Jungleman
05.02.2005 20:34:51
Kaikissa noissa (Ibat, Samickit) käytetään halpoja (=kustannustehokkaita) potikoita, kuten suuressa osassa kaukoidässä tehdyistä kepeistä. Minä vaihdoin japanilaiseen Fender Jazzmasteriini paremmat potikat soitettuani sillä yhdet treenit. Soundi parani, säätövara kasvoi ja potikoiden tuntuma jämäköityi melkoisesti.

CTS-potikat (mm. Fenderin varaosapotikat ovat CTS:n valmistamia) hoitavat homman tyylipuhtaasti, ja onhan noita laatupotikoita muitakin. Jos kolvi pysyy kädessä, eikun lähimpään (HUOM.) hyvinvarustettuun soitinkauppaan. Jos käsi tärisee, huoltoon.

Minullahan on tietty milteipä pakkomielteeksi asti kehittynyt huoli siitä että kitaran jolla soitan paljon treenejä tai keikkoja pitää olla optimaalisessa toimintakunnossa silloin kun päästään tositoimiin...

Olen muuten huomannut, että rahisevan potikan voi yleensä parantaa (ainakin joksikin aikaa) suihkimalla sen sisään tuner cleaner -tyyppistä rasvatonta puhdistusainetta. Pätkiviä potikoita ei pelasta Jeesuskaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)