Aihe: Kitaran tone säätöhommeli
1
Chester
31.01.2005 19:00:39
Tässä nyt olen vähän aikaa miettiny et mitä pitäs tapahtua jos sitä kitarassa olevaa tone nuppia vääntelee? Omassani ei tapahdu mitään. Pitäisikö huolestua?
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta
Nuages
31.01.2005 19:54:36 (muokattu 31.01.2005 19:54:57)
Tässä nyt olen vähän aikaa miettiny et mitä pitäs tapahtua jos sitä kitarassa olevaa tone nuppia vääntelee? Omassani ei tapahdu mitään. Pitäisikö huolestua?

Ota se särö pois ja kokeile uudestaan. ;)
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
tommiot
31.01.2005 19:56:20
Ota se särö pois ja kokeile uudestaan. ;)

No kyllä sen särölläkin erottaa, eihän sitä säröä kannata täysillä pitää.
Pastilli?
superfly
31.01.2005 19:57:43
Mikä kitara? Joissain stratoissa on siten tehty se kytkentä että tonea ei voi säätää kaikista mikeistä. Mulla itsellä on just näin.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
laite
31.01.2005 21:41:00
Jep, kannattaa kokeilla mikkien vaihtelua ja tonen vääntöä. Jos ei sittenkään kuulu mitään eroa, niin tarkastaisin kytkennät ja sen jälkeen korvani.
"Tärkeintä vaan on, että on joku paikka missä olla." - Jouni Mömmö, 1991. Kuunnelkaa wigwamia ja terveitä käsiä päivittäin.
noir
01.02.2005 09:43:50

Sen äänen pitäisi muuttua kirkkaammaksi väännellessä. Itse en keksi parempaakaan adjektiivia.

Omassa kitarassa on joku kummallinen kytkentä, että tietyin vipuasennoin tone toimii, tietyin ei toimi. Kolvaukset on kyllä tehty niin, että pitäisi toimia aina. Enpä sitä kyllä kaipaakaan.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
Miikathebest
01.02.2005 13:26:27 (muokattu 01.02.2005 13:26:54)

Tonehan ohjaa korjeita taajuuksia signaalista pois(maihin).
Taajuus jolla tone vaikuttaa riippuu kondensaattorin kapasitanssista.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
saha
01.02.2005 15:06:14
Tonehan ohjaa korjeita taajuuksia signaalista pois(maihin).
Taajuus jolla tone vaikuttaa riippuu kondensaattorin kapasitanssista.

Kylläpä helpotti :).
tatsi=volyymi
nopeus=tunne

kalamies#2 >-)))>
ammunta
suolintu
01.02.2005 16:14:35
mistäs johtuu, että tone potikkaa käännellessä kuuluu vahvistimesta rätinää?. Sama tapahtuu myös volume potikkaa käännellessä. Pitäiskö tarkastaa juotokset? Kitara on kyllä melko uusi ibanez rg620, enkä ole itse koskaan mitään juotoksia siihen tehnyt.
Hohhoijaa
01.02.2005 16:59:09
mistäs johtuu, että tone potikkaa käännellessä kuuluu vahvistimesta rätinää?. Sama tapahtuu myös volume potikkaa käännellessä. Pitäiskö tarkastaa juotokset? Kitara on kyllä melko uusi ibanez rg620, enkä ole itse koskaan mitään juotoksia siihen tehnyt.

Juotokset paskana
Kalamies #12 >-)))>
Niq
02.02.2005 12:56:42 (muokattu 02.02.2005 12:57:10)

Juotokset paskana

Eipäs kun potikoiden kontaktipinnat ovat kuluneet/hapettuneet/likaiset. Eli potikat vaihtoon tai jos osaat niin kontaktipintojen putsauskin auttaa joskus. Tai sitten ei... :)
Muah!
Hesrock
02.02.2005 20:26:38
Mikä kitara? Joissain stratoissa on siten tehty se kytkentä että tonea ei voi säätää kaikista mikeistä. Mulla itsellä on just näin.

Samoin
Klezberg
03.02.2005 11:04:51 (muokattu 03.02.2005 21:49:29)

Samoin

Stratoissa taitaa olla enemmänkin sääntö että tone ei vaikuta tallamikkiin. Ideana lienee, että kun tallamikissä ei ole potikkaa rinnalla ollenkaan, saadaan kirkkaampi ääni. Sitten jossain malleissa on ns. No Load -tonepotikoita joissa 10-asennossa potikka on kokonaan irti.
Miikathebest
03.02.2005 18:19:46 (muokattu 03.02.2005 18:20:14)

Olen omani modannut niin että toinen tone ottaa tallamikkiin ja keskimikki on ilman tonea.

Potikan ikää voi yrittää pidentää suhkuttamalla jotain rasvaa sinne_ tiedäthän. Sellaista ei kannata laittaa mikä muodostaa jotain silikonikalvoja tai muita suojaavia pintoja.
CRC:llä voi saada rahinan kuriin. (Tai taas kerran voi käyttää sitä ihan tavallista rypsiöljyä jos ei muuta keksi.)
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
JMP71
05.02.2005 01:19:50
Potikan ikää voi yrittää pidentää suhkuttamalla jotain rasvaa sinne_ tiedäthän. Sellaista ei kannata laittaa mikä muodostaa jotain silikonikalvoja tai muita suojaavia pintoja.
CRC:llä voi saada rahinan kuriin. (Tai taas kerran voi käyttää sitä ihan tavallista rypsiöljyä jos ei muuta keksi.)

En kyllä mitään rasvoja lykkäisi, luulisi rasvan/öljyn keräävän vaan herkemmin pölyä. Rautakauppaan ja elektroniikan puhdistukseen tarkoitettua sprayta. Löytynee useampaa merkkiä.
Hanki parempaa luettavaa.
superfly
05.02.2005 11:49:31
En kyllä mitään rasvoja lykkäisi, luulisi rasvan/öljyn keräävän vaan herkemmin pölyä. Rautakauppaan ja elektroniikan puhdistukseen tarkoitettua sprayta. Löytynee useampaa merkkiä.

Ei muuten ihan joka rautakaupasta tuota sprayta löydy. Itse kiersin kaikki peevelin kaupat, ennen kuin tajusin mennä AV-korjaamoon vinkumaan.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Klezberg
07.02.2005 10:28:04

Näinhän se taitaa olla. Vähän ihmettelen miksi, koska kaikissa kokeilemissani Stratoissa se tallamikki on ollut poikkeuksetta aivan liian kirkas mun makuuni. Siis niin kirkas, että se ääni on jo epämiellyttävä. Yhdistelmät keskimikin kanssa kyllä siedän.

Vähän samanlaisia kokemuksia täällä. Kuitenkin nyt tuntuu että paremmilla mikeillä (AmDlx, Kinman) tallamikki kuulostaa selvästi paremmalta kuin esim. Squierin alkuperäismikeillä. Ennen mikkien vaihtoa en käyttänyt tallamikkiä yksinään ollenkaan. Nyt sillä saa sellaisen läpitunkevan särön, joka on ehkä parhaimmillaan vasta sopivan taustan kanssa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)