PepeAngst 02.02.2005 23:37:39 | |
---|
Mitä hyötyä on skaaloista? Oikeastaan en ole aloittelija, mutta pistin silti tänne osioon tämän. En mitenkään dissaa skaalojen osaajia, mutta tällä hetkellä ihmetyttää. Osaan soittaa oikeastaan kaikenkuuloista ihan improvisaatiolla enkä osaa yhtään skaalaa. Mihin siis tarvitsen skaaloja? Haluaisin kiitos fiksuja vastauksia. Kanadalainen kyrpäsammakko |
Safaweb 02.02.2005 23:44:58 (muokattu 02.02.2005 23:45:07) | |
---|
Jos tiedetään että joku biisi menee E-mollissa, voidaan sen biisin päälle soittaa sooloa E-mollissa tai vaikka G-duurissa. Käytännössä siis tiedetään, mitkä sävelet otelaudalla kuulostavat "hyvältä" jo kappaleen sävellajia tarkasteltaessa. Frozen Flamen uusi, The Burning Breeze EP on saatavilla. OSTA!!!!! 5 euroa + pk.... |
Nuages 03.02.2005 00:22:58 (muokattu 03.02.2005 00:44:49) | |
---|
Mihin siis tarvitsen skaaloja? Haluaisin kiitos fiksuja vastauksia. Syventämään musiikillista osaamista ja ymmärtämistä. Laajentamaan musiikillista sanavarastoa ja edesauttaa siten luovuutta. Sama koskee oikeastaan kaikkea uuden opettelemista. Skaalat nyt ovat aika pirun tärkeä asia instrumentin hallintaa ja musiikkia yleensäkin. Improvisoidessa sä käytät tahtomattasikin skaaloja, vaikket tietäisikään mitä ne ovat. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
PepeAngst 03.02.2005 01:09:19 | |
---|
Ihan fiksuja nuo skaalat kieltämättä, kun tajuaa jotain. Olen tosin kiero ihminen ja soitan vähän mistä sattuu. Riittää, kun kuulostaa hyvältä. Päätin etten jaksa opetella skaaloja. Laiska paska. Kanadalainen kyrpäsammakko |
baron 03.02.2005 01:12:14 | |
---|
Ihan fiksuja nuo skaalat kieltämättä, kun tajuaa jotain. Olen tosin kiero ihminen ja soitan vähän mistä sattuu. Riittää, kun kuulostaa hyvältä. Päätin etten jaksa opetella skaaloja. Laiska paska. Niitten soitteleminen on aika hyvää tekniikkaharjoittelua soittimesta riippumatta. Kun vetää sujuvasti kaikki moodit eri sävellajeissa, siitä on apua sooloilemiseen. Children of Baron: Magic in Keyboards.
Älkää ajatelko vaaleanpunaisia elefantteja, niitä ei ole olemassa! |
Nuages 03.02.2005 01:35:22 (muokattu 03.02.2005 01:39:58) | |
---|
Ihan fiksuja nuo skaalat kieltämättä, kun tajuaa jotain. Olen tosin kiero ihminen ja soitan vähän mistä sattuu. Riittää, kun kuulostaa hyvältä. Päätin etten jaksa opetella skaaloja. Laiska paska. Kyllä ne varmaan joskus sullakin hyppää silmille, kun etenet siinä soittohommassa. Kyllä ne kannattaa opetella, usko pois. Kun ne skaalat ei ole musiikissa mikään irrallinen juttu, vaan niiden avulla voi oikeastaan hahmottaa ihan kaiken, soinnutkin. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
kivi 03.02.2005 08:34:06 (muokattu 03.02.2005 08:36:07) | |
---|
Osaan soittaa oikeastaan kaikenkuuloista ihan improvisaatiolla enkä osaa yhtään skaalaa. Eli toisin sanoen osaat tavallisimmat skaalat, muttet tiedä niiden nimiä? Se on ihan ok, ei tarvitsekaan tietää. Kyllä korva sanoo, koska jotkut nuotit liittyvät toisiinsa, kun tarpeeksi monenlaista treenaa. Se, että monet opettelevat ensin erilaisia asteikkoja, ja sitten vasta soveltavat niitä musiikkiin, on vain toinen tapa lähestyä samaa asiaa. Tässä elämässä saa aika ajoin törmätä soittajiin, joilla on esimerkiksi sointuoppi aika hyvin hallussa, mutta eivät tiedä yhdenkään sävelen nimeä, saati duuria mollista. Miksi siis pitäisi tietää, mikä on miksolyydinen ja mikä fryyginen? Sen sijaan soittaa ne pitää kyllä osata, siitä olen samaa mieltä, mutta kyllä ne ihan luonnostaankin löytyvät. Musiikki on ollut ensin, ja se on korvalla löydettävissä, erilaiset nimet ja merkitsemistavat on kehitetty vasta jälkeenpäin. |
Jormaz 03.02.2005 09:55:30 | |
---|
Päätin etten jaksa opetella skaaloja. Laiska paska. Rehellisiä sanoja, plussaa ropisee. Mactep - Intro Golgotha |
Joo, kyllähän minä nuo sävelet löydän mistä vaan, että sen kanssa ei ole ongelmia. Kuusi vuotiaasta hakattu eri soittimia ja ei yhtään tuntia otettu. Nuotitkin menee, mutta skaaloia en opettele. Voi tulla vastaan joskus joku herra x, joka kehuu minun soittoa, että vittu sä yhdistelet hienosti skaaloja. Voi sanoa, että aijaa, kiva tietää. .) edit: Oho. Tuli vahingossa yksisilmänen hymiö. En korjaa. Kanadalainen kyrpäsammakko |
ganesha 03.02.2005 17:28:12 | |
---|
sitten on näitä jamppoja jotka opettelevat skaalat - ja soittelevat niitä lopun ikäänsä kuulostamatta kovinkaan innovatiivisilta. muutenkin olen sitä mieltä että melodiat ovat jautaa, soolot perseestä. "if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa |
Epämuusikko 03.02.2005 20:19:57 (muokattu 03.02.2005 20:22:53) | |
---|
muutenkin olen sitä mieltä että melodiat ovat jautaa, soolot perseestä. Kummallisen ristiriitainen toteamus. Enpä oo melodiasoittaja, mutta mielestäni hyvä soolo on melodinen, oli siinä tilua tai ei. Tilussakin on ne kiintopisteensä, jotka muodostaa melodian. Ja melodinen soolonsoitto on taito sinänsä (puhun siis yksiäänisestä linjakkaasta improvisoinnista, ei saivarrella arpeggioilla tai block chordeilla). Eikä niitä melodioita synny ilman skaaloja. Ja (Provo alert) skaalatiedottomien soittajien melodiat tuppaa olemaan sitä sun tätä. Tietämättään mitä on tekemässä voi saada hienoja juttuja aikaan. Mutta kannattaako se pidemmän päälle? Kyllä laulajankin olisi hyvä tietää kappaleen sanojen merkitys, esim. eri kielellä (puhumattakaan omalla äidinkielellä) laulettaessa. Sitä paitsi, jos soittajan tulee tietää mitä säveliä mihinkin sointuun kuuluu, niin siihen muutaman (mieluiten oikean) lisäsävelen opiskelun ei luulisi olevan liian suuri kynnys. Oikeasti:Ihme meininki nykyään. On tullut muutamakin kitaristi vastaan jotka repivät jotain maj+11, 9,+11,13-sointuja fiilispohjalta. Kun sitten kysytään että mikä sointu tuo on, niin vastaus kuuluu: emmä tiiä. Randomillahan ne runotkin kirjoitetaan..... Myytävänä Tosco 22" ride! |
baron 03.02.2005 22:35:52 | |
---|
Aika jännää: Se, että osaisi teknisesti oman soittimensa, jotenkin haittaisi luovuutta??? Aika jännä näkemys. Children of Baron: Magic in Keyboards.
Älkää ajatelko vaaleanpunaisia elefantteja, niitä ei ole olemassa! |
Zeni 03.02.2005 22:58:51 | |
---|
Mistäköhän löytäisi mukavaa oppimateriaali noiden opetteluun ? |
lxi 03.02.2005 23:04:20 | |
---|
Mistäköhän löytäisi mukavaa oppimateriaali noiden opetteluun ? Älä nyt ainakaan: 1) vilkaise teoria ja säveltäminen -palstalle 2) käy kirjastossa 3) huomioi, että käytössäsi on koko Internet ja sen sisältämä tieto. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. kuunneltua |
Jii 03.02.2005 23:24:20 | |
---|
Mitä hyötyä on skaaloista? Oikeastaan en ole aloittelija, mutta pistin silti tänne osioon tämän. En mitenkään dissaa skaalojen osaajia, mutta tällä hetkellä ihmetyttää. Osaan soittaa oikeastaan kaikenkuuloista ihan improvisaatiolla enkä osaa yhtään skaalaa. Mihin siis tarvitsen skaaloja? Haluaisin kiitos fiksuja vastauksia. Niiden tietäminen helpottaa kuulemista/soittamista. Haluaisin olla soittaja, jonka korva toimii koko ajan paremmin. Teoria (tässä skaalat) helpottaa työtäni. Erikorkuisten äänten kuuleminen suhteessa sointuun (moodi/skaala) johtuu ositttain "kuulemaan oppimisesta", osittain "valistuneesta arvauksesta"/"tiedosta". Toisin sanoen, korvakuulolta soittaminen ja "fiksusti improvisoiminen" helpottuu huomattavasti kun tietää skaalan(/moodin) sävelet ja niiden tehtävän. En siis ajattele skaalaa edestakaisin kelattavana asteikkona. Valitettavasti varmaan aika usein soittelen tuontyyppisiä asioita. |
kookos 04.02.2005 16:03:52 | |
---|
Pikkasen off topic, mutta miten te harjottelette yleensä skaaloja. Nauha kerrallaan vai kieli kerrallaan vai miten se kävis parhaiten? |
Jelena 04.02.2005 16:51:03 | |
---|
Pikkasen off topic, mutta miten te harjottelette yleensä skaaloja. Nauha kerrallaan vai kieli kerrallaan vai miten se kävis parhaiten? Ensin opettelin kaikki ulkoa ja sitten soitin ne. Tosin en kitaralla vaan fonilla. Todella luovalla tavalla treenasinkin, eka duurimoodit, sit melodisen ja harmonisen mollin... Ehkä hyvä tapa treenata niitä ois soittaa aina yhteen sointuun liittyvät kerrallaan? Ehkä? Ei riitä että on onnellinen. Tarpeen on myös että toiset eivät ole. |
bibly 10.02.2005 20:18:18 | |
---|
Älä nyt ainakaan: 1) vilkaise teoria ja säveltäminen -palstalle 2) käy kirjastossa 3) huomioi, että käytössäsi on koko Internet ja sen sisältämä tieto. älä nyt ainakaan tee näitä virheitä.. |
Ostinaatio 10.02.2005 21:21:59 (muokattu 10.02.2005 21:26:24) | |
---|
Nuotitkin menee, Eli osaat jo periaatteessa perusskaalat. Niin ja mitä hyötyä skaaloista, no tota: Auttaa lukemaan sujuvasti nuotteja, mahdollistavat sointujen ja harmonian ymmärtämisen. Yksinkertaistavat sävellysprosessia (ja toimivat kriittisenä osa-alueena muutenkin perinteisessä sävellyksessä) Monipuolistavat ja tuovat näkökulmia improvisointiin. Helpottavat kappaleiden blokkailua. Tollasta tuli nyt ekaks mieleen. Mutta toki ilmankin pärjäilee, jos tykkää vaan improvisoida korvalla. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
secondarymind 12.02.2005 03:53:01 | |
---|
Oikeasti:Ihme meininki nykyään. On tullut muutamakin kitaristi vastaan jotka repivät jotain maj+11, 9,+11,13-sointuja fiilispohjalta. Kun sitten kysytään että mikä sointu tuo on, niin vastaus kuuluu: emmä tiiä. Randomillahan ne runotkin kirjoitetaan..... Tuu multa kysymään mitä sointuja mä soitan. En mä tiedä läheskään aina niiden nimiä. Otan sitten aina niistä selvää kun mun ne tarvii tietää. En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |