Aihe: Prkl:n surround!
1
Bentley
02.02.2005 22:55:20

Nojoo.. eli sellasta kyselen et ku sain ensiksi väärää tietoa et surround toimisi pelkällä optisella piuhalla eli äänikortin optisesta ulostulosta sterkkojen optiseen sisäänmenoon niin eihän se näin ollutkaan.
Vaan pitäs niistä kaikista kolmesta (front, surround, rear) ulostuloista mennä sterkkoihin kiinni ni arvatkaa vaa onko mulla sterkoissa sellasia minne ne saa?

Onko mitään patenttia tähän et mä saan surroundin toimimaa tietokoneelta sterkkojen kautta? Mun sterkois on 2xRCA (left, right) sisään, 2xSCART sisään ja Optinen sisään.
For those who can't be without the music!
Roberto
02.02.2005 23:03:33

Jos stereolaitteessa on yhteensä 2 kanavaa, vastaus on ei. Optista pitkin tulee kyllä 8 kanavaa ihan kivasti noin niinkun muuten.
Bentley
02.02.2005 23:05:38

Jos stereolaitteessa on yhteensä 2 kanavaa, vastaus on ei. Optista pitkin tulee kyllä 8 kanavaa ihan kivasti noin niinkun muuten.

Stereolaitteessa on 5 kaiutinta ja subbari eli pitäs olla ihan täysin 5.1.

Mikäs sit vois olla vikana kun ei mulla kuulu takakaiuttimista mitään? Asetukset pitäs olla ihan ok ja silleen..
PIM
03.02.2005 11:06:02
Ongelmana näyttäisi siis olevan että koneelta pitäsi optista liitäntää pitkin saada ulos äänet monikanavaisessa AC3 muodossa eikä tavallisena stereona.

Onko äänikortilla joku asetus mistä säädetään mitä tavaraa digitaalilähdöstä tulee?

Onko stereoissa varmasti AC3 dekooderi? Kaiuttimet ei tykkää hyvää jos AC3 bittivirtaa soittaa normaalin stereon sijasta.

Olisiko liikaa vaivaa selittää tarkasti mitä olet tekemässä ja millä laitteilla? Eli tieto siitä millä ohjelmalla soitat mitä ja minkä äänikortin kautta äänet pitäisi saada minkä merkkisiin ja mallisiin stereoihin auttaisi aikalailla pätevien neuvojen antamisessa.
Autokuume iski, kamat myyntiin. Klikkaa nimimerkkiä ja tsekkaa kuvauksesta mitä on tarjolla. Jos joku tavara kiinnostaa niin tee tarjous tai kysy päivän hintaa.
Bentley
03.02.2005 13:21:47

Ongelmana näyttäisi siis olevan että koneelta pitäsi optista liitäntää pitkin saada ulos äänet monikanavaisessa AC3 muodossa eikä tavallisena stereona.

Onko äänikortilla joku asetus mistä säädetään mitä tavaraa digitaalilähdöstä tulee?

Onko stereoissa varmasti AC3 dekooderi? Kaiuttimet ei tykkää hyvää jos AC3 bittivirtaa soittaa normaalin stereon sijasta.

Olisiko liikaa vaivaa selittää tarkasti mitä olet tekemässä ja millä laitteilla? Eli tieto siitä millä ohjelmalla soitat mitä ja minkä äänikortin kautta äänet pitäisi saada minkä merkkisiin ja mallisiin stereoihin auttaisi aikalailla pätevien neuvojen antamisessa.

Eli laitteet:

Tietokone jossa Win XP SP2, Gainward Hollywood@Home 7.1 äänikortti, Sonar4, ECS K7S5A Emolevy.

Sonyn kotiteatteripaketti (Viritinvahvistin, DVD sekä VHS) jossa 5 satelliittikaiutinta ja subbari. Sisäänmenot: Optinen, 2xRCA (audio left ja right) 1xRCA (kuva) 2xSCART ja kaiuttimille omat liittimensä. En muista onko siinä AC3-dekooderia. Malliakaan en muista, mutta silloin joskus kun katselin sitä netistä, niin en löytänyt ollenkaan mitään siitä mallista. Tämä on tilattu Hobby Hallista joskus 3-4kk sitten.

Eli, kyseisestä äänikortista (tai ihan mistä tahansa vähintään 5.1 äänikortista) pitäisi saada viritelmä kotiteatteripakettiin että surround toimisi tietokoneelta kotiteatteripaketin välityksellä.

!!!---------
Sen minkä lähinnä haluaisin tietää niin on se, että onko se mahdollista, vai pitäisikö minulla olla todellakin kotiteatteripaketissa sisäänmenot vielä analogisille johdoille, jotka tulevat äänikortin ulostulosta (front, surround ja rear)?
!!!---------

Sellanen seikka pitää huomioida että kyseinen kortti ei kyllä toiminu Sonarissa, mutta se voi olla sen takia koska kyseinen äänikortti vaatii Intel/VIA piirisarjan emolta, ja mun emolevyllä on SiS-piirisarja. Ja sitten myös että vain MP3:t kuuluivat optista piuhaa pitkin. Mistään DivX/Xvid:stä ei kuulunut ääni, eikä midikään toiminut. Mutta siis tuossa ylempänähän on se minkä lähinnä haluaisin tietää.
Roberto
03.02.2005 16:17:13

Veikkaan et Sonyn input on ainoastaan stereo.
vrajala
03.02.2005 23:35:45
On tietysti myös mahdollista, että tuon äänikortin lähtö (7.1) antaa ne takakanavat sellaisiin karvoihin joita stereon tulo (5.1) ei kuuntele. Pystytkö vaihtamaan kortin asetuksista takakanavat esim. sivukanavien tilalle tms.? Tai jos saat vaikka kaikki lähdöt monona päälle samaan aikaan, voit kokeilla tuleeko takakanavista mit'n.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Bentley
04.02.2005 08:56:03

On tietysti myös mahdollista, että tuon äänikortin lähtö (7.1) antaa ne takakanavat sellaisiin karvoihin joita stereon tulo (5.1) ei kuuntele. Pystytkö vaihtamaan kortin asetuksista takakanavat esim. sivukanavien tilalle tms.? Tai jos saat vaikka kaikki lähdöt monona päälle samaan aikaan, voit kokeilla tuleeko takakanavista mit'n.

Joo kortin ajureista voi valita et onko 2 kajaria, 4.1, 5.1 tai 7.1. oon tuolla 5.1:llä just kokeillu. Kyllä mä oon aika varma et softapuolelta kaikki pitäs olla ihan ok, mut kytkentätavat on sit vähä eri juttu, eli et riittääkö se optinen piuha pelkästään vai ei.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)