Aihe: Vino kaula
1
Washburn90
06.03.2003 19:57:33
onko kenelläkää vinoa kaulaa kitarassa? mun kaveril oli vinokaulainen kitara mut mun soitto ope suoristi sen.
Eli voit itsekkin yrittää suoristaa sitä. Kaulan yläpuolella on
pieni läppä löysäät kielet ja irrotat sen ja sitten kiristätte¨6kulma avaimella kaulassa olevan pultin ja katsotte
että suoristuuko kaula, mutta jos se ei suoristu palauta liikkeeseen. ps.jos takuu on voimassa
Vimpo
06.03.2003 19:58:33

Näinhän se on.
juici
06.03.2003 20:02:40

Mutta jos ei taito ole ihan hanskassa niin kaularautaa vääntämällä saa hyvän kitaran ihan v**uilleen. Itse en omaani ole uskaltanut koskea, vaan pitääpä käydä käyttämässä skebaa ihan huollossa.
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: PASKA ON HYVÄÄ!
lare
06.03.2003 23:32:59
eilen tossa ite väänsin vähä rautaa tiukemmalle...jännnityksellä oon seurannu mitä sille tapahtuu
Jonkinlaisia naps ääniä sielt sisältä kuulu kun sitä tiukkasin...jonkun puol kierrosta taisin laittaa tiukemmalle
Aamulla kun katoin ni kaula näyttää nyt melkosen hyvälle
Sähkörummut on kivat lelut
Osmo Komppi
06.03.2003 23:36:08
Tarkennan tässä vain edellisiä asiallisia kommentteja. Jos kaulan vinoudella tarkoitetaan kieroutta, ei kaularaudan säätö siihen auta. Eli kaularaudan säädössä kyse on vain koveruuden määrän muuttamisesta. Ja sitähän hieman saa ollakin, tosin ei liikaa.

Ruuvityyppisesti vino eri kiero kaula onkin sitten hankalampi homma.
PsychoTapu
07.03.2003 12:29:58
Itse en kyllä menisi kanssa kaulaa itse vääntelemään. Se ei kuitenkaan niin paha hinta ole, etteikö sitä raaskisi viedä liikkeeseen. Kuitenkin _jos_ jostain syystä onnistuu homman ryssimään jotenkin, menee siinä sitten kaula kokonaan paskaksi.
Itse suoristin kaulan liikkeessä, tosin se oli ilmasta hupia kun olin työharjottelussa siellä.
Fashions will fade, black never does
poppamies
07.03.2003 12:47:55

Itse en kyllä menisi kanssa kaulaa itse vääntelemään. Se ei kuitenkaan niin paha hinta ole, etteikö sitä raaskisi viedä liikkeeseen. Kuitenkin _jos_ jostain syystä onnistuu homman ryssimään jotenkin, menee siinä sitten kaula kokonaan paskaksi.
Itse suoristin kaulan liikkeessä, tosin se oli ilmasta hupia kun olin työharjottelussa siellä.

Aivan niinkuin aikaisemmin olen sanonut useamman kerran niin olen ehdottomasti sitä mieltä että jokaisen kitaristin pitäisi oppia tekemään nämät kaks seuraavaa asiaa: kaulan säätö ja intonaatio. Näitä nimittäin joutuu tekemään ehkä useammanjin kerran vuodessa jos haluaa pitää kitarans parhaimmassa mahdollisessa soittokunnossa. Vääntämällä kaularaudan mutteria 1/4 kierroksen kerralla sinne tai tänne ei saa mitään rikottua. Jos kaularaudam mutteri tuntuu tiukalta niin hyvä keino on ensin löysätä mutteria(ehkä puoli kierrosta) ja vasta sitten kiristää sitä. Näin saa sellaisen "kiinnileikanneenkin" kaularaudan toimimaan.
Tietenkin pitää olla kunnon ja sopivat avaimet ja työkalut.
"G-strings are for strippers"
dsp drv
07.03.2003 12:48:14
En nyt oikein ymmärrä miten kaularautaa säätämällä saisi kaulan paskaksi, no kyllähän sen saa (helpostikkin) mutta kun tekee asiat ohjeitten mukaan...siis ei kiristä kuin 1/4 kierroksen maksimissaan kerralla...

Kyllähän nyt jokaisin pitäisi osata tälläinen säätö tehdä, jos ei osaa niin ehkä kitara ei ole oikea soitin - esim nokkahuilua kannattaisi kokeilla jos epäilee itseään - kun ne tuppaa olemaan halpoja ja niissä on vähän liikkuvia osia. ;)

Siis kyllä kaularautaa joutuu kuitenkin jonkun kerran vuodessa säätämään ja ei ehkä ole järkevää joka kerta lähteä viemään sitä soitinkaupan setälle että se kiristää sitä ruuvia sitten sen 1/6 - 1/4 kierroksen...siis ei ihmiset voi olla näin kädettömiä...??

Ei kaikkea kannata päättömänä lähteä kokeilemaan, mutta kun tietää ohjeet niin kyllä se itse jotain kannattaisi lähteä itsekkin kokeilemaan - saattaa oppiakkin jotain...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)