Fortune 06.03.2003 19:24:51 | |
---|
yks faijan tuttu (ovat soittaneet samassa bändissä) on soitinrakentaja, niin mitä veikkaatte että paljo tulis hinnaks jos tommosta prs/drillskill tyylistä kitaraa pyytäis väsää? entäpä les paul missä ois 24 nauhaa? Emme voi tuntea ko. herran hintatasoa, joten kysy itse (eikä millään pahalla). Eiköhän samantyylisen turboahdetun helmiäishirviön 2000-2500 eurolla saane joltakin kotimaiselta rakentajalta (joo, minulle eivät nuo Driskillit oikein iske :). 24-nauhainen Les Paul ei olisi mielestäni mitenkään älyllinen soitin, ensinnäkään se ei olisi mikään Les Paul :) ja eiköhän sen skaalankin kanssa tulisi ongelmia. Kuitenkin se lyhyempi skaala on yksi Les Paulin tunnusomaisia piirteitä, jotka tekevät siitä sen kitaran mikä se on. "I know everything there is to know about monkeys since I have seen every Tarzan movie ever made!" -Ren Hoëk
Galleria avattu. |
Boge 06.03.2003 19:27:53 | |
---|
maksaako tommoset hienot inlayt sitten paljonkin, ajattelin semmosta ettei otelaudassa olis mitään merkintöjä, paitsi siinä kaulan sivustassa ylhäällä. |
Juzzu 06.03.2003 19:32:02 | |
---|
24-nauhainen Les Paul ei olisi mielestäni mitenkään älyllinen soitin, ensinnäkään se ei olisi mikään Les Paul :) ja eiköhän sen skaalankin kanssa tulisi ongelmia. Kuitenkin se lyhyempi skaala on yksi Les Paulin tunnusomaisia piirteitä, jotka tekevät siitä sen kitaran mikä se on. 24-nauhaisessa se kaulamikki menee sen verran lähellä jo tallamikkiä, että alkaa näyttämään aika muotopuolelta. Ja ei niille ylimmille nauhoille ainakaan enää pääse! Itse ajattelin joskus tehdä LP:n tapaisen kitaran 25" skaalalla (jota PRS käyttää). Jos talla ja mikit pysyvät samoilla paikoilla, tulisi siihen (jos oikein laskin nopeasti) 23 nauhaa! Siinä vasta erikoinen lukumäärä ;o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
Juzzu 06.03.2003 19:33:13 | |
---|
maksaako tommoset hienot inlayt sitten paljonkin, ajattelin semmosta ettei otelaudassa olis mitään merkintöjä, paitsi siinä kaulan sivustassa ylhäällä. Kyllä se oikea luonnohelmiäinen on aika hankalaa saada täällä suomessa ja tietenkin - kallista. tuollaisten pois jättäminen ei ainakaan hintaa nosta ;o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
Boge 06.03.2003 19:33:57 | |
---|
saiskin jo ton kesäduunin varmistettua niin uskaltais mennä puhuttelee sitä soitinrakentajaa. |
Juzzu 06.03.2003 19:35:09 (muokattu 06.03.2003 19:36:17) | |
---|
saiskin jo ton kesäduunin varmistettua niin uskaltais mennä puhuttelee sitä soitinrakentajaa. Voithan tehdä alustavan kyselyn, kunhan kirjaat haluamasi speksit ylös jne. EDIT: ja mun mielestä tuollainen kitaran teettäminen jollakin suomalaisella rakentajalla on kyllä erittäin kunnioitettavaa, jos mulla olis rahaa ja tarvetta kunnolliselle kitaralle, tekisin varmaan itsekin samoin. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
Boge 06.03.2003 19:39:25 | |
---|
no siis uus kitara on jo ollu suunnitteilla jonkun aikaa, varsinkin kun on nyt tullut ton bändinkin kanssa soiteltua. Oon soittanu tolla vanhalla washburnilla kohta 7 vuotta joten uskotte varmaan kuinka haluun uutta kitaraa. Ja kaiken huipuks oltiin tuol yhes bändikisas ni sanktioita tuli siitä kuinka mun soitin oli epävireessä, eli toi mun nykynen ei tykkää pitää hirveen hyvin virettä, ainakaan jos tulee lämpötilanmuutoksia. Ja muutenkin ois nyt tarkotus hommaa semmonen soitin ettei tarvis vaihtaa enää |
Ja muutenkin ois nyt tarkotus hommaa semmonen soitin ettei tarvis vaihtaa enää Semmoista ei muuten ole olemassakaan :) Siis jos sinussa vähääkään on peruskitaristin verta. "I know everything there is to know about monkeys since I have seen every Tarzan movie ever made!" -Ren Hoëk
Galleria avattu. |
Boge 06.03.2003 19:44:10 | |
---|
no siis, kyse semmosesta ettei siitä viitsis luopua enää, toki sitä voi muitakin kitaroita sitten ajan saatossa hankkia |
lxi 06.03.2003 19:46:56 | |
---|
eli toi mun nykynen ei tykkää pitää hirveen hyvin virettä, ainakaan jos tulee lämpötilanmuutoksia. Voit muuten olla varma että yksikään kitara ei ole immuuni tuollaiselle. Kielet venyvät ja supistuvat samalla lailla vaikka kymppitonnin kitarassa. |
Boge 06.03.2003 19:49:02 | |
---|
joo, mutta kyllä siinä mun kitarassa jotain muutakin on sitten vialla, oiskohan virityskoneisto surku tai jotain, koska kun astuin lavalle siel ni viritin kitaran viel siin laval ennen ku alettiin soittaa. enkä jaksa kummiskaan uutta koneista tohon vanhaan hommaamaan kun uuden hommaan joka tapauksessa. |
Jabe 07.03.2003 16:04:11 | |
---|
Noihin vireongelmiin useimmiten syynä on vanhat kielet tai huonosti laitetut ja viritetyt kielet. Usein syy liittyy myös vibratallaan; sen huonoihin säätöihin tai kuluneisiin jousiin tms. Virityskoneistosta vika löytyy harvemmin (onhan sekin tietysti mahdollista). Itselläni ei ole kummempia vireongelmia ollut missään kitarassa sen jälkeen, kun yksi kaveri opetti minulle, kuin kielet laitetaan oikeaoppisesti kitaraan, ja kuinka ne venytetään ja viritetään. Floikkaritallassa on vähän enempi duunia, mutta sekin pitää vireen hienosti, kun vaan säädöt on kohdillaan, ja kitarassa on tuoreet kielet. En sano tätä siksi, ettei sinun kannattaisi jatkaa mieluisan, hyvän kitaran metsästystä - meinaan vaan, että nuo samat perusjutut pitää olla hoidettu, olipa skittana sitten 300 euron Squier tai 2000 euron PRS. Ja molemmat kitarat on mahdollista saada pysymään ihan hyvin vireessä. |
Kossu 07.03.2003 19:09:40 | |
---|
Tuo kaula läpi bodyn on ihan ok, mutta rajoittaa valikoimaa aivan älyttömästi, jopa siinä määrin että rakentaminen on lähes ainoa järkevä menetelmä hankkia mieleinen kitara. Kitaroissa joissa on vaahterakaula läpi rungon on tosin usein ohut ja sävytön, mutta kyllä niistä tiukan säröisen lead soundin saa ja siihen ne on tarkoitettukin. Mahonki läpi rungon tai liimakaula ei sillä minusta soundin kannalta juuri väliä ole. Kannattaa aina muistaa että rakenne on vain väline, soundi ja soitettavuus on päämäärä. ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker |
askomiko 07.03.2003 19:12:02 (muokattu 07.03.2003 19:15:44) | |
---|
Ja eikun rakentajan luo marssimaan. Jos pelkästään soitinta ajattelee niin paras vaihtoehto muutenkin, vaikkei erilaisen kummallista kitaraa hakisikaan. :) T: nimim. 3 done, only 1 more to go! (Eh..) "Paskasta ei saa konvehtia" - Leila P. Makkonen |
Boge 07.03.2003 21:05:21 | |
---|
kuin kielet laitetaan oikeaoppisesti kitaraan kerrotkos miten ne laitetaan oikeaoppisesti kitaraan ja venytetään ym., koska vireys ei ollut ainakaan kiinni kielien iästä, vaihdoin vajaata viikkoa aikaisemmin |
LaXu 08.03.2003 00:16:02 | |
---|
Noihin vireongelmiin useimmiten syynä on vanhat kielet tai huonosti laitetut ja viritetyt kielet. Usein syy liittyy myös vibratallaan; sen huonoihin säätöihin tai kuluneisiin jousiin tms. Virityskoneistosta vika löytyy harvemmin (onhan sekin tietysti mahdollista). Lisätään vielä satula. Useammin kyse on huonosti viimeistellystä satulasta, eikä siitä, etteivät virityskoneet hoitaisi tehtäväänsä. Kokeili ensi hätään pistää grafiittia satulaan (viilaa vaikka kynsiviilalla lyijykynästä grafiittia ja ripottele tomu satulaan). Toki uuden kitaran metsästäminen kannattaa, niitä kun ei voi koskaan olla liikaa. ;) |
fox 08.03.2003 00:40:21 | |
---|
Lisätään vielä satula. Useammin kyse on huonosti viimeistellystä satulasta, eikä siitä, etteivät virityskoneet hoitaisi tehtäväänsä. Kokeili ensi hätään pistää grafiittia satulaan (viilaa vaikka kynsiviilalla lyijykynästä grafiittia ja ripottele tomu satulaan). Toki uuden kitaran metsästäminen kannattaa, niitä kun ei voi koskaan olla liikaa. ;) Varsinkin tässä viime aikoina olen itsekin törmännyt ilmiöön jossa kitaraan vaihdetaan paksumman setin kielet jotka sitten tuppaavat "hirttämään" satulan uriin, ei niin pahoin että uria täytyisi viilata mutta sen verran että vibraa käyttäessä vire hukkuu. Grafiitti auttaa. Myös jos ura on liian syvä voi superliimasta ja lyijykynän grafiittipölystä tehdä "paikkaa" satulan uraan - juuri toissapäivänä luin jenkkilän keskustelupalstalta tuon.
|