Aihe: basso + laulu = mahdoton yhtälö
1
NYdoll
06.03.2003 15:50:15

onkos täällä basisteja jotka laulaa samaan aikaan..
kitaran soittaminen ja laulaminen vielä onnistuu jotenkin, mutta kun basson kanssa on ongelmia vaikka kuviot ei olisikaan hankalia. bassoa olen soittanut kyllä jo n. viis vuotta ja biisit mitä soittelen (ja joissa olisi tarkoitus lauleskellakkin) osaan kyllä bassolla erittäin sujuvasti.
eli onko jotain erityisiä vinkkejä tällaiseen tilanteeseen?
Raiza
06.03.2003 16:31:51
Olen itse aloittelevana basistina laulanut melko vähän mutta tutut biisit onnistuvat ongelmitta kunhan ei tarvitse vaikeita stemmoja kiskoa. Tunnen myös basistin joka laulaa keikalla leadit ja stemmat ilmeenkään värähtämättä, jotta kyä on mahdollista, harjoitustunteja tosin saattaa vaatia melko tavalla! (kyseinen basisti on kyllä rautainen ammattilainen sekä bassottelussa että laulssa)
poppamies
06.03.2003 17:07:45

onkos täällä basisteja jotka laulaa samaan aikaan..
kitaran soittaminen ja laulaminen vielä onnistuu jotenkin, mutta kun basson kanssa on ongelmia vaikka kuviot ei olisikaan hankalia. bassoa olen soittanut kyllä jo n. viis vuotta ja biisit mitä soittelen (ja joissa olisi tarkoitus lauleskellakkin) osaan kyllä bassolla erittäin sujuvasti.
eli onko jotain erityisiä vinkkejä tällaiseen tilanteeseen?

En mene aina itsestäni takuuseen mutta onhan noita. Paul Mc Cartney, Sting, Thin Lizzy, Jack Bruce, Willie Dixon....
Mission impossible? NOOOOO!
"G-strings are for strippers"
arancia
06.03.2003 20:02:00
Mä soitan bassoo ja laulan samaan aikaan... Ei meil nyt mitää kovin pahoja basso kulkuja oo, tai riippuu vähän biisistä mut ei siihen muuta tarvii ku paljon treeniä... :)
Jos et itse tiedä niin ei sitä kukaan puolestakaan päätä...
lxi
06.03.2003 20:14:10
Jos Les Claypool onnistuu siinä niin kyllä sinäkin.

Se on vain oma taitonsa. Ensin pitää hallita basso ja laulu erikseen sen verran hyvin, ettei kumpikaan syö keskittymisestä liian suurta osaa. Ja jos ei tule mitään, sitten pitää helpottaa vaikka basso-osuuksia. Kahdeksasosien takominen on laulaessa aina helpompaa kuin jonkin rytmisesti monimutkaisemman tai melodisesti poukkoilevan osuuden soittaminen.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
NYdoll
06.03.2003 20:45:49

siis sehän tässä onkin ongelmana ku basso ei mee silleen niinku melodia ja oon yrittäny omiin biiseihin väsätä jonkin sortin kuvioita ettei mee tylsäks yhen äänen hakkaamiseks.
kitaran soitto ja laulaminen on paljon helpompaa ku ne soinnut tukee sitä melodiaa tai silleen. no kai se on vaan armotonta reeniä...
Tietäjä
07.03.2003 16:20:34
Jos Les Claypool onnistuu siinä niin kyllä sinäkin...

Nimen omaan jos Claypool osaa niin melkein kuka vaan. Kaveri vetää ihan kivoja kuvioita ja laulaa samalla.
Late
08.03.2003 22:55:33
Anssi Kelaltakin onnistuu mainiosti laulu ja monimutkaisetkin bassokuviot. Kuunnelkaapa joskus Pekan ja Suden tuotantoa.
Kitaranraiskaaja
08.03.2003 23:11:37

A.W.Yrjänäkin vetää välillä aika kinkkisen näköisiä kuvioita samalla kun laulaa.
Sano EI lehtimyyjille.
KMT
09.03.2003 00:45:09

Mulle tuottaa enemmän vaikeuksia soittaa kitaraa kuin bassoa laulaessa...
SKP: Rahan vallasta kansan valtaan...
PQ
10.03.2003 08:11:39
Ensin pitää hallita basso ja laulu erikseen sen verran hyvin, ettei kumpikaan syö keskittymisestä liian suurta osaa. Ja jos ei tule mitään, sitten pitää helpottaa vaikka basso-osuuksia.

Näin se itsellänikin lähti kulkemaan aikoinaan. Kun ei sitä kunnolla pysty keskittymään kuin yhteen asiaan kerrallaan, niin pakko on ensin valita joko bassotus tai laulutus. Mitä enemmän toinen alkaa sujua automaattisesti, sitä enemmän pystyy keskittymään siihen toiseen. Treeniä vaan! Vuodessa tämäkin asia helpottuu kummasti.

Auttaa myös, jos oma korva hahmottaa musiikin bassolinjan ja laulumelodian kautta, sen sijaan että kuuntelisi kivoja skitta-, brassi- ym. riffejä, jotka usein biisejä melodian lisäksi hallitsevat.
Soy el son fan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)