Aihe: Kitaraefektien tekemisestä
1
Vilho
06.03.2003 13:15:17
Ajattelin tehdä itselleni Fuzz:in efektin. Piirilevy ei ole ongelmani, ja tiedän linkit mistä saa skemat. Nyt kuitenkin kysyisin, että kannattaako kotelo tehdä itse, mistä materiaalista ja onko helppo tehdä. Vai kannattaako ostaa valmis kotelo kouluelektroniikasta?
Mistä kannattasi ostaa kytkin kyseiseen laitteeseen. Sen kai täytyy olla suht laadukas painokytkin? Musiikkiliikkeestä? Mitä maksaa?
Kiitokset etukäteen=)
kivi
06.03.2003 13:29:23
kannattaako kotelo tehdä itse, mistä materiaalista ja onko helppo tehdä.

Mistä kannattasi ostaa kytkin kyseiseen laitteeseen. Sen kai täytyy olla suht laadukas painokytkin?

Kotelo riippuu ihan siitä, mitä tahdot. Muovikotelo voi olla ihan ok, varsinkin jos sinne liimaa jonkun folion häiriönpoistoon. Mä olen tehnyt säröjä mm. piipputupakkapurkkiin, metalliseen teepurkkiin, Big Muff Pi:n puulaatikkoon (!) yms. ja suunnitelmissa on tehtailla "hellasärö", kunhan kirpparilta löytyy sopiva nukenhella. Myös puisia Piano-sikarilaatikoita olen säästänyt pienten suoraan kitaraan kiinnitettävien fuzzien kuoriksi.

Kytkimen hinta on tod näk vähintään 10 euroa, ainakin jos tahdot kunnollisen DPDT-kytkimen. Elektroniikkaliikkeestä se kannattaa ostaa, ei kannata maksaa soitinkaupalle välityspalkkiota, ellei kyseessä oo kaupan oma tuonti eikä vastaavaa oo muuten saatavissa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kivi
06.03.2003 14:01:27
Siel oli ostettu Partcosta metallikotelo. Se ois ehkäpä hyvä juttu?

Olis kyllä, jo siitäkin syystä että se on varmaan ainoa ratkaisu joka kestää lavakäyttöä eli tallomista.

Kannattaa miettiä myös, missä kotelon reiät porautat. Käsiporalla homma ei ikäänkuin oikein toimi:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Hater
06.03.2003 16:53:44
Kaveri teki muoviseen pakastepurkkiin ja on toiminu hienosti. Varmaan helpoin ratkaisu, purkkiin pari reikää ja piirilevysisään.
"Beware...beware! Beware of the big green dragon that sits on your doorstep. He eats little boys...puppy dog tails, and big, fat snails. Beware, take care....beware!"
Antti1
06.03.2003 19:19:33
Riippuen puusepäntaidoista ja käytettävistä olevista välineistä tulee puisestakin todella kestävä kotelo. Häiriösuojaus vaan kannattaa muistaa tehdä. Eikä metallikotelonkaan tekeminen itse mahdoton idea ole, jos välineet ja tilat löytyvät.
Vihaan heitä, niitä, jotka sanovat: "Paperi on valkoinen." kääntämättä katsettaan. Vihakaan ei ole aitoa, en enää tiedä mikä on. -P. Karjalainen 2003
Siperian Päällikkö
06.03.2003 21:17:58

http://www.bmelectronics.tk
Tuolla on myynnissä ainakin joitain laadukkaita kytkimiä.
Osmo Komppi
09.03.2003 22:05:34
Kannattaa miettiä myös, missä kotelon reiät porautat. Käsiporalla homma ei ikäänkuin oikein toimi:-)

Itse asiassa voi toimiakin. Tein tuollaiseen Partcon alumiinikoteloon reiät ihan käsiporalla. Ja kytkimelle tuli peräti 12 mm:n aukko. Alumiini on sen verran pehmosta metallia, että hyvin menee läpi alhaisilla kierroksilla ja metalliterällä. Kunhan muistaa tehdä ohjausreiät pienellä terällä ensin.
Vilho
10.03.2003 12:57:38

Itse asiassa voi toimiakin. Tein tuollaiseen Partcon alumiinikoteloon reiät ihan käsiporalla. Ja kytkimelle tuli peräti 12 mm:n aukko. Alumiini on sen verran pehmosta metallia, että hyvin menee läpi alhaisilla kierroksilla ja metalliterällä. Kunhan muistaa tehdä ohjausreiät pienellä terällä ensin.

Minkähän kokoiseen koteloon teit sen? Itekkin aattelin käydä ostamassa Partco:sta kotelon. Ostitko sen kytkimen mikä maksaa n. 7€? Oisko se ok?
Mikko Kankaanpää
10.03.2003 13:26:14

Minkähän kokoiseen koteloon teit sen? Itekkin aattelin käydä ostamassa Partco:sta kotelon. Ostitko sen kytkimen mikä maksaa n. 7€? Oisko se ok?

Minulla on huonoja kokemuksia noista Miyama kytkimistä (M näköinen logo kyljessä), mutta monet liikkeet niitä pedaaleihin korjauksien yhteydessä asentavat ja sanovat että kestävät. Carlingswitch kytkimet ovat parhaita mihin olen törmännyt. Vähän kalliimpia mutta monet sanovat että ovat ikuisia.

t. Mikko Kankaanpää
Vilho
10.03.2003 13:55:07

Minulla on huonoja kokemuksia noista Miyama kytkimistä (M näköinen logo kyljessä), mutta monet liikkeet niitä pedaaleihin korjauksien yhteydessä asentavat ja sanovat että kestävät. Carlingswitch kytkimet ovat parhaita mihin olen törmännyt. Vähän kalliimpia mutta monet sanovat että ovat ikuisia.

t. Mikko Kankaanpää

Mutta siis periaatteessa Partco:n kytkin käy?? Koska en käytä efektii lavakäytössä vaan ihan himassa. Kalliimpi ois aina parempi..
Vilho
10.03.2003 13:57:17
Sellanen juttu ois muuten noihin kytkimiin liittyen, et kun hain osotteesta www.generalguitargadgets.com osotteesta DOD Overdrive 250 Kytkentäkaavion ja piirilevypiirrustuksen, mut siinä kytkentäkuvassa on kytkimessä 9 liitintä...???
Käykääpä vilasemassa. Voiko sen tehä kytkimellä, jossa on 6 liitintä?
Osmo Komppi
10.03.2003 14:13:02

Kytkin taisi olla juuri jotain 7€:n pintaan. Tollanen Miyama ja kyllä se ainakin pelittää. Kestävyyttä en voi kommentoida koskapa laite tuli vasta äsken valmiiksi.

Koteloksi jouduttiin (monikkomuotoa en tällä kertaa itsestäni käytä, tehtiin kimpassa toisen soittajan kanssa :) ottamaan se Partcon isompi alumiininen. Ei muuten olisi mahtunut paristo sisään, silläpä tehtiin sen verran reilut piirilevyt. Kotelolle tuli hintaa n. 13 €, kallis oli pirhana.
Vilho
10.03.2003 14:45:46
Koteloksi jouduttiin (monikkomuotoa en tällä kertaa itsestäni käytä, tehtiin kimpassa toisen soittajan kanssa :) ottamaan se Partcon isompi alumiininen. Ei muuten olisi mahtunut paristo sisään, silläpä tehtiin sen verran reilut piirilevyt. Kotelolle tuli hintaa n. 13 €, kallis oli pirhana!

Minkä kokonen oli piirilevy? Mul on joku 4cm*6cm...
DOD Overdrive 250 on laite.. Tai siis piirilevy siihen. En oo vielä osia käyny hommaamassa..
Mahtuis ehkä siihen pienempään koteloon?
Jarmo
10.03.2003 15:02:51

Kotelo kannattaa tehdä, kevyt metallista tai kovemmasta aineesta ( ohut valurauta kotelo on hiton hyvä ) itse olen kova fuzz tietoinen ja lukenut ja kokenut ja oppinut fuzzin maailman ja jokin metalli mielummin kova ja kestävä, tai jos tahdot tehdä erikoisemman niin sit helvetin kovaa puuta esim vaahtera tai tammi on jees ja siinä sit ei saa olal liitoksia vaan se pitää tehdä yhdestä osasta... ja jso teet metallista niin kytkin ihan keskelle ylös, ja lukituksella kaikista paras , kuten Dallas Fuzz Facessa tai RM:n Fuzzeissa..
Jmk
Pahisguy
10.03.2003 18:13:03
KOtelohan on ihan mielikuvituksesta kiinni, mulla on yks muuntaja pedaalikäytöön tekeillä, ollut jo kauan kun en oo vihtiny hommata konkkia. Kotelo on semmonen pieni, olikohan 2dl maalipurkki... Ja sanon vieläkin että alumiini on helppoa työstää, sopivan lootan tekee helposti ihtekkin.
...Tätä joutilasta kavahtakaa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)