Aihe: Meluongelmaa ratkomassa (osa 2)
1 2 3 4
Cornflake
01.02.2005 14:03:58 (muokattu 01.02.2005 14:04:25)
musamies:
Itse törmään moneen muunlaiseenkin meluun kuin musiikin parissa olevaan ja niihin taas valetut korvatulpat ei välttämättä ole kätevimmät.

Entä toisinpäin? Vähän sama juttu kuin olisit raksalla töissä ja funtsaisit samaa muun vaatetuksen osalta. Miksi ostaa siviilivaatteita, kun on jo haalarit ja Hankkijan lätsä? Ne kun ovat niin kätevät raksahommissa...

Äh, anti olla. Onneksi nuo 300e maksaneet luurit tuntuvat olevan pätevä ratkaisu kaikkiin tilanteisiin.
Lick my lovepump! Redbound
musamies
01.02.2005 16:06:41 (muokattu 01.02.2005 16:34:06)
Äh, anti olla. Onneksi nuo 300e maksaneet luurit tuntuvat olevan pätevä ratkaisu kaikkiin tilanteisiin.

Ei vaan jonkinmoinen ratkaisu on:
- vaahtomuovikorvatulpat taskussa mukana lähes aina
- 300 euron sähköiset luurit kosketinsoitinhommiin
- n. 38 euron sähköttömät kovan melun luurit

Näitä soveltaen löytyy apua aika monenlaiseen tilanteeseen.
Teijo K.
01.02.2005 21:40:09

Näin on. Käytän mielelläni suojaimia kovaäänisten laitteiden kanssa.

Minulla on kanssa kuppisuojat, mutta säästän ne sinne mottorisahan ynnä muitten vastaavien kera käytettäväksi. Siksi noita on erilaisia, kun ne on eri tilanteita varten suunniteltu.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Teijo K.
01.02.2005 21:42:08

Ei vaan jonkinmoinen ratkaisu on:
- vaahtomuovikorvatulpat taskussa mukana lähes aina
- 300 euron sähköiset luurit kosketinsoitinhommiin
- n. 38 euron sähköttömät kovan melun luurit

Näitä soveltaen löytyy apua aika monenlaiseen tilanteeseen.

Olen edelleen sitä mieltä, että jotkut Peltorin sähköluurit on vaarallisemmat bänditouhussa kuin kokonaan ilman. Miun Shuren E1 korvamonitorit maksoivat 200e.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Cornflake
01.02.2005 21:50:35
arva:
Olen edelleen sitä mieltä, että jotkut Peltorin sähköluurit on vaarallisemmat bänditouhussa kuin kokonaan ilman. Miun Shuren E1 korvamonitorit maksoivat 200e.

Näissä musamiehen jutuissa on ainoastaan yksi järki. Jos hän on vakaasti sitä mieltä että tämä on hänen juttunsa niin sehän on upea homma se.

Eihän se tietty hienoo ole jos kuulo menee vääränlaisen suojauksen takia, mutta mies on selkeästi miettinyt homman maaliin ja ratkonut ongelmansa.
Lick my lovepump! Redbound
musamies
02.02.2005 00:46:46
Minun ensisijainen juttu on se, että mahdollisuuksien mukaan vedetään niin, ettei suojausta tarvi. Jos tämä ei onnistu, on kuulo suojattava.

Rokkarit tuntuvat olevan pahimmasta päästä olevia vanhoillisia ajattelultaan kun kaikki totutusta poikkeavat ratkaisut saavat aikaan allergisia reaktioita... olipa kyse sitten sähkörummuista, suojaimista, vahvistinmallinnussoftista...

Minun puolesta vanhat toimintatavat voi jättää johonkin musiikin museoon jos löytyy parempia tilalle!
Fortune
02.02.2005 01:06:05

Minun puolesta vanhat toimintatavat voi jättää johonkin musiikin museoon jos löytyy parempia tilalle!

Niinpä. Parempia. Kun ei löydy, mennään vanhoilla.

Ei ole pakko ymmärtää, jollei pysty.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Dr.Rubber
02.02.2005 05:19:19
Avohoito on iloinen asia. Anteeksi, olen mulq.
Kyttä on poliisi!
musamies
02.02.2005 10:05:49
Kosketinsoittajat vetelevät nykyisin yleisesti digitaalivehkeillä, joiden laatutaso vaihtelee siinä missä perinteisempienkin soittimien. Myöskään korva- ja kuulokemonitorointi ei ole tavatonta.

Mikä estää vaikka kitaristeja tai rumpaleita tekemästä samoin?
leka
02.02.2005 10:27:48 (muokattu 02.02.2005 10:32:49)
Kosketinsoittajat vetelevät nykyisin yleisesti digitaalivehkeillä, joiden laatutaso vaihtelee siinä missä perinteisempienkin soittimien. Myöskään korva- ja kuulokemonitorointi ei ole tavatonta.

Mikä estää vaikka kitaristeja tai rumpaleita tekemästä samoin?

Odotan sitä päivää kun ehdotat kitaristeille siirtymistä ilmakitaraan...

Kas kun ei korvata kitaristeja ja rumpaleita kokonaan, onhan nykyään samplet ja rumpukoneet.

EDIT. Niin, miksikäs niitä hyppyrimäkiäkin rakennetaan? Nykyyänhän on tietokoneissa digitaaliset mäkihyppysimulaattorit. Säästyypä loukkantumisiltakin...
JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT!
Locrian
02.02.2005 10:32:29 (muokattu 02.02.2005 10:33:16)
Myöskään korva- ja kuulokemonitorointi ei ole tavatonta.

Kuka on väittänyt että olis? Olkoon vaikkaa neuraalimonitorointi mut mä en peltorit päässä mee lavalle vääntämään rokkia. Voit olla ihan varma. Sano vanhoilliseksi tai idioottirokkariksi tai mitä vaan mut kuulo pelaa hienosti ja elacinit on pop.

Keikalla pistetään pippeli lepattamaan ja fiilis kattoon eikä tarvii kenenkään tulla itkemään vertavuotavista kuuloelimistä kun hoitaa hommat oikein. Se on liveä herrasiunaa. Kohta jaetaan jengille ovella langattomia kuulokkeita ja bändi vetää jossain demppilaatikossa riisitikuilla sahkörumpuja ja midikitaroita. Rokkifani voi sitten ite ruuvata baaritiskillä ördätessä musaa lujemmalle ku alkoholi tappaa kuulon ennen varsinaista melusaastetta.

Eikä se fiilis siitä parannu. Siellä demppilaatikossa kun väännetään sitä digitaalista muniinpuhaltelua.

Nyt meni hermot. Harvinaista.
Tyhmästä päästä kärsii koko hippi.
PL
02.02.2005 10:34:26
Minun ensisijainen juttu on se, että mahdollisuuksien mukaan vedetään niin, ettei suojausta tarvi. Jos tämä ei onnistu, on kuulo suojattava.

Rokkarit tuntuvat olevan pahimmasta päästä olevia vanhoillisia ajattelultaan kun kaikki totutusta poikkeavat ratkaisut saavat aikaan allergisia reaktioita... olipa kyse sitten sähkörummuista, suojaimista, vahvistinmallinnussoftista...

Hyvä musamies, eihän musiikissa ja soittamisessa olekkaan kyse tekniikasta tai laadusta, ainakaan laitteiden osalta. Musiikki ja sen esittäminen on tunnepohjaista ja kotoisin syvältä ihmisen sisuksista.

Jos joku saa fiiliksensä peltoreista tai digivehkeistä se olkoon ok, mutta suurelle osalle soittajista on tärkeää, että on juuri se "laite" tai soitin ja saa siitä soittoonsa sen viimeisen hengen, voiman ja vaikkapa "mojon".

Veikkaan, että nuori lahjakas viulisti kokee musiikkinsa paljon vahvemmin ja soittonsa soivan paremmin kun saa soitettavakseen aidon muutaman satavuotta vanhan klassikkoviulun sen sijaan että hänelle annetaan maailman paras viulumallinnussofta ja hiilikuituviulukontrolleri.

Vedä sinä niillä kamoilla mitkä sinusta parhaalta tuntuvat ja anna muiden tehdä oma juttunsa niin kuin he sen parjaaksi kokevat.
musamies
02.02.2005 10:48:18
Ettei tulee väärää käsitystä, niin diggailen myös niitä Elacineja, vaikka itse pärjään toistaiseksi muunlaisilla välineillä.

Ymmärrän musiikin tunnepohjaisuuden. Tekniikka on kuitenkin mennyt eteenpäin sen verta, ettei se jätä kylmäksi melko perinteiseen tekniikkaankin kallellaan olevaa kosketinsoittajaa.

Myös kitaristeille on tullut joitain mielenkiintoisia tuotteita. Tässä yksi niistä:
http://www.native-instruments.com/i … php?guitarrig_us&ftu=4f839c5bee
Locrian
02.02.2005 10:57:49
http://www.native-instruments.com/i … php?guitarrig_us&ftu=4f839c5bee

Aika mitäänsanomaton softa loppupeleissä. Ja vaikka saundais jollekin niin ei auta...ei vaan auta.
musamies
02.02.2005 11:10:28
Aika mitäänsanomaton softa loppupeleissä. Ja vaikka saundais jollekin niin ei auta...ei vaan auta.

Saman valmistajan B4 softa toimii ainakin ihan kybällä.
Locrian
02.02.2005 11:14:28
Saman valmistajan B4 softa toimii ainakin ihan kybällä.

Jep. Kummatkin on omistuksessa ja toista en käytä kuin demoskebojen vetoon äänityksissä. Jos siihenkään. Livenä ei toimi kuin joissakin musiikinlajeissa, ja niissäkin huonosti. On testattu. Mites livenä esim. feedbackin (soittofiiliksen jne.: kts. yllä) toteuttaminen tuolla softalla? Tiedän pari ratkaisua mutta ne vaatii "melua".
Dr.Rubber
02.02.2005 11:37:45
En kyllä haluaisi asua tuon musamiehen naapurissa.
Kyttä on poliisi!
musamies
02.02.2005 11:43:36 (muokattu 02.02.2005 11:47:49)
Mulla on myös oikea Hammond ja MS-Audiotronin leslie. Ja käytössä Sound City 100 PA putkinuppi.

Tunnepohjaisuuteen perustuen se räyhäkkään näköinen oikea Hammondi puolustaa paikkaansa. Käytännölliset seikat taas vaikuttavat siihen, että softaversio on usein käytännössä kovempi sana.

Tuossa kun keskustelutoveri rupesi puhumaan naapurissa asumisesta, niin rivitalokämpässä ollessani eräs naapuri todallakin veti herneet nenään kun treenailin oikeilla Hammondeilla välillä vähän myöhempäänkin. Softaversiolla ei ole vastaavaa ongelmaa tullut.

PS: Katsottiin soittokaverin kanssa eilen videolta kun joku kesä takaperin olin Pepe Alhqvistin kanssa vetelemässä niillä oikeilla uruilla ja siihen kuvioon niistä välittyvä fiilis sopi kyllä softaversiota paremmin.
Fortune
02.02.2005 14:41:05
Kyllä minä ainakin olen varsin hyvin selvillä, että digipohjaisena löytyisi varmasti puukorviani miellyttävä systeemi minullekin. Ja onhan minulla mallintavia ja räkkihirviöitä ollutkin.

Mutta esteettinen puoli ja fiilis vetää, niitä ei voi mallintaa.

Putkimylly pauhaa ja tuoksuu hyvältä, analogipedaalit laudassa rahisevat ja ovat lämminsoundisia, perinnekitara tekee kaiken mitä pitääkin.

Minä pidän orgaanisesta meiningistä, joka hengittää. Kyllä auditiivisen puolen saa sille tasolle digipuolellakin, mutta kun musiikki on nyt vain meille joillekin heikoille taiteilijaraukoille muutakin kuin sitä ääntä. Visuaalinen ja kinesteettinen. Putkivaffarien ja kitaralaukkujen tuoksun sekä treenikämpällä treenien jälkeen leijuvan "sepulturan" osalta myös ehkä olfaktorinen kokemus :)

Anna meidän olla :)
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)