Aihe: lyömäsoittimia
1
miccomalliton
13.12.2004 00:30:18
Elikkä onko kukaan rakennellut tai rakentamassa jonkinlaisia lyömäsoittimia esim. octobaneja tai jotain muuta lisäystä settiinsä? Olisin kiinnostunut ohjeista/kokemuksista erilaisiin lyömäsoittimiin.
Nooakin rakensi arkin ENNEN sadetta. Mieti sitä.
SirElwood
13.12.2004 10:39:26 (muokattu 13.12.2004 10:39:56)
kokemuksista

Minä tein joskus erikokoisista pahvirullista ja poron(?)nahasta rumpuja. Voin vaikka laittaa jossain vaiheessa kuvia niistä. Hyvin toimivat, vaikka virittäminen pitää tietenkin hoitaa suihkepullolla. :) Eivät oikein kapuloilla mäiskimistä kestä, mutta nuijilla toimivat hyvin.
fox
13.12.2004 17:06:31

Olisin kiinnostunut ohjeista/kokemuksista erilaisiin lyömäsoittimiin.

Rumpupalstalla on ollu vuosien mittaan jos jonkinlaista viritelmää. Käypä siellä selailemassa, octobaneja siellä on ainakin useampikin mnettiläinen tehnyt. Itse oon tehnyt ainoastaan ns. triggeri-padeja. Varsinaisiksi lyömäsoittimiksi en niitä laskis..;)
hörhö
14.12.2004 17:32:19 (muokattu 14.12.2004 17:34:21)

Vinkki! Saa varastaa, itsekin tein niin, eikä huonon omatunnon paikka tässä tapauksessa. Pari kertaa olen nähnyt, eikä kumpikaan oikeastaan mikään bändi ollut.

Kokeilkaa lyödä vajaan kämmenen halkaisijaltaan olevan muoviputken päähän. Siinä esimakua saundista.

Sitten teette sellaiset pingismailan malliset puolilerpattavat(muovilevy väliin) nahkaläpyskät, joilla putkea taotte. Sellainen melko "kimmoisa" ääni. Niinkuin "boing".

Tämä voi olla lisäys tomisettiin TAI... Itsenäinen pitched percussion. Oktaavi tai pari, kolme tasavireessä. Avoimen putken taajuus f=v/2L. v = 340m/s. Putken paksuus vaikuttaa yläsävelkoostumukseen.

Suunnittelun alla on sellaiset kupin malliset resonaattorit. Jos tulee ajatuksia näistä, niin kakaiskaa ulos.

Toinen vaihtoehto on ottaa putkenpätkät käsiin ja lyödä niitä ulkoreisiin. Ei paha.

EDIT: 1-2m putkista lähtee tuo hyvä soundi. Reisiin hakattavaksi n. puolimetriset ja vähän ohuemmat.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
beorn
28.01.2005 18:19:19

Joo, tein itse teräksiesen, 80 cm syvän octobaanin!

Aika metka saundi, jopa niin metka, etten oo sitä pahemmin setissä pitänyt ja voin vaikka myydä pois, jos joku haluvaa.
All men play on ten!
Woodoo
01.02.2005 00:48:47
Itse olen pitkään harkinnut virvelin viiluttamista. Olisi komia paukutella omalla virpalla menemään. Koivuviilusta olen harkinnut sen tekeväni, kun saan rojektin aloitettua niin voisin laittaa tänne kuvia. Saa nähdä vielä millaiset lugit siihen taijon. Mutta onko kukaan muu koittanut tehdä esim. virveliä?
Sellainen on käynyt mielessä lisäksi kans, että kaksi 16" lattiatomia yhdistäsi yhdeksi basariksi, vois tulla aika komia:) ovat tosiaankin vielä jäänyt kehittelyasteelle, koska noita rojekteja on alkanut kerääntymään vähän liikaa...
Työpäivän pelastus -muusikoiden.net-
miccomalliton
01.02.2005 19:25:15
WooDoolle.

Kiitos kirjoituksestasi ja laittele ihmeessä lisää juttua ja mahd. kuvia kaikista projekteistasi. Ei ole väliä mulle vaikka jotkut projetit olisivatkin vähän outoja tai vielä vaiheessa. Itse suunnittelen myös kaikenlaisia juttuja pienessä päässäni, osa järkeviä osa vähemmän...

Joka tapauksessa tee-se-itse jutut on aina mukavaa luettavaa, olipa tulos mikä tahansa.
Itselläni on tällä hetkellä työn alla DIY sähkörumpu projekti suunnittelu/rahoitus vaiheessa.

Laittakaa toki muutkin lisää juttua tulemaan.
"Ylistäkää häntä rumpua lyöden ja karkeloiden...ylistäkää häntä helisevillä symbaaleilla, ylistäkää häntä kumisevilla symbaaleilla!" psalm. 150
Kumiankka
01.02.2005 20:00:57
http://musicthing.blogspot.com/2004 … ble-in-silver-sparkle-and-pink.html

Sorry en ole lukenut kirjoituksia kovin tarkkaan mutta muistin muikean näköisen rytmisoitinhässäkän...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)