Aihe: Meluongelmaa ratkomassa (osa 2)
1 2 3 4
musamies
30.01.2005 23:21:53 (muokattu 30.01.2005 23:23:57)
Olen edennyt pyrkimyksissäni ratkoa rytmimusiikin piirissä valitettavan yleisesti vallitsevaa meluongelmaa hankkimalla yhdet kuulusuojaimet lisää tilanteisiin, joissa meluongelma ei kaikesta hyvästä tahdosta huolimatta ole aisoissa:

http://www.silenta.com/silenta.php? … ;naytatuote=supermax&kieli=_fin

Itsellä nämä on Würth merkkisenä. Silentaa myydään myös sillä merkillä.

Valmistaja lupaa melko tasaista ja runsasta vaimennusta. Yhden kerran olen keikalla päässyt kokeilemaan instrumenttina haitari. Panostettu tavanomaista enemmän matalien taajuuksien vaimennukseen.

Toisena vaihtoehtona mulla edelleen käytössä saman valmistajan elektroniikalla varustettu kuulosuojainkuuloke, joka sekin ok jos on mahdollisuus ajaa mikseristä oma monitorointi suoraan luureihin.

Taitaa nuo uusimmat luurini hakata Elacinit ainakin vaimennuksen runsaudessa! ;-)
duane
31.01.2005 13:46:18 (muokattu 31.01.2005 13:47:03)
Katsohan sitä taulukkoa siellä luurien alla...aika kaukana melko tasaisesta vaimennuksesta.

Lainaan tähän viisaan miehen sinulle osoittamia sanoja aiemmasta keskustelusta:
"...niin korvat täyteen Bilsomeita ja Eareja, -40dB vaimentavat kuppisuojaimet päähän ja liusäksi molemmin piuolin päätä untuvatyynyt roudarinteipillä kiinni. Lisäksi on syytä pysyä himassa, joka on tietenkin äänieristetty, ettei naapurin kissan ulostaminen vahingoittaisi terveyttä."

Kupusuojaimet kuuluu metsurin ja tehdasduunarin päähän, ei muusikoille.
Roudarikin on ihminen.
Locrian
31.01.2005 14:11:02 (muokattu 31.01.2005 15:56:21)
Taitaa nuo uusimmat luurini hakata Elacinit ainakin vaimennuksen runsaudessa! ;-)

Ja vain ja ainoastaan siinä. Piste. Hymiö? En laita. Miten sä kuulet muuten skulata noi päässä? Puheista päätellen vedät muutenkin naurettavan hiljaa. Ite ainakin haluan ihan kontrollinkin takia kuulla soittamani musiikin, fiiliksestä puhumattakaan.
Tyhmästä päästä kärsii koko hippi.
Dr.Rubber
31.01.2005 14:33:51
Neurooseja on monenlaisia....
Kyttä on poliisi!
Miattunen
31.01.2005 16:13:26
Ei kertakaikkiaan miten tää melukysymys on aina näin vaikee? Mikä niissä sähkörummuissa on ettei niitä voi käyttää?!?! Soitin eilen itse sellasii pädirumpuja kitaristin ja basistin kanssa ja kyllä oli mahtavaa kun kellään ei ollu kuulosuojaimia ja saatto kommunikoida ihan vaan vähän ääntä korottamalla. Iskettiin ne rummut vielä bassovahvistimen kautta ja soundi oli mahtia. :)
Onkai se nyt paljo fiksumpaa soittaa hyvillä soundeilla hiljempaa niin että kaikki saa vielä soittimista hyvin selvääki kun kaikki ei oo sellasta ökymekkala puuroo.
musamies
31.01.2005 16:33:34
Itse pärjään ilman suojausta mikäli bändi koostuu esim. laulajasta, minä toimin pianistina ja siihen vielä lisäksi vaikka basisti.

Tämän suuremmilla volilla en lähde enää leikkimään ilman suojausta.

Itseasiassa nuo luurit tuntui toimivan yllättävänkin hyvin.

PS: Ajoin juuri n. 3 tuntia työkelkalla ja käytössä oli mainitsemani luurit + vaahtomuoviset korvatulpat. Rupeaa matalampikin mölinä vaimenemaan.
HarrieR
31.01.2005 17:49:55
PS: Ajoin juuri n. 3 tuntia työkelkalla ja käytössä oli mainitsemani luurit + vaahtomuoviset korvatulpat. Rupeaa matalampikin mölinä vaimenemaan.

Täydelliset siis mun bändikavereilleni - "basisti" kun olen. Varsinkin kun soittoni varmastikin on lähellä työkelkalla ajoa (PRRRÖÖÖÖÖTT!) fiilikseltään ja soundiltaan. Wau, pitäisköhän investoida?
Jazz is just a series of mistakes without the 'oops.' - Nigel Tufnel
Dumb
31.01.2005 17:55:56

Mutta kuka sitä sitten haluaa, on eri asia.
musamies
31.01.2005 19:20:40
Kuulonsuojaimia käyttäen tuppaa bassoa kuulumaan suhteessa korkeampiin ääniin korostuneesti.

Basson perusäänen kuulee varsin selvästi varmaankin lähes kaikilla suojaimilla.

Parasta olisi tietysti jos soittamisessa ei tarvi suojaimia. Maailma on kuitenkin täynnä kovaäänisiä työ- ja harrastevempeleitä, joiden kanssa tehokkaat suojaimet on hyvä olla olemassa.
vanttera
31.01.2005 20:05:57
Ootteko huomannut että jos kuulo on muuten lähes täysin vaimennettu, niin esim. hengitys- ja nieleskelyäänet kuuluvat häiritsevän lujaa!!!! Myös sydämen syke saattaa kuulua ns. sisäisesti

Tähänkin on ratkaisu joka mahdollistaa rauhassa soittamisen, ja kyllä te vielä keksitte sen hei!
Sähkö pois soittimista - takapakkia Saatanalle!
lxi
31.01.2005 22:47:26 (muokattu 31.01.2005 23:07:34)
Tuovathan nuo aika kivaa metsämies-lookia soolohaitarikeikalle. Ehkä tässä olisi valttikortti ulkomaanmenestykseen...?

EDIT: Tosin hyvin se Pohjosen Kimmo pärjää ilmankin.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
kuunneltua
Cornflake
31.01.2005 22:52:05
musamies:
Olen edennyt pyrkimyksissäni ratkoa rytmimusiikin piirissä valitettavan yleisesti vallitsevaa meluongelmaa hankkimalla yhdet kuulusuojaimet lisää tilanteisiin, joissa meluongelma ei kaikesta hyvästä tahdosta huolimatta ole aisoissa

Tästä saa nyt itseasiassa sen kuvan että "rytmimusiikissa" ei ole mitään meluongelmaa, vaan se ongelma on ihan jossain muualla.

Mutta nyt näemmä sekin on tikissä. Kaikilla on kivaa (=satapäinen yleisö ja yhdellä himmeet luurit päässä).
Lick my lovepump! Redbound
Teijo K.
31.01.2005 23:56:38

musamies:

Tästä saa nyt itseasiassa sen kuvan että "rytmimusiikissa" ei ole mitään meluongelmaa, vaan se ongelma on ihan jossain muualla.

Mutta nyt näemmä sekin on tikissä. Kaikilla on kivaa (=satapäinen yleisö ja yhdellä himmeet luurit päässä).

Eimutta nuo luurithan on päheät siinä, että ei tarvitse kuunnella omaa soittoaan ollenkaan. (Alkaa harkitsemaan myös, alle vielä nuo korvamonitorit ja kannettava cd-soitin) Son siinä.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
musamies
01.02.2005 00:26:28
Eimutta nuo luurithan on päheät siinä, että ei tarvitse kuunnella omaa soittoaan ollenkaan. (Alkaa harkitsemaan myös, alle vielä nuo korvamonitorit ja kannettava cd-soitin) Son siinä.

Toiset kuulokeominaisuudella varustetut luurit kosketinsoittimia varten, jolloin mulla samalla enemmän tekniikkaa keikalla ja nimenomaan kuulee omaa soittoa juuri niin hyvin kuin haluaa. Siinä auttaa kuulokeominaisuus ja mahdollisuus mikseristä käsin valita mitä sinne haluaa ajaa. Mulla ollut käytössä yksi ryhmä mikseristä sitä tarkoitusta varten, jolloin tulee luureihin stereona. Ryhmässä on tähän mennessä ollut laulumikit ja koskettimet. Laulumikeistä vuotaa sopivasti vähän muutakin ja hyviä kokemuksia esim. AKG c 535 eb konkkamikkien kanssa.

Haitarin kanssa ei ole muutenkaan ongelmia ollut saada omasta soitosta selvää. Ongelmat on ollut enemmän sähköisten kosketinsoitinten kanssa. Haitaria käytän lähinnä silloin kun ei ole tekniikkaa ihmeemmin apuna.
Dr.Rubber
01.02.2005 00:59:59 (muokattu 01.02.2005 01:06:38)
Ootteko huomannut että jos kuulo on muuten lähes täysin vaimennettu, niin esim. hengitys- ja nieleskelyäänet kuuluvat häiritsevän lujaa!!!! Myös sydämen syke saattaa kuulua ns. sisäisesti

Tähänkin on ratkaisu joka mahdollistaa rauhassa soittamisen, ja kyllä te vielä keksitte sen hei!

Hommat kerralla kuntoon - minäkin taitaisin tosiaan päätyä 9mm Buranaan intrakraniaalisesti Smith & Wesson inhalaattorilla...
Kyttä on poliisi!
Teijo K.
01.02.2005 01:00:04

Toiset kuulokeominaisuudella varustetut luurit kosketinsoittimia varten, jolloin mulla samalla enemmän tekniikkaa keikalla ja nimenomaan kuulee omaa soittoa juuri niin hyvin kuin haluaa. Siinä auttaa kuulokeominaisuus ja mahdollisuus mikseristä käsin valita mitä sinne haluaa ajaa. Mulla ollut käytössä yksi ryhmä mikseristä sitä tarkoitusta varten, jolloin tulee luureihin stereona. Ryhmässä on tähän mennessä ollut laulumikit ja koskettimet. Laulumikeistä vuotaa sopivasti vähän muutakin ja hyviä kokemuksia esim. AKG c 535 eb konkkamikkien kanssa.

Haitarin kanssa ei ole muutenkaan ongelmia ollut saada omasta soitosta selvää. Ongelmat on ollut enemmän sähköisten kosketinsoitinten kanssa. Haitaria käytän lähinnä silloin kun ei ole tekniikkaa ihmeemmin apuna.

Olisit vain ostanut kerralla korvaan valetut tulpat ja niihin korvamonitorit päälle. Nyt ostelet noita kuppimalleja niin monet että sama raha menee kuitenkin. Lisäksi, mikäli noissa harrastelijatason luureissa ei ole asianmukaista limitteriä välissä, niin ne on järjettömän vaaralliset korvien kannalta. Yksi kunnollinen verkkopamaus ja ei tarvitse enää sinunkaan pohtia rytmimusiikin keikoilla meluongelmaa.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
musamies
01.02.2005 11:02:02
Valettuja on moni kehunut.

Lisäksi, mikäli noissa harrastelijatason luureissa ei ole asianmukaista limitteriä välissä, niin ne on järjettömän vaaralliset korvien kannalta.

Niissä on jonkinmoinen elektroniikka, joiden läpi signaali menee. Mitään ääntä ei kuulu ellei kuulokkeista kytke virtaa päälle. Maksoi 300 euroa. En ole lähtenyt testaamaan mitä käy jos syöttää tosi kovaa signaalia niihin - ehkä pitäisi testata. Sisältävät säädettävän toiminnon, joka helpottaa esim. puheen kuulumista vaimentaen kuitenkin kovat äänet ja radion.

Ilman elektroniikkaa olevat pelkät kuulosuojaimet maksoi n. kymmenosan siitä.

Itse törmään moneen muunlaiseenkin meluun kuin musiikin parissa olevaan ja niihin taas valetut korvatulpat ei välttämättä ole kätevimmät.
Fortune
01.02.2005 12:33:07

Itse törmään moneen muunlaiseenkin meluun kuin musiikin parissa olevaan ja niihin taas valetut korvatulpat ei välttämättä ole kätevimmät.

Sitä kutsutaan elämäksi.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
musamies
01.02.2005 13:07:47
Sitä kutsutaan elämäksi.

Näin on. Käytän mielelläni suojaimia kovaäänisten laitteiden kanssa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)