Aihe: Protools Vs Locig
1
FastEddie
05.03.2003 15:17:27

Jo yli kymmenen vuotta käyttämäni PC alkaa sanoa sopimustaan irti. Sekvenssiohjelmani on auttamatta vanhanaikainen. Digitaalinauhurini voisi päästä myös eläkkelle.

Protoolsista ei ole paljoa kokemuksia ja Locigista en ole pitänyt niinä kertoina, kun olen käyttänyt sitä.
Näistä kahdesta ohjelmasta tulen toisen kuitenkin valitsemaan.
Tietokoneena tulee olemaan joku Mac G4 osX:llä. Muuta hardwarea en ole vielä päättänyt.

Kumman sinä valitsisit/olet valinnut ja miksi?
Notefix
05.03.2003 15:41:30

Protoolsista ei ole paljoa kokemuksia ja Locigista en ole pitänyt niinä kertoina, kun olen käyttänyt sitä.
Näistä kahdesta ohjelmasta tulen toisen kuitenkin valitsemaan.

Jos olet rajannut valintasi noiden kahden välillä , riippuu siitä tuo aika paljon siitämitä aiot tehdä ja kuinka paljon sulla on rahaa. TDM Pro Tools löytyy tottakai Macille ja on ihan hyvä ohjelma, mutta midi-osasto kusee. Samoin se saattaa olla vähän tyyris. Plussana yhteensopivuus melkein kaikkien studioiden kanssa.

Logic on ihan suosittu ohjelma ja sen kanssa kyllä tekee sekä audiot ja midit yms. Lisäksi yhteensopivuus Mac:iin on luonnollisesti varsin hyvä. Miinuksena on käyttöliittymä, joka sopii ehkä joillekin hyvin, mutta on mun mielestä harvinaisen kryptinen.

Itse ottaisin silti Logicin, koska en pysty perustelemaan Digidesignin hinnoittelua ja sitä että PT ei tee kaikkea mitä haluan.
FastEddie
05.03.2003 17:31:56

...mutta midi-osasto kusee. PT ei tee kaikkea mitä haluan.

Miten midi-osasto kusee? Perustele.
Esim. mitä PT ei tee?
Mohla
05.03.2003 22:10:17 (muokattu 05.03.2003 22:12:31)

Miten midi-osasto kusee? Perustele.
Esim. mitä PT ei tee?

Ainakin ProTools 5.0.1:sen midi editori on aika hanurista. Ennemmin käyttäisin siihen vaikkapa Cakewalkkia tai Cubasea. Jaa miksikö hanurista? Se on epäkäytännöllinen ja kömpelö, kyllähän sillä tietenkin jotain pieniä korjauksia voi hätätapauksessa midifileen tehdä, mutta jos yhtään enempää haluaa saada aikaan, niin ei sillä jaksa elävä erkkikään niitä vääntää.

EDIT: PT:n audio editointi ja nauhoitus meiningit on kyllä hyviä, niistä en valita. Paitsi ehkä saisi olla nuo stereo raidat, mutta joo...

Ja siis PERIAATTEESSA PT:n midieditillä voi tehdä samat asiat kuin muillakin, mutta PT:llä se on vaikeampaa ja hitaampaa.

Joo. Enköhän tehnyt asian selväksi. Nyt lähden nauttimaan nesteitä.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Wez
06.03.2003 10:46:12
Logic sillä macille ei enään tule ProToolsin uusia versioita ja Logicia ei enään tuu PC:lle...
Tai voihan sitä käyttää ProToolsin vanhoja versioita jos haluaa mutta itse ainakin ottaisin Logicin, siitä tais just tulla uus versio macille

Kuulin huhuja että Logicin kehittäminen PC:lle jatkuisi kuitenkin asiakkaiden vaatimuksesta, joten ainakin bugikorjauksia olisi luvassa, ja ehkä uutta versiotakin.

Sen mitä olen noita kahta ohjelmaa käyttänyt, niin sanoisin että Logic on parempi midi-puolella, kun taasen PT on enemmän audio-orientoitunut. Logicin käyttöliittymä on kyllä kryptinen, mutta uskon että paneutumalla asiaan hommat saa tehtyä nopeammin. Ai kun saisi ohjelman missä olisi N-Trackin helppokäyttöisyys varustettuna Logicin laadulla ja kilkkeillä.

-Wez-
sami_sumea
09.03.2003 14:17:05

PT:n audio editointi ja nauhoitus meiningit on kyllä hyviä, niistä en valita. Paitsi ehkä saisi olla nuo stereo raidat, mutta joo...

Tjoo, PT LE 5.3.1:ssä on stereoraidat, toimii tosin vain WinXP:llä..

...
superfly
10.03.2003 23:29:47

Tjoo, PT LE 5.3.1:ssä on stereoraidat, toimii tosin vain WinXP:llä..

...

Toimiiko? Viimeks kun kävin katsomassa, niin väittivät että ei toimi... Ootko ite saanut toimimaan?
sami_sumea
11.03.2003 13:16:15

Toimiiko? Viimeks kun kävin katsomassa, niin väittivät että ei toimi... Ootko ite saanut toimimaan?

Ainakin tuolla koulun studiolla on ProTools Mix+ WinXP-koneessa...

...
superfly
11.03.2003 13:19:24

Ainakin tuolla koulun studiolla on ProTools Mix+ WinXP-koneessa...

...

Öö.. Minä luulin että nyt puhutaan siitä PT:n ilmaisversiosta.
Mikael
11.03.2003 15:43:30 (muokattu 11.03.2003 15:46:13)

Mä olen FastEddien kanssa samassa tilanteessa, eli kohtapuoleen hankkimassa uutta audiosekkarisysteemiä ja olen omissa pähkäilyissäni päätynyt Digi001 tai -002/Mac -yhdistelmään muutamastakin syystä...

Ensinnäkin en tykkää laisinkaan tietokoneen kanssa pulaamisesta ja vierestä eräitäkin projekteja seuranneena näyttää vahvasti siltä, että Mac/PT-yhdistelmä on vakain tällä hetkellä tarjolla olevista vaihtoehdoista. Pulaamisella tarkoitan siis kaikenlaista säätötoimintaa, mikä ei liity varsinaisesti sekkariohjelman käyttämiseen tai ylipäätään musiikin tekemiseen. PT:hän tehdään ensisijaisesti Macille ja siitä sitten käännetään PC-versioksi, joten on loogista olettaa, että Mac on tässä suhteessa vahvemmilla (esim. päivityksethän tulevat aina ensin Macille). Mistähän muuten tuo nimimerkin jms väite oli peräisin "Logic sillä macille ei enään tule ProToolsin uusia versioita" ??

Toiseksi audio-orjentoituneena puuhastelijana arvostan kovasti PT:n mukavaa käyttöliittymää ja editointiominaisuuksia. MIDI-puolella mulle riittää hyvin sen verran perusominaisuudet, että PT on erittäin fine (6-versiossa on muuten ainakin digidesignin mukaan panostettu MIDI-ominaisuuksien kehittämiseen).

Kolmanneksi tulee yhteensopivuus. PT on alan standardi ja duunien siirtäminen studiosta toiseen käy kätevimmin kun softa on molemmissa päissä sama. OMF-tiedostojen kanssa puljaamisesta sain tarpeekseni volumen levyn siirtojen yhteydessä (Logic -> Pro Tools) - siinä oli juuri sitä "puljaamista" mistä puhuin aiemmin "periaatteessa tän pitäis toimia...".

Digidesignin hinnoittelu on tietty mitä on (varsinkin tuolla MIX/HD-puolella). Digi001/2/M-Box ovat toisaalta varsin kilpailukykyisesti hinnoiteltuja jos nyt verrataan vaikkapa MOTU/Logic yhdistelmiin... no mä olen valmis maksamaan tuosta mitä ylempänä kirjoitin.

Ja lopuksi: kaikki on niin tapauskohtaista ja ihmisten käyttötarpeet ja motiivit ovat niin erilaisia, että muuta yleispätevää ohjetta ei voi antaa kuin, että selvitä omat tarpeesi ja tutki mikä eri vaihtoehdoista sopii juuri sinulle.
FastEddie
12.03.2003 17:48:44

Mä olen FastEddien kanssa samassa tilanteessa, eli ...

Itse olen päätymässä samanlaiseen ratkaisuun Mikaelin kanssa.

En halua tietokonenörtiksi, haluan tehdä musiikkia. Hiiri ei ole mielestäni oikea työkalu miksaukseen. Laitteiston täytyy toimia siitä hetkestä kun se on asennettu studiooni, ei sitten kun saadaan uudet ajurit, uusi ohjelma, uusimitävaan. (Tästä on kokemuksia).

Eli edellisistä vaatimuksista johtuen, melkein pakosta joutuu lähtemään siitä, että laitteisto ja softa on yhdeltä toimittajalta.

Ja vaikka rahaa tällä hetkellä on, sitä on kuitenkin rajoitetusti. Toimiva Logic systeemi tulee melko kalliiksi.

Luultavasti tulen hankkimaan Digi002 systeemin, kunhan siitä tulee ulos versio 6.0.

PS: Onko kellään kokemuksia siitä montako raitaa ja pluggaria oikeesti saa yhtäaikaa käyttöön esim. Digi001n kanssa ja montako Logicissa.
Notefix
12.03.2003 22:18:45

Ensinnäkin en tykkää laisinkaan tietokoneen kanssa pulaamisesta ja vierestä eräitäkin projekteja seuranneena näyttää vahvasti siltä, että Mac/PT-yhdistelmä on vakain tällä hetkellä tarjolla olevista vaihtoehdoista. Pulaamisella tarkoitan siis kaikenlaista säätötoimintaa, mikä ei liity varsinaisesti sekkariohjelman käyttämiseen tai ylipäätään musiikin tekemiseen.

Voin sanoa kokemuksesta että kyllä PT:lläkin niitä ongelmia tulee. Mac:issä niitä ei voi vaan korjata, kun ei pääse käsiksi koneeseen. Lisäksi 002 ei ole "oikea" Toolssi, vaan aika rajattu järjestelmä.

Silti, jos se riittää, niin varmasti hyvä ja toimiva, niinkuin meilkein kaikki näistä suosituimmista systeemeistä.
Mikael
13.03.2003 09:21:05

Voin sanoa kokemuksesta että kyllä PT:lläkin niitä ongelmia tulee. Mac:issä niitä ei voi vaan korjata, kun ei pääse käsiksi koneeseen. Lisäksi 002 ei ole "oikea" Toolssi, vaan aika rajattu järjestelmä.

Mäkin voin sanoa kokemuksesta, että ongelmia tulee aina jossain vaiheessa kun kyseessä on jonkin sortin tietokone. Pontti oli kuitenkin se, että PT/Mac -kokoonpanolla niitä ongelmia on ehkäpä kuitenkin vähemmän kuin PC:n kanssa - ainakin silloin, kuin käyttäjä (kuten minä) ei ole muuten kiinnostunut koneen sielunelämästä.

PT LE:n "oikeellisuudesta" voi tietty olla montaa mieltä. Se on kuitenkin yhteensopiva ison tuullsin kanssa ja käyttöliittymä on samanlainen. Mut kuten sanoin, riippuu käyttötarkoituksesta. Mulla on tarkoitus tehdä äänityshommat ja editoinnit omassa pajassa ja miksata muualla, joten mitään järjetöntä raitamäätää tai plugareita varten hillitöntä vääntöä en kaipaa.

Nyt näyttää muuten siltä että kallistuskulma on 002:sen sijaan enempikin 001:n ja hyvän adat-muuntimen suuntaan...
FastEddie
13.03.2003 10:51:01

Silti, jos se riittää, niin varmasti hyvä ja toimiva, niinkuin meilkein kaikki näistä suosituimmista systeemeistä.

Näissä äänityshommissahan rajana on vain taivas. Aina löytyy parempaa laitetta ja systeemiä. Ainoa rajoittava tekijä on käytettävissä oleva raha.
Mitä rahalla, joka sulla on, saa ja mihin se kannattaa pistää.

Olisi hienoa omistaa täysi protools hardware kontrollilla, isoin tietokone, huippu mikkejä, ykkösluokan etuasteita, prohyper muuntimet, muutama putkiEQ, parhaita hardware FXbokseja, vintage ja uusimpia syniä ja tietysti loistavasti soiva äänitystila isolla tarkkaamolla ja sosiaalitiloilla.

Jostain on tingittävä.

Äänenlaadusta joutuu pakostakin tinkimään, myös efektien määrästä ja ergonomiasta.

Mutta onko asiaa mitä ei pystyisi tekemään 002lla ajan kanssa, minkö pystyy tekemään esim. isolla protoolsilla?
Mikael
18.03.2003 15:38:23

Mutta onko asiaa mitä ei pystyisi tekemään 002lla ajan kanssa, minkö pystyy tekemään esim. isolla protoolsilla?

Tämä muakin kiinnostaa. Siis mitkä on ne asiat mihin LE ei taivu. Selväähän on se että raitamäärät, laajennettavuus ja prossutehot ovat rajalliset verrattuna TDM/Core-versioihin, mutta entäpä muuta? Mitkä ovat merkittäivmmän puutteet softassa jos verrataan siihen "oikeaan" tuulssiin???
Säätäjä
19.03.2003 09:40:13
PS: Onko kellään kokemuksia siitä montako raitaa ja pluggaria oikeesti saa yhtäaikaa käyttöön esim. Digi001n kanssa ja montako Logicissa.

Digi002:della sain maksimissaan pyöritettyä olisko ollut 8-10 raitaa joissa jokaisessa n. 3 plugaria (RTAS). Mukana oli kaikuja, dynamiikka, amplitubea, sampletankia, softasynaa. Kone P4 2.4GHz ja Giga muistia. Toki koneen kuormitusta voi vähentää paljon jos käyttää Audiosuite plugareita jotka eivät ole reaaliaikaisia tai baunssaa reaaliaikaisia plugareita käyttävät valmiit raidat. En ole vielä kokeillut, kuinka montaa raitaa ilman reaaliaikaisia plugareita koneeni jaksaa pyörittää. Täytyykin kokeilla... Itse huomasin Pro Toolsin soveltuvan omaan käyttööni paremmin, koska pelaan enemmän audion editoinnin kanssa, kuin midin.

Midiin on tosiaan kuulemma panostettu Toolsin kutosversiossa.
FastEddie
20.03.2003 16:02:21 (muokattu 20.03.2003 16:03:42)

Digi002:della sain maksimissaan pyöritettyä olisko ollut 8-10 raitaa joissa jokaisessa n. 3 plugaria (RTAS).

Hmmm. Aika vahan.
Kokeilepa tosiaan kuinka monta audio-raitaa saat pyorimaan ilman ainoatakaan pluggaria.
Ja raportoi tanne.
Säätäjä
24.03.2003 12:05:18

Hmmm. Aika vahan.
Kokeilepa tosiaan kuinka monta audio-raitaa saat pyorimaan ilman ainoatakaan pluggaria.
Ja raportoi tanne.

Täydet raidat sain käyttöön kun käytin Audiosuite-plugareita suurimmaksi osaksi ja myöskin aika kasan RTAS:eja. Virtuaalisynat sun muut mallintavat softat syö näköjään ilmeisesti suuren osan muistista.
fiNetUne
25.03.2003 00:42:55
miksei samplitude?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)