Aihe: Akustisen nauhoitukseen soveltuva mikki..
1 2
JanneT
29.01.2005 20:37:14 (muokattu 29.01.2005 20:40:09)

Hei!

Kuten otsikostakin kävi selväksi, niin tarkoituksena olisi hankkia mikki, joka soveltuu teräs- ja nylonkielisen kitaran nauhoitukseen. Onko olemassa jotain mikkiä, joka soveltuisi yhtä hyvin kumpaankin tyyppiin, vai pitäisikö kummallekin olla erilaiset mikit? Mikki tulisi pääsääntöisesti kotinauhoitus käyttöön (eli raitakerrallaan sisään) ja tarkoituksena olisi myös tehdä muutamia "koti live" nauhoituksia kitaralla laulun kera. Laulua varten ajattelin hankkia tuon Shuren SM58 LC:n.

-Janne
Voihan vitalis...
Juntunen
29.01.2005 20:43:43

Muutaman kerran oon akustista naruttanu ja konkkamikin oon huomannu parhaaksi. Puikkokonkalla sai jotakin, mutta laajakalvoisella jo aika paljon.

Joskus koklasin kahdella mikillä niin, että dynaaminen 57 oli lähempänä koppaa ja puikkokonkka otti kaulan lähistöltä.

Mielellään itsekin kuulisin vinkkiä tuohon akustisen nauhottamiseen. On aina ajoittain tarpeen tuo.
Dian tekee uutta demoa
milcoin
29.01.2005 22:16:13
Hei!

Kuten otsikostakin kävi selväksi, niin tarkoituksena olisi hankkia mikki, joka soveltuu teräs- ja nylonkielisen kitaran nauhoitukseen. Onko olemassa jotain mikkiä, joka soveltuisi yhtä hyvin kumpaankin tyyppiin, vai pitäisikö kummallekin olla erilaiset mikit?

Olen käyttänyt akkareissa lähes kaikenlaisia mikkejä, hyvillä tuloksilla. Mutta jos ois pakko valita yks, hankkisin laajakalvoisen konkan jossa on pehmeähkö yläkerta a'la neumann ja muut.
Mieleen tulee heti se into-luthmannin U87 kopio jota Kivikin taisi kehua joskus. Katso vaan että saat hyvän yksilön. Ne huonot ovat nimittäin todella huonoja. Samaa kiinaläppää löytyy (ainakin) behringerin, SE:n, JJlabs:in, MXL:n, CAD:in ja Studio Projects:in logoilla varustettuna. Siis jos ylipäätään puhutaan halpiksista.

Itselläni on pari ADK:n A51:stä jotka ovat ihan loistavia.
Sen sijaan en ostaisi siihen käyttöön mitään röden vastaavia enkä myöskään akg:n halpissarjaa.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
JanneT
29.01.2005 22:30:57

Osaisiko joku muuten tässä samassa yhteydessä valjastaa siitä, että minkä sortin ja hintaluokan mikki standeja, sekä johtoja kannattaisi hankkia?
Voihan vitalis...
Timo JM
30.01.2005 09:19:14

Tärkein pointti akustisen äänittämisessä on mikin asettelu. Siihen kannattaa uhrata aikaa. Jos äänittää omaa soittoa niin umpiluurit vaan päähän. Homma hoituu parhaiten konkkamikillä.
...siis mun mielestä.
rattledad
30.01.2005 12:25:23 (muokattu 30.01.2005 16:24:04)

"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Dr.Groove
30.01.2005 15:39:57 (muokattu 30.01.2005 15:44:31)

Olen kokeillut useita mikkejä akustisen nauhoitukseen (AKG 1000, 3000, 4000, 451, 414; Shure 58, 57; Rode NTV ja NT4).

Näistä "parasta" on vaikea valita, koska haluttu soundi riippuu tistysti tilanteesta ja käyttötarkoituksesta. Yleissääntönä on (kuten on jo todettu), että isokalvoinen konkka toimii hyvin ja sijoittelulla vaikutetaan ääneen merkittävästi. Olen myös huomannut hyvä (putki-) etuvahvistimen tuovan usein mukavaa lisää soundiin.

Noista testaamistani mikeistä olen päätynyt käyttämään AKG 414 B-ULS:sta tai Roden NTV -putkimikkiä useimmiten nauhoitukseen, lähes aina SPL Goldmike etusen kautta. Taannoin lisäsin käyttöön usein myös tuon Rode NT4-stereomikin: sen antama tilan tuntu ja soundin laajennus oli huomattava.

Tein noiden AKG-mikkien kanssa hieman enemmän verailutyötä ja ne tulokset postasin osoitteeseen http://www.rdware.com/Groovescapes/mic_tests.htm
Sen testin ydin lienee se, että AKG 4000 on jo erittäin hyvä ja ero 414 alkaa olla jo makuasia. AKG 1000 ei mielestäni sovellu akustisen skitan äänitykseen ja 3000:ssa soundi paranee hinnan myötä. Kuitenkin suosittelisiin budjetin venyttämistä tuon AKG 4000:n kohdalle -- ellei jopa 414:een, joka on äärimmäisen monipuolinen laite.

Toisaalta, Roden NT4 oli erittäin positiivinen yllätys ja hinnaltaan kohtuullinen. Jos olisin nyt hankkimassa mikkejä alusta tai uudestaan ja niukalla budjetilla, saattaisin tosiaankin ottaa tuon Rode NT4 stereomikin ensimäiseksi.

But, YMMV.
Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin? Anna hänelle biisin nuotit ;-)
jaytski
30.01.2005 16:08:53
Itse olen tuolla rode nt1a akustista äänittänyt, ja olen kyllä ollut tyytyväinen.

Joku taisi kysyä piuhoista. Itse ostin 40m taskerin c114 piuhaa ja läjän neutrikin plugeja. Sain erittäin laadukkaita piuhoja todella halvalla. itse kun tekee niin säästää. tuo taskerin piuha oli 0.80 e /m ja pitäs olla erinomaista. Ja onkin :)
orfus
30.01.2005 16:22:06
Stöndistä sen verran että kannattaa hommata sellanen jossa on vaan yksi ruuvi. Mulla on tommonen jossa mikkiä voi kiertää, loitontaa+lähentää ja muuttaa puomin kulmaa vain yhtä ruuvia avaamalla. Kätevä peli.
jälkiabortti, please!
meekz
30.01.2005 16:54:58
Stöndistä sen verran että kannattaa hommata sellanen jossa on vaan yksi ruuvi. Mulla on tommonen jossa mikkiä voi kiertää, loitontaa+lähentää ja muuttaa puomin kulmaa vain yhtä ruuvia avaamalla. Kätevä peli.

mis tommosia voi kayda kattomassa?
kuka tekee ja kuka myy?
in Gold Oil Drugs i dont trust
kiiski
30.01.2005 20:02:57
mis tommosia voi kayda kattomassa?
kuka tekee ja kuka myy?

Itse ostin vastaavan DLX Musicista Malmista. K&M noita valmistaa ja hintaa ständillä taisi olla karvan alle 40 euroa. Kätevä peli kyllä, suosittelen itsekin.
Dr.Groove
30.01.2005 21:06:01

Kas siinäpä pulma :(

Mietin tätä aikanaan myös itse pitkään. Tässä pari näkökohtaa:
- etunen muokkaa ja lämmittää vain sitä ääntä mikä sille tulee -- siis hyvä mikki on kuitenkin kaiken äänen lähtökohta
- kalleimmaksi tulee upgradata mikkiä koko ajan (ensin halpa, sitten hieman parempi jne.)
- hyvä etuaste on kuitenkin usein tärkeä soundia muokkaava elementti

Parasta on, jos olet vakioasiakas jossain musaliikkeessä ja saat sopivat kandidaatit vaikka viikonlopuksi omaan testiin: jokaisen tilalla, instrumenttikokoonpanolla ja omilla näkemyksillä on oma vaikutuksensa siihen mikä "oikea" mikki.

BTW, minulla oli samoihin aikoihin koekäytössä (suoraan heidän web-sivulta) Antaresin Mic Modeleler softaplugari. Sen kokeilu auttoi myös paljon eri mikkien erojen selvittelyssä ja voi joillekin olla hyvä tapa värittää soundia tilanteen mukaan. Se ei ollut huono plugari, mutta päädyin itse kuitenkin oikeisiin mikkeihin. Siitä saa muutaman päivän ajaksi ilmaisen demoversion käyttöön ja sitä voi suositella mikkivertailun yhteyteen.
JanneT
30.01.2005 21:11:33 (muokattu 30.01.2005 22:14:12)

Itse ostin vastaavan DLX Musicista Malmista. K&M noita valmistaa ja hintaa ständillä taisi olla karvan alle 40 euroa. Kätevä peli kyllä, suosittelen itsekin.

Et mahdollisesti osaisi sanoa, että mikä on tuon kyseisen ständin mallinumero?

Ja osaisiko kukaan suositella myös tässä samassa yhteydessä jotain hyvää phantom virtalähdettä tuolle konkka mikille (tämä ihan siltä varalta, jos tulee käytettyä laitteita joissa ei ole tuota phantom power ominaisuutta)? Onko jotain tiettyä merkkiä, jota kannattaa välttää, entä missä hintaluokassa tuollaiset pyörivät?
Voihan vitalis...
Dr.Groove
30.01.2005 22:37:58

Ja osaisiko kukaan suositella myös tässä samassa yhteydessä jotain hyvää phantom virtalähdettä?

Suosittelen joko erillisen etuvahvistimen ostoa (halvimmat noin 100 euroa, kohtalaiset 400 eurosta ylöspäin) tai halvan perusmikserin ostoa (halvimmat reilut 100 euroa, hieman paremman etuasteen omaavat 250 eurosta ylöspäin). Näissä tulee phantom power mahdollisuus mukana ja niitä voi käyttää jatkossa pitkään moneen tarkoitukseen.

Erillisiä phantom-poser yksiköitä näkee nykyään tosi harvoin, en laittaisi rahaa niihin kiinni.
Mikael
31.01.2005 08:42:21 (muokattu 31.01.2005 08:43:30)

Pistää mietityttämään se että kannattaako ostaa 3000:nen ja laadukkaampi etuaste kuin 4000:nen ja heikompi etunen. Kas siinäpä pulma :(

C4000b on useamman suuntakuvion myötä huomattavasti monikäyttöisempi kuin C3000b. Varsinkin akustisen kanssa on välillä mukavaa mennä pallokuviolla tod lähelle kitaraa ja saada isoa soundia ilman bassokosrostusta (varsinkin D-malliset skebat on monasti alapäästään aika holtittomia, joten siinäkin mielessä pallokuvio saattaa olla apu). Toisaalta taas useampaa instrumenttia äänitellessä superhertta on mukava apu vuotojen minimoimiseksi.
Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko."
kivi
31.01.2005 12:01:41 (muokattu 31.01.2005 12:03:12)
Tärkein pointti akustisen äänittämisessä on mikin asettelu. Siihen kannattaa uhrata aikaa. Jos äänittää omaa soittoa niin umpiluurit vaan päähän. Homma hoituu parhaiten konkkamikillä.

Näin mä myös sen näen, varsinainen mikin valinta on sitten makukysymys, eikä oikeaa vastausta olekaan.

Akustista ei mielellään mikitetä kaikuaukon kohdalta, vaan parikymmentä senttiä siitä, joko kopan tai kaulan puolelta sen mukaan, millaista soundimaailmaa haetaan.

Jos on tarkoitus äänittää "mies ja kitara" -musiikkia, kannattaa ehdottomasti mikittää kahdella mikillä, toinen kopan, toinen kaulan puolelta. Näin saa kitaran myös luontevasti pois keskeltä laulun tieltä.

Bändiäänityksissä taas äänitetään kitara mieluummin yhdellä mikillä, ja tuplataan se sitten. Kaulan puolelta saa helkkää, kopan puolelta juurevuutta. Mikitys tarpeen mukaan, tai vaikka biisin osasta riippuen kallistuu tuolissa hieman eri kulmaan.

Ai niin, solkivyöt, avainketjut, rannekellot ja sormukset pois kun akustisia äänitetään. Päälle pitkähihainen paita jonka helma ulottuu estämään housunnappeja naksumasta kitaraan, ja kädet kunnolla puhtaaksi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
PL
31.01.2005 12:13:44

Ai niin, solkivyöt, avainketjut, rannekellot ja sormukset pois kun akustisia äänitetään. Päälle pitkähihainen paita jonka helma ulottuu estämään housunnappeja naksumasta kitaraan, ja kädet kunnolla puhtaaksi.

Nuo jutut pitäisi pitää mielessä aina. Ja jos jalka vipattaa soittaessa niin villasukat on mukavampi ratkaisu kuin bootsit.

Hauskaa siivota flyygeliraidoilta soittajatytön tennarinpohjan vinkaisuja.
Mikael
31.01.2005 12:22:59

Hauskaa siivota flyygeliraidoilta soittajatytön tennarinpohjan vinkaisuja.

Multa jäi jotenkin toi 'tennarinpohjan' veke tosta kun luin ekan kerran..
Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko."
Roberto
31.01.2005 12:49:21

Multa jäi jotenkin toi 'tennarinpohjan' veke tosta kun luin ekan kerran..

Yllätys! :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)