jaytski 27.01.2005 15:20:38 | |
---|
Tervehdys, Mitenkäs "oikeassa" studiossa äänitystilanteessa noin yleensä toimitaan. Itse kun teen "kotistudiossani" musiikkia joudun tietenkin äänittämään raidan kerrallaan. Yleensä aloitan rummuista ja sen jälkeen basso raita. Sitten ehkä kitaraa ja laulua. Sen jälkeen jotain muuta. Onko yleistä että äänitettäisiin koko bändi kerralla (esim. rummut, kitara, basso, piano, laulu). Eikös tästä seuraa paljon vuotoja toisille raidoille. Tietysti sijoittamalla mikit hyvin saa vuotoa minimoitua. Sellainen ajatus heräsi tuosta raita kerrallaan äänittämisestä, jos rumpali vetää ensin oman settinsä ns. tyhjän päälle, luulisi että jonkinlainen "eläytyminen" biisin mukana puuttuisi. hmm.. Mutta kertokaa miten toi äänityspuoli yleensä hoidetaan. |
fmcruelty 27.01.2005 15:37:38 (muokattu 27.01.2005 15:40:26) | |
---|
Minoon tottunu sellaseen, et eka vedetää rumpulat, ja kitaristi soittaa kaverina semmosen rungon, et rumpali tietää mis kohas biisi kulkee. Sit yleensä basisti vetää omansa. Sitte komppikitarat ja perään liidit/soolot. Täs vaihees voi pyyhkiä sen rumpalin apuskeban vek. Sitte muut meloodiat ja laulut vibana. Seki on mahdollista, et kaikki vetää kerralla, mut sit pitää hieman siirrellä kamoja erilleen tai kuskailla kokonaan eri huoneisiin jos mahdollista. Paras tapa vältää suuremmat vuodot, varsinki jos bändi vetää voimalla. Tyhjän päälle soittaminen ei kandee, jos rumpali ei oo sit hyvinkin ammattitaitoinen ja hyvän muistin omaava. Kirjoitan parhaillaan päättötyötä ja ressiä pukkaa... Jos huono säkä käy, niin saatan jopa käyttäytyä väkivaltaisesti. |
Niq 27.01.2005 15:57:02 | |
---|
Muuten komppaan edellistä, paitsi että itse mieluiten rumpalina soittaisin basistin kanssa pohjat, koska nuo kaksi soitinta luovat sen tukevan pohjan biisille kuin biisille. Ja lisäksi kitaristit harvemmin ovat niin tasaisen hyviä komppajia verrattuna basistiin. ;) Muah! |
varakeef 27.01.2005 16:15:08 | |
---|
Minoon tottunu sellaseen, et eka vedetää rumpulat, ja kitaristi soittaa kaverina semmosen rungon, et rumpali tietää mis kohas biisi kulkee. Seki on mahdollista, et kaikki vetää kerralla, mut sit pitää hieman siirrellä kamoja erilleen 1. Omin päin. Kun omia bändiprojekteja äänittelen tapaan toimia kuten edellä ensimmäisessä esimerkissä, tosin en jyrää ensin soitettua kitaraa pois ellei se ole täysin onneton suoritus - ja silloinkin vedetään useimmiten koko otto uusiksi. Se ei ole demokitara, vaan komppikitara (ja soolokitarakin jos tilanne sitä vaatii) Rumpali saa tällöin useimmiten demolaulun luureihinsa. Sekin äänitetään periaatteella mahdollisimman hyvin. (Jos laulajaa ei ole paikalla, vedetään ilman kunhan ensiksi konsultoidaan puhelimitse kuinka pitkiä säkeistöt ovat ja mitä oli muutenkin sovittu jne.) En yleensäkään äänitä juuri mitään mielialalla "tämä otetaan kuitenkin pois". Toinen vaihtoehto on se, että ne soittavat pohjat, ketkä sattuvat olemaan paikalla. Kolmas on se, että ensin äänitetään laulut ja akustinen kitara livenä, mahdollisesti klikkiraidan kanssa. Rummut syssymmällä, jos kappale sattuu rumpuja tarvitsemaan. Tätä vaihtoehto käytän, kun laulaja koputtaa ovella ja kehuskelee tehneensä biisin, joka pitäisi saada talteen. Joskus rakennan pohjat perinteisenä yhden miehen projektina: ensin rumpukone, sen jälkeen ad lib kitara, kuusi kitaraa, basso, bbc:n theremin-simulaattori, viulukone, laulut jne. 2. Studiossa Oikeassa studiossa soittajan pyrin ajamaan tilanteen siihen pisteeseen, että koko bändi vetää samassa tilassa hyvän oton ja äänittäjä saa luvan hyödyntää vuodot ( tai elää niiden kanssa naama mutrussa) miten parhaaksi näkee. Oleellista on se, että äänittäjä tietää mitä on luvassa niin se ei ala murjottaa... Opetus: kaikki tavat ovat mahdollisia, osa tavoista on suotavia. Pääasia, että soitto sujuu ja meininki on hyvä. "Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo"
- Rick Rubin |
varakeef 27.01.2005 16:20:19 | |
---|
Muuten komppaan edellistä, paitsi että itse mieluiten rumpalina soittaisin basistin kanssa pohjat, koska nuo kaksi soitinta luovat sen tukevan pohjan biisille kuin biisille. Ja lisäksi kitaristit harvemmin ovat niin tasaisen hyviä komppajia verrattuna basistiin. ;) Meillä kitaristi tietää, missä mennään, eikä rumpali basson perusteella kuitenkaan tietäisi missä kohtaa kappaletta ollaan menossa vaikka basisti luulisikin tietävänsä... Lisäksi kitaraskoben vuoto rumpuraidoilla on yleensä hienon kuuloista, bassovuodot harvemmin ja vääjäämättä seuraavat bassomokat ovat hankalasti paikattavia. "Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo"
- Rick Rubin |
PIM 27.01.2005 17:42:14 | |
---|
Jos käytetään kuulokkeita monitorointiin niin kitaristi ja/tai basisti voi vedellä suoraan linjaan niin ei tule ikäviä vuoto-ongelmia. Rumpalille vaan tarpeksi hyvineristävät kuulokkeet että kuulee kompaajat kaiken paukkeen seasta. Itse hommasin AKG K109S:t tätä varten ja hyvin ne tuntuu pelittävän. Autokuume iski, kamat myyntiin. Klikkaa nimimerkkiä ja tsekkaa kuvauksesta mitä on tarjolla. Jos joku tavara kiinnostaa niin tee tarjous tai kysy päivän hintaa. |
hoffe 27.01.2005 20:03:07 (muokattu 27.01.2005 20:03:47) | |
---|
Jos käytetään kuulokkeita monitorointiin niin kitaristi ja/tai basisti voi vedellä suoraan linjaan niin ei tule ikäviä vuoto-ongelmia. Jostain syystä en ole koskaa saanut hyvää soundia kitarasta, kun vetää suoraan linjaan. Tietysti vika voi olla pelkästään minussa. Edit: tietysti jos vedetään "demoraidat" niin linjaan on todella suositeltava ratkaisu. "Musta on paras väri, kunnes löytyy jotain tummempaa." |
Kiitoksia vastauksista..heitetäämpä uutta kysymystä kehiin. Oletetaan että on äänityssysteeminä tuollainen pc pohjainen systeemi. SItten kun äänitellään montaa soitinta kerralla sisään niin mikserissähän täytyypi olla paljon ulostuloja. Eli tehdään "välimiksaus" ennenkuin ajetaan ad-da muuntimeen. Tietysti rummut voi eka ajaa ryhmään jne. mutta minkä hintaluokan miksereissä alkaa olla vaikka 8 ulostuloa (jos käyttää esim. vaikka behringerin ada8000) jos haluaa äänittää 8 soitinta kerralla - ei ehkä järkevää mutta teoriassa. Näissä mitä itse olen nähnyt on vain main out. Miten live tilanteessa? Onko yleistä että äänitetään suoraan stereoraidalle vai jopa moniraiturille jotta voidaan miksata jälkeenpäin. Tällöinhän soittimia voi olla niin paljon että mikserissä pitää olla vaikka 8 ulostuloa jopa enemmänkin... |
Juntunen 29.01.2005 18:06:34 | |
---|
Oletetaan että on äänityssysteeminä tuollainen pc pohjainen systeemi. SItten kun äänitellään montaa soitinta kerralla sisään niin mikserissähän täytyypi olla paljon ulostuloja. Eli tehdään "välimiksaus" ennenkuin ajetaan ad-da muuntimeen. Tietysti rummut voi eka ajaa ryhmään jne. mutta minkä hintaluokan miksereissä alkaa olla vaikka 8 ulostuloa (jos käyttää esim. vaikka behringerin ada8000) jos haluaa äänittää 8 soitinta kerralla - ei ehkä järkevää mutta teoriassa. Näissä mitä itse olen nähnyt on vain main out. Minä oon tehny semmosella pöydällä, mistä löytyy kanavakohtaiset direct-out -liitännät. Eli heti sieltä kanavan gainin jälkeen (vai miten nyt missäkin pöydässä menee) lähtee suoraan ulostulo koneeseen. Miten live tilanteessa? Onko yleistä että äänitetään suoraan stereoraidalle vai jopa moniraiturille jotta voidaan miksata jälkeenpäin. Tällöinhän soittimia voi olla niin paljon että mikserissä pitää olla vaikka 8 ulostuloa jopa enemmänkin... Tämäkin onnistuu direct-outeista. Toinen vaihtoehto on vetää ryhmien kautta jos niitä ei livemiksaukseen tarvita. Itse oon tehny joskus niin että direct-outeista toiseen mikseriin, jossa kuulokkeiden avulla tasot kohdilleen ja siitä ihan stereona dat-nauhuriin. Tietysti paremman tuloksen saanee jos voi vetää jokaisen kanavan erikseen nauhalle. |
varakeef 29.01.2005 18:47:10 | |
---|
...mutta minkä hintaluokan miksereissä alkaa olla vaikka 8 ulostuloa (jos käyttää esim. vaikka behringerin ada8000) jos haluaa äänittää 8 soitinta kerralla ... No kassos, tuo Behringer sattuu olemaan kahdeksankanavainen AD/DA muunnin adat-väylällä varustettuna. Siihen voit kytkeä ne haluamasi kahdeksan mikrofonia (tai linjatasoista signaalia) suoraan kiinni. Sieltä ne menevät suitsait omille raidoilleen äänitysinterfeissisi adat- reiän kautta. Ei tarvita miksauspöytää. Ja bonustehtävä: keksikää tai kertokaa interfacelle naseva suomenkielinen ilmaus. Sanan interface kirjoittaminen nyppii ankarasti. "Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo"
- Rick Rubin |
Juntunen 29.01.2005 18:50:51 (muokattu 29.01.2005 18:51:11) | |
---|
Ei tarvita miksauspöytää. Tietty jos ei tarvi miksailla mitään etukäteen niin voi vetää suoraan tohon ADAan. Jos vaikka meinaa koneella miksuutella. Mutta jos sitä pöytää tosiaan tarvii miksaamiseen ni sittenhän sitä joutuu signaalia ulostamaan siitä pöydästä eteenpäin. Ja bonustehtävä: keksikää tai kertokaa interfacelle naseva suomenkielinen ilmaus. Sanan interface kirjoittaminen nyppii ankarasti. Oisko rajapinta? Vähä kehno ehkä.. |
varakeef 29.01.2005 21:42:59 | |
---|
Tietty jos ei tarvi miksailla mitään etukäteen niin voi vetää suoraan tohon ADAan. Jos vaikka meinaa koneella miksuutella. Mutta jos sitä pöytää tosiaan tarvii miksaamiseen ni sittenhän sitä joutuu signaalia ulostamaan siitä pöydästä eteenpäin. Mutta sinähän kysyit missä hintaluokassa miksereistä alkaa lötyä vaikkapa kahdeksaa erillistä ulostuloa: edullisimmillaan nämä tapaavat olla kanavkohtaisia inserttejä tai direct outteja, jotka eivät sisällä miksausvaihtoehtoa (vaan nämä kanavat siirtyvät sellaisenaan miksaamattomina ulos, siis se mitä menee vaikkapa ykköskanavaan tulee ykkös directt outista ulos). Tällaisessa menettelytavassa miksauspöytä on tavallaan vain ylimääräinen kohinantuoja, ellei jostain syystä halua käyttää kyseisen pöydän eq'ta tms.. Kahdeksan submixin pöytiä toki on, mutta silloin taidetaan hypätä aikalailla suurempaan hintaluokkaan. Jos nyt nimenomaan haluat miksata koneesta tulevaa kahdeksaa raitaasi (tai kahdeksaa submixiäsi) analogipöydässä, ei tähän tarvita inseretillä varustettua pöytää - tosin tälainen pöytä olisi sitten varmaankin varsin hyvälaatuinen, että sitä maksaisi vaivan käyttää ja silloin sinä insertit varsin todennäköisesti olisikin. Nythän ADA8000 tuottaisi kahdeksan analogikanavaa myös tietokoneesta poispäin, jotka voit kytkeä mihin tahansa 8-kanavaiseen pöytään. "Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo"
- Rick Rubin |
MattiAuer 29.01.2005 22:00:00 | |
---|
Ja bonustehtävä: keksikää tai kertokaa interfacelle naseva suomenkielinen ilmaus. Sanan interface kirjoittaminen nyppii ankarasti. Käyttöliittymähän se. Täysin kelpo armaan äidinkielen sana kuvaamaan, no, käyttöliittymää niin ihmisen ja koneen kuin pelkkien koneidenkin välissä. "Uniikki unikorni olikin korni koni"
DISCLAIMER: en tiedä tästä asiasta mitään. |
Chaplin 31.01.2005 02:26:06 | |
---|
Ja bonustehtävä: keksikää tai kertokaa interfacelle naseva suomenkielinen ilmaus. Sanan interface kirjoittaminen nyppii ankarasti. PALLONAAMA Inter, tulee mieleen futis ja siitä pallo ja face on tietenkin naama! USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki? |
Boltsa 01.02.2005 11:40:00 | |
---|
mutta minkä hintaluokan miksereissä alkaa olla vaikka 8 ulostuloa voi olla että ammattilaiset eivät välttämättä tykkää tästä, mutta eikös aux-lähdöt myös aja tuota ulostuloasiaa? hieman eritavalla tietysti kuin "normaalit" ulostulot, mutta saisi jo mikserissä tehtyä miksausta. No jo on ristuksen isoo krilli sanoo lapualaanen ku mäkronaldsin näki! |
Mikko/DE 03.02.2005 13:32:24 (muokattu 03.02.2005 13:33:03) | |
---|
Alkup kysymykseen: Jos ei halua vuotoa, niin eka tietysti äänitetään kitara ja basso klikillä ns. demoraidalle ja tuutataan sitä rumpalin korviin klikin kanssa. Sit kitarat ja bassot uusiks rumpujen päälle. Ja interface on se rajapinta, käyttöliittymä on user interface :) Tosin tässä kumpikin mättää yhtä pahasti ja ehdotan suomennokseksi ...hmm...hmm...ei keksi :p |
kurmo 03.02.2005 15:41:31 | |
---|
Mä olen tympeästi käyttänyt termiä "muunnin". Yleensä kontekstista selviää että A/D-muuntimesta on kyse. "En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy |
hoffe 03.02.2005 17:37:46 | |
---|
interface miksei vain liittymä? "Musta on paras väri, kunnes löytyy jotain tummempaa." |
Juntunen 03.02.2005 18:12:36 | |
---|
Mä olen tympeästi käyttänyt termiä "muunnin". Yleensä kontekstista selviää että A/D-muuntimesta on kyse. Mä sanosin kans että muunnin. "..ku tossa on tuo muunnin kato välissä.." |
Pitkavirta 03.02.2005 19:24:38 | |
---|
ja kitaristi soittaa kaverina semmosen rungon, et rumpali tietää mis kohas biisi kulkee. Mä oon koittanu potkia meirän rumpalia siihen, että apuskittaa ei tarvittais. Soitto on paljon itsevarmempaa, kun tietää satavarmasti missä mennään. Mut onhan se tietty hyvä keino. there's only one colour the colour of human skin different shades of darkness are frightening only the weak |