Aihe: Kitarakaiutinkaapin rakentaminen
1 2 3 4 5
Tumppi38
10.03.2004 12:06:38
Ei mitenkään. Arvaisin että eron huomaa vasta siinä vaiheessa kun käyttää sen verran ohutta materiaalia että itse kaapit rupevat resonoimaan. Ja sekin ero johtuu luultavasti siitä että mänty rupeaa resonoimaan aikaisemmin ohuempaan materiaalin siirryttäessä kun mitä koivuvaneri.

Eikös Fender käyttänyt tuollaisia ohuempia kaapinseiniä ihan soundi mielessä ? eli resonoi "sopivasti"
Poppamiestä lainatakseni "Vain tarpeellinen on tarpeellista"
Ocku
10.03.2004 12:16:46
Miltäs tuo kaappisi muuten kuulostaa, idea lienee kevin:n kajari kirjasta.-?

Jep, Kevinin kirjastahan se on.

Soundiin olen erittäin tyytyväinen. Olin odottanut "valtavaa" bassotoistoa, mutta suurin ero verrattuna vanhaan 4x12 greenback-kaappiin oli jossain 800-1600 hz:in kohdalla.

Jos haluaa enemmän alapäätä niin täytyy kyllä lisätä kaijuttimien määrää.

Tämä detuned on selkeästi avoimempi ja kaikki ylä-äänet ja vivahteet tulevat paremmin esille. Lisäksi soundissa on oma "ambienssi".
Vähän niinkuin open-back josta perinteisesti takaseinään menevä soundi tuleekin yhtäkkiä eteenpäin.

Toinen seikka oli tämä acoustic diffusion, johon en uskonut ollenkaan, mutta ajattelin että testataan. Aivan käsittämätön ero. Nyt yläpää jakaantuu tasaisesti joka suuntaan. Vanhassa kaapissa treblet meni suoraan eteenpäin eikä minnekkään muualle. Nyt yläpää kuuluu vaikka seisoo kaapin vieressäkin.
Ocku
10.03.2004 12:22:50
Noista etu- ja takalevyistä vielä sen verran että itse en ainakaan ehkä uskaltaisi tehdä liian ohutta etulevyä. Jos se elää liikaa niin se ei voi tehdä hyvää kaiuttimille. Tai niin ainakin luulisi.
Sen sijaan takalevystähän voi tehdä kuinka ohuen tahansa, ja resonanssin voi saada siitä.

Fenderin Bassmanissahan on legendan mukaan kaikki virheet mitä bassostyrkkariin voi saada mahtumaan. Niihin kuuluu myös liian ohut resonoiva etulevy joka on ainoastaan kiinni kolmella ruvilla ylhäältä ja kolmella alhaalta.
Mikko Kankaanpää
10.03.2004 12:29:31

Noista etu- ja takalevyistä vielä sen verran että itse en ainakaan ehkä uskaltaisi tehdä liian ohutta etulevyä. Jos se elää liikaa niin se ei voi tehdä hyvää kaiuttimille. Tai niin ainakin luulisi.

Hyvin nuo ohuet etulevyt ainakin vanhoissa fenkuissa toimii ja soundaa pirun hyvältä. JA edelleen juuri nuo vahvistimet ovat niitä "maailman parhaita"... Hämmästyin toden teolla kun kokeilin ensimmäisen kerran ohutta ns floating baffle etulevyä 18mm liimatun vanerin sijaan. Parannus on todellakin huomattava...

Fenderin Bassmanissahan on legendan mukaan kaikki virheet mitä bassostyrkkariin voi saada mahtumaan. Niihin kuuluu myös liian ohut resonoiva etulevy joka on ainoastaan kiinni kolmella ruvilla ylhäältä ja kolmella alhaalta.

Ehkei paras bassolle mutta kitaralle hyvin toimiva...

Mikko
Woodoo
29.01.2005 13:01:41
MDF levy on ihmeellisen suosittua. En mielestäni näe mitään järkeä, nimittäin paino/kestävyys suhde on todella huono. Painaa kuin synti ja tuollaseen kaappiin tarvitaan luultavasti jo 20 - 25 mm mdf:ää. 15 mm filmivanerista tekisin luultavasti mukisematta. Riipuen soittajan mieltymyksestä alapään määrään.
Nyt kun tarkastelin noita mittoja niin 12mm hyvä vaneri kestää kyllä luultavasti kanssa ja jos on kevyt niin sitä ei tule kluhmittua niin paljon. Sen lastulevynkin unohtaisin ehdottomasti. Mutta liimalevy kaiutin käytössä ei mielestäni olisi ehkä paras. Se kun resonoi ja sisällä on painetta, varsinkin jo umpinainen tulee olemaan. Ohuesta ei ainakaan voisi tehdä. Liimauksien luulis väsyvän ajan myötä.
Lähinnä omia ajatuksiani on, enkä takaa niiden virheettömyyttä :)
Työpäivän pelastus -muusikoiden.net-
vrajala
29.01.2005 15:09:30
MDF levy on ihmeellisen suosittua. En mielestäni näe mitään järkeä, nimittäin paino/kestävyys suhde on todella huono.

Onhan se noinkin. Mdf on kuitenkin mukavaa työstettävää tasalaatuisuutensa vuoksi. Sillä ei myöskään ole taipumusta minkäänlaiseen resonointiin eikä se elä kosteuden vaikutuksesta.

Kaveri kyhäsi juuri pari 2x12" kaappia muistaakseni 20 mm mdf:stä. Koeajettiin niitä eilen ja hyvin soivat. Ja rakenteellinen lujuus on varmasti riittävällä tasolla.

Sen lastulevynkin unohtaisin ehdottomasti

Miksi? Ainakin hifi-käytössä ihan kelvollista materiaalia, joskin nykyään kyllä suositaan yleensä kokopuu- tai liimalevykoteloita. Etulevykäytössä ymmärrän lastulevyn huonouden, joskin mdf ainakin vaikuttaisi pelaavan ihan komiasti.

Mutta liimalevy kaiutin käytössä ei mielestäni olisi ehkä paras. Se kun resonoi ja sisällä on painetta, varsinkin jo umpinainen tulee olemaan.

No miksi vaneri on parempaa? Ja jos liimalevy sopii hifikäyttöön niin miksei kitarakäyttöön? Hifistit kun ovat yleensä melko tarkkoja noiden resonanssien suhteen. Ja kotelot ovat yleensä umpinaisia mikäli refleksikanavaa ei käytetä. Tokihan noissa silti käytetään sisällä vaimennusmateriaalia juuri resonanssien kuolettamiseen...
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Shaft
29.01.2005 16:01:14
Miksi? Ainakin hifi-käytössä ihan kelvollista materiaalia, joskin nykyään kyllä suositaan yleensä kokopuu- tai liimalevykoteloita. Etulevykäytössä ymmärrän lastulevyn huonouden, joskin mdf ainakin vaikuttaisi pelaavan ihan komiasti.

Hifikäytössä ei kyllä suosita ollenkaan massiiveja, vaan nimenomaan MDF:ia ja muita akustisesti "kuolleita" materiaaleja.
pjl
29.01.2005 19:34:48

Suostuuko ketään paljastamaan mittoja noille kaapeille mallia "Kevin"?

Todella tyylikkäitä kaappeja Ocku! Diffuusori on ilmeisesti se vanerikuvio siinä elementi edessä? Muotoilitko tuntumalla vai oikeen tieteellisesti?
vrajala
30.01.2005 02:11:11
Hifikäytössä ei kyllä suosita ollenkaan massiiveja, vaan nimenomaan MDF:ia ja muita akustisesti "kuolleita" materiaaleja.

Okei, suosia oli hiukan, tai oikeastaan aika laillakin väärä sana. Mutta mä olen muutamien harrastajien kanssa keskustellut aiheesta. Toisten mielestä massiivipuu on noita lastu- ja mdf-levyjä parempaa mikä johtuu ilmeisesti materiaalin pienemmästä sisäisestä vaimennuksesta ja näkyy tarkempana yläpään toistona. Tai jotenkin näin. Mun hifitietämykseni on hyvin noviisitasoista.

http://www.hifichoice.co.uk/archive/perl/542_printreview.htm

Tuollaisen löysin äkkiä. Kai niitä kuukkelista enemmänkin löytäisi jos jaksaisi kahlata.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
efunkelist
30.01.2005 09:32:30

Toisaalta, ei kitaravermeiden pidäkään olla hifiä... Parasta on silloin kun on "hyvää kakkaa".

Tuli muuten mieleen että jos tekee pöntön tyylin 2x12" mutta vain yhdellä elementillä, niin olisiko parempi jos tuo "refleksireikä" vastaisi kooltaan elementin kartion pinta-alaa eikä halkaisijaa? Hifistelyksi menee, mutta mietin vain :P Tai mitenköhän soi jos 12" elementille laittaa kaveriksi 10" reiän? Voihan sitä sitten sahata isommaksi jos ei soundi miellytä mutta jos olikin parempi niin aika vaikea laittaa sitä puuta takaisin :/

Luulen että yritän keksiä sellaisen viritelmän että kotelo on suljettu mutta siihen tulisi irroitettava luukku avoinaisempia soundeja varten. Miten sitten saisin luukun tiiviiksi ja kiinnityksen näppäräksi onkin toinen juttu... Kukaan tehnyt tällaista?
Kalamies#9 >-)))>
Pastilli? Tästä tietoa rauhasta.
mtt76
30.01.2005 11:50:39
Luulen että yritän keksiä sellaisen viritelmän että kotelo on suljettu mutta siihen tulisi irroitettava luukku avoinaisempia soundeja varten. Miten sitten saisin luukun tiiviiksi ja kiinnityksen näppäräksi onkin toinen juttu... Kukaan tehnyt tällaista?

Eiköhän tuo olisi tehtävissä kuten takapaneelin kiinnitys, eli laitat rimat sisäpuolelle ja ruuvaat niihin kiinni? Takaa suljettu - 1/3 auki - 2/3 auki tai täysin auki olevien laatikoiden kuvien perusteella ainakin näin. Etsipä käsiisi näitä kaappirakennukseen omistautuneiden pikkufirmojen kotisivuja ja saat aivan tarpeeksi kuvallista informaatiota aiheesta. Sitten sovellat sen parhaaksi näkemälläsi tavalla etupaneeliin.
Ystävän neuvo: osta basso matalia vireitä varten. -Jucciz
efunkelist
30.01.2005 21:43:45

Joo, pitää suorittaa kevyttä teollisuusvakoilua.

Ajattelin lähinnä jotain pikakiinnitys-hässäkkää sille luukulle ettei tarvi akkuporakonetta roudata keikoille :D Ehkä jollain siipimuttereilla tms... täytyy laittaa pelottoman mietintämyssy päähän.
Kalamies#9 >-)))>
kulmahiomakone
31.01.2005 12:35:07
Tuli muuten mieleen että jos tekee pöntön tyylin 2x12" mutta vain yhdellä elementillä, niin olisiko parempi jos tuo "refleksireikä" vastaisi kooltaan elementin kartion pinta-alaa eikä halkaisijaa?

Sen vähän mitä olen noista detuned-kaapeista lukenut, niin reiän koolla ei pitäisi olla suuremmin merkitystä. Pointtihan on juuri siinä, että sitä rööriä ei ole viritetty millekään taajuudelle, vaan siitä puskee useampia taajuuksia ulos. Enempi tietysti passoa kuin ylä-ääniä.

Itse tein seuraavasti: Takalevystä sen kokoinen, että se mahtuu kotelon sisälle. Kotelon takaosaan rimaa ylös, alas ja sivuille niin, että takalevyn saa rimoihin kiinni ja että takalevy mahtuu kotelon sisään. Käytännössä siis rimojen tulee olla saman verran kotelon sisällä kuin on takalevyn paksuus. Riman kiinnitin koteloon ruuveilla ja liimalla. Riman paksuutta en muista, mutta 1"x1" riittänee. Voihan se 32 millistäkin olla...

Sitten tein rimaan muistaakseni 6 millisiä reikiä (saattoivat olla 8 millisiäkin) jotakuinkin 12 kappaletta (2*12 kaappi, 4 ylös ja alas, kaksi kumpaakin sivuun). Reikiin asensin etulevyn puolelta semmoiset "kierreholkit". Ne lyödään vasaralla reikään ja niissä on sellaiset hakaset, etteivät tule reiästä ulos. Nimeä en tiedä, rautakaupasta ostin. Näin jälkeenpäin ajatellen nuo holkit kannattaa asentaa rimoihin ennen kuin asentaa rimat koteloon. Helpottuu...

Tiivistyksen hoidin liian suurella määrällä silikonia, jota roiskin ympäri kaapin...

Ja kiinnitys tapahtuu ihan normipulteilla. Tarvitsee kyllä akkuporan... Periaatteessahan mikään ei estä tekemästä esim niin, että iskee niihin rimaan porattuihin reikiin pultteja kiinni. Ja mielellään siten, että sojottavat ulospäin kaapista. Sitten kun tekee vielä takalevyyn pultinkokoiset reiät, niin pääsee siipimuttereilla kiristämään. Unohtui muuten vissiinkin tuosta omasta projektista kertoa, että takalevyyn porasin samankokoiset reiät kuin rimoihin. No, takalevyyn porasin samankokoiset reiät kuin rimoihin.
efunkelist
01.02.2005 20:10:15 (muokattu 01.02.2005 20:13:33)

Kiitos, toi takalevy antoi ajatuksia. Mä oon jo miettiny myös jotain saranalla varustettua viritystä katsellessani pesukoneen luukkua :D Pitäisköhä tehdä reikä vanhaan husqvarnaan ja laittaa siihen elementti.

EDIT: Mielessä on jo käynyt hypoteeseja siitä mitä tapahtuisi jos kotelosta todella saisi ilmatiiviin ja siihen tekisi kaksi refleksiaukkoa joista toinen on aavistuksen pienempi kuin toinen joka on taas varustettu yksisuuntaventtiilillä.. Kartion liikkuessa kaappiin siis saisi aikaiseksi joko ali- tai ylipaineen mutta miten tämä mahtaisi vaikuttaa akustiikkaan? Luultavasti sillä saisi vain kartion repeämään :D
Kalamies#9 >-)))>
kulmahiomakone
01.02.2005 23:32:15
Kiitos, toi takalevy antoi ajatuksia. Mä oon jo miettiny myös jotain saranalla varustettua viritystä katsellessani pesukoneen luukkua :D Pitäisköhä tehdä reikä vanhaan husqvarnaan ja laittaa siihen elementti.

Juu, ei tuo minun takalevyn suunnittelu kovin perusteellista ollut. Vähän kun uhraa asialle ajatuksia, keksii varmasti huomattavasti paremman ja toimivamman ratkaisun. Pesukoneista sen verran, että jos on sivusta täytettävää mallia, niin ei tarvitse edes reikää tehdä - etsiä vain sopiva elementti...

EDIT: Mielessä on jo käynyt hypoteeseja siitä mitä tapahtuisi jos kotelosta todella saisi ilmatiiviin ja siihen tekisi kaksi refleksiaukkoa joista toinen on aavistuksen pienempi kuin toinen joka on taas varustettu yksisuuntaventtiilillä.. Kartion liikkuessa kaappiin siis saisi aikaiseksi joko ali- tai ylipaineen mutta miten tämä mahtaisi vaikuttaa akustiikkaan? Luultavasti sillä saisi vain kartion repeämään :D

Mä en näe tossa ideassa oikeastaan yhtään hyvää puolta, sori vaan ;-)

Refleksikotelo on hemmetin vaikea suunniteltava ja siitä saadut edut verratuna umpipömpeliin suhteellisen pienet. Ja sitten on vielä noita haittapuoliakin, kuten putkisuhinat jne. Toisekseen, kitaran taajuusalue ei edes ulotu niin alas, että refleksikotelosta saataisiin kummoistakaan hyötyä... ainakaan standardivirityksellä.
Mikko Kankaanpää
02.02.2005 11:40:46

Ehkä kehutuin yksittäinen kaappi on THD:n 2*12":sta. Sehän on noin 1/4 takaa avoin ja edessä on refleksireikä (siis ilman putkea). Reiän kokoa en tiedä mutta jossain foorumilla kerrottiin tarkat mitat.

Mikko
http://www.uraltone.com
kulmahiomakone
02.02.2005 17:47:37
Ehkä kehutuin yksittäinen kaappi on THD:n 2*12":sta. Sehän on noin 1/4 takaa avoin ja edessä on refleksireikä (siis ilman putkea). Reiän kokoa en tiedä mutta jossain foorumilla kerrottiin tarkat mitat.

Jos sattuu tuo foorum vastaan, niin olisin kiitollinen jos postaisit linkin tänne. Kiinnostaa, mutten sentään jaksa alkaa näin vähäisin johtolangoin etsimään :-)
Mikko Kankaanpää
02.02.2005 22:23:02

Siitä on noin vuosi aikaa etten muista mistä luin, mutta mitat löytyy thd sivuilta. Takana on kaksi soiroa joista toinen hiukan isompi ja rako noin 1/4 osa. Refleksi aukon kokoa en muista mutta hämärästi hahmotan sen noin 5cm kokoiseksi.
http://www.uraltone.com
efunkelist
03.02.2005 11:17:14

http://www.thdelectronics.com/products/cab.htm
THD 2x12"

-3/4" Koivuvanerista sivut, etu- ja takalevy 1/2"
Kulmat sormiliitoksin ja "speaker baffle is dadoed in to the sides " (mitäs toi "dadoed" tarkoittaa?)
-26.5” x 18” x 11”
-Weight: 45 lbs
Kalamies#9 >-)))>
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)